Podpowiedzi do Ćwiczeń z poprzedniego odcinka.
Przykładowa interpretacja wiersza Przybosia znajduje się w książce B. Szpytmy Poezja współczesna. Analiza i interpretacja
wierszy objętych programem nauczania dla klas maturalnych, Warszawa 1995,
s. 53-58, zaś wiersza Świetlickiego w Poezja polska. Interpretacje, pod red. K.
Heskiej-Kwaśniewicz i B. Zelera, Katowice 2000, s. 486-491. Obie mamy w
bibliotece.
I jednorazowa „promocja”! Jeśli
ktoś jest zainteresowany ich przeczytaniem, a nie może do nas dotrzeć, wyślemy
skany! W tym celu można się kontaktować pisząc do: kierownik.ib@pbw.katowice.pl lub
bibliografia@pbw.katowice.pl.
Jeszcze jedna
uwaga! Chociaż „wielcy” interpretacje piszą, zawsze sugerujmy się… wytycznymi
CKE! Interpretacja zaczyna się od analizy! Zatem nie zapominajmy o tytule,
strofice, wersyfikacji, środkach stylistycznych! A potem interpretujmy, tzn.
piszmy, czemu te środki służą!
A teraz spis lektur! Uwaga! * oznacza lekturę z * w
Podstawie programowej. Znak / oznacza
„lub”. Drukiem pogrubionym –
zaznaczono utwory najważniejsze (wśród liczniejszych do wyboru). Kolor fioletowy oznacza nazwiska pominięte w Podstawie programowej, a obecne w wielu podręcznikach;
warto wiedzieć o ich istnieniu. Także - najważniejsze dzieła (pomocne w
kontekście matury ustnej).
Autor
|
Tytuły
|
ANTYK GRECKO-RZYMSKI; BIBLIA
|
|
Sofokles
|
Antygona;
Król Edyp
|
Homer
|
Iliada;
Odyseja (fragmenty)
lub Jan Parandowski: Przygody Odyseusza
|
Horacy
|
Pieśni (wybór)
|
Jan Parandowski
|
Mitologia (wybór, np. Dedal i Ikar; Demeter i
Kora [Persefona]; Syzyf; Tantal; Niobe; Prometeusz; Orfeusz i Eurydyka; Eros
i Psyche; Ariadna; Herakles; Apollo i Marsjasz; Muzy); Przygody Odyseusza [zob. Homer]
|
-
|
Biblia: opis stworzenia świata (Rdz 1); Psalmy (np. Psalm 51);
Pieśń nad
Pieśniami; Księga Hioba; wybrane przypowieści
ewangeliczne (np. o synu marnotrawnym, o miłosiernym Samarytaninie); Hymn św.
Pawła o miłości (1 Kor 13); Apokalipsa św.
Jana
|
Safona: wybór wierszy
|
|
ŚREDNIOWIECZE
|
|
-
|
* Bogurodzica;
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią; Legenda o świętym Aleksym; Lament
świętokrzyski (= Żale Matki Boskiej pod krzyżem = Posłuchajcie, bracia miła)
|
-
|
Pieśń
o Rolandzie (fragm.)
|
Dante Alighieri
|
Boska
Komedia (fragm.)
|
Joseph Bédier
|
Dzieje
Tristana i Izoldy [Uwaga! Utwór
powstał w 1900 r., ale tematycznie jest związany ze średniowieczem; stanowi
rekonstrukcję średniowiecznej opowieści]
|
Najstarsze zabytki języka polskiego: Złota bulla (gnieźnieńska,
1136 r.); Księga Henrykowska (I
część, ok. 1270 r.); Anonim tzw. Gall (Kronika
polska); Przecław Słota (?):Wiersz
o chlebowym stole (= O zachowaniu
się przy stole); Jakub de Voragine (Złota
legenda); François Villon (Wielki testament)
|
|
RENESANS (ODRODZENIE)
|
|
Jan Kochanowski
|
- *Fraszki
(np. Na lipę; Na dom w Czarnolesie; O
żywocie ludzkim; Na zdrowie; O doktorze Hiszpanie)
- Odprawa posłów greckich
- *Treny (V, VII, VIII i inne – wybór)
- Pieśni: Hymn [Czego chcesz od nas, Panie]; Pieśń świętojańska o Sobótce (wybór); inne pieśni (wybór)
- wybrane Psalmy [przekład – parafraza]
|
Mikołaj Sęp Szarzyński
|
np. Sonet I. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i
ciałem; Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego
|
William Shakespeare
|
Makbet;
Romeo i Julia
|
Miguel de Cervantes y Saavedra
|
Don
Kichot (fragm.)
|
Mikołaj Rej (Żywot
człowieka poczciwego); Łukasz
Górnicki (Dworzanin polski); Francesco Petrarca (Sonety do Laury); Giovanni Boccaccio (Dekameron)
|
|
BAROK
|
|
Molière
|
Świętoszek / Skąpiec
|
Jan Andrzej Morsztyn
|
Do
trupa
|
Daniel Naborowski
|
Cień
|
Jan Chryzostom Pasek
|
Pamiętniki (fragm.)
|
Wacław Potocki (Transakcyja
wojny chocimskiej = Wojna chocimska)
|
|
OŚWIECENIE
|
|
Ignacy Krasicki
|
- *Bajki
(np. Ptaszki w klatce; Przyjaciele;
Dewotka; Malarze)
- Monachomachia (fragm.)
- Satyry (np. Żona modna;
Pijaństwo; Do króla)
|
Franciszek Karpiński
|
Laura
i Filon (fragm.); Pieśń o Narodzeniu Pańskim (= Bóg się rodzi)
|
Franciszek Dionizy Kniaźnin; publicystyka (Stanisław Staszic,
Hugo Kołłątaj, Stanisław Konarski); Pierre de Beaumarchais (Cyrulik sewilski;
Wesele Figara)
|
|
ROMANTYZM
|
|
Adam Mickiewicz
|
- poezja. Ballady, np. Romantyczność; Lilije; Pani Twardowska; Świteź;
Świtezianka. Tom Sonety krymskie, np. Stepy
akermańskie; Burza. Inne: Reduta Ordona
- dramaty: *Dziadów cz. II; Dziadów cz. IV; * Dziadów cz. III
- *Pan
Tadeusz
|
Juliusz Słowacki
|
- wiersze, np. Hymn
[Smutno mi, Boże…]; Hymn [Bogarodzico, Dziewico…]; Testament
mój; Grób Agamemnona; Sowiński w okopach Woli
- dramaty: Kordian; Balladyna
|
Cyprian Kamil Norwid
|
np. Moja piosnka (II); W
Weronie; Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie; Fortepian Szopena; Bema pamięci żałobny rapsod; Pielgrzym; Krzyż i dziecko; Do
obywatela Johna Brown; Żydowie polscy
|
Aleksander Fredro
|
*Zemsta
|
Zygmunt Krasiński (Nie-Boska
komedia); Józef
Ignacy Kraszewski (powieści historyczne, np. Stara baśń); Antoni Malczewski (Maria); Johann Wolfgang Goethe (Król olch = Król olszyn
= Król elfów - ballada; Cierpienia młodego Wertera; Faust); George Gordon Byron (Giaur; Korsarz); Walter Scott (powieści
historyczne, np. Ivanhoe; Rob Roy;
Waverley); Victor Hugo (Hernani
[dramat]; Katedra Marii Panny w Paryżu);
Emily Brontë (Wichrowe wzgórza); Stendhal
(Czerwone i czarne); Honoré de
Balzac (Ojciec Goriot)
|
|
POZYTYWIZM
|
|
Henryk Sienkiewicz
|
- nowele, np. Janko Muzykant; Latarnik
- * powieść historyczna (do
wyboru): Quo vadis / Potop / Krzyżacy
|
Bolesław Prus
|
- *Lalka
- nowela, np. Antek
|
Charles Dickens
|
Opowieść
wigilijna
|
Eliza Orzeszkowa
|
- Nad Niemnem (fragm.)
- nowela, np. Gloria victis
|
Maria Konopnicka
|
- nowela, np. Mendel Gdański; Miłosierdzie gminy; Dym
- wiersze, np. A jak poszedł król na wojnę; Rota
|
Fiodor Dostojewski
|
Zbrodnia
i kara / Łagodna (= Potulna)
|
Adam Asnyk (wiersze, np. Do
młodych; Daremne żale); Aleksander Świętochowski (My i wy [artykuł programowy]); Gustave Flaubert (Pani Bovary); Emil Zola (Germinal; Nana); Guy de Maupassant (nowele,
np. Baryłeczka; Bel-Ami); Lew
Tołstoj (Anna Karenina; Wojna i pokój)
|
|
MŁODA POLSKA (MODERNIZM; NEOROMANTYZM)
|
|
Kazimierz
Przerwa-Tetmajer
|
Melodia
mgieł nocnych; Hymn do Nirwany; Evviva l’arte!
|
Jan Kasprowicz
|
Dies
irae [z tomu Hymny]; Krzak dzikiej róży
|
Gabriela Zapolska
|
Moralność
pani Dulskiej
|
Stanisław Wyspiański
|
*Wesele
|
Władysław Stanisław
Reymont
|
Chłopi (t. 1: Jesień)
|
Stefan Żeromski
|
Ludzie
bezdomni / Wierna rzeka / Echa leśne
(w dwudziestoleciu…: Przedwiośnie)
|
Leopold Staff
|
np. Deszcz jesienny; Przedśpiew; Ja – wyśniony. Także – utwory
napisane w dwudziestoleciu…, np. z tomów: Ścieżki
polne i Żywiąc się w locie; utwory powojenne – z tomu Wiklina, np. Pierwsza przechadzka; Podwaliny
|
Arthur Conan Doyle
|
opowiadanie, np. Pusty dom. – W Podstawie programowej zapisano, że może być też wybrany kryminał
Agathy Christie – we fragmencie. Pisarka tworzyła w dwudziestoleciu… i po
wojnie. Przykładowe utwory: Śmierć na
Nilu; Morderstwo w Orient-Expressie; Rendez-vous ze śmiercią; I nie było już nikogo; Strzały w Stonegate
|
Stanisław Przybyszewski: Confiteor
[artykuł programowy]; Charles Baudelaire (tom Kwiaty zła, tu - np. Padlina;
Albatros); Artur Rimbaud (Statek
pijany); Paul Verlaine i Stéphane Mallarmé (wiersze); Maurice Maeterlinck
(Ślepcy; Wnętrze); Henryk Ibsen (Dzika kaczka; Nora; Peer Gynt); August Strindberg (Panna Julia; Sonata widm); Robert Louis Stevenson (Dr Jekyll i Pan Hyde); Oscar Wilde (Portret Doriana Graya)
|
|
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
|
|
Julian Tuwim
|
np. Chrystus miasta; Mieszkańcy; Do prostego człowieka; Rzecz czarnoleska;
Bal w Operze
|
Konstanty Ildefons
Gałczyński
|
np. Prośba o wyspy szczęśliwe; Serwus, madonna; Rozmowa liryczna; Zaczarowana dorożka
|
Bolesław Leśmian
|
np. Pan Błyszczyński; Dusiołek; Trupięgi; Urszula Kochanowska;
W
malinowym chruśniaku
[tomik]; [z epoki poprzedniej: Dziewczyna]
|
Maria Pawlikowska-
Jasnorzewska
|
Pocałunki
(tomik; wybór)
|
Julian Przyboś
|
Z
Tatr
|
Józef Czechowicz
|
np. Prowincja noc; Przez kresy; Żal
|
Kazimierz Wierzyński
|
np. Wiosna i wino (z okresu powojennego - np. Ktokolwiek jesteś bez Ojczyzny)
|
Jan Lechoń
|
np. Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną…; Matka Boska
Częstochowska; Karmazynowy poemat
|
Bruno Schulz
|
*Sklepy cynamonowe
(wybrane opowiadania)
|
Zofia Nałkowska
|
Granica. – Z twórczości powojennej: Medaliony
|
Witold Gombrowicz
|
*Ferdydurke
|
Jarosław Iwaszkiewicz
|
opowiadanie, np. Panny z Wilka [więcej pisał po
wojnie!]
|
Joseph Conrad
|
Jądro
ciemności
|
Michaił Bułhakow
|
Mistrz
i Małgorzata
|
Jerzy Liebert (wiersze, np. Jeździec); Uwaga! Wymienieni pisarze tworzyli także po
wojnie: Maria Dąbrowska (Noce i dnie);
John Steinbeck (Na wschód od Edenu;
Grona gniewu); William Faulkner (Światłość
w sierpniu; Absalomie, Absalomie!); Thomas Stearns Eliot (Ziemia jałowa; Wydrążeni ludzie
[poematy]); Ernest Hemingway (Stary człowiek i morze); Francis
Scott Fitzgerald (Wielki Gatsby)
|
|
WOJNA I OKUPACJA (1939-1945)
|
|
Krzysztof Kamil Baczyński
|
np. Spojrzenie; Deszcze; Biała magia; Pokolenie
[Do palców przymarzły struny…]; Pokolenie
[Wiatr drzewa spienia…]; Bajka; Historia;
Z lasu; Mazowsze
|
Antoine de Saint-Exupéry
|
Mały
Książę
|
Aleksander Kamiński
|
Kamienie
na szaniec
|
Arkady Fiedler
|
Dywizjon
303
|
LITERATURA POWOJENNA
|
|
Czesław Miłosz
|
- wiersze, np. Campo
di Fiori; Który skrzywdziłeś; Zaklęcie; Piosenka o końcu świata; Piosenka o porcelanie; Oeconomia divina. - Z utworów
przedwojennych: Ojciec objaśnia;
Przypowieść o maku; Słońce. – Przekład Psalmów (wybór)
- eseje: Zniewolony umysł (fragm.)
|
Tadeusz Różewicz
|
np. Ocalony; Prawa
i obowiązki; Bez; Drzewo;
Drewno; Rzeź chłopców; Zaraz skoczę, szefie; Kto jest poetą; List do
ludożerców; Spadanie; Zostawcie nas
|
ks. Jan Twardowski
|
np. Bliscy i oddaleni; Boję się Twojej miłości; Do świętego
Franciszka; Drzewa niewierzące; Niewidoma dziewczynka; Pożegnanie wiejskiej
parafii; Rachunek dla dorosłego; Spieszmy się; Spór; Stwarzał; Wyjaśnienie
|
Wisława Szymborska
|
np. Cebula; Pierwsza fotografia
Hitlera; Kot w pustym mieszkaniu;
Głos w sprawie pornografii; Kobiety Rubensa; Koniec i początek; Miniatura średniowieczna; Nic darowane; Nic dwa razy; Prospekt; Przy winie;
Radość pisania; Rehabilitacja; Rozmowa z kamieniem; Schyłek wieku; Sto pociech; Utopia; W rzece Heraklita; Wywiad z Atropos; Żona Lota
|
Zbigniew Herbert
|
np. Apollo i Marsjasz; Dwie
krople; Dlaczego klasycy; Studium przedmiotu; Nike, która się waha; Przesłanie Pana Cogito; Potęga smaku;
Książka; Raport z oblężonego miasta; Kamyk; Powrót prokonsula; Próba
rozwiązania mitologii; U wrót doliny;
Siódmy anioł; Sprawozdanie z raju;
Stołek; Wyspa
- eseje, np. Barbarzyńca w ogrodzie (wybór)
|
Stanisław Barańczak
|
np. Prześwietlenie; Wypełnić
czytelnym pismem; Określona epoka;
Widokówka z tego świata
|
Ewa Lipska
|
np. Egzamin; Ucz się śmierci
|
Adam Zagajewski
|
np. List do czytelnika; Spróbuj opiewać okaleczony świat; W pierwszej
osobie liczby mnogiej; Dwa miasta; Prawda
|
Stanisław Lem
|
Solaris; wybrane opowiadanie, np. z tomu Bajki robotów
|
Sławomir Mrożek
|
- opowiadania: Słoń; Wesele w Atomicach
- dramat: Tango. – W Podstawie programowej jest alternatywnie dramat: Stanisław Ignacy
Witkiewicz: Szewcy
|
Tadeusz Borowski
|
Opowiadania z tomu Pożegnanie z Marią, np. U nas w Auschwitzu; Ludzie, którzy szli;
Proszę państwa do gazu
|
Hanna Krall
|
Zdążyć
przed Panem Bogiem. -
W Podstawie programowej jest
alternatywnie opowiadanie Irit Amiel z tomu Osmaleni lub opowiadanie Idy Fink
|
Gustaw Herling-Grudziński
|
Inny
świat (fragm.)
|
Andrzej Sapkowski
|
Wiedźmin
(fragm.). - W Podstawie programowej jest do wyboru
inny utwór fantasy, np. Clive Staples Lewis: Lew, Czarownica i stara szafa; John Ronald Reuel Tolkien: Hobbit, czyli Tam i z powrotem; utwór
Ursuli Le Guin
|
Miron Białoszewski
|
- proza: Pamiętnik z powstania warszawskiego
(fragm.)
- wiersze, np. Karuzela
z madonnami; Podłogo, błogosław!; Szare
eminencje zachwytu; Fioletowy
gotyk; Mironczarnia; Tryptyk pionowy
|
Ryszard Kapuściński
|
np. Podróże z Herodotem; Heban; Cesarz (fragm.) [reportaże]
|
Albert Camus
|
Dżuma. – W Podstawie programowej jest też do wyboru: Franz Kafka: Proces / George Orwell: Rok 1984 / Isaac Bashevis Singer: Sztukmistrz z Lublina / Gabriel Garcia
Marquez: Sto lat samotności /
Umberto Eco: Imię róży. Także:
jedna wybrana powieść z literatury polskiej oraz światowej
|
Wybrana powieść
obyczajowa o tematyce młodzieżowej, np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty
Terakowskiej, Marty Fox. Lektury nadobowiązkowe: Maria Kuncewiczowa (Cudzoziemka); Józef Mackiewicz (Droga donikąd); Julian Stryjkowski (Austeria); Tadeusz Konwicki (Kronika wypadków miłosnych)
|
|
Urszula Kozioł (wiersze); Halina Poświatowska (np. *** [Kiedy Izolda umierała]; ***[Jestem Julią]; *** [Kiedy umrę kochanie];
Czym jest miłość); Jerome David
Salinger (Buszujący w zbożu); Tennessee Williams (Szklana menażeria); Samuel Beckett (Czekając na Godota); Truman Capote (Śniadanie u Tiffany’ego); William Golding (Władca much); Ken Kesey (Lot
nad kukułczym gniazdem); William Wharton (Ptasiek)
|
|
Inne
|
|
Filmy – w wyborze (polscy
twórcy): Andrzej Wajda (np. Popiół i
diament; Kanał; Lotna), Krzysztof Kieślowski (np. Amator; Podwójne życie
Weroniki; filmy z Dekalogu, np.
Krótki film o zabijaniu; Krótki film o
miłości); Andrzej Munk (np. Eroica;
Zezowate szczęście); Krzysztof Zanussi (np. Struktura kryształu; Barwy ochronne).
|
|
Homilia Jana Pawła II
wygłoszona 2 czerwca 1979 r. w Warszawie na Placu Zwycięstwa (Piłsudskiego).
|
|
Współczesne życie
kulturalne. Teksty kultury: sztuki plastyczne (np. malarstwo, plakat,
rzeźba); komiks; teatr; film; publicystyka (wybór z prasy i innych mediów);
wybrany program telewizyjny
|
A gdzie
znaleźć omówienia czy opracowania do lektur?
Najlepsze
strony internetowe:
Najlepsze
opracowania książkowe: serie Biblioteka
Analiz Literackich, wstępy w serii Biblioteka
Narodowa. Także bibliografia innych opracowań w bazie Opracowania lektur i wierszy.
Ostatnia uwaga! Streszczenia czytamy jako POWTÓRZENIE i
UTRWALENIE (także rozszerzenie) wiedzy o lekturach, NIE - ZAMIAST lektur! :)
Ps. Dziś Ćwiczeń nie będzie, bo tekst już
jest bardzo długi!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz