Odpowiedź
na Ćwiczenie z
poprzedniego tygodnia:
Zdanie
|
Funkcja językowa
|
Dialog Platona, w którym mówi się o miłości, nosi tytuł Uczta.
|
informacyjna
|
Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą.
|
impresywna
|
Kochając, cieszę się, ze jesteś.
|
ekspresywna
|
ŚRODKI STYLISTYCZNE dzielimy na:
słowotwórcze, przekształcenia semantyczne (tropy), środki składniowe,
fonetyczne, odwołania do zjawisk spoza języka literackiego danej epoki,
odwołania do stylów literackich.
Uwaga!
Po omówieniu wszystkich środków podamy bibliografię (dla zainteresowanych).
ŚRODKI
SŁOWOTWÓRCZE
NEOLOGIZM – wyraz nowo utworzony
zgodnie z normami słowotwórczymi danego języka, zwykle na podstawie słów
będących już w obiegu. W języku potocznym służy do nazwania jakiejś nowej
rzeczy, pojęcia, przedmiotu. N. literackie – są jednorazowe i nie
rozprzestrzeniają się w języku. Wśród nich – n. słowotwórcze, np.
twoje nieswoje
wtedy dokarmelam
(Miron Białoszewski, Zmartwieńsiulpet)
Oraz
n.
semantyczne, tzn. neosemantyzmy
(aktualizacja - w nowym znaczeniu - wyrazów dawnych), np.
Za potokiem rozłóg
gałęził się i pienił
i co krok było
cieniściej i drzewiej
(Julian Przyboś, Drzewiej)
Drzewiej
– znaczyło kiedyś: dawniej. Inny
przykład: konduktor – kiedyś: piorunochron. Dużo n. literackich tworzył
Bolesław Leśmian.
DEMINUTIVUM (wyraz zdrobniały) – wyraz pochodny o znaczeniu, które miniaturyzuje
zjawisko nazwane w wyrazie podstawowym, np. kot
– koteczek, dom – domeczek.
AUGMENTATIVUM (wyraz zgrubiały) - wyraz pochodny o znaczeniu, które intensyfikuje,
wyolbrzymia zjawisko nazwane w wyrazie podstawowym, np. wieś – wiocha, nos – nochal.
ZŁOŻENIE (compositum) – wyraz stworzony przez połączenie dwóch wyrazów, np. żółtodziób, śmiercionośny.
PRZEKSZTAŁCENIA
SEMANTYCZNE (TROPY)
Są
to różnorodne zestawienia wyrazów, tworzące nowe sensy. Obecne także w mowie
potocznej, np. drapacz chmur, w kwiecie wieku, dziecko szczęścia.
EPITET – wyraz pełniący
funkcję określającą wobec rzeczownika. E. przymiotnikowy (np. twardy głaz), imiesłowowy
(np. tańczący chłopak, zburzone szczęście), rzeczownikowy
(np. krowa żywicielka, ziemia matka), złożony (z dwóch wyrazów,
np. gromowładny). E. tworzący z
wyrazem związek mataforyczny, to e. mataforyczny (np. gorzki śmiech, skrzydlata myśl); jego odmianą – e. metonimiczny (np. białe sady). E. stały – odnoszący się
zawsze do tego samego zjawiska (występował w poezji antycznej, np. Achilles był
zawsze prędkonogi). Bywają też nagromadzenia
epitetów,
np.
A
dziecko było dziwnie wątłe, blade, chore…
(Leopold
Staff, Zmowa)
PORÓWNANIE – uwydatnienie jakichś
właściwości danego zjawiska przez wskazanie na jego podobieństwo do innego
zjawiska, np.
Z
myślą ciężką, jak z dzbanem na głowie niewiasta
(Leopold
Staff, Przedśpiew)
P.
bardzo rozbudowane – to p. homeryckie.
METAFORA (przenośnia) – wyrażenie, w którego obrębie następuje zamierzona
przemiana znaczeń składających się na nie słów. M. jest nową wartością
znaczeniową w odniesieniu do pierwotnych znaczeń słów. W języku potocznym, np. uroda życia. Inny przykład:
pomnożony
przez kół stukot,
podniesiony
do potęgi gór, (…)
Powędrujesz
o ziemskiej kuli.
(Julian
Przyboś, O kuli)
Odmiany
metafory:
SYNESTEZJA – przypisywanie wrażeń pochodzących z jednego
zmysłu innemu zmysłowi (np. przekształcanie wrażeń słuchowych na wzrokowe: barwa dźwięku). Inny przykład:
A czerń, E biel, I
czerwień, U zieleń, O błękity,
Tajony wasz rodowód któregoś dnia ustalę:
Tajony wasz rodowód któregoś dnia ustalę:
(Artur
Rimbaud, Samogłoski)
METONIMIA (zamiennia) - zastąpienie nazwy
jakiegoś przedmiotu lub zjawiska nazwą innego, pozostającego z nim w pewnej
uchwytnej zależności realnej. Np. kwitnący
ogród (zamiast: kwiaty kwitnące w
ogrodzie), sala gwizdała
(zamiast: zebrani na sali gwizdali).
SYNEKDOCHA - odmiana metonimii, oparta na zależnościach ilościowych (część zastępuje całość, a
całość - część), np.
Z
dymem pożarów, z kurzem krwi bratniej
Do Ciebie, Panie, bije ten głos;
Skarga to straszna, jęk to
ostatni,
Od takich modłów bieleje włos.
(Kornel Ujejski, Chorał)
Nie
chodzi o jeden włos, ale o włosy itp.
ANIMIZACJA (ożywienie) - nadawanie przedmiotom
nieożywionym, zjawiskom przyrody, pojęciom abstrakcyjnym - atrybutów istot żyjących,
np. nadchodzi wieczór.
PERSONIFIKACJA (uosobienie) - odmiana animizacji,
nadawanie przedmiotom nieożywionym, zjawiskom przyrody, pojęciom abstrakcyjnym
- atrybutów człowieka, np.
Niebo
się gniewa,
(Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska, Huragan)
Odmiana
metafory lub epitetu:
OKSYMORON - zestawienie wyrazów o
przeciwstawnym znaczeniu, wykluczającym się (np. czarny śnieg, suchy ocean,
gromobicie ciszy).
Inne
tropy:
PERYFRAZA (omówienie) - zastąpienie danego wyrazu, zjawiska przez jego
bardziej rozbudowane opisanie, np.
Trzy
razy księżyc odmienił się złoty,
Jak na tym piasku rozbiłem
namioty.
(Juliusz
Słowacki, Ojciec zadżumionych)
Znaczenie
wersu: minęły trzy miesiące. Odmiana peryfrazy:
EUFEMIZM (złagodzenie) – wyraz, zwrot
łagodzący dosadność innego, np. rozstać
się ze światem (= umrzeć), mijać się z prawdą (= kłamać).
HIPERBOLA (przesadnia) -
przedstawienie jakiegoś zjawiska wyolbrzymiające jego wygląd, znaczenie, oddziaływanie,
np.
Stoję
wielki, olbrzymi, nagi, cyklopowy,
Jak posąg na cokole... W krąg
mnie światy gonią...
Zagarniam złote gwiazdy, jak
motyle, dłonią...
(Leopold
Staff, Ja - wyśniony)
Nierzadka
w języku potocznym, np. pękać ze śmiechu,
umierać ze zmęczenia.
Poza
ramy tropu wykraczają (bo nie muszą być tylko konstrukcją językową, ale na ich
zasadzie można zbudować postać lub nawet cały utwór):
SYMBOL - motyw (lub zespół
motywów) występujący w dziele, będący znakiem treści głęboko ukrytych, mający
za zadanie kierować ku nim myśl czytelnika. Np. rozdarta sosna (z Ludzi
bezdomnych S. Żeromskiego) - to nie tylko drzewo, ale synteza losów
bohaterów. W dziedzinach pozaliterackich (w nauce) - jest tylko umownym
znakiem, np. r = promień koła.
ALEGORIA - odmiana symbolu. Motyw (lub zespół motywów)
występujący w dziele, który poza znaczeniem dosłownym ma jeszcze inne, ukryte i
domyślne. Od symbolu różni się tym, że w alegorii jakiś znak językowy stale zastępuje jakieś pojęcie (np. lis = chytrość, kobieta z wagą i
przepaską na oczach = Temida).
Częsta w bajkach i moralitetach.
IRONIA - właściwość stylu
polegająca na sprzeczności między dosłownym znaczeniem wypowiedzi a jej
znaczeniem właściwym, nie wypowiedzianym wprost, ale zamierzonym przez autora i
zwykle rozpoznawanym przez odbiorcę. Np. satyra Do króla Ignacego Krasickiego.
Ćwiczenie
1
Wskaż
dominujący środek stylistyczny. Określ, co jest źródłem komizmu tego tekstu.
Pszczółka
skrzydełkiem oberwała orzeszek. Orzeszek upadł na grzybek. Grzybek się
przewrócił. Wtedy spod grzybka wyszedł krasnoludek i powiedział: Do jasnej
cholery, znowu jestem bez mieszkania.
Ćwiczenie
2
Przeczytaj
wiersz i rozważ, jaki to środek stylistyczny (podkreślenie) – metonimia czy
synekdocha?
Rano, zimą, mróz czy zawierucha,
W surduciku do szkoły o milę,
A wieczorem w chacie późne chwile
Z książką, z piórem, chociaż w ręce chucha.
Latem, wolny, zastąpi pastucha,
A pod pachą Homery, Wirgile;
Ludzie czasem poszydzą niemile,
Lecz on pasie i ludzi nie słucha...
I tak wyrósł... I dalej w stolicę...
Tam to wiedzy głęboka jest rzeka...
Ojciec czeka i matula czeka...
A on pisał: „Kochani rodzice!...
Skończę... bieda... dużo do roboty...”
I dziś skończył... umarł na suchoty...
W surduciku do szkoły o milę,
A wieczorem w chacie późne chwile
Z książką, z piórem, chociaż w ręce chucha.
Latem, wolny, zastąpi pastucha,
A pod pachą Homery, Wirgile;
Ludzie czasem poszydzą niemile,
Lecz on pasie i ludzi nie słucha...
I tak wyrósł... I dalej w stolicę...
Tam to wiedzy głęboka jest rzeka...
Ojciec czeka i matula czeka...
A on pisał: „Kochani rodzice!...
Skończę... bieda... dużo do roboty...”
I dziś skończył... umarł na suchoty...
(Jan Kasprowicz, [cykl] Z chałupy, [sonet] XXXIX)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz