Szwambrania – wyspa wzniosłej sprawiedliwości i dobrobytu (Lew Kissil, Szwambrania).
Śródziemie - kraj śmiertelnych, inteligentnych istot licznych ras. Obejmuje wszystkie krainy Ardy, położone na wschód od Wielkiego Morza i Númenoru (John Ronald Reuel Tolkien, Władca Pierścieni; Hobbit, czyli tam i z powrotem; Silmarillion).
Źródło |
Świat Dysku - świat powstały przez zakrzywienie wszystkich krzywych prawdopodobieństwa. Ankh Morpork - najstarsze i największe miasto w Świecie Dysku, zwane przez Gildię Kupców "Grodem Tysiąca Niespodzianek", zamieszkiwane przez wszelkie gatunki żyjących na Dysku istot rozumnych. Leży u ujścia rzeki Ankh, nad Okrągłym Morzem, otoczone równinami Sto, słynącymi z hodowli kapusty (Terry Prattchett, cykl Świat Dysku).
Tembreabrezi – magiczna kraina nękana przez potwora ludojada (Ursula Le Guin, Miejsce początku).
Terminus - wyeksploatowana planeta na skraju galaktyki, dokąd został zesłany Hari Seldon wraz ze swym zespołem badawczym (Issac Asimov, Fundacja).
Źródło |
Terytoria – koszmarna kraina czarów (Stephen King i Peter Straub, Talizman).
Tralfamadoria – planeta zamieszkana przez małe, zielone istoty podobne do gumowych przyssawek, porozumiewające się telepatycznie i bardzo przyjazne dla Ziemian (Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer pięć, czyli krucjata dziecięca, czyli obowiązkowy taniec ze śmiercią).
Źródło |
Trochania – bardzo mały kraj, zaludniony przez kilku mieszkańców, w którym mieszkanie jest przyjemnością (Michael Ende, Kuba Guzik).
Utopia (1) – wyspa. Idealne królestwo (Thomas More [Morus], Utopia).
Źródło |
Utopia (2) - kraina szczęśliwości. Słabo zaludniona, rzadko zabudowana, zamieszkana przez ludzi o pięknym wyglądzie i zaawansowanych cywilizacyjnie (Herbert George Wells, Ludzie jak bogowie).
Videssos – magiczne imperium podobne do historycznego Bizancjum (Harry Norman Turtledove, cykl Videssos).
Wyspa Pingwinów - usytuowana w okolicach Bieguna Północnego. Tutaj św. Mael chrzcił ptaki (Anatole France, Wyspa Pingwinów).
Źródło |
Wyspa Stąd Nie Widać - z niej przybył do Jasia Kot w Butach (Ewa Szelburg-Zarembina, Królestwo Bajki).
Wyspa Żadnej Nadziei - odkryta przez Don-Pedro. Tu został zesłany Król Maciuś Pierwszy (Janusz Korczak, Król Maciuś na wyspie bezludnej).
Wyspy Szczęśliwe – tajemnicze lądy, gdzie zawsze jest wiosna, młodość i szczęście. Niektóre unoszą się na wodzie, inne są pod nią ukryte, jeszcze inne – są niewidzialne i pokazują się tylko nielicznym (np. Jan Kochanowski, Tren X; Konstanty Ildefons Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe; Tom Deitz, cykl David Sullivan).
Xanth – półwysep, przez środek którego przebiega Rozpadlina strzeżona przez smoka. Sąsiaduje z normalnym światem – Mundanią, czyli Przyziemiem (Anthony Piers, cykl Xanth).
Źródło |
Ziemiomorze - świat w którego skład wchodzi archipelag wysp otoczonych Morzem Otwartym, po którym pływa Lud Tratw. Jedną z wysp jest Roke (Wyspa Mędrców), leżąca na południe od wyspy Havnor, na wodach Morza Najgłębszego. Tu mieści się szkoła dla magów. Kargadu – to największa wyspa Archipelagu (Ursula Le Guin, Ziemiomorze).
Źródło |
Znikąd-Donikąd – wyspa, na której mieszkają dzielny Arawanili, piękna Ini i tańcząca Dandai (Wanda Markowska, Anna Milska, Baśnie z dalekich wysp i lądów).
Podstawowa bibliografia
Haka-Makowiecka Karolina, Makowiecka Marta, Węgrzecka Małgorzata (aut.); Makowiecki Andrzej Z. (red.), Leksykon fantastyki. Postacie, miejsca, rekwizyty, zjawiska, Warszawa 2009. ISBN 978-83-7495-672-7 (sygnatury: 175915, cz XLVII-3/45).
Sapkowski Andrzej, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2001. ISBN 83-7054-147-X (sygnatura: cz XLVII-3/47).
Tylicka Barbara, Szczęśliwe wyspy i Nibylandie, "Guliwer" 1999, nr 6, s. 4-8 (czytelnia).
Zgorzelski Andrzej, Fantastyka, utopia, science fiction. Ze studiów nad rozwojem gatunków, Warszawa 1980. ISBN 83-01-01558-6 (sygnatury: 90459-60).
Żytkiewicz Dorota, Gdzie podziałaś się, wyspo, czyli o utopii i antyutopii, "Polonistyka" 2004, nr 9, s. 35-37 (czytelnia).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz