1. Czy milczenie jest
sposobem międzyludzkiej komunikacji?... Można postawić tezę: Istnieje wiele sposobów
porozumiewania się ludzi. Milczenie jest jednym z nich. We wstępie
napiszemy (krótko – tylko wymieniając!) o sposobach komunikowania się,
np. języku (mówionym i pisanym), językach sztucznych (np. sygnalizacji
świetlnej, alfabecie Morse’a itp.), gestach, mimice. Następnie przejdziemy do
treści zasadniczej. Można wziąć pod uwagę utwory [w pracy wymienimy 2-3, jak
było w poleceniu, tutaj, jak również w poniższych przykładach, podajemy więcej,
by było w czym wybierać. Nie wszystkie są lekturami, ale może są Uczniom znane]: Ewangelie [Chrystus
przed sądem Piłata, Mk 14, 60-61]; Moralność pani
Dulskiej Zapolskiej [postać Felicjana]; Zemsta
[rejent
Milczek]; Hamlet Szekspira [„reszta jest milczeniem”]; Pieśń XXIII(I)
Kochanowskiego [„Nieźle czasem zamilczeć”]; Latarnik Sienkiewicza;
Warszawianka Wyspiańskiego [postać starego wiarusa]; teoria
Przybosia – „najmniej słów”.
2. Literatura nie jest od rozwiązywania
zagadnień, ona je stawia (Witold Gombrowicz)… Tutaj raczej postawiłabym
hipotezę. Ale wybór należy do Piszącego. Utwory, które można wziąć pod uwagę: Wesele Wyspiańskiego; Przedwiośnie Żeromskiego;
Granica lub Medaliony Nałkowskiej; Tango Mrożka; Dżuma Camusa; Ferdydurke
Gombrowicza; Mały Książę de
Saint-Exupéry’ego; Opowiadania
Borowskiego.
3. Co jest ważniejsze - wierność ideałom młodości
czy kariera i nadzieja na sukces życiowy?...
Tutaj też postawiłabym hipotezę. Przecież można połączyć jedno z drugim. Ale
czy naprawdę można? Przykładowe utwory: Lalka Prusa; Ludzie bezdomni oraz
Siłaczka Żeromskiego; Granica Nałkowskiej; Przesłanie pana
Cogito Herberta.
4. Co jest groźniejsze – radykalizm czy
obojętność?... Myślę, że obie postawy mogą być
jednakowo groźne. Ale radykalizm w działaniu na rzecz słusznej sprawy może przynieść światu wiele dobra (zob. wskazane
książki). A obojętność? Ku rozwadze – cytat ze Zmowy obojętnych Jasieńskiego:
Nie bój się wrogów - w najgorszym razie mogą Cię zabić. Nie bój się
przyjaciół - w najgorszym razie mogą Cię zdradzić. Strzeż się obojętnych - nie
zabijają i nie zdradzają, ale za ich milczącą zgodą, mord i zdrada istnieją na
świecie. Może więc obojętność jest groźniejsza, przynosi otoczeniu więcej
szkody? Pomyślmy! Przykłady książek: Dziadów część III Mickiewicza; Kordian
Słowackiego; Niemcy Kruczkowskiego; literatura obozowa;
antyutopie, np. 1984 oraz Folwark zwierzęcy Orwella; Dżuma Camusa
[np. doktor Rieux, Cottard, Panneloux].
5. Samotność – zrządzenie losu czy świadomy wybór
człowieka? Postawiłabym tezę, że samotność może
być w równym stopniu zrządzeniem losu, jak świadomym wyborem człowieka. Przykłady
na świadomy wybór: Konrad Wallenrod oraz Dziadów część III Mickiewicza;
Ludzie bezdomni Żeromskiego;
Mitologia [Prometeusz]; Latarnik Sienkiewicza. Przykłady na zrządzenie losu (i ingerencję innych ludzi!):
Wieża Herlinga-Grudzińskiego; Robinson Crusoe Defoe’a; Campo di Fiori
Miłosza. Inne przykłady: Księga Rodzaju [samotność Adama, Rdz 2, 18-25];
S@amotność w sieci Wiśniewskiego; Trudno oraz Bliscy i oddaleni ks.
Twardowskiego.
A teraz – obiecane wytyczne do INTERPRETACJI
WIERSZA, która - według Informatora
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o egzaminie maturalnym – ma być własną propozycją odczytania tekstu poetyckiego z uwzględnieniem
wszelkich przesłanek kontekstowych.
Jak w przypadku rozprawki, tak tutaj
również musimy postawić tezę
interpretacyjną, którą potem staramy się udowodnić, przytaczając stosowne
argumenty.
W części
argumentacyjnej należy uwzględnić:
-
sytuację komunikacyjną zaprezentowaną w utworze;
-
kompozycję i funkcję tekstu;
-
cechy stylu wypowiedzi, środki językowe i ich funkcje;
-
dosłowne i niedosłowne znaczenie poszczególnych elementów utworu:
metaforyczność, alegoryczność, symbolizm, tytuł;
-
przynależność gatunkową tekstu;
-
kreację ukazanego świata – z uwzględnieniem motywów literackich.
Warto
przeczytać: Elżbieta Madalińska, Gimnazjum
a liceum – nowe umiejętności na maturze, „Język Polski w Gimnazjum” 2014/2015, nr 2, s. 52.
Ćwiczenie 1
W przyszłości będziemy w tym Kąciku…
powtarzać stylistykę, jednak już dziś – w miarę możliwości – spróbuj
zinterpretować wiersze:
Julian Przyboś: Noc powrotna
Tamtej nocy - powrotnej, dzisiejszej
i tej przyszłej, kiedy słowik zacznie
łkać najpiękniej i gwizdać najładniej
na łkanie...
i tej przyszłej, kiedy słowik zacznie
łkać najpiękniej i gwizdać najładniej
na łkanie...
stań na miejscu jabłoni - i otwórz
jej pień głuchy na niebo, jej gałęzie na gwiazdoskłon,
niech rozpęknie, według śpiewu kwitnie!
jej pień głuchy na niebo, jej gałęzie na gwiazdoskłon,
niech rozpęknie, według śpiewu kwitnie!
To on...
o ton wyżej od jej woni,
o blask mocniej i dobitniej,
o włos rzewniej
o twój,
twój włos złoty, a już srebrny w pierwszej gwieździe...
Słuchaj, jak łka, i światła od ciemności nie dziel,
słuchaj, jak raduje się łkaniem!
o ton wyżej od jej woni,
o blask mocniej i dobitniej,
o włos rzewniej
o twój,
twój włos złoty, a już srebrny w pierwszej gwieździe...
Słuchaj, jak łka, i światła od ciemności nie dziel,
słuchaj, jak raduje się łkaniem!
To noc która? I jakie wzruszenie?
Wiem - jabłoń nim pachnie.
Ta sama - inna.
Wiem - jabłoń nim pachnie.
Ta sama - inna.
Jak nazwać to, w imię czego zaklina
z rozsadzającą go siłą?
z rozsadzającą go siłą?
Nic się jeszcze nie stało, nic się nie spełniło:
Świat nie jest, świat się wiecznie zaczyna.
Świat nie jest, świat się wiecznie zaczyna.
Marcin Świetlicki: Korespondencja pośmiertna
Otóż: w jakiś tam sposób nie byłem ci wierny;
istniał świat. A to rozprasza. Ja budziłem się
i żyłem, dotykałem, jadłem, rozmawiałem,
piłem wino i grałem w ludzkie gry, jeździłem
koleją i pozowałem do zdjęć, rozproszyłem się,
wybacz.
Otóż: w jakiś tam sposób nie byłam ci wierna,
byłam zajęta w innych miejscach, w innych
ludziach, prócz ciebie miałam pory roku,
zwierzęta, drzewa, wojny, dzieci, wielką przestrzeń
do ogarnięcia. Dopiero teraz zostanę przy tobie,
wybacz.
I teraz będzie wszystko? Nie będzie niczego.
Kapelusze i dachy, korony drzew, wieże,
drogi i tory kolejowe, rzeki stąd widziane
rozpłyną ci się zaraz. Pozwoliłam sobie
zrobić dopisek na twojej kartce pocztowej,
wybacz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz