poniedziałek, 9 października 2017

Patrzeć, widzieć, oglądać, spostrzegać...

W drugi czwartek października przypada Światowy Dzień Wzroku (World Sight Day). Od 2000 roku organizuje go międzynarodowa koalicja VISION 2020, w której skład wchodzi 26 organizacji, w tym Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Celem tego święta jest promowanie wiedzy na temat wad wzroku i profilaktyki zdrowotnej w tym obszarze.

Nie, dzisiaj nie będziemy pisać o wadach wzroku. W bibliotece posiadamy materiały także na ten temat, zatem zapraszamy chętnych do ich studiowania. Dziś zaprezentujemy kilka artykułów o kwestiach (s)postrzegania. Na przykład o tym, jak widzą świat zakochani... Jakie są przejawy atrakcyjności interpersonalnej... Jak formułujemy oceny na podstawie oglądu... Także o tym, jak zwierzęta (na przykład domowe kocięta czy pieski) widzą ludzkie twarze...
źródło
Bertamini Marco, Lustereczko, co ty mówisz?, tł. Agnieszka Chrzanowska, Aleksander Król, "Charaktery" 2010, nr 2, s. 38-41

(…) na pozór proste pytania dotyczące tego, co widzimy w lustrze, mogą okazać się wyzwaniem. Podobne zjawisko występuje, gdy pytamy o to, co inna osoba widzi w lustrze.

Co to jest efekt Wenus? Co oznacza „wczesny błąd”? Co jest na powierzchni lustra? W jaki sposób spostrzegamy obiekty odbite w lustrze? Czy widzimy w nim idealną kopię nas samych? Wiele interesujących pytań i fascynujących odpowiedzi.
źródło
Banasiak-Parzych Beata, 30 sekund na miłość, "Charaktery" 2012, nr 7, s. 32-35
Panowie, czy wiecie, ile czasu potrzebujecie, by zrobić na kobiecie wrażenie? Naukowcy obliczyli, że… 30 sekund.
Czy szybki wybór oznacza wybór trwały? Czy istotnie po kilku minutach rozmowy z mężczyzną można rozpoznać w nim tego, z którym chce się iść przez życie? Wielce zastanawiające wyniki badań psychologów z różnych krajów.
źródło
Biele Cezary, Spostrzeganie twarzy u ludzi i zwierząt, "Studia Psychologiczne" 2002, t. 40, z. 4, s. 5-25
Kiedy idąc po ulicy widzimy zmierzającą ku nam uśmiechającą się osobę, nie zdajemy sobie sprawy, jak wielką w tym momencie liczbę operacji wykonuje nasz mózg. Dzięki tym operacjom błyskawicznie spostrzegamy, że grymas rysujący się na twarzy „nieznajomego” to uśmiech, następnie niemal równie szybko możemy ustalić płeć i wiek zbliżającej się osoby. Chwilę później mózg przeszukuje zasoby pamięci długotrwałej i próbuje ustalić, kim jest osoba, którą widzimy.

Przegląd badań z zakresu problematyki spostrzegania twarzy i ekspresji emocji. A co z tytułowymi zwierzętami? Uwagi dotyczące ich „przetwarzania twarzy”, ze szczególnym uwzględnieniem… owiec.
źródło
Ryń Dariusz (aut.), Chrzanowska Agnieszka, Pająk Paulina, Halińska Maria (współpr.), Jak maluje nas miłość, "Charaktery" 2013, nr 12, s. 19-27

Miłość bywa artystą lub… malarzem pokojowym. Czasem maluje partnera na miarę potrzeb i oczekiwań. Innym razem portretuje z rozmachem, przywracający wyblakłą kobiecość czy utracone bicepsy. Kogo widzisz, kochając? Kim się stajesz, gdy patrzy na ciebie ukochany?

Ludzie „rzeźbią” siebie nawzajem, wydobywając to, co w nich najlepsze. Popełniają przy tym liczne błędy. Co to za zjawiska: efekt Pigmaliona, Galatei i Golema, aureoli i fałszywej powszechności, błąd atrybucji i tendencji centralnej, złudzenie patetyczne, projekcja asymilatywna? Wyjaśnienie tych i wielu innych zagadek.
źródło
Droździak Paweł, I on stworzył ją, a ona jego, rozm. przepr. Dorota Krzemionka, "Charaktery" 2013, nr 12, s. 28-34

Widzę w tym mit, gdy kobieta wierzy: mogę stworzyć tego mężczyznę, będę dla niego tak wyjątkowa, że przy mnie on rozkwitnie. Ale kiedy wzdycha: dlaczego nie mogę mieć superfaceta? – mała jest szansa, że on okaże się super. On wtedy myśli: dlaczego ona nie widzi we mnie superfaceta?

Rozmowa z psychologiem, psychoterapeutą i mediatorem rodzinnym o spostrzeganiu interpersonalnym oraz związanych z nim nadziejach, złudzeniach, rozczarowaniach i… realiach.
źródło
Jarymowicz Maria, O utajonych przejawach atrakcyjności i awersyjności podobieństwa JA-INNI, "Przegląd Psychologiczny" 2003, nr 3, s. 237-252

Spostrzegane podobieństwo leży u podstaw poczucia mniejszego lub większego dystansu względem innych ludzi, a to prowadzi do rozmaitych następstw behawioralnych. Ocenianie podobieństwa zaś ma charakter subiektywny, pochodny w dużej mierze od motywacji do zbliżania się bądź oddalania od innych. Po części atrakcyjność bądź awersyjność podobieństwa wynika z fundamentalnych dążeń człowieka, związanych z poszukiwaniem własnej społecznej bądź indywidualnej tożsamości.

Badania nad trafnością lub nietrafnością tezy o atrakcyjności podobieństwa – jednego z aksjomatów podręczników psychologii społecznej - i omówienie ich wyników.
źródło
Stróżyński Klemens, Prosopagnozja czyli jak dobrze się nie znamy, "Nowa Szkoła" 2002, nr 6, s. 20-21

Zdumiewające! Mieć ponad 50 lat, opinię bardzo doświadczonego pedagoga, spory dorobek publicystyczny i naukowy i zupełnie przypadkowo dowiedzieć się, że jest się niepełnosprawnym pod względem poznawczym (…). Coś takiego przydarzyło mi się podczas konferencji naukowej na Uniwersytecie Szczecińskim, w kwietniu bieżącego roku.

Co to jest pros[z]opagnozja? Najprościej mówiąc, to „niewiedza twarzy”. Jak się przejawia? Jakie są jej konsekwencje w edukacji? Jak ten deficyt poznawczy może wpływać na (nied)ocenianie uczniów?
źródło
Maison Dominika, Wpływ utajonych sygnałów afektywnych na formułowanie ocen, "Studia Psychologiczne" 1997, t. 35, z. 1, s. 41-56

Założenie, że człowiek podejmuje decyzje i dokonuje ocen w sposób całkowicie świadomy, okazało się niespójne z empirią. Z końcem lat siedemdziesiątych zaczęła narastać ilość danych pokazujących, że człowiek nie zawsze wie, dlaczego coś mu się nie podoba, czy dlaczego lubi to, co lubi (…).

Czy wielkość źrenic modelki-kobiety i modela-mężczyzny w reklamie oddziałuje na kobiety i mężczyzn? Wyniki badania dotyczącego oddziaływania umieszczonych w reklamie prasowej utajonych sygnałów afektywnych (czyli takich, które wpływają na formułowanie oceny, pomimo że podmiot nie jest świadomy ich obecności) na odbiór reklamy.
źródło

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz