Odpowiedź na pytanie z ubiegłego tygodnia. Aż się wstydzimy
pisać, bo to było łatwe, ale obowiązek każe!
Rodzaje terminów
|
Przykłady terminów
|
gramatyczne
|
przyimek, deklinacja, okolicznik, orzeczenie, przegłos,
przydawka
|
fizyczne
|
dynamometr, amperomierz, gigawat
|
geograficzne
|
wydma, erg, sejsmograf, litosfera, południk, strefa czasowa
|
literaturoznawcze
|
sonet, metafora, sielanka, anakolut, sonet
|
chemiczne
|
siarkowodór, metan, katalizator, glin
|
matematyczne
|
sinus, promień (koła), całka
|
historyczne
|
konkwistador, feudalizm, lenno
|
biologiczne
|
ameba, chlorofil, jamochłon
|
STYL - zespół środków
językowych wybieranych przez autora tekstu ze względu na ich przydatność do
realizacji celu wypowiedzi. Pamiętajmy, że tekst wypowiedzi może mieć formę mówioną i
pisaną! Kryteria podziału stylów (według nadawców
tekstu):
s. indywidualne – właściwe
tylko jednemu autorowi lub nawet jednemu utworowi;
s. typowe – właściwe pewnej
grupie mówiących lub piszących, albo używane przez różne osoby w określonych
okolicznościach, np. styl epoki, prądu lub gatunku literackiego. W tej grupie
są też tzw. style funkcjonalne,
wyróżnione na podstawie drugiego kryterium, tj. celu wypowiedzi i (lub) jej
funkcji. Kształtują się stopniowo w określonej rzeczywistości społecznej w
miarę rozwoju określonego języka. Granice między nimi – płynne. Oto one:
STYL
ARTYSTYCZNY
- cecha utworów literatury pięknej.
Najbardziej zróżnicowany wewnętrznie, obejmujący poszczególne rodzaje, gatunki,
prądy i epoki, twórców. Ze względu na rozległość
obszaru badawczego - jego poznawaniem
zajmuje się osobna dyscyplina – stylistyka
literacka, którą omówimy w kolejnych
odcinkach (w odróżnieniu od stylistyki
językowej, zajmującej się pozostałymi stylami). Oderwany od funkcji
jedynie pragmatycznych. Cechy:
-
związek z literaturą;
-
dominacja funkcji autotelicznej;
-
przewaga środków obrazowych nad innymi środkami językowymi;
-
szczególne bogactwo słownictwa;
-
nieustanna reinterpretacja znaków językowych;
-
obecność elementów innych stylów (np. charakteryzując jakieś środowisko,
pisarze posługują się słownictwem gwarowym, regionalnym, środowiskowym; pisząc
o historii – używają archaizmów itp.). Np. regionalizmy i orientalizmy u Mickiewicza, wyrażenia, zwroty potoczne w Lalce Prusa, elementy stylu urzędowego w
utworach Różewicza, wyrażenia, zwroty gwarowe w Chłopach Reymonta.
STYL
POTOCZNY (kolokwialny) – obiegowy,
powszechny, używany na co dzień. Cechy:
-
słownictwo – powiązane z życiem codziennym, określające: nazwy i cechy,
czynności, stany i procesy; podstawowe wyrazy gramatyczne (zaimki, przyimki,
spójniki) służące wyrażaniu najprostszych relacji osobowych, przestrzennych,
czasowych i logicznych;
-
konkretność (mało abstraktów) i obrazowość;
-
silne zabarwienie uczuciowe i zasięg środowiskowy słów;
-
składnia - uproszczona i nieregularna; unikanie zdań wielokrotnie złożonych;
częste -równoważniki zdań i anakoluty;
-
antropocentryzm – nazwy odnoszące się do człowieka – grupą najbardziej
rozbudowaną, na nich często opiera się orientacja przestrzenna, np. główka kapusty, szyjka butelki, noga
stołowa, oko sieci, ramię dźwigu; o mały włos, na oko, kilka kroków dalej;
-
użycie – jako styl rozmowy, ale stosowany też w języku pisanym (np. pamiętniki,
listy). W utworach artystycznych – głównie w dialogach.
STYL
NAUKOWY
– w pracach naukowych z różnych dziedzin specjalnych. Cechy:
-
dominacja funkcji poznawczej;
-
specjalistyczna terminologia (często – jej internacjonalizacja; zapożyczona lub
budowana z morfemów grecko-łacińskich, np. ekologia
– ang. ecology, fr. écologie, wł. i hiszp. ecologia); dużo wyrazów obcego
pochodzenia (średnio - ok. 30% tekstu);
-
ogólnonaukowa terminologia (np. definicja,
metoda, system, kryteria);
-
ścisłość, jasność znaczenia i logiczność rozumowania;
-
brak językowych środków obrazowych i figur stylistycznych; brak emocji;
-
przewaga zdań złożonych, wiązanych podrzędnie, często wielokrotnie złożonych;
-
obfity metatekst, np. w związku z,
przejdźmy do, jak było do pokazania;
-
gramatyka: częsty – tryb oznajmujący, aspekt niedokonany, 3 osoba l.p.
(nierzadko w znaczeniu bezosobowym);
-
struktura tekstu naukowego:
śródtytuły, paragrafy, rozdziały i podrozdziały; wstęp, résumé. Obudowa tekstu
głównego tekstem pomocniczym (bibliografia, indeks, aneks). Oprócz tekstu
podstawowego - przypisy, odsyłacze, cytaty.
Oficjalne gatunki tekstu
naukowego: artykuł, studium, rozprawa, monografia (obszerna rozprawa na wybrany
temat), referat; encyklopedia/słownik, bibliografia, recenzja, opinia. Gatunki
nieoficjalne: dyskusja, konsultacja, list. W odmianie dydaktycznej:
podręcznik, poradnik, skrypt itp. W odmianie praktycznej: patent,
instrukcja, norma. W odmianie popularnonaukowej: esej i odczyt.
STYL
URZĘDOWY
- związany z działalnością administracyjno-prawną. Typowe teksty:
zarządzenia, uchwały, instrukcje, obwieszczenia, podania, protokoły,
sprawozdania z zebrań, okólniki itp. Służą określaniu relacji międzyludzkich i
regulowaniu współżycia członków społeczności. Ich nadawcą – na ogół –
prawodawca, odbiorcą – każdy obywatel lub określona grupa osób. Cechy:
-
oficjalność;
-
brak elementów obrazowych, kolokwialnych i odzwierciedlających uczucia;
-
precyzyjność (jednoznaczność), dokładność, konwencjonalność sformułowań, ściśle
związanych z rodzajem wypowiedzi (np. Uchwała
nr…, Rozporządzenie…); formuły
odsyłające do innych aktów (np. Na
podstawie Uchwały… ustala się….); formuły określające czas, w którym
powstaje nowa rzeczywistość prawna (np. Zarządzenie
wchodzi w życie z dniem…); wyliczenie jako zasada organizująca określony
fragment tekstu;
-
dyrektywność (kategoryczność) sformułowań; nieosobowość form czasowników;
częste stosowanie strony biernej (np. zabrania
się) i zdań bezpodmiotowych; ograniczony repertuar czasowników modalnych,
np. należy, powinno się, trzeba;
-
szablonowość konstrukcji tekstu (np. ujęcie w formie punktów).
Odmiany:
- styl urzędowo-kancelaryjny (styl wypowiedzi kancelaryjnych –
prośba polecenie, zobowiązanie itp.);
- styl urzędowo-prawny (styl
aktów prawnych). Cechy:
-
tylko: nakazy i zakazy, pozwolenia, np. powinien, należy + bezokolicznik
czasownika;
-
może (móc) + bezokolicznik czasownika; być + imiesłów bierny (np. koszty są pokrywane z budżetu);
-
zdania oznajmujące z orzeczeniem w czasie teraźniejszym, np. obsługę zapewnia… lub przyszłym, np. Minister zapewni środki…
-
kategorialne określenie adresata (i całej sytuacji), np. obywatel, pracownik, każdy, kto…
STYL
PUBLICYSTYCZNY
– w prasie (głównie w dziennikach i tygodnikach), przeznaczonych do szerokiego
kręgu odbiorców. Też – w pracach popularnonaukowych. Cel – komunikowanie, omawianie
aktualnych wydarzeń (politycznych, gospodarczych, kulturalnych itp.). Cechy:
-
komunikatywność;
-
sugestywność (argumenty trafiają i do umysłu, i do uczucia);
-
elementy obrazowe;
-
tendencja do zwięzłości i skrótowości (np. tytuły i nagłówki, zawierające w
skrócie treść);
-
tzw. szablony frazeologiczne, tj.
powtarzanie pewnych wyrażeń/zwrotów, np. zmobilizować
(kogoś/coś), aktywizować świadomość
itp., co stanowi wadę tekstów;
-
częste – słownictwo, wyrażenia, zwroty potoczne, ale w powiązaniu z niezbędną
ścisłością naukową (co wymaga używania środków językowych charakterystycznych
dla stylu naukowego). Duże zróżnicowanie wewnętrzne s.n. Może się zbliżać do
stylu artystycznego (np. w felietonie lub reportażu) lub naukowego (np. w
trudniejszych pracach popularnonaukowych).
*
Podstawowe
cechy
dobrego stylu:
-
Komunikatywność – dostosowanie do
możliwości odbioru przeciętnego odbiorcy. Osiąga się ją przez: posługiwanie się
językiem poprawnym, powszechnie używanym, rozumianym; prostym – głównie w
zakresie składni; unikanie wyrazów obcych nie przyswojonych oraz tzw. pustej
frazeologii.
-
Jasność – osiągana poprzez:
umiejętny dobór wyrazów; unikanie homonimów (zwłaszcza w bliskim sąsiedztwie);
jednoznaczność sformułowań; unikanie zdań zbyt długich, zawiłych, wtrąconych; unikanie ozdób stylistycznych..
-
Zwięzłość – ograniczenie użytych
środków językowych do tych, które są konieczne do jasnego i wyrazistego
przedstawienia treści. Bez pleonazmów (np. cofnąć
się w tył) i szeregów synonimicznych; bez dłuższych wyrażeń, zwrotów, jeśli
mają krótsze odpowiedniki (np. ulec
pogorszeniu = pogorszyć się);
krótkie zdania i równoważniki; przewaga zdań pojedynczych.
-
Żywość i obrazowość – przekazywanie
myśli, obrazów, uczuć w sposób barwny, pobudzający wyobraźnię i utrzymujący w
napięciu uwagę czytelnika.
Żywość osiągamy przez:
umiejętne stosowanie różnych typów zdań; przeplatanie zdań oznajmujących –
pytającymi i wykrzyknikowymi; stosowanie czasów w różnych funkcjach (np. opowiadanie
unaoczniające – czas teraźniejszy w funkcji czasu przeszłego); zdania krótkie;
w dialogach - równoważniki zdań i anakoluty; umiejętne i niezbyt częste
stosowanie figur stylistycznych – szczególne znaczenie pytań retorycznych,
wykrzyknienia, stopniowania, onomatopei.
Obrazowość – plastyczne
przedstawienie myśli i uczuć za pomocą odpowiednich obrazów lub analogii do
obrazów. Osiągamy przez: umiejętne stosowanie wyrażeń i zwrotów przenośnych i
porównawczych (np. zamiast powiedzieć szybko,
mówimy: jak strzała, co koń wyskoczy), przysłów i zwrotów
przysłowiowych, metafor, porównań epitetów itp.
Ćwiczenie
Jaki
to styl funkcjonalny? Uzasadnij wypowiedź.
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1.1.
Rozporządzenie określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze
bydła, koni, trzody chlewnej, owiec i zwierząt futerkowych, zwanych dalej
„zwierzętami”.
Rozdział 2.
Obsługa bydła
§ 11.6. Przy
uwiązywaniu lub odwiązywaniu buhaja zwierzę powinno być trzymane na drążku, o
którym mowa w ust. 5.
Rozdział 3.
Obsługa koni
§ 16.1. Koń w
stajni powinien być uwiązany na rzemieniu albo lince przewleczonych przez
pierścień umocowany przy żłobie i obciążonych drewnianym ciężarkiem.
2. Do konia
należy się zbliżać z boku, uprzedzając go głosem.
3. Nie należy
wykonywać żadnych prac z koniem, zwłaszcza nad jego głową; przed wykonaniem
takich prac zwierzę powinno być wyprowadzone ze stanowiska.
§ 17. Koń
niebezpieczny lub złośliwy powinien być oznaczony czerwoną wstążką: kopiący -
wplecioną w ogon, gryzący – wplecioną w grzywę i na czas obsługi krótko
uwiązany.
(fragmenty Rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z 6 listopada 1982 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze zwierząt gospodarskich, Dziennik Ustaw PRL, 1982, nr 36)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz