Odpowiedzi do Ćwiczeń
z ubiegłego tygodnia.
Ćwiczenie
1. Sam, prawi, przez mię przysiągł jesm, iż wam chociał
jeśm podać ziemię wrogow waszych, iżbyście ku jich bogom nie chodzili, tego
jeście nie uczynili (…). A gdaż, prawi, anjeł zmówił ta wszytka słowa, zapłakachą,
prawi, wszem sircem.
Ćwiczenie 2. Staropolskie nikczemny = ni k’czemu, tzn. błahy, nikły, marny.
Warto
wiedzieć! Znaczenie trudnych, staropolskich wyrazów można sprawdzać na
stronie internetowej: www.staropolska.pl/.
Na tej stronie: Słownik staropolski on-line: www.staropolska.pl/slownik/.
Konkretnie - słowo
„nikczemny”: www.staropolska.pl/slownik/?nr=1845&litera=&id=1338.
Ćwiczenie
3. Przyczyną jest wokalizacja jerów, w wyniku której powstało tzw. e ruchome.
Ćwiczenie
4. Błogosławiony
mąż, jen jest nie szedł po radzie niemiłościwych i na drodze grzesznych nie
stał jest, i na stolcu nagłego spadnienia nie siedział jest.
Ćwiczenie
5. Stanisław
(…) udał się był na rycerski chleb do ziem ruskich (…).
ONOMASTYKA
(NAZEWNICTWO)
Onomastyka (gr. onóma,
onomatos = nazwa, imię).
Dyscyplina zajmująca się nazwami własnymi (indywidualnymi nazwami osób,
zwierząt, roślin, rzek, gór, przedmiotów, zdarzeń, instytucji, tytułów dzieł
artystycznych itp.; także nazwami w różnych typach tekstów, np.
w literaturze).
Typy nazw: pospolite
(rodzajowe nazwy obiektów), np. mężczyzna, góra, miasto; własne (określone „egzemplarze”), np.
Słowacki, Mount Everest, Kraków.
Główne typy nazw własnych:
- antroponimy - nazwy
osobowe;
- chrematonimy - nazwy wytworów kultury, np. „nazwy handlowe firm i produktów,
instytucji, zrzeszeń, wydarzeń i inicjatyw społecznych, okoliczności
w kalendarzu zdarzeń obchodzonych cyklicznie lub okazjonalnie, dzieł
artystycznych, wytworów produkcji medialnej” (wg Artura Gałkowskiego);
- toponimy - nazwy
miejscowe, geograficzne:
Pochodzące
od:
-
cech miejsca, w którym znajduje się miejscowość, dzielnica itp. (np. Laski,
Zawodzie, Skałka, Sosnowiec);
-
ludzi związanych z miejscowością. Te dzielą się na:
|
Typy nazw – ze względu na
budowę gramatyczną:
-
Prymarne - bez sufiksów (przyrostków), np. Kamień;
Brzeg.
-
Sekundarne:
- z prefiksem
(przedrostkiem), np. Podgóra; Zalas;
Prawiek;
- z sufiksem
(przyrostkiem), np. Katowice;
Odolany; Kiejdany;
- z prefiksem
i sufiksem, np. Międzygórze; Zalesie; Podzamcze.
-
Złożone - mające dwa rdzenie:
- złożenia,
np. Czarnolas; Wyszogród; Złotoryja;
- zrosty, np.
Białystok, Bożawola, Krasnystaw;
- zestawienia,
np. Nowy Sącz, Stara Wieś, Zimna
Woda, Barania Góra.
DIALEKTOLOGIA
POLSKA (podstawowe zagadnienia)
DIALEKT (gwara) - regionalna odmiana języka
ogólnego. Językoznawcy rozróżniają: dialekt - jednostka nadrzędna
względem gwary, właściwa większym
regionom, odpowiadającym historycznym dzielnicom, jak: Wielkopolska,
Małopolska, Śląsk, Pomorze, Mazowsze; gwara - język mniejszych jednostek
terytorialnych, nawet pojedynczych wsi, jeśli odznacza się on nie tylko
ogólnymi cechami danego dialektu, lecz także oryginalnymi, swoistymi
właściwościami, np. Kaszubi na tle Pomorza, Kurpie na Mazowszu.
Cechy
dialektów, nieobecne w języku ogólnym (literackim):
-
Mazurzenie - wymawianie dźwięków sz, ż, cz, dż (ale nie rz!) jako s, z, c, dz, np. skoła (= szkoła), zaba (= żaba), cas (= czas), dzdzownica (= dżdżownica). Występuje na Mazowszu, Śląsku (z wyjątkiem Śląska
Cieszyńskiego) i w Małopolsce.
-
Tzw. a
pochylone (brzmiące jak o),
np. pon (= pan), chcioł (= chciał).
-
Ścieśniona (pochylona) wymowa e, będąca kiedyś cechą ogólnopolską,
np. mliko/mlyko (= mleko), kobita/kobiyta (= kobieta).
-
Nagłosowy element spółgłoskowy l, ł, h, j - w wyrazach
zaczynających się samogłoską, np. łokno
(= okno), hameryka (= Ameryka), jagata (= Agata).
-
We fleksji:
- archaiczna
końcówka czasu przeszłego w 1 os. l. poj. -ch (zamiast -em) +
wygłosowe -k (zamiast -ch), np. byłek (byłem) - to cecha dialektu podhalańskiego;
- niektóre
gwary zastępują końcówki -my, -cie
(1 i 2 os. l. mn.) cząstkami -wa,
-ta, np. chodź-wa, chodź-ta
(to dawne końcówki liczby podwójnej!);
- konstrukcje
typu: Ojciec poszli, Mama
powiedzieli - jako oznaka szacunku wobec starszych.
-
Słownictwo, np. ogólnopolska czarna jagoda = małopolska borówka; ogólnopolski czajnik = krakowski sagan.
-
Artykulacja udźwięczniająca
(Wielkopolska, Małopolska, Śląsk) lub ubezdźwięczniająca
(Mazowsze, Pomorze) połączeń
międzywyrazowych, np. wymowa: sad
Piotra / sat Piotra, bez czarny / bes czarny, brat Adam / brad Adam.
Krótka
charakterystyka dialektów polskich
Region
|
Główne
cechy
|
Śląsk
|
-
mazurzenie (z wyjątkiem Śląska Cieszyńskiego!);
-
sziakanie (na Śląsku Cieszyńskim),
tzn. sz, ż, cz, dż oraz ś, ź, ć, dź brzmią identycznie, tzn. szi, żi, czi, dżi;
-
wygłosowe -a zamiast
ogólnopolskiego -ę, np. iść po gazeta (= po gazetę).
Uwaga! Bardzo dobre opracowanie dialektu śląskiego,
zob. http://www.gwarypolskie.uw.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=858&Itemid=19
|
Wielko-polska
|
-
brak mazurzenia;
-
ścieśnienie samogłosek, np. zymby
(= zęby), pińć (= pięć);
-
częste dyftongiczne wymawianie
samogłosek, np. ptouk (= ptak)
|
Małopolska
|
-
mazurzenie;
-
konsekwentne udźwięcznianie wygłosu (nawet końcówki ruchome powodują
udźwięcznienie ostatniej spółgłoski tematu), np. jezd-em;
-
oryginalność dialektu podhalańskiego:
|
Pomorze
|
-
brak mazurzenia;
-
oryginalność mowy Kaszubów (mieszkańców
Helu, okolic Pucka, Władysławowa, Wejherowa, Kartuz i Kościerzyny):
|
Mazowsze
|
-
mazurzenie;
-
ubezdźwięcznianie wygłosu;
-
oryginalność mowy Kurpiów:
|
Uwaga!
Dialekty zachowują sporo dawnych form językowych. Są przydatne przy poznawaniu
historii języka!
Dialekty
zanikają, do czego przyczyniły się (przyczyniają się) m.in.:
-
migracje ludności (także ze wsi do miast); przesiedlenia;
-
awans społeczny i kulturalny (zatem - swoiste odczuwanie dialektu jako
"gorszej" postaci języka);
-
wpływ (języka) mediów.
Niektórzy pisarze
posługujący się w swych utworach dialektami: Michał Kajka (dialekt
mazurski), Stanisław Nędza-Kubiniec (dialekt podhalański). Nie mylić z dialektyzacją
(stylizacją gwarową), tj. artystycznym
użyciem elementów gwarowych! (Np. Na
skalnym Podhalu Kazimierza Przerwy-Tetmajera, "śląskie" utwory
Gustawa Morcinka itp.).
JĘZYKOZNAWSTWO
WSPÓŁCZESNE
JĘZYKOZNAWSTWO (lingwistyka) - zajmuje się językiem
jako systemem i narzędziem komunikacji, a także tworzywem "produktów"
tego procesu, czyli tekstów.
Uwaga!
Mała powtórka najważniejszych informacji o TEKŚCIE. Przydadzą
się na maturze pisemnej i ustnej!
TEKST - w piśmie -
ciąg wyrażeń językowych utrwalonych na papierze lub innym nośniku. W odmianie
ustnej – WYPOWIEDŹ. Typy t. - zależne m.in. od tego, czy:
-
komunikacja przebiega bezpośrednio (jednoczesna obecność nadawcy i odbiorcy,
tzn. twarzą w twarz) czy pośrednio (za pomocą pisma);
-
jest to wypowiedź indywidualna lub zbiorowa (do większej liczby osób);
-
jest prowadzona w życiu prywatnym, publicznym itp.
T.
pisany może być literacki lub
nieliteracki.
Wyznaczniki spójności t.
pisanego - spójność znaczeniowa
(koherencja) i formalna (kohezja):
-
Zasada trzech jedności: jeden nadawca, jeden odbiorca, jeden temat.
Niezachowanie jej prowadzi do pisania "wszystkiego, co wiem", a nie
- "na konkretny temat" (np. interpretując wiersz - nie umieszczamy w pracy informacji o ramach
czasowych epoki, w której pisarz tworzył, dat jego urodzenia i śmierci,
zarysu twórczości itp.).
-
Zasada trójczłonowości: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Pierwsze i trzecie -
klamrą dla części drugiej, najobszerniejszej. Każda z tych części - wyraźnie
podkreślona osobnym akapitem.
-
Akapity.
-
Stosowanie synonimów.
-
Wyrażenia spójnikowe, np. toteż,
dlatego, zatem, otóż itp.
-
Tzw. operatory międzyzdaniowe i wyrażenia wyliczające, np. teraz posłużę się, przejdę do, w pierwszej
kolejności przedstawię itp.
-
Tzw. modulanty, np. odmiennie,
przeciwnie itp.
|
Językoznawstwo
jako nauka istnieje od starożytności, ale początek językoznawstwa
współczesnego, to teoria Ferdynanda de
Saussure'a, szwajcarskiego strukturalisty:
-
Rozróżnienie między systemem języka a
jego realizacją w konkretnych wypowiedziach. System jest
"pomyślany", a realnie istnieją jego konkretyzacje mówione i pisane
(teksty) i tylko one podlegają badaniu.
-
Istotą systemu są powiązania między jego
składnikami, mające charakter przeciwstawny (opozycyjny), np. liczba pojedyncza - liczba mnoga, dźwięczność - bezdźwięczność.
-
Znak językowy - złożony z dwóch
komponentów: oznaczającego (formy dźwiękowej) i oznaczanego (treści pojęcia).
Wpływ strukturalizmu
na kierunki współczesnych badań językoznawczych:
-
Fonologia. Fonem
- to wzorzec głoski, z którą mamy do czynienia w konkretnych „użyciach” języka.
Może być realizowany w różnych wariantach, zachowując jednak cechy istotne (dystynktywne), np. dźwięczność w opozycji baba - papa, miękkość
wobec twardości, np. toń - ton.
-
Morfologia. Także tu
zastosowano pojęcie opozycji. Wariantami są np. formy fleksyjne wyrazu.
-
Składnia. Gramatyka
generatywno-transformacyjna Noama Avrama Chomskiego, wyjaśniająca ogólny mechanizm tworzenia (generowania) wypowiedzi z ograniczonej
liczby elementów i reguł. Tworzenie szkieletów
konstrukcyjnych, które można wypełnić różną treścią informacyjną, np.
schemat:
Grupa
podmiotu
|
Grupa
orzeczenia
|
przymiotnik
+ rzeczownik w mianowniku
|
czasownik
+ (przymiotnik) + rzeczownik
w
bierniku
|
można
wypełnić dowolnymi treściami, np.
Grupa
podmiotu
|
Grupa
orzeczenia
|
Młody
mężczyzna
|
kupił
żółtą koszulę.
|
Mały
kotek
|
pije
ciepłe mleko.
|
Silna
wichura
|
powaliła
rozłożyste drzewo.
|
-
Wprowadzenie rozróżnienia między tzw. kompetencją językową (wrodzoną
zdolnością do posługiwania się językiem), właściwą każdemu człowiekowi, a performancją
(wykonaniem, czyli praktyką tworzenia konkretnych wypowiedzi).
-
Semantyka. Słownictwo
nie jest zbiorem jednostek leksykalnych (jak dotychczas twierdzono), ale systemem wzajemnie powiązanych elementów
(bo niektóre wyrazy kojarzą się ze sobą, np. szkoła, tablica, klasa, uczyć, nauczyciel, uczeń, podręcznik).
Wyodrębnianie grup wyrazów na
podstawie wspólnej cechy znaczeniowej, np. zwierzęta
(koń, okoń, wróbel, żyrafa…); kolory
(biały, zielony, różowy, fioletowy); stany
psychiczne (radość, melancholia, gniew, frustracja).
Niektóre grupy wyrazów są otwarte
(pojawiają się w nich wciąż nowe wyrazy), inne - zamknięte (np. nie przybywa
liczby miesięcy, nazw pór roku).
-
Tworzenie pól semantycznych - polega
na tym, że użycie określonych wyrazów powoduje konieczność użycia innych, np.
czasownik uczyć wymaga wskazania: kto, kogo, czego, kiedy, gdzie, w jaki
sposób uczy.
-
Niektóre wyrazy mają sens elementarny, prosty (np. mieć, być), inne - zawierają znaczenia kilku słów (np. otrzymać = zacząć + mieć; dać = spowodować + że ktoś ma).
Językoznawstwo
dzieli się na:
I.
-
Ogólne - bada cechy wspólne
wszystkich języków.
- Szczegółowe - koncentruje
się na jednym języku:
- opisowe -
współczesne (synchroniczne).
- historyczne - bada
zjawiska językowe w rozwoju.
-
Porównawcze - bada dwa lub więcej
języków.
II.
-
Wewnętrzne - opisuje i analizuje
strukturę języka.
-
Zewnętrzne - bada fakty językowe na
szerszym tle (społecznym, historycznym, kulturowym).
Dziedziny
językoznawstwa zewnętrznego:
ETOLINGWISTYKA – bada
związki języka z kulturą. Mowa jako składnik i nośnik kultury. Teoria Edwarda Sapira i Benjamina Lee Whorfa: każdy język na
swój sposób determinuje sposób widzenia rzeczywistości przez swych
użytkowników (tzn. język ma wpływ na
sposób myślenia), np. Inuici czyli rdzenne ludy obszarów arktycznych i
subarktycznych, mają 100 określeń na nazwanie śniegu, bo w takiej
rzeczywistości żyją. Rola magicznej
mocy słowa u niektórych ludów, a w konsekwencji – powstawania tabu,
czyli zakazu posługiwania się pewnymi wyrazami i stosowanie określeń
zastępczych, np. prymitywni myśliwi bali się niedźwiedzia, dlatego w nazywaniu go posługiwali się peryfrazami
(omówieniami) – ten, który je miód;
podobnie – strach przed pożarem
spowodował powstanie określenia czerwony
kur itp. Współczesne ślady myślenia magicznego, to
określenia: nie wywoływać wilka z lasu,
nie kusić losu. Teoria
Sapira-Whorfa była krytykowana, bo kwestionowała możliwość zdobycia
obiektywnej wiedzy o świecie i przeceniała rolę języka. Badania w jej obrębie
przyniosły jednak bardzo interesujące ustalenia.
PSYCHOLINGWISTYKA – bada
zależności miedzy językiem a myśleniem, mechanizmy uczenia się mowy ojczystej
i innych języków, tworzenie i odbiór tekstów.
Lingwistyka
kognitywna
- zajmuje się przyswajaniem, gromadzeniem i
wykorzystywaniem informacji. Jej podstawą jest psychologia kognitywna.
NEUROLINGWISTYKA – bada
ciężkie zaburzenia mowy, np. afazję (utratę zdolności tworzenia i rozumienia
mowy po urazach lub zabiegach operacyjnych mózgu). Na tym gruncie spotykają
się też lekarze (neurolodzy i fizjolodzy).
SOCJOLINGWISTYKA – bada
funkcjonowanie języka w społeczeństwie, tzn. społeczne uwarunkowania
komunikacji i wpływ zróżnicowania socjalnego na strukturę języka.
|
III.
Badania
językoznawcze mogą mieć charakter:
-
teoretyczny,
-
stosowany (służący celom
praktycznym); tu: kultura języka
(praktyczne wskazówki), logopedia
(korygowanie wad wymowy), metodyka
nauczania języka ojczystego, glottodydaktyka
(metodyka nauczania języków obcych), teoria
przekładu, leksykografia (teoria
opracowania słowników).
LEKSYKOGRAFIA
LEKSYKOGRAFIA
- 1. Praktyka i teoria opracowywania
słowników. 2. Ogół słowników
danego języka, kraju, okresu (wg http://sjp.pwn.pl/sjp/leksykografia;2565841.html).
Pytania
na maturze ustnej mogą także dotyczyć słowników.
Dlatego wymienimy najważniejsze. Podział słowników:
JĘZYKOWE – danego języka
lub dwujęzyczne (przekładowe). Warto zobaczyć:
SPECJALISTYCZNE, naukowe (z danej dziedziny wiedzy, np.
techniczny, geograficzny). Mogą się też przydać słowniki literackie, np. motywów
i scen literackich, terminów literackich, bohaterów i gatunków literackich.
BIBLIOGRAFIA
Gałkowski Artur, Onomastyka
- krótki opis dyscypliny, [tryb dostępu:]
http://onomastyka.uni.lodz.pl/strona-glowna
Górnowicz
Hubert, Wstęp do onomastyki, Gdańsk,
Uniwersytet Gdański, 1988. ISBN 83-7017-047-1.
Mrózek
Robert, Nazwy własne w języku, kulturze i
komunikacji społecznej, Katowice 2004. ISBN 83-226-1398-9.
Ćwiczenie
Jakie
to typy nazw miejscowości?
Dalechów,
Dąbrowa, Grotniki, Jędrzejów, Józefów, Nowe Laski, Racławiczki, Skała,
Strzelce, Sucha Psina.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz