czwartek, 7 stycznia 2016

Kącik Maturzysty – 13: Słowotwórstwo. Skrótowce. Budowa i znaczenie wyrazów

Podpowiedzi do Ćwiczenia z ubiegłego tygodnia.
- Kreon oparł swoją władzę na mordzie. - Z pozoru to błąd słownikowy, ale forma zasadniczo nie jest niepoprawna, tylko... śmieszy, ponieważ wyrazy mord (= morderstwo) i morda mają identyczną formę w Narzędniku liczby pojedynczej.
- Pokątnym handlem alkoholem powinna się zająć policja. - Błąd słownikowy. Brak precyzji w formułowaniu wypowiedzi. Czasownik zająć się potocznie znaczy coś z tym zrobić. Właśnie w tym znaczeniu został tu użyty. Jednak to zdanie śmieszy, bo może też sugerować, że właśnie policjanci powinni zacząć handlować alkoholem!
- Obok Iksińskiego w biegu startowało jeszcze siedmiu zawodników. Błąd słownikowy. Także brak precyzji w formułowaniu wypowiedzi. Obok użyte jest tu niepoprawnie w znaczeniu oprócz.
*
Powyższe Ćwiczenie wiąże się z zagadnieniami słowotwórczymi, które dziś przypomnimy.

SŁOWOTWÓRSTWO (KOMPOZYCJA)

Tworzenie wyrazów złożonych jest efektem łączenia w całość dwu lub więcej wyrazów lub ich tematów. Typy wyrazów złożonych (zależnie od sposobu łączenia):
- Zestawienie – połączenie dwu lub więcej wyrazów stanowiące wielowyrazową nazwę przedmiotu, pojęcia, np. czarna jagoda, wieczne pióro, maszyna do pisania.
- Złożenie – zespolenie członów wyrazowych za pomocą  f o r m a n t u  -o- lub –i-/-y-, np. listopad, białogłowa, lekkomyślny, samochód; pucybut, zawalidroga, Stanisław.
- Zrost – zespolenie dwu lub więcej wyrazów, pisanych łącznie i stanowiących pod względem akcentu jeden wyraz, np. Wielkanoc, Białystok, widzimisię, lekceważyć, dotychczas. Składniki zrostu zachowują zależność składniową samodzielnych wyrazów, wyrażaną związkiem rządu, zgody lub przynależności. Jeden człon jest określającym, drugi – określanym.

Jeśli człon określający jest połączony z określanym związkiem rządu (np. Bogurodzica) lub przynależności (np. lekceważyć), odmienia się tylko człon określany (np. Bogurodzicy, Bogurodzicą; lekceważę, lekceważylibyśmy). Jeśli łączą się na zasadzie związku zgody – odmieniają się zwykle oba człony (np. Białegostoku, Białymstokiem, natomiast Wielkanoc – dziś już odmienia się tylko: Wielkanocy, Wielkanocą).

Związek zgody – wyraz podrzędny przybiera formy analogiczne do nadrzędnego, tzn. zgadza się z nim pod względem formy gramatycznej. Członem  n a d r z ę d n y m jest zawsze  r z e c z o w n i k, podrzędnym – inna odmienna część mowy,  np. obfite → opady ←  śnieżne, obfitych → opadów ←  śnieżnych itp.
Związek rządu – zależność wyrazu podrzędnego od nadrzędnego wyraża się formą przypadka. Członem 
n a d r z ę d n y m – r ó ż n e  c z ę ś c i  m o w y  (z w y k l e  c z a s o w n i k  lub  r z e c z o w n i k), członem podrzędnym – zawsze rzeczownik lub wyraz użyty w znaczeniu rzeczownika, np. lekcja ← fizyki, szukałem ← kwiatów, przyglądał się ← obrazowi, nie każdy interesuje się ← piłką nożną itp.
Związek przynależności – wyraz podrzędny nie ma cech formalnych zależności od wyrazu nadrzędnego, natomiast wiąże się z wyrazem określanym treścią, zależy od niego ze względu na to, że uzupełnia jego treść, np. Szedł utykając na prawą nogę; Rośnij, kwiecie, wysoko / Jak pan leży głęboko (Lilije Mickiewicza); Grał z werwą kujawiaki i oberki itp.
Uwaga! Zob. też dział Frazeologia, który omówimy w jednym z kolejnych odcinków.

SKRÓTOWCE

Spotykane są często w terminologii zawodowej. Tendencja do skracania – zawsze była w języku (np. wasza miłość → waszmość, jego miłość → jegomość, kinematograf → kino, automobil → auto). Typy:
- Literowce (skrótowce literowe) – składające się z pierwszych liter wyrazów pełnej nazwy i odczytywane jako połączenie nazw kolejnych liter wchodzących w skład skrótu, np. PKO (czyt. Pekao), PKP (czyt. Pekape). Są nieodmienne, jeśli nazwa ostatniej litery kończy się na samogłoskę (np. do PKO, w PKO). Odmienne – jeśli nazwa ostatniej litery jest zakończona na spółgłoskę (np. do MSZ-u, w MSZ-cie).
- Głoskowce (skrótowce głoskowe) - składające się również z pierwszych liter wyrazów pełnej nazwy, ale liter odczytywanych jako głoski. Można je tworzyć tylko od takich nazw, których co najmniej jeden środkowy wyraz zaczyna się samogłoską i dlatego cały skrót można odczytać jak zwykły wyraz, np. ZUS, PAN (odmiana: ZUS-u, PAN-u, PAN-ie itp.).
- Sylabowce (skrótowce sylabowe, grupowce) – poszczególnym wyrazom wchodzącym w skład pełnej nazwy odpowiadają kolejne sylaby. Są albo pierwszymi sylabami wyrazów skracanej nazwy, albo - zawierającymi samogłoskę początkowymi grupami głosek wyodrębnionymi z tych (niekoniecznie wszystkich) wyrazów, np. Pafawag (Państwowa Fabryka Wagonów), żelbet (żelazobeton).
- Skrótowce mieszane - o charakterze częściowo literowym, a częściowo głoskowym lub sylabowym, np. CPLiA (Cepelia - Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego).

BUDOWA I ZNACZENIE WYRAZÓW

Wyrazy, w których wyraźnie możemy oddzielić od siebie ich podstawy słowotwórcze i formanty, są także przejrzyste znaczeniowo, np. ryb-ak = ten, który łowi ryby; pracow-nik = ten, kto pracuje.

Znaczenie realne nie zawsze odpowiada znaczeniu wynikającemu z budowy wyrazu; wiąże się bezpośrednio z przedmiotem, pojęciem przez ten wyraz oznaczanym, np. jeździec = ten, kto jeździ konno (ale: ten, kto jeździ na rowerze - to rowerzysta, zaś ten, kto jazdę na rowerze uprawia jako sport - to kolarz).
Znaczenie realne i etymologiczne:
- realne - takie, w jakim obecnie używamy wyrazu;
- etymologiczne - takie, w jakim wyraz dawniej był używany (jego pierwotne znaczenie, najczęściej wynikające z jego budowy), np.
piwo – etymologicznie: to, co się pije, realnie: rodzaj napoju alkoholowego wyrabianego ze słodu jęczmiennego, chmielu i drożdży;
rzewny - etymologicznie: skłonny do ryczenia (od: rzwieć = ryczeć); realne: pełen bólu, żalu, smutku, tęsknoty; tkliwy, smętny.

Składniki znaczenia wyrazu:
- Treść – wszystko, co łączy przedmioty objęte jedną nazwą we wspólną klasę przedmiotów i co je różni od przedmiotów objętych inną nazwą.
- Zakres – ogół przedmiotów nazywanych danym wyrazem.
            Związek między treścią i zakresem wyrazu. Im ogólniejsza nazwa, tym szerszy obejmuje zakres; im bardziej szczegółowa nazwa, tym węższy obejmuje zakres, np.
zwierzę
pies
jamnik
jamnik
pies
zwierzę

Barwa uczuciowa wyrazu – odbicie naszego stosunku do przedmiotów, pojęć nazywanych tymi wyrazami (por. np. ręka – rączka – łapsko).

Znaczenie i barwa uczuciowa wyrazów mogą się zmieniać w ciągu dziejów, np.
pióro = przybór do pisania, bo pisano piórem gęsim; gdy zastąpiła je stalówka – nazwa pióro pozostała w dawnym znaczeniu;
miednica – dawniej znaczyła: miska z miedzi; obecnie – jest wykonywana z innych materiałów, ale jej kształt i przeznaczenie się nie zmieniły (dlatego nazwa trwa);
bielizna – dawniej: biały strój (por. dziewczyna w bieliznę ubrana w Panu Tadeuszu Mickiewicza, ks. II); z czasem nazwę ograniczono do części stroju, tzn. spodniej garderoby (a kolor przestał mieć znaczenie);
dziewka – dawniej: dziewczynka; panienka, córka (por. Treny Kochanowskiego i Pan Tadeusz); obecnie: dziewczyna wiejska (z odcieniem rubasznym);
oprawca - dawniej: opiekun prawny; obecnie: kat (dosłownie i przenośnie);
dziad - dawniej: przodek rodu; z czasem: żebrak; obecnie – z odcieniem uczuciowym ujemnym;
pośledni - dawniej: ostatni; obecnie – gorszy (np. gatunek);
czarowny - dawniej: szkodliwy; obecnie - z odcieniem uczuciowym dodatnim;
przyjemny - dawniej: dający się przyjąć; obecnie: miły.

Właściwe i przenośne znaczenie wyrazu. Przenośne znaczenie powstaje w wyniku zestawienia dwu przedmiotów, czynności, pojęć i wyodrębnienia w nich cechy wspólnej, która może stać się podstawą przeniesienia nazwy jednego przedmiotu, czynności, pojęcia na inny, np. tchórz (zwierzę i jego płochliwość, bojaźliwość – a przeniesienie tych cech na człowieka).

Kontekst wyrazu – ważny dla doprecyzowania znaczenia (zob. poniższe Ćwiczenie). Barwa uczuciowa wyrazu także może zależeć od kontekstu, np. tekst może być pieszczotliwy, żartobliwy, humorystyczny, ironiczny, sarkastyczny itp.

BIBLIOGRAFIA
Kowalik Jadwiga, Nauka o języku polskim dla licealistów, Warszawa 1992. ISBN 83-02-04767-8.

Ćwiczenie
Doprecyzuj znaczenia wyrazów zależnie według wzoru z pierwszej i drugiej linijki tabeli:

dobry uczynek
szlachetny, miłosierny [uczynek]
dobry człowiek
uczynny, życzliwy, porządny, litościwy
dobre słowo

dobre wychowanie, wykształcenie

dobra nowina

dobry interes

dobra robota

dobre powietrze

dobry lekarz

dobry kawał drogi

dobry obiad

dobre buty

dobry film


UWAGA!!! Ćwiczenie specjalne (wraz z częściową odpowiedzią)! Omawiamy cykl tematów językoznawczych, ale nie zapominajmy o literaturze. Proponuję, abyśmy sobie regularnie robili (we własnym zakresie) małą powtórkę z motywów literackich. One się bardzo przydadzą – szczególnie podczas egzaminu ustnego. Ponad 180 motywów mamy w bazie: http://pbw.katowice.pl/katowice/ib/motywy.pdf (baner: Literatura, Film, Muzyka, Sztuka). Na końcu tego dokumentu znajduje się indeks. Zacznijmy więc od dziś, na przykład – siedzimy w domu, rozglądamy się po otoczeniu i myślimy: meble, sprzęty domowego użytku w tekstach kultury – niekoniecznie w tytule, ale jako istotny element treści! (Akurat tego nie ma w bazie, dlatego tu wspominam). Wybieramy, powiedzmy, trzy lub cztery. KRZESŁO – i wyliczamy wiersze: Pokój samobójcy Wisławy Szymborskiej, Stołek Zbigniewa Herberta; obrazy: Pokój van Gogha w Arles, Krzesło Vincenta z jego fajką, Fotel Paula Gauguina – te trzy obrazy namalował Vincent Van Gogh, Ukrzesłowienie Andrzeja Wróblewskiego. SZAFA – książki: Lew, czarownica i stara szafa Clive’a Staplesa Lewisa, opowiadanie Szafa Olgi Tokarczuk; etiuda filmowa Dwaj ludzie z szafą Romana Polańskiego. ŁÓŻKOLeżenia oraz  Zmartwieńsiulpet Mirona Białoszewskiego (dużo tworzył o różnych sprzętach!), ale… o łóżku to naprawdę sporo pisano! LAMPA – literatura: Elegia na odejście pióra atramentu lampy Zbigniewa Herberta, Latarnik Henryka Sienkiewicza, przypowieść z Biblii o pannach mądrych i głupich (Mt 25, 1-13), cudowna lampa Aladyna z Baśni z tysiąca i jednej nocy; obrazy: Światłość świata Williama H. Hunta oraz Latarnia morska Mariusza Lewandowskiego.

Myślmy w ten sposób! Myślmy motywami! Budźmy skojarzenia! Ważne! Biblia i mitologia są źródłami prawie wszystkich motywów. Stale o nich pamiętajmy! Mogą nas „uratować” na egzaminie. Nie zawsze sformułowanie tematu pozwoli na skorzystanie z tekstów kultury innych niż literatura. Dlatego ważny jest też zasób dzieł poetyckich. Ćwiczenie w ćwiczeniu – znajdźmy (minimum) dwadzieścia motywów w Lalce Bolesława Prusa! Za tydzień – przykładowa odpowiedź. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz