piątek, 30 czerwca 2017

Balnibarbi, Fantazjana, Lyonesse, Neveryóna, Szmaragdowy Gród…, czyli wakacje i urlopy w fantastycznych krainach - część 1

Gdzie udać się w czasie wolnym? Proponujemy: do fantastycznych (dosłownie!) krain. Zapewne każdy słyszał o Utopii, Państwie Słońca, Śródziemiu, Ziemiomorzu... Fantastyka to science-fiction, fantasy, baśń, bajka... A ponieważ mamy porę wakacyjno-urlopową, rozpoczynamy cykl prezentujący – w formie podręcznego słownika - niektóre fantastyczne krainy (literackie, bo w filmie byłoby ich jeszcze więcej!). Możemy się tam bez trudu wybrać. W wyobraźni. Bez pośrednictwa biur turystycznych, ale z pomocą biblioteki czy księgarni. Wybierzemy się więc do najwspanialszych i do najstraszniejszych zakątków wyimaginowanych światów. W głąb Ziemi i poza najdalsze galaktyki. Z niektórych pewnie nie chcielibyśmy przez jakiś czas powrócić, a inne wolelibyśmy opuścić jak najprędzej. Może zainspirują do lektury czy zabawy. Życzymy niezapomnianych wojaży!

Amber – jedyny prawdziwy świat (cykl powieści Rogera Zelaznego).
Źródło
Argoland - kraina przyszłości. Ogromna aglomeracja otoczona wielkimi obszarami terenów uprawnych i farm hodowlanych. (Janusz A. Zajdel, Limes inferior).

Atlantyda - wielka, piękna wyspa, usytuowana w pobliżu Słupów Herkulesa (Cieśniny Gibraltarskiej), zamieszkiwana przez ludzi o bardzo wysokim poziomie rozwoju cywilizacyjnego. Pełna dzikich i oswojonych zwierząt, zasobna w bujną roślinność i bogactwa mineralne. Zniszczona przez następujące po sobie trzęsienia ziemi i pochłonięta przez morze. (Mitologia grecka, Platon, Timaios, Kritias). Liczne literackie nawiązania, np. Francis Bacon (Nowa Atlantyda), Robert E. Howard (Kull: Banita z Atlantydy), Arthur Conan Doyle (Głębina Maracot i inne opowiadania), Pierre Benoit (Atlantyda), Margit Sandemo (Saga o Ludziach Lodu), Andy McDermott (Łowcy Atlantydy), Mór Jokai (Atlantyda. Historia zaginionej Oceanii), Gerhart Hauptmann (Atlantyda), Jules Verne (20 000 mil podmorskiej żeglugi), Maciej Kuczyński (Atlantyda, wyspa ognia), John Ronald Reuel Tolkien (Władca Pierścieni - Númeror to "kopia" wyspy z dialogów Platona), Andreas Wilhelm (Projekt: Atlantyda), Józef Ratajczak (Przeprowadzka na Atlantydę. Wiersze wybrane), Wisława Szymborska (wiersz Atlantyda). Motyw obecny także w filmach oraz grach komputerowych.
Źródło
Auspicje – miejsce w pobliżu Krakowa, w którym spotykają się uczeni, by myśleć (Maciej Wojtyszko, Bromba i inni).

Avalon – wyspa otoczona malowniczym jeziorem, na której trwa wieczna wiosna, nie wieje wiatr i nie pada śnieg. Tutaj przybył śmiertelnie ranny król Artur po bitwie z Modredem. Tutaj także - być może - został ukryty Święty Graal. Inne nazwy: Wyspa Jabłek (Jabłoni), Ziemia Kobiet (Mitologia celtycka, legendy arturiańskie, Marion Zimmer Bradley, Mgły Avalonu).
Źródło
Balnibarbi - wyspa, na której przeprowadza się wiele bezcelowych eksperymentów (Jonathan Swift, Podróże Gullivera).

Baśniobór – kraina będąca azylem dla wielu czarodziejskich istot – czarownic, trolli, wróżek i innych (Brandon Mull, Baśniobór).

Beklan – Imperium. Kraina będąca we władaniu olbrzymiego niedźwiedzia (Richard Adams, Shardik).
Źródło
Bergamuty – archipelag zamieszkany przez „nietypowo” zachowujące się zwierzęta (Jan Brzechwa, Na wyspach Bergamutach). 

Bezmiar – wielka góra o kształcie kopuły, wewnątrz której znajduje się mnogość jaskiń i tuneli. Królestwo okrutnych kotów, którymi włada Grizraz Pożeracz Serc (Tad Williams, Pieśń Łowcy).

Blefuscu - kraina sąsiadująca z Liliputu, ale skłócona z nią (Jonathan Swift, Podróże Gullivera).
Źródło
Bombonia - kraj, w którym mieszkał książę pozbawiony umiejętności uśmiechu (Kazimiera Iłłakowiczówna, Bajeczna opowieść o królewiczu La-fi-czaniu, o żołnierzu Soju i o dziewczynce Kio).

Brobdingnag - kraina olbrzymów, usytuowana na półwyspie w pobliżu Ameryki (Jonathan Swift, Podróże Gullivera).

Brokilon - leśne królestwo driad i rusałek, ze stolicą w Duén Canell (Miejscu Dębu). Inna nazwa: Las Śmierci. Miejsce, w którym zachowały się niezwykłe okazy flory i fauny. Na potencjalnych przybyszów czeka tu wiele niebezpieczeństw, toteż najczęściej wolą nie zapuszczać się w te strony. (Andrzej Sapkowski, saga o Wiedźminie Geralcie).
Źródło
Cymeria - kraina usytuowana na północ od dzisiejszej Wielkiej Brytanii. Otoczona przez wysokie góry, posiada surowy klimat i słabe zaludnienie. Zamieszkują tu barbarzyńcy. Ojczyzna Conana (Robert E. Howard, Conan Barbarzyńca i inne książki z cyklu).

Diuna - pustynna planeta Arrakis, zamieszkana przez Fremenów i nieliczne gatunki zwierząt (Frank Herbert, seria Kroniki Diuny).
Źródło
Eden - planeta, na której pomyłkowo rozbija się rakieta z kosmonautami (Stanisław Lem, Eden).

Eldwold - kraj, z którym podejmuje wojnę legion zapomnianych magicznych bestii o nadludzkiej mocy (Patricia Ann McKillip, Zapomniane bestie z Eldu).

Elenia - królestwo. Stąd wywodzi się Sparhawk, rycerz zakonu Pandionu (David Eddings, Elenium; Tamuli).

Źródło
Estcarp – jedna z krain Świata Czarownic (Andre Norton, Świat Czarownic).

Ciąg dalszy - w poniedziałek, 3 lipca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz