W drugi czwartek października przypada Światowy Dzień Wzroku (World Sight Day). Od 2000 roku organizuje go międzynarodowa koalicja VISION 2020, w której skład wchodzi 26 organizacji, w tym Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Celem tego święta jest promowanie wiedzy na temat wad wzroku i profilaktyki zdrowotnej w tym obszarze.
Nie, dzisiaj nie będziemy pisać o wadach wzroku. W bibliotece posiadamy materiały także na ten temat, zatem zapraszamy chętnych do ich studiowania. Dziś zaprezentujemy kilka artykułów o kwestiach (s)postrzegania. Na przykład o tym, jak widzą świat zakochani... Jakie są przejawy atrakcyjności interpersonalnej... Jak formułujemy oceny na podstawie oglądu... Także o tym, jak zwierzęta (na przykład domowe kocięta czy pieski) widzą ludzkie twarze...
Nie, dzisiaj nie będziemy pisać o wadach wzroku. W bibliotece posiadamy materiały także na ten temat, zatem zapraszamy chętnych do ich studiowania. Dziś zaprezentujemy kilka artykułów o kwestiach (s)postrzegania. Na przykład o tym, jak widzą świat zakochani... Jakie są przejawy atrakcyjności interpersonalnej... Jak formułujemy oceny na podstawie oglądu... Także o tym, jak zwierzęta (na przykład domowe kocięta czy pieski) widzą ludzkie twarze...
źródło |
Bertamini Marco, Lustereczko, co ty mówisz?, tł. Agnieszka Chrzanowska, Aleksander Król, "Charaktery" 2010, nr 2, s. 38-41
(…) na pozór proste pytania dotyczące tego, co widzimy w lustrze, mogą okazać się wyzwaniem. Podobne zjawisko występuje, gdy pytamy o to, co inna osoba widzi w lustrze.
Co to jest efekt Wenus? Co oznacza „wczesny błąd”? Co jest na powierzchni lustra? W jaki sposób spostrzegamy obiekty odbite w lustrze? Czy widzimy w nim idealną kopię nas samych? Wiele interesujących pytań i fascynujących odpowiedzi.
(…) na pozór proste pytania dotyczące tego, co widzimy w lustrze, mogą okazać się wyzwaniem. Podobne zjawisko występuje, gdy pytamy o to, co inna osoba widzi w lustrze.
Co to jest efekt Wenus? Co oznacza „wczesny błąd”? Co jest na powierzchni lustra? W jaki sposób spostrzegamy obiekty odbite w lustrze? Czy widzimy w nim idealną kopię nas samych? Wiele interesujących pytań i fascynujących odpowiedzi.
źródło |
Banasiak-Parzych Beata, 30 sekund na miłość, "Charaktery" 2012, nr 7, s. 32-35
Panowie, czy wiecie, ile czasu potrzebujecie, by zrobić na kobiecie wrażenie? Naukowcy obliczyli, że… 30 sekund.
Czy szybki wybór oznacza wybór trwały? Czy istotnie po kilku minutach rozmowy z mężczyzną można rozpoznać w nim tego, z którym chce się iść przez życie? Wielce zastanawiające wyniki badań psychologów z różnych krajów.
Panowie, czy wiecie, ile czasu potrzebujecie, by zrobić na kobiecie wrażenie? Naukowcy obliczyli, że… 30 sekund.
Czy szybki wybór oznacza wybór trwały? Czy istotnie po kilku minutach rozmowy z mężczyzną można rozpoznać w nim tego, z którym chce się iść przez życie? Wielce zastanawiające wyniki badań psychologów z różnych krajów.
źródło |
Biele Cezary, Spostrzeganie twarzy u ludzi i zwierząt, "Studia Psychologiczne" 2002, t. 40, z. 4, s. 5-25
Kiedy idąc po ulicy widzimy zmierzającą ku nam uśmiechającą się osobę, nie zdajemy sobie sprawy, jak wielką w tym momencie liczbę operacji wykonuje nasz mózg. Dzięki tym operacjom błyskawicznie spostrzegamy, że grymas rysujący się na twarzy „nieznajomego” to uśmiech, następnie niemal równie szybko możemy ustalić płeć i wiek zbliżającej się osoby. Chwilę później mózg przeszukuje zasoby pamięci długotrwałej i próbuje ustalić, kim jest osoba, którą widzimy.
Przegląd badań z zakresu problematyki spostrzegania twarzy i ekspresji emocji. A co z tytułowymi zwierzętami? Uwagi dotyczące ich „przetwarzania twarzy”, ze szczególnym uwzględnieniem… owiec.
Kiedy idąc po ulicy widzimy zmierzającą ku nam uśmiechającą się osobę, nie zdajemy sobie sprawy, jak wielką w tym momencie liczbę operacji wykonuje nasz mózg. Dzięki tym operacjom błyskawicznie spostrzegamy, że grymas rysujący się na twarzy „nieznajomego” to uśmiech, następnie niemal równie szybko możemy ustalić płeć i wiek zbliżającej się osoby. Chwilę później mózg przeszukuje zasoby pamięci długotrwałej i próbuje ustalić, kim jest osoba, którą widzimy.
Przegląd badań z zakresu problematyki spostrzegania twarzy i ekspresji emocji. A co z tytułowymi zwierzętami? Uwagi dotyczące ich „przetwarzania twarzy”, ze szczególnym uwzględnieniem… owiec.
źródło |
Ryń Dariusz (aut.), Chrzanowska Agnieszka, Pająk Paulina, Halińska Maria (współpr.), Jak maluje nas miłość, "Charaktery" 2013, nr 12, s. 19-27
Miłość bywa artystą lub… malarzem pokojowym. Czasem maluje partnera na miarę potrzeb i oczekiwań. Innym razem portretuje z rozmachem, przywracający wyblakłą kobiecość czy utracone bicepsy. Kogo widzisz, kochając? Kim się stajesz, gdy patrzy na ciebie ukochany?
Ludzie „rzeźbią” siebie nawzajem, wydobywając to, co w nich najlepsze. Popełniają przy tym liczne błędy. Co to za zjawiska: efekt Pigmaliona, Galatei i Golema, aureoli i fałszywej powszechności, błąd atrybucji i tendencji centralnej, złudzenie patetyczne, projekcja asymilatywna? Wyjaśnienie tych i wielu innych zagadek.
Miłość bywa artystą lub… malarzem pokojowym. Czasem maluje partnera na miarę potrzeb i oczekiwań. Innym razem portretuje z rozmachem, przywracający wyblakłą kobiecość czy utracone bicepsy. Kogo widzisz, kochając? Kim się stajesz, gdy patrzy na ciebie ukochany?
Ludzie „rzeźbią” siebie nawzajem, wydobywając to, co w nich najlepsze. Popełniają przy tym liczne błędy. Co to za zjawiska: efekt Pigmaliona, Galatei i Golema, aureoli i fałszywej powszechności, błąd atrybucji i tendencji centralnej, złudzenie patetyczne, projekcja asymilatywna? Wyjaśnienie tych i wielu innych zagadek.
źródło |
Droździak Paweł, I on stworzył ją, a ona jego, rozm. przepr. Dorota Krzemionka, "Charaktery" 2013, nr 12, s. 28-34
Widzę w tym mit, gdy kobieta wierzy: mogę stworzyć tego mężczyznę, będę dla niego tak wyjątkowa, że przy mnie on rozkwitnie. Ale kiedy wzdycha: dlaczego nie mogę mieć superfaceta? – mała jest szansa, że on okaże się super. On wtedy myśli: dlaczego ona nie widzi we mnie superfaceta?
Rozmowa z psychologiem, psychoterapeutą i mediatorem rodzinnym o spostrzeganiu interpersonalnym oraz związanych z nim nadziejach, złudzeniach, rozczarowaniach i… realiach.
Widzę w tym mit, gdy kobieta wierzy: mogę stworzyć tego mężczyznę, będę dla niego tak wyjątkowa, że przy mnie on rozkwitnie. Ale kiedy wzdycha: dlaczego nie mogę mieć superfaceta? – mała jest szansa, że on okaże się super. On wtedy myśli: dlaczego ona nie widzi we mnie superfaceta?
Rozmowa z psychologiem, psychoterapeutą i mediatorem rodzinnym o spostrzeganiu interpersonalnym oraz związanych z nim nadziejach, złudzeniach, rozczarowaniach i… realiach.
źródło |
Jarymowicz Maria, O utajonych przejawach atrakcyjności i awersyjności podobieństwa JA-INNI, "Przegląd Psychologiczny" 2003, nr 3, s. 237-252
Spostrzegane podobieństwo leży u podstaw poczucia mniejszego lub większego dystansu względem innych ludzi, a to prowadzi do rozmaitych następstw behawioralnych. Ocenianie podobieństwa zaś ma charakter subiektywny, pochodny w dużej mierze od motywacji do zbliżania się bądź oddalania od innych. Po części atrakcyjność bądź awersyjność podobieństwa wynika z fundamentalnych dążeń człowieka, związanych z poszukiwaniem własnej społecznej bądź indywidualnej tożsamości.
Badania nad trafnością lub nietrafnością tezy o atrakcyjności podobieństwa – jednego z aksjomatów podręczników psychologii społecznej - i omówienie ich wyników.
Spostrzegane podobieństwo leży u podstaw poczucia mniejszego lub większego dystansu względem innych ludzi, a to prowadzi do rozmaitych następstw behawioralnych. Ocenianie podobieństwa zaś ma charakter subiektywny, pochodny w dużej mierze od motywacji do zbliżania się bądź oddalania od innych. Po części atrakcyjność bądź awersyjność podobieństwa wynika z fundamentalnych dążeń człowieka, związanych z poszukiwaniem własnej społecznej bądź indywidualnej tożsamości.
Badania nad trafnością lub nietrafnością tezy o atrakcyjności podobieństwa – jednego z aksjomatów podręczników psychologii społecznej - i omówienie ich wyników.
źródło |
Stróżyński Klemens, Prosopagnozja czyli jak dobrze się nie znamy, "Nowa Szkoła" 2002, nr 6, s. 20-21
Zdumiewające! Mieć ponad 50 lat, opinię bardzo doświadczonego pedagoga, spory dorobek publicystyczny i naukowy i zupełnie przypadkowo dowiedzieć się, że jest się niepełnosprawnym pod względem poznawczym (…). Coś takiego przydarzyło mi się podczas konferencji naukowej na Uniwersytecie Szczecińskim, w kwietniu bieżącego roku.
Co to jest pros[z]opagnozja? Najprościej mówiąc, to „niewiedza twarzy”. Jak się przejawia? Jakie są jej konsekwencje w edukacji? Jak ten deficyt poznawczy może wpływać na (nied)ocenianie uczniów?
Zdumiewające! Mieć ponad 50 lat, opinię bardzo doświadczonego pedagoga, spory dorobek publicystyczny i naukowy i zupełnie przypadkowo dowiedzieć się, że jest się niepełnosprawnym pod względem poznawczym (…). Coś takiego przydarzyło mi się podczas konferencji naukowej na Uniwersytecie Szczecińskim, w kwietniu bieżącego roku.
Co to jest pros[z]opagnozja? Najprościej mówiąc, to „niewiedza twarzy”. Jak się przejawia? Jakie są jej konsekwencje w edukacji? Jak ten deficyt poznawczy może wpływać na (nied)ocenianie uczniów?
źródło |
Maison Dominika, Wpływ utajonych sygnałów afektywnych na formułowanie ocen, "Studia Psychologiczne" 1997, t. 35, z. 1, s. 41-56
Założenie, że człowiek podejmuje decyzje i dokonuje ocen w sposób całkowicie świadomy, okazało się niespójne z empirią. Z końcem lat siedemdziesiątych zaczęła narastać ilość danych pokazujących, że człowiek nie zawsze wie, dlaczego coś mu się nie podoba, czy dlaczego lubi to, co lubi (…).
Czy wielkość źrenic modelki-kobiety i modela-mężczyzny w reklamie oddziałuje na kobiety i mężczyzn? Wyniki badania dotyczącego oddziaływania umieszczonych w reklamie prasowej utajonych sygnałów afektywnych (czyli takich, które wpływają na formułowanie oceny, pomimo że podmiot nie jest świadomy ich obecności) na odbiór reklamy.
Założenie, że człowiek podejmuje decyzje i dokonuje ocen w sposób całkowicie świadomy, okazało się niespójne z empirią. Z końcem lat siedemdziesiątych zaczęła narastać ilość danych pokazujących, że człowiek nie zawsze wie, dlaczego coś mu się nie podoba, czy dlaczego lubi to, co lubi (…).
Czy wielkość źrenic modelki-kobiety i modela-mężczyzny w reklamie oddziałuje na kobiety i mężczyzn? Wyniki badania dotyczącego oddziaływania umieszczonych w reklamie prasowej utajonych sygnałów afektywnych (czyli takich, które wpływają na formułowanie oceny, pomimo że podmiot nie jest świadomy ich obecności) na odbiór reklamy.
źródło |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz