Spotkaniem
z Młodzieżą z klas maturalnych, które odbyło się 8 października w Zespole Szkół
Ponadgimnazjalnych „Cogito” w Siemianowicach Śląskich, inaugurujemy cykl
materiałów powtórkowych. Będą tu zamieszczane nie tylko konkretne wiadomości,
które warto przyswoić przed egzaminem, ale także ćwiczenia i materiały do
samodzielnego opracowania. W każdy czwartek pojawi się nowy odcinek, a w następnym
tygodniu – odpowiedzi do ćwiczeń i kolejna „porcja” wiedzy. Na początek - najważniejsze informacje na temat
rozprawki.
ROZPRAWKA to uproszczona wersja
rozprawy naukowej.
Cel – refleksja
nad jakimś problemem. W swej strukturze ma oddać przebieg naszego rozumowania z
dążeniem do rozwiązania problemu, odsłonić nasz proces myślowy.
Cechy - logiczność
wywodu, konsekwencja, precyzja myślowa.
Typy - analityczna
(dotycząca jednego tekstu), syntetyzująca (dotycząca kilku tekstów).
Uwaga! Trzeba dokładnie przeczytać temat! Rozprawka na maturze najczęściej jest syntetyzująca. Należy wziąć pod
uwagę (to będzie podane w temacie!): inny
utwór LITERACKI (lub utwory LITERACKIE) albo inny TEKST KULTURY (lub TEKSTY
KULTURY).
Teksty kultury to utwory literackie, programy teatralne, kabaret, dzieła plastyczne
(obrazy, rzeźby, freski, plakaty, fotografie itp.) i muzyczne (kompozycje
instrumentalne, piosenki itp.), trailery, filmy. Także teksty popularnonaukowe,
ogłoszenia, reklamy.
Budowa rozprawki
Wstęp - teza (jeśli wiemy, co chcemy
udowodnić) lub hipoteza (jeśli
nie jesteśmy pewni końcowego wyniku rozważań).
Rozwinięcie – argumenty
ZA i PRZECIW (PRZECIW – w przypadku HIPOTEZY).
Zakończenie –
potwierdzenie tezy lub potwierdzenie albo obalenie hipotezy.
Temat rozprawki – to pewien
problem, trudność, niejasność, pytanie o coś (np. o rację). Sposoby
formułowania (jeśli temat jest wskazany odgórnie, sposoby te przyjmują poniższą
formę; jeśli uczeń sam go formułuje, odpowiednio przeredagowuje):
- Pytanie (np. Czy X słusznie postąpił, gdy…; Czy X miał rację, podejmując decyzję…; Dlaczego problem… jest aktualny także dziś?).
- Zdanie orzekające (np. Twoja ocena decyzji X…; Filozofia życia proponowana przez X a realia współczesne…).
- Narzucenie tezy, którą będziemy uzasadniać (np. Uzasadnij, że X słusznie nazwał…; Jesteś obrońcą X. Przedstaw argumenty…; Przekonaj X o aktualności…).
Formułowanie argumentów. Argumentami
mogą być:
- Cytat z utworu, omówienie (streszczenie – z nim nie przesadzać!) fragmentu utworu;
- sąd jakiegoś autorytetu (znawcy literatury, innego pisarza itp.);
- odwołanie do twórczości innych pisarzy lub do innych dzieł literackich (uwaga! Co nam wolno – wskaże sformułowanie tematu!);
- wszystko, co skutecznie wesprze naszą tezę.
Język rozprawki. (Uwaga! Argumentów nie przytaczamy w punktach (od
myślników itp., tylko w formie tekstu ciągłego!). Przydatne zwroty,
które:
- pomagają w uzyskaniu spójności wypowiedzi – poza tym, ponadto, oprócz tego, przede wszystkim, głównie, tymczasem, natomiast, tak więc, chociaż, mimo to, mimo tego, mimo że [uwaga! W tym wypadku przed „że” nie ma przecinka!], ponieważ, dlatego, gdyż, o czym świadczy, poza tym, otóż, jednak(że), zatem, głównie, w dodatku, w gruncie rzeczy.
- Sygnalizują porządek argumentowania – po pierwsze, z jednej (z drugiej) strony, zacznę od, chciał(a)bym na początku (na wstępie) przedstawić, z kolei przejdę do, kolejna sprawa, przedstawię kolejny argument, teraz przejdę do omówienia, jako ostatni przytoczę argument, z pewnością mogę stwierdzić, że, okazuje się, z rozważań wynika, to pozwala wysnuć wniosek.
- Wyrażają naszą opinię – sądzę, twierdzę, że, uważam, z pewnością, nie mam wątpliwości, moją wątpliwość budzi, naturalnie, niezawodnie, istotnie, bez wątpienia, prawdopodobnie, przypuszczalnie, widocznie, możliwe.
- Służą wprowadzaniu cytatów – uważam, że najlepiej potwierdzą to słowa, powołam się na opinię (słowa), świadczą o tym słowa, aby poprzeć moje zdanie, zacytuję, najlepiej ilustrują to słowa, dowodzą, że, jak wynika z… .
Cytaty
– zasady ogólne:
- nie można ich nadużywać;
- nie mogą zastępować ocen (sądów, wniosków);
- nie mogą być jedynymi argumentami motywującymi
naszą opinię;
- krótkie wplatamy bezpośrednio w tekst, dłuższe – umieszczamy
w oddzielnych akapitach oraz wyróżniamy znakami interpunkcyjnymi: dwukropek
przed cytatem; cytat w cudzysłowie; w miejscach, w których opuszczamy fragment(y),
stawiamy znak „(…)”; wielokropkiem kończymy cytat, który nie jest końcem
zdania.
Inne wskazówki dla autorów
- we wstępie – dokładne ustalamy problem;
- zbieramy (jak najwięcej) materiału rzeczowego, na podstawie którego można rozwiązać problem, wysnuć wnioski, przedstawić dowody i racje;
- rozważamy problemy, selekcjonujemy materiał, ustalamy kolejność przytaczania argumentów, formułujemy tezę;
- piszemy plan (uwaga! Trzeba pamiętać o trójdzielnej kompozycji i zaznaczeniu miejsc umieszczenia cytatów).
Warto przeczytać:
Madalińska Elżbieta, Gimnazjum a liceum - nowe umiejętności na maturze, „Język Polski w
Gimnazjum” 2014/2015, nr 2, s. 36-53.
Ćwiczenia
Spróbuj
postawić tezy do podanych niżej tematów i wskazać (dwa lub trzy) UTWORY
LITERACKIE, które można wziąć pod uwagę:
- Czy milczenie jest sposobem międzyludzkiej komunikacji? Uzasadnij swoją opinię odwołując się do…
- Literatura nie jest od rozwiązywania zagadnień, ona je stawia (Witold Gombrowicz). Czy zgadzasz się z tą opinią?
- Co jest ważniejsze - wierność ideałom młodości czy kariera i nadzieja na sukces życiowy? Uzasadnij swoją opinię odwołując się do…
- Co jest groźniejsze – radykalizm czy obojętność? Uzasadnij swoją opinię odwołując się do…
- Samotność – zrządzenie losu czy świadomy wybór człowieka? Uzasadnij swoją opinię odwołując się do…
Uwaga!
Do tematów rozprawek będziemy częściej wracać w części ćwiczeniowej, bo to
bardzo ważna część egzaminu! Kto chce, może także pomyśleć nad argumentami lub
napisać rozprawkę. :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz