piątek, 2 października 2020

Nowości książkowe w naszych zbiorach

Oto wybrane nowości z ostatnich tygodni:

Łukasz Albański, Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci. Między globalnym wykluczeniem a walką o godność, Kraków 2020. ISBN 9788380957725 (sygnatury: 179920, cz LXIII-7/9)

Całość obejmuje dziewięć rozdziałów (z podrozdziałami): Przywiązanie i przynależność jako dwa fundamenty myślenia o dzieciństwie,  Dziecko jako aktor społeczny, Dziecko jako migrant, Obywatelstwo dziecka, Samodzielnie migrujące osoby małoletnie: wiktymizacja i zagrożenie wykluczeniem,  Szkoła jako przestrzeń przynależności i wykluczenia ,  Adopcja międzynarodowa, usługi reprodukcyjne i handel dziećmi, Meandry sprawiedliwości społecznej: dzieci żołnierze, Śmierć małego migranta.        

Kuczyńska-Kwapisz Jadwiga, Dycht Marzena, Śmiechowska-Petrovskij Emilia (red. Nauk.), Kluczowe zagadnienia tyflopedagogiki i nauk pokrewnych, Kraków 2020. ISBN 9788380958418 (sygnatury: 179907, cz LXIII-2/1 c)

Książka podzielona na dwie części: Historyczne i aksjologiczne zagadnienia tyflopedagogiki oraz Edukacja, rehabilitacja i terapia osób niewidomych i słabowidzących w biegu życia. W części pierwszej znajdują się prace: Poglądy Matki Elżbiety Róży Czackiej na rehabilitację, kształcenie i wychowanie osób z niepełnosprawnością narządu wzroku w kontekście współczesnych oczekiwań (Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz), Wychowanie społeczne Kardynała Stefana Wyszyńskiego i jego związki z osobami niewidomymi (Stanisław Chrobak), Człowiek wobec cierpienia. Perspektywa pedagogiczna (Jan Niewęgłowski). W części drugiej znajdują się: Edukacja z prawdziwego zdarzenia - szkoły ogólnodostępne „dobrze” przygotowane na kształcenie niewidomych i słabowidzących (możliwa perspektywa przyszłości)  (Marzenna Zaorska), DOBRY POCZĄTEK, czyli warunki prawidłowej organizacji wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku  (Agnieszka Wdówik), Koncepcja adaptacji narzędzi diagnostycznych do całościowej oceny funkcjonowania dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem w obszarze osobowościowym i emocjonalno-społecznym  (Emilia Śmiechowska-Petrovskij), Czytać czy nie czytać. Opinie i preferencje niewidomych adolescentów na temat pisma Braille’a - badania pilotażowe   (Małgorzata Paplińska), Terapie regeneracyjne z zastosowaniem komórek macierzystych w okulistyce (Anna Nagańska, Anna Sarnowska), Rehabilitacja wzroku a specyfika potrzeb rehabilitacyjnych i edukacyjnych osób słabowidzących w różnym wieku  (Marzena Dycht), Mobilność osób niewidomych i słabowidzących jako problem interdyscyplinarny, wyzwanie dla profesjonalistów z odniesieniem do przykładów z własnej praktyki (Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz, Jacek Kwapisz), Wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością wzroku w zakresie rozwijania orientacji w przestrzeni i samodzielnego przemieszczania się oraz czynności życia codziennego na przykładzie działalności organizacji pozarządowych  (Małgorzata Walkiewicz-Krutak), Rehabilitacja niewidomych osób w starszym wieku  ( Marlena Kilian).   

Karina Leksy, Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej. Wybrane aspekty zdrowotne i pedagogiczne, Warszawa 2020. ISBN 9788380855489 (sygnatury: 179925, cz LV-1/32 a)

Książka składa się z ośmiu rozdziałów: Zdrowotne konsekwencje przemian społeczno-kulturowych w zglobalizowanym świecie, Globalny nastolatek wobec wartości, W sidłach konsumpcji - znaczenie mody i konsumpcji dla zdrowia i jakości życia młodego pokolenia, Nowe media a styl i jakość życia współczesnych nastolatków, Pokolenie „lubię to”, czyli ekshibicjonizm społeczny w wirtualnym świecie, Somatyzacja tożsamości - konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne, Seksualizacja kultury współczesnej - znaczenie dla funkcjonowania młodzieży, Zdrowie, kształcenie i wychowanie (pop)nastolatków - perspektywa edukacyjna.
Marek Łukasiewicz, Następstwa braku bezpieczeństwa w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, Warszawa 2020. ISBN 9788380852938 (sygnatury: 179912, cz LXIII-5/10 a)


Główne rozdziały: Polski system resocjalizacji nieletnich, Bezpieczeństwo w procesie resocjalizacji nieletnich, Funkcjonowanie zawodowe pedagoga resocjalizacji w następstwie sytuacji zagrożenia i/lub utraty bezpieczeństwa - założenia teoretyczne, Założenia metodologiczne części badawczej, Wybrane aspekty funkcjonowania zawodowego pedagoga resocjalizacji w następstwie sytuacji zagrożenia i/lub utraty bezpieczeństwa w świetle przeprowadzonych badań.
Aleksander Piecuch, Media cyfrowe wspierające procesy dydaktyczne, Rzeszów 2020. ISBN 9788379966950 (sygnatury: 179909, cz LIV-6/7)


Pozycja dwuczęściowa. W pierwszej (Media cyfrowe w edukacji) omówiono Techniczne środki wsparcia dla procesów uczenia się i nauczania oraz Internet i jego technologie w szkole. W części drugiej (Technologie bliskiej przyszłości) przedstawiono: Technologie inżynierii wiedzy, Teleedukację i Edukację wirtualną.

Iwona Tomas, Zajęcia plastyczne w aktualizowaniu potencjalności twórczej dzieci. Eksperymentalny program zajęć plastycznych inspirowanych wybranymi współczesnymi nurtami w sztuce wizualnej, Toruń 2020. ISBN 9788381801997 (sygnatury: 179924, cz B XII-4/38)

Sprawozdanie z działań eksperymentalnych w szkole podstawowej na Górnym Śląsku. Prezentacja zagadnień dotyczących twórczości i sztuki współczesnej oraz programu oryginalnych zajęć plastycznych. Podsumowanie wyników badań nad wpływem przeprowadzonych zajęć na myślenie dywergencyjne, postawy twórcze i wyobraźnię oraz dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W aneksie znajdują się m.in. często poszukiwane dokumenty: Arkusz Skali Semantycznej Oceny Dzieła Twórczego, klucz do zmodyfikowanego Kwestionariusza KANH, Zmodyfikowany kwestionariusz badań postaw nonkonformizmu, konformizmu oraz zachowań algorytmicznych i heurystycznych (Kwestionariusz KANH-1 Stanisława Popka).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz