Żył
w latach 1921-2006, zatem łatwo dostrzec, iż jest powód (okrągłe rocznice!), by
go wspomnieć. Tak, to Stanisław Lem pośmiertnie świętuje. I miłośnicy jego
twórczości. Dziś postać autora Solaris będzie
tylko inspiracją do artykułu na temat gatunków i podgatunków literatury
fantastycznej. Wiemy, że sporo naszych Użytkowników chętnie ją czyta. Ale są
zasadnicze różnice między fantastyką pisaną przez – powiedzmy - Wellsa, Vonneguta
i Tolkiena, prawda? Dlatego sporządzimy wspomniany przegląd. Posłużymy się
ustaleniami znawczyni zagadnienia - Dominiki Oramus.
Fantastyka
z grubsza dzieli się na: SCIENCE FICTION, HORROR i FANTASY. Oczywiście, nie są to
gatunki jednorodne, często się przenikają. Przyjrzyjmy się na przykład
powieściom Juliusza Verne’a. 20 000
mil podmorskiej żeglugi, Wokół
Księżyca, nawet… Tajemnica zamku w
Karpatach. Są tam naukowe odkrycia, jest niesamowitość, ale futurologia –
tylko w drugiej. Zaś autorzy tacy jak Edgar Allan Poe, Robert Louis Stevenson
czy Howard Phillips Lovecraft zbliżają się raczej do horroru. I jeszcze inna
grupa twórców: Aldous Huxley, Jewgienij Zamiatin, George Orwell ukazują
przyszłość, jednocześnie komentując tę rzeczywistość, w której żyją. Jednak
jeśli wyznaczniki gatunkowe HORRORU łatwo wskazać, o tyle trudniej wyznaczyć
wyraźny podział między SCIENCE FICTION a FANTASY. Wydaje się, że kluczowe jest
pojęcie prawdopodobieństwa.
Najprościej mówiąc: wiele wynalazków prezentowanych w powieściach sf
m o g ł o b y zaistnieć, zaś
świat wykreowany w dziełach fantasy
nie ma n i c wspólnego z jakimkolwiek prawdopodobieństwem.
Tak twierdzi Andrzej Zgorzelski (bibliografia poniżej).
HORROR. Jego schematy
fabularne są podrzędne do emocji (strach), które ma wzbudzać. Każdy zapewne
wymieniłby ich sporo.
FANTASY - podgatunki (wraz z przykładami twórców):
Kidult fantasy. Książki o cechach
literatury młodzieżowej. Bohaterowie to młodzi ludzie w obliczu wyzwania
(wędrówka do magicznej krainy, często w celu uratowania niezwykłego przedmiotu,
walka ze złem), przekraczający granice rzeczywistości i krainy magii, czyli
wędrujący w światach równoległych. Twórcy: Joanne K. Rowling, Garth Nix.
Urban fantasy. Specyficzna,
dwuczęściowa budowa świata przedstawionego: wielkie miasto i współistniejący z
nim (pod nim) świat fantastyczny, połączony z pierwszym tajnymi przejściami,
znanymi tylko wtajemniczonym. Np. Miejsce
początku Ursuli Le Guin.
High fantasy (epic fantasy, quest fantasy).
Osią tematyczną jest wyprawa podjęta w określonym celu. Jej uczestnicy to i
ludzie, i Starsze Rasy (krasnoludy, elfy i inne istoty). Ważną rolę odgrywają
magowie i czarnoksiężnicy. Obowiązuje dawny kod moralny. Np. Władca Pierścieni J.R.R. Tolkiena.
Fantasy magii i miecza (sword and sorcery). Świat pełen
czarnoksiężników, elfów, goblinów, jednorożców, nawiązujący do mitologii oraz
średniowiecznych legend. Twórcy: Andre Norton,
Michael Moorcock, Robert Jordan i inni.
Science
fantasy. W barwnym quasi-baśniowym świecie
rozgrywają się fabuły typowe dla sf. Twórcy: Anne McCaffrey, Samuel R. Delany, Gene Wolfe.
SCIENCE FICTION - podgatunki:
Science fiction kontaktowa. Oś fabularną stanowi pierwszy
kontakt Ziemian z inteligentnymi przybyszami z kosmosu. Klasykiem jest Wojna światów Herberta George’a Wellsa.
Inni twórcy: J.-H. Rosny, Arthur C. Clarke, Edmund Hamilton, Stanisław Lem.
Space opera. Wczesny gatunek
fantastyki. Opowieści międzygwiezdne z nagłymi zwrotami akcji, bez troski o
prawdopodobieństwo. Główni autorzy: Edward Elmer (Doc)
Smith, Edmund Hamilton, Ray Cummings, Jack Williamson, John W. Campbell .
Planetary romance. Opowieść przygodowa z
akcją na innej planecie, zwierająca dynamiczną akcję z nagłymi zwrotami. Od space opery odróżnia ją to, że same
podróże międzygwiezdne nie są w niej ważne. Prawzorem – twórczość Edgara Rice’a
Burroughsa.
Fantastyka militarna. Ukazuje przyszłe
rodzaje broni i ewolucję technik walki – także z kosmitami. Twórcy: Erskine Childers, William Le Queux, Edmund Hamilton, Joe
Haldeman.
Twarda fantastyka (hard SF). Pozostaje w ścisłym
związku z jakąś teorią naukową i próbuje przewidzieć, jakie będą losy
wynalazków. Twórcy: Greg Egan, Kim Stanley Robinson, Jacek Dukaj.
Cyberpunk (technopunk,
radical hard
SF, neuromantics).
Nurt twardej fantastyki. Przyszłość
globalnego, informatycznego społeczeństwa; jego blaski (rozwinięta technika) i
cienie (skażenia, epidemie, choroby, neobarbarzyństwo). Główne dzieło: Neuromancer Williama Gibsona.
Fantastyka postapokaliptyczna. Obraz końca
cywilizacji i (albo) życia ostatnich ludzi ocalałych z zagłady. Twórcy: Brian
Aldiss, James Graham Ballard.
Fantastyka socjologiczna. Przedstawienie
nieistniejących w rzeczywistości układów społecznych (np. społeczeństwo w
przyszłości, złożone także z przedstawicieli innych planet). Przykłady: Eden Stanisława Lema, twórczość Janusza
Zajdla i Edmunda Wnuka-Lipińskiego.
GATUNKI
LITERATURY GŁÓWNEGO NURTU POKREWNE FANTASTYCE:
Realizm magiczny. Tematyka pokazana w
formie wykrzywionej, podobnej do marzenia sennego. Konkretne szczegóły i
precyzja ich przedstawienia pozwalają nadać cechy prawdopodobieństwa dziwacznym
z pozoru wydarzeniom. Głównie – twórczość pisarzy iberoamerykańskich: Alejo
Carpentiera, Jorge Luisa Borgesa, Gabriela Garcii Marqueza i innych.
Metafikcja. Te utwory analizują przede
wszystkim sam proces tworzenia i odbioru tekstu, czyli najważniejsze są w nich
twórca i jego dzieło. Autorzy: Linda Hutcheon, Italo Calvino.
Współczesna powieść gotycka. Między horrorem a
powieścią psychologiczną. Czasem utożsamiana z tym pierwszym (tu lokuje się twórczość
Neila Gaimana, Iana Banksa, Stephena Kinga).
Utopie i dystopie (zwichnięte utopie). Państwo
idealne i niemożność jego stworzenia. Postawały od Platona (Państwo), przez epoki wcześniejsze (Utopia Tomasza Morusa, Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki Ignacego
Krasickiego), aż po współczesność (szczególnie dystopie: Aldous Huxley,
Jewgienij Zamiatin, George Orwell, Ray Bradbury).
Bibliografia
Opracowanie
gatunków oparto głównie na książce Dominiki Oramus, O pomieszaniu gatunków.
Science fiction a postmodernizm, Warszawa 2010, której nie posiadamy w
zbiorach, ale literatura przedmiotu jest obszerna. Poniżej kilka pozycji
dostępnych w PBW.
Gemra
Anna, Fantasy - mit na nowo opowiedziany?,
„Literatura Ludowa” 1998, nr 2, s. 3-18. (Sygnatura:
cz M XXI-1/44).
Handke
Ryszard, Jęczmyk Lech, Okólska Barbara (wybór), Spór o SF. Antologia szkiców i esejów o science fiction, Poznań
1989. ISBN 83-210-0815-1. (Sygnatury:
127449, cz X-6/18)
Iwicka
Beata, Droga, wędrówka, wędrowiec.
Poetyka literatury "fantasy", „Kultura i Edukacja” 2000, nr 1/2,
s. 99-104. (Sygnatura: cz M VI-6/9c).
Lem
Stanisław, Fantastyka i futurologia,
t. 1-2, Kraków 1989. ISBN 83-08-01908-0. (Sygnatury:
126759/1-2).
Makowiecki
Andrzej Z. (red.), Leksykon fantastyki.
Postacie, miejsca, rekwizyty, zjawiska, Warszawa 2009. ISBN
978-83-7495-672-7. (Sygnatura: cz
XLVII-3/45).
Niewiadowski
Andrzej, Literatura fantastycznonaukowa,
Warszawa 1992. ISBN 83-01-10123-9. (Sygnatury: 134320, cz X-2/38).
Smuszkiewicz
Antoni, Czym jest fantastyka? Kłopoty z
definicją, „Polonistyka” 2011, nr 2, s. 6-12 (Sygnatura: cz M XIV-6/14).
Zgorzelski
Andrzej, Fantastyka, utopia, science
fiction. Ze studiów nad rozwojem gatunków, Warszawa 1980. ISBN
83-01-01558-6. (Sygnatury: 90459-60).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz