poniedziałek, 13 lutego 2023

Nowości książkowe w zbiorach

W ostatnich dniach minionego i w pierwszych tygodniach nowego roku zasypało nas… śniegiem. Też, chociaż z małymi przerwami, ale przede wszystkim – nowościami. Ileż tego było! Mnóstwo! Barwne okładki, rozmaite formaty, różnorodna tematyka. Przeglądamy je i widzimy pedagogikę oraz psychologię (najwięcej!), pedeutologię, logopedię, nauki o rodzinie, regionalizm, socjologię, kryminologię i kryminalistykę, medycynę, beletrystykę, książki dla dzieci…

Oto kilka przykładów, które mogą stać się czytelniczymi hitami (w bibliotece o naszym profilu:)).

Ryszard Bera, Stanisław Byra, Nella Nyczkało (red. nauk.), Drogi i bezdroża edukacji w okresie pandemii COVID-19, Lublin 2022. ISBN 9788322796252 (sygn. 181464, cz LII-7/29). Bardzo aktualne rozważania o specjalnych warunkach edukacji w dobie pandemii, o kształceniu na odległość oraz kompetencjach medialnych uczniów i nauczycieli.

Stanisława Golinowska oraz Jacek Czepiel, Alicja Domagała, Mariusz Duplaga, Tomasz Grodzicki, Janusz Hałuszka, Grażyna Jasieńska, Justyna Klingemann, Iwona Kowalska-Bobko, Andrzej Ryś, Monika Ścibor, Marzena Tambor, Beata Tobiasz-Adamczyk, Piotr Tyszko (red. nauk.), Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, Warszawa 2022. ISBN 9788366849181 (sygn. 181423, cz IV-8/19). Duży format i ponad tysiąc stron! Sporo rozdziałów i podrozdziałów. Liczni autorzy. Po prostu… podręcznik dla szkół wyższych!

Ben Hubbard (tekst), Christiane Engel (ilustracje), Jak dawniej żyły dzieci, przekł. Kazimierz Pytko, Warszawa 2022. ISBN 9788327669100 (sygn. 181517). Sympatyczna pozycja dla dzieci i o dzieciach, prezentująca życie ich rówieśników w przeszłości, na kilku kontynentach.

Witold Jakubowski, Edukacja w popkulturze - popkultura w edukacji. (Szkice z pedagogiki kultury popularnej), Kraków 2021. ISBN 9788366990746 (sygn. 181496, cz LXIII-6/8 d). Rozważania o kulturze „młodzieżowej”, muzyce rozrywkowej, wychowaniu przez sztukę, serialach jako źródle wiedzy o życiu młodzieży oraz filmie w działaniach edukacyjnych.

Małgorzata Majewska, Dziecko na cyfrowym odwyku. Jak bez krzyku oderwać dziecko od komputera i smartfona, Bielsko Biała ISBN 9788381729345 (sygn. 181465). Praktyczny poradnik dla rodziców zmagających się z uzależnieniami medialnymi dzieci i młodzieży oraz nadużywaniem przez nich komputera i gier komputerowych, Internetu, obecności na portalach społecznościowych.

Agnieszka Ogonowska, Cyberpsychologia. Media - użytkownicy – zastosowania, wyd. 2, Kraków 2022. ISBN 9788382940602 (sygn. 181492, cz LII-7/27). Kolejne wydanie przydatnej pozycji dla osób prowadzących edukację medialną, świadczących pomoc psychologiczną online oraz fachowo zwalczających uzależnienia medialne.

Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anny Szafrańska (red.), Edukacja małego dziecka. T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole, Kraków Cieszyn 2022. ISBN 9788382940633, ISBN 9788375874686 (sygn. 167781/17, cz B XII-3/17 f). Kolejny tom z poszukiwanego u nas cyklu. Sporo zagadnień, m.in. edukacja europejska i domowa małych dzieci, ich kompetencje społeczne, emocje oraz czytelnictwo, wychowanie w rodzinie, ojcostwo.

Jolanta Skubisz, Bezpieczeństwo, wirtualność, profilaktyka w pedagogice początku XXI wieku, Łódź 2022. ISBN 9788374057059 (sygn. 181402, cz LII-7/26). Aktualna tematyka, czyli nauczanie na odległość (potocznie zwane „zdalnym”), poczucie bezpieczeństwa w świecie realnym i w rzeczywistości wirtualnej, edukacja dla bezpieczeństwa.

Izabela Symonowicz-Jabłońska, Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie edukacyjne, Toruń 2016. ISBN 9788323136088 (sygn. 181566, cz LVI-6/15 b). Książka, która dotarła do nas dopiero teraz, ale warto zwrócić na nią szczególną uwagę. Mamy tu etykę i poetykę baśni, oblicza baśniowości w wybranych obszarach kultury popularnej, czyli w „Harrym Potterze”, „Gwiezdnych wojnach”, serialach telewizyjnych i grach komputerowych.

Barbara Woynarowska, Anna Kowalewska, Zbigniew Izdebski, Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji, wyd. 2, Warszawa 2021. ISBN 9788301217839 (sygn. 181519, cz IV-8/20). Kompendium wiedzy o rozwoju, nie tylko dla studentów pedagogiki i psychologii.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz