Podpowiedzi do Ćwiczenia z ubiegłego tygodnia.
dobry
uczynek
|
szlachetny, miłosierny [uczynek]
|
dobry
człowiek
|
uczynny, życzliwy, porządny, litościwy
|
dobre
słowo
|
uprzejme, życzliwe, przyjazne
|
dobre wychowanie, wykształcenie
|
staranne
|
dobra
nowina
|
pomyślna
|
dobry
interes
|
korzystny
|
dobra
robota
|
starannie wykonana
|
dobre
powietrze
|
czyste, zdrowe
|
dobry
lekarz
|
biegły w swej umiejętności
|
dobry
kawał drogi
|
spory
|
dobry
obiad
|
smaczny
|
dobre
buty
|
mocne, wygodne
|
dobry
film
|
interesujący, wartościowy
|
Podpowiedzi do Ćwiczenia
w ćwiczeniu, czyli niektóre motywy w Lalce
Bolesława Prusa: awans społeczny
(Wokulski); dziecko (Helena
Stawska); idealiści (Wokulski,
Ochocki, Rzecki); inteligencja (grupa
społeczna) – postaci studentów, naukowców (np. Geist, Ochocki), lekarzy
(Szuman); kamienica (dom); kariera (Wokulski); kobieta:
lalka salonowa, fatalna (Izabela), kokietka,
zalotna (Wąsowska), histeryczka
(Krzeszowska), kobieta anioł
(Stawska); lekarze (zob. wyżej); konflikt pokoleń (romantycy i
pozytywiści); kosmopolityzm
(Starski); krzywda społeczna, nierówności społeczne (Powiśle); książka (medytacje Wokulskiego o
Mickiewiczu); małżeństwo (np. Wokulski i Minclowa, Krzeszowscy, pani Stawska); miasto (Warszawa, Paryż); pokrewne - labirynt (Paryż); miłość; muzyka
(Molinari); narcyzm (Izabela); pieniądz (Wokulski, np. ważna scena
podczas kwesty; rozrzutność, by
zaimponować kobiecie); rozrzutność –
także: Krzeszowski i Starski; podróże
(np. koleją – Wokulski, również – jego droga życiowa); powstanie styczniowe (także – Wiosna
Ludów w Pamiętniku starego subiekta);
praca (np. Węgiełek); prostytucja (Maria); przemiana bohatera (Wokulski); prowincja, wieś (Zasławek); przyjaźń (Rzecki i Katz, Rzecki i
Wokulski); rozstanie (Wokulskiego z
Izabelą); samobójstwo (? w
zakończeniu); samotność (np. młodego
Wokulskiego); sen (Izabeli); starość (Rzecki, panna Meliton); śmierć (Rzeckiego); świat jako teatr („zabawa” Rzeckiego
lalkami; także motyw vanitas,
przemijania); ubóstwo (Powiśle);
ucztowanie (obiad u Łęckich); uwodziciel (Mraczewski, Starski); zabawki (por. uwagi o vanitas, także – lalki baronowej Krzeszowskiej i lalka
Heluni Stawskiej); zazdrość; Żydzi (Szuman, Szlangbaum, Klein).
Zapewne to tylko niektóre motywy! Analizujmy pod tym kątem inne znane nam
książki, głównie – lektury! Warto!
SKŁADNIA - zajmuje się
związkami wyrazów jako członów zdania.
Uwaga! Typy związków
składniowych w zdaniu podrzędnym - zob.
w opracowaniu z poprzedniego tygodnia (słowotwórstwo), zawarte w ramce. Wiemy, że te zagadnienia były dokładnie omówione w
gimnazjum, ale pamiętajmy, że matura obejmuje również wiadomości z
gimnazjalnego poziomu nauczania. Pewna grupa osób na pewno zostanie nimi
uszczęśliwiona. Mogą pojawić się też w części pisemnej, zatem szczęście może stać
się udziałem wszystkich!
ZDANIE - wypowiedzenie
zawierające orzeczenie (osobową formę czasownika).
Podział zdań ze
względu na funkcję:
- orzekające
(oznajmujące) – informujące o czymś, np. Zapada zmrok.
- rozkazujące (żądające)
– wywierające presję, nakazujące, zakazujące, np. Nie dotykaj tego!
- wykrzyknikowe – wyrażające
uczucia, emocje, np. Jak pragnę
zdrowia!
- pytające –
zawierające pytanie, np. Czy lubisz
słodycze?
- życzące –
wyrażające życzenie, np. Obyś cudze
dzieci uczył!
Podział zdań ze
względu na budowę:
pojedyncze
|
nierozwinięte
- zawierające tylko orzeczenie, podmiot i orzeczenie, np. Śpiewam; Ona mówi.
|
rozwinięte
- zawierające także określenia orzeczenia, podmiotu, np. Ona mówi bardzo głośno.
|
|
złożone
- zawierające dwa lub więcej orzeczeń
|
współrzędnie
- zdania składowe są połączone spójnikowo lub bezspójnikowo; niezależne
względem siebie, np. Stoję i obserwuję
ludzi.
|
podrzędnie
- zdania składowe połączone są zaimkami względnymi lub spójnikami; zależne
względem siebie, tzn. zdanie podrzędne jest podporządkowane nadrzędnemu,
określa je, np. Gdy wróciłem do domu,
zjadłem obiad.
|
Podział zdań
złożonych:
Uwaga!
Zdania wielokrotnie złożone -
zawierają więcej niż dwa zdania składowe lub równoważniki zdań.
współrzędnie
|
łączne
|
polega
na łączności w czasie lub w czasie i przestrzeni, np. Spacerowałem po mieście i oglądałem wystawy sklepów.
|
|
rozłączne
|
treści
zdań współrzędnych nie mogą istnieć jednocześnie, wykluczają się wzajemnie,
np. Będę słuchał radia albo pójdę do
kina.
|
||
wynikowe
|
treść
drugiego zdania wynika z treści pierwszego, np. Chmurzy się, będzie deszcz; Śnieg padał długo, więc drogi były
nieprzejezdne.
|
||
przeciwstawne
|
treści
zdań współrzędnych przeciwstawiają się sobie, np. Wyszedłem wcześniej, ale spóźniłem się na pociąg; W Krakowie świeciło
słońce, a w Katowicach padał deszcz.
|
||
podrzędnie
|
podmiotowe
|
Pytania:
kto? co?, np. Kto pod kim dołki kopie,
sam w nie wpada.
|
|
orzecznikowe
|
Pytania:
jaki jest? kim, czym jest?, np. Wicher
był taki, że łamał drzewa; Tym młodość w życiu, czym wiosna w roku.
|
||
przydawkowe
|
Pytania:
jaki? który? ile?, np. Działo się to
tej zimy, która wszystkim dała się we znaki.
|
||
dopełnieniowe
|
Pytania
wszystkich przypadków – oprócz mianownika i wołacza, np. Wszyscy zrozumieli, że nadeszła ważna chwila; Kto nie był ni razu
człowiekiem, temu człowiek nic nie pomoże (Adam Mickiewicz).
|
||
okolicznikowe
|
miejsca
|
Pytania:
gdzie? skąd? dokąd?, np. Pomocy
oczekuje się stąd, skąd przyjść może.
|
|
czasu
|
Pytanie:
kiedy?, np. Gdy słońce wzeszło, mgła
opadła.
|
||
przyczyny
|
Pytanie:
dlaczego?, np. Ponieważ zerwał się
wiatr, konary drzew zaczęły się uginać.
|
||
sposobu
|
Pytania:
jak? w jaki sposób?, np. Jak sobie
pościelisz, tak się wyśpisz.
|
||
stopnia
i mary
|
Pytania: jak bardzo? w jakim stopniu?, np. Mówił tak cicho, że wszyscy posnęli.
|
||
celu
|
Pytania:
po co? w jakim celu?, np. Idę tam, by
go zobaczyć.
|
||
skutku
|
Pytanie:
z jakim skutkiem?, np. Zachowywał się
tak niegrzecznie, że wezwano jego rodziców.
|
||
warunku
|
Pytanie:
pod jakim warunkiem?, np. Pojadę, jeśli
nie będzie padać.
|
||
przyzwolenia
|
Pytanie:
mimo co?, np. Choć pogoda nie
sprzyjała, pojechaliśmy na wycieczkę.
|
||
rozwijające
|
o
zdanie podrzędne nie można zapytać z punktu widzenia zdania
nadrzędnego; można je przekształcić w strukturę z normalnym zdaniem
podrzędnym, np. Dostałem dobrą ocenę,
co mnie ucieszyło (można przekształcić: To, ze dostałem dobrą ocenę, ucieszyło mnie).
|
Podział
zdań złożonych - ze względu na sposób połączenia zdań podrzędnych z
nadrzędnymi:
- spójnikowe –
połączone za pomocą spójnika, np. Cieszę
się, że wyzdrowiałeś.
- względne - zdanie
podrzędne wprowadzone przez zaimek względny, np. Temu szczęście sprzyja, kto jest odważny.
- bezspójnikowe (łączności bezpośredniej), np. Nie wiem, kto przyszedł.
FRAZEOLOGIA - zajmuje się związkami wyrazów jako składników z w i ą z k u
f r a z e o l o g i c z n e g o, tzn.
mniej lub bardziej stałego sensownego połączeniu dwu lub więcej wyrazów.
Typy związków frazeologicznych:
- Frazy - połączenia, w których jeden
z członów jest podmiotem, a drugi orzeczeniem, np.
(wyrazy
podkreślone w zdaniu) Długa kolejka
stoi przed kasą.
- Wyrażenia
- połączenia rzeczownika z określającym go przymiotnikiem, np. Długa kolejka stoi przed kasą.
Także:
połączenia przymiotnika lub imiesłowu z określającym go przysłówkiem lub rzeczownikiem,
np. niezwykle uprzejmy, mocno
przesadzony, godny podziwu, obsypana kwiatami.
Również:
połączenia przysłówka z określającym go przysłówkiem, np. całkiem nieźle, bardzo ciepło.
- Zwroty
- połączenia, w którym członem podstawowym (określanym) jest czasownik, np. Długa kolejka stoi przed kasą.
Związki
frazeologiczne mogą mieć znaczenie
właściwe lub przenośne, np.
znaczenie
właściwe
|
znaczenie
przenośne
|
|
frazy
|
wół ryczy
|
ryknęły spiże (zob. Mickiewicz)
|
wyrażenia
|
ciepłe ziemniaki
żelazna krata
|
ciepłe spojrzenie
żelazny repertuar
|
zwroty
|
trzymać (kogoś) za rękę
|
trzymać (kogoś) za słowo
|
Podział
ze względu na stopień łączliwości członów:
- Luźne
- połączenia wyrazowe, których znaczenie jest prostą sumą znaczeń ich
składników i których składniki możemy dowolnie zmieniać, zależnie od treści
tego, co chcemy za ich pomocą wyrazić, np. Jak
okiem sięgnąć, wszędzie kwitły róże. To zdanie można dowolnie zmieniać: Aż po horyzont...; Na wielkiej przestrzeni...
itp.
- Stałe
- połączenia wyrazowe, których znaczenie nie jest sumą znaczeń ich
składników (nie mogą być rozumiane dosłownie). Są utrwalone w języku, często
zaczerpnięte z Biblii, mitologii,
znanych dzieł literackich, przysłów itp., np. wdowi grosz; suknia, szata Dejaniry; dantejskie sceny; twardy orzech do
zgryzienia itp.
W tej grupie: idiomy
- wyrażenia właściwe tylko danemu językowi, nieprzetłumaczalne na inny język,
np. leje jak z cebra; urwanie głowy
itp.
- Łączliwe
- połączenia wyrazowe, których składniki są w silniejszym stopniu powiązane
znaczeniowo. Są bardziej utarte niż połączenia luźne, np. pobudzić, podsycić ciekawość.
BIBLIOGRAFIA
Klemensiewicz
Zenon, Podstawowe wiadomości z gramatyki
języka polskiego, wyd. 15 uzup., Warszawa 2001. ISBN 83-01-13497-6 (i
wydania wcześniejsze).
Kowalik
Jadwiga, Nauka o języku polskim dla
licealistów, Warszawa 1992. 83-02-04767-8.
Ćwiczenie
1
Pogrupuj
związki frazeologiczne według wzoru:
stałe
|
łączliwe
|
luźne
|
wychodzić z
siebie
|
dusza śpiewa
|
zobaczyć film
|
szepnąć coś na
ucho; mieć muchy w nosie; serce się
śmieje; bujać w obłokach; chodzić po łące; brać nogi za pas; serce rośnie;
kupić meble; iść do sklepu.
Ćwiczenie
2
Jakie
to typy zdań złożonych współrzędnie?
Uzupełnij tabelkę:
Podczas
wakacji byłam w górach i zobaczyłam też wybrzeże.
|
łączne
|
To
nie ja, to on ukradł.
|
|
Zostanę
w Krakowie albo wyjadę do Zakopanego.
|
|
Wiatr
się zrywa, będzie burza.
|
Ćwiczenie
3
Jakie
to typy zdań złożonych podrzędnie? Uzupełnij
tabelkę i podkreśl zdanie podrzędne:
Spodziewam
się, że przyjaciele mnie odwiedzą.
|
dopełnieniowe
|
Podoba
mi się to, że jesteś prawdomówna.
|
|
Zanim
zapadnie zmrok, na pewno wrócę do domu.
|
|
Dostałeś
tyle słodyczy, ile chciałeś.
|
|
Jakie
życie, taka śmierć.
|
|
Nie
wiadomo, czy to prawda.
|
|
Obfite
opady spowodowały, że droga była nieprzejezdna.
|
|
Jeśli
zechcę, pójdę do kina.
|
|
Zaprosiłeś
mnie, więc przyszedłem.
|
|
Tam
sięgaj, gdzie wzrok nie sięga. (Mickiewicz)
|
|
Przeżyli
dzięki temu, że w porę przybyli ratownicy.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz