czwartek, 19 listopada 2015

Kącik Maturzysty – 6: Stylistyka literacka (wstęp)

Podpowiedź do Ćwiczenia z poprzedniego tygodnia. Oczywiście, to styl urzędowy (odmiana urzędowo-prawna). Łatwo rozpoznać charakterystyczne cechy, np. nakazy (koń powinien być uwiązany; Do konia należy się zbliżać z boku; zwierzę powinno być trzymane na drążku; koń powinien być oznaczony itp.) i zakazy (Nie należy wykonywać żadnych prac z koniem), pozwolenia, charakterystyczne konstrukcje z bezokolicznikiem (powinien być; należy się zbliżać z boku itp.), zdania oznajmujące, czas teraźniejszy. Ponadto – forma zapisu tekstu: paragrafy, rozdziały, punkty. Dominacja funkcji poznawczej. Można także wspomnieć o tym, czego brak (ale nie skupiać się głównie na tym!), np. nieujawnianie cech piszącego („brak emocji”), „suchy” język.

STYL – wszystkie relacje między jednostkami językowymi w dziele (organizacja brzmieniowa, instrumentacja i rytmizacja, zasób słownictwa i relacje między wyrazami, wyższe jednostki stylistyczne, tzn. narracja, monolog, dialog i ich powiązania).

Dzieło literackie jest swoistym typem wypowiedzi. Takim, w którym dominuje funkcja estetyczna (poetycka). Zanim omówimy konkretne środki stylistyczne, przypomnijmy schemat komunikacji językowej (sformułowany w takiej postaci przez Romana Jakobsona).

Kontekst (to, co wypowiedź oznacza i do czego się odnosi, jej sens)
Komunikat (tekst, wypowiedź)
Nadawca (podmiot wypowiedzi) ………………………………Odbiorca (adresat)
Kontakt
Kod

Odpowiadające im funkcje:
  
Kontekst (poznawcza)
Komunikat (poetycka, estetyczna)

Nadawca  ……………… Odbiorca
(emotywna, ekspresywna)                   (konatywna, impresywna)

Kontakt (fatyczna)
Kod (metajęzykowa)

Funkcje wypowiedzi i sposoby ich realizowania w tekście:
- Emotywna (emocjonalna, ekspresywna) – jeśli akt mowy jest nastawiony na „ja” mówiącego, tj. wypowiadający się chce w nim wyrazić swą postawę. Pamiętajmy! Nie chodzi o temat, ale organizację wypowiedzi! Wyrazem dominującej funkcji e. mogą być np. budowa składniowa, intonacje wykrzyknikowe, korzystanie z określonego typu obrazowania itp.
- Konatywna (impresywna) - jeśli akt mowy jest nastawiony na odbiorcę. Pamiętajmy! Nie chodzi o temat, ale organizację wypowiedzi! Wyrazem dominującej funkcji k. mogą być np. przywołania i zdania rozkazujące, czyli te, które sprawią, iż wypowiedź silnie i bezpośrednio oddziała na odbiorcę.
- Metajęzykowa –jeśli występuje nastawienie na elementy samego języka, tzn. gdy nadawca wprowadza do wypowiedzi rozważania, wyjaśnienia, charakterystyki znaków, którymi się posługuje. Jej postacią jest też funkcja metapoetycka – pisarz wprowadza (w obrębie wypowiedzi literackiej) refleksje nt. właściwości mowy poetyckiej, np.
                        Przez krew, co z wszystkich serc dotąd ciekła,
                               Wszystkich Gustawów, Werterów,
                               Przez wszystkie męki, przez wszystkie piekła
                               Dantów, Dantyszków, Homerów

                               (Czemu Homerów?... Otwartość szczera,
                               A raczej szczerość otwarta
                               Wyznać mi każe, żem tu Homera
                               Wspomniał dla rymu – bękarta).
                                               (Ryszard Berwiński, Don Juan poznański)
- Fatyczna – związana z kontaktem. Wprowadzenie w obręb wypowiedzi środków językowych służących nawiązaniu lub utrzymaniu kontaktu między nadawcą i odbiorcą, np. Halo? Słyszysz mnie?
- Poznawcza - język tych wypowiedzi głównie informuje, objaśnia. Dominuje np. w tekstach naukowych.
- Poetycka (estetyczna)  - nadawca i odbiorca koncentrują uwagę na „zorganizowaniu” języka. Dominuje w wypowiedzi literackiej. Najpełniej realizuje się w poezji. Inna definicja tej funkcji, to uporządkowanie naddane, co oznacza, że w wypowiedzi istnieje „nadmiar” uporządkowania (ponad potrzebę komunikatu). Rozpatrzmy to na przykładzie z Hymnu [Smutno mi, Boże…] Juliusza Słowackiego:
Przede mną gasisz w lazurowej wodzie
Gwiazdę ognistą...
Wymieńmy środki stylistyczne (w następnych odcinkach szczegółowo je omówimy):
[Ty – domyślne] gasisz (gwiazdę) – apostrofa,
gasisz (…) gwiazdę – metafora,
gwiazda (ognista) – metonimia  (gwiazda = słońce),
gwiazda ognista – może traktować także jako peryfrazę,
gwiazda ognista – epitet (inwersyjny),
lazurowa woda – epitet („zwykły”)
A co to wszystko znaczy? Sprawiasz, że słońce zachodzi. Moglibyśmy użyć tylko pierwszego środka stylistycznego, aby stworzyć komunikat równoznaczny treściowo. Po co więc tyle środków stylistycznych? Właśnie! Tekst poetycki ma zwracać uwagę na to, jak komunikat został przekazany! Jest tu „uporządkowanie naddane”, nadmiar środków potrzebnych do przekazania komunikatu. Inna sprawa, że komunikat czasem jest przyćmiony owym „nadmiarem”, ale taka jest funkcja poetycka – obiorca ma zwrócić uwagę na język przekazu, nie tylko na samą treść przekazu. Gdybyśmy chcieli tylko zakomunikować, że Bóg sprawia, iż słońce zachodzi, dominowałaby w takiej wypowiedzi funkcja poznawcza.

Uwaga! Czasem wymienia się jeszcze funkcję magiczną wypowiedzi, stosowaną w zaklęciach. Nie ma jej w schemacie Jakobsona.

Ćwiczenie
Zadanie z egzaminu maturalnego z 2014 roku. Całość była poprzedzona tekstem Barbary Skargi O miłości, z którego pochodzą zdania ujęte w tabelce.
Do każdego z podanych zdań dobierz funkcję językową, która w nim DOMINUJE.
A. fatyczna B. informacyjna C. impresywna D. ekspresywna

Zdanie
Funkcja językowa
Dialog Platona, w którym mówi się o miłości, nosi tytuł Uczta.

Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą.

Kochając, cieszę się, ze jesteś.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz