piątek, 21 lipca 2017

Książki (nie)zapomniane – Tragedie wielkich namiętności

Dziś prezentujemy dwa wybitne dramaty EUGENE'A Gladstone'a O'NEILLA (1888-1953). Tragedie wielkich namiętności: chciwości pieniądza i ziemi oraz pożądania nieraz uważanego za miłość.
Eugene O'Neill, źródło
Pożądanie w cieniu wiązów. Pierwsza grupa aktorów grających w tej sztuce została aresztowana pod zarzutem przedstawiania treści obscenicznych. Dziś utwór zaliczamy do klasyki amerykańskiej (i światowej) literatury. Dokonano także jego filmowej adaptacji z Sophią Loren i Anthony’m Perkinsem w rolach głównych.

Połowa XIX stulecia. Farma w Nowej Anglii. Jej właściciel, stary Ephraim Cabot, mieszka tu z trzema synami: Symeonem, Piotrem i Ebenem. Wszyscy nienawidzą ojca i niechętnie dla niego pracują, a szczególnie ostatni, najmłodszy, urodzony z drugiego małżeństwa. Wszyscy też oczekują na spadek.

Ale ojciec nie umiera. Wyjeżdża tylko na jakiś czas. I wraca... z młodą, atrakcyjną żoną, Abbie. Synowie zawsze okazywali mu wrogość, a teraz już są pewni, że farmy nie odziedziczą. Dwaj starsi - sprzedając najmłodszemu swoje udziały - opuszczają dom i udają się na poszukiwanie złota w Kalifornii. Na ojcowiźnie pozostaje tylko Eben. W cieniu rozłożystych drzew zaczyna się toczyć zacięta walka między Ebenem i Abbie. Po jakimś czasie mężczyzna nie potrafi już dostrzec, czy istnieje różnica między jego nienawiścią do macochy a dzikim pożądaniem, które do niej czuje. Ona także pragnie... i pieniędzy, i mężczyzny.

Mijają dni. Oto wreszcie ten szczególnie uroczysty. W farmie pod wiązami chrzciny. Ephraim z dumą prezentuje sąsiadom syna. Ale po kątach słychać zrazu szept, a z czasem wzmagające się głosy, przerywane wybuchami śmiechu. Wszyscy poza starym Cabotem wiedzą, czyje dziecko urodziła Abbie. Wreszcie wiadomość trafia także do jego uszu...

I oto ta daleka krewna Jagny Borynowej, ale nie tak bezwolna jak tamta, lecz znacznie bardziej od niej dzika i drapieżna, choć równie bliska natury i jej instynktów, musi wybrać pomiędzy starym mężem (i dzieckiem) a trudnym do opanowania pragnieniem Ebena, którego jednak namiętnie kocha... Zakończenie pewnie wywoła szok u czytelnika (widza)...
Ale go nie zdradzimy. Trzeba przeczytać.
źródło
Żałoba przystoi Elektrze. To sztuka perfekcyjnie skomponowana, zachowująca (poza jednym wyjątkiem) trzy klasyczne jedności. Początek każdego aktu jest poprzedzony wstępem chóru złożonego z mieszkańców miasteczka. Całość nawiązuje do antycznego mitu o Elektrze, a wprost - do Orestei Ajschylosa.

Dom Mannonów w Nowej Anglii. Tu rozegra sie ponura akcja trylogii, złożonej z części: Powrót (4 akty), Ścigani (5 aktów) i Opętani (4 akty).

Generał Ezra Mannon lada dzień ma wrócić - wraz z synem Orinem, którego nie darzy zbytnim uczuciem - z wojny secesyjnej. Żona, Christine, nie czeka z utęsknieniem. Wolałaby otrzymać wieść o jego śmierci. Niecierpliwie wygląda jednak ukochanego syna. Przeciwnie Lavinia, jej córka, niemal szaleńczo kochająca ojca. W tle chwilowo pozostają dwie postaci: Hazel Nile, narzeczona Orina i jej nieśmiały brat, Piotr, bez wzajemności kochający Lavinię.

Sytuacja "zagęszcza się", gdy córka odkrywa romans matki z Adamem, który jej samej też się podoba. Więcej, wie, że oboje otruli zmierzającego do domu Ezrę.

Orin powraca. Matka i siostra walczą o niego. Chłopaka bardziej boli, że matka go "zdradziła", niż to, że zabiła mu ojca. Jego rozgoryczenie wykorzystuje podstępna Lavinia i zachęca do zamordowania Adama, co Orin czyni. Na wieść o tym zdarzeniu Christine popełnia samobójstwo, a jej córka rozpuszcza plotkę, że ta śmierć została spowodowana żalem po stracie męża.

Orin cierpi po śmierci matki. Lavinia zabiera go w daleką podróż do Azji. Oboje mają wyrzuty sumienia. Bojąc się, że brat wyjawi prawdę, dziewczyna popycha go do odebrania sobie życia, a swoje próbuje ułożyć z Piotrem. Za późno. Hazel odciąga go od złej narzeczonej.

Nieodwołalnie nadchodzi pora pokuty. Czy Lavinia - jak matka i brat - popełni samobójstwo? Czy wybierze drogę publicznej konfesji? A może postąpi jeszcze inaczej...
źródło
O'Neill Eugene, Pożądanie w cieniu wiązów; Żałoba przystoi Elektrze. Trylogia, przeł. Kazimierz Piotrowski, w: Tegoż: Teatr. Cesarz Jones, Włochata małpa, Wszystkie Boże dziatki są skrzydlate, Pożądanie w cieniu wiązów, Wielki Bóg Brown, I śmiał się Łazarz, Żałoba przystoi Elektrze, Daleko od Sodomy, Przyjdzie na pewno, wyboru dokonał Kazimierz Piotrowski, przeł. Kazimierz Piotrowski, Maciej Słomczyński, Bronisław Zieliński, Warszawa 1973, s. 145-224, 411-605. (Sygnatura: cz X-8/41).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz