Odpowiedzi do Ćwiczeń z poprzedniego tygodnia. Ćwiczenie
1. System numeryczny,
wiersz sylabotoniczny, stopa: amfibrach (xXx). Ćwiczenie 2. System nienumeryczny, wiersz wolny. Ćwiczenie 3.
System numeryczny, wiersz sylabotoniczny, stopa: anapest (xxX).
RYM – powtórzenie
jednakowych lub podobnych układów brzmieniowych w zakończeniach wyrazów
zajmujących ustaloną pozycję w wersie (w wierszu) lub zdaniu (w prozie – tzw. proza rymowana).
Postaci
rymu
Żeńskie – półtorazgłoskowe (licząc od
akcentowanej samogłoski do końca wyrazu), np. zostawuje – gotuje (J. Kochanowski).
Męskie – jednozgłoskowe, np. lat – świat (A. Asnyk).
Złożone (składane) – jeśli odpowiedniki
rymowe składają się z więcej niż jednego wyrazu (np. na te – bogate; dostanie – za
nie).
Głębokie (bogate) –współbrzmienie obejmuje nie
tylko końcową część wyrazu - łącznie z akcentowaną samogłoską, ale obszar
współdźwięczności zostaje poszerzony, np. nisko
– ognisko; stopy – stropy; dziedzictwa – dziewictwa.
Ubogie – akcentowana samogłoska znajduje się w
wygłosie (najczęstsze - w grupie rymów męskich), np. me – źle; ja – dwa.
Gramatyczne - identyczność
gramatycznych form, np.
spotkałem – przeleciało – uściskałem –
gadało
(A. Mickiewicz).
Niegramatyczne – utworzone z
wyrazów należących do innych kategorii gramatycznych lub różniących się formą
gramatyczną (przypadkiem/liczbą/osobą/czasem itp.), np. więcej – dziecięcy, słyszę – klawisze (C.K. Norwid).
Dokładne (ścisłe) – identyczność rymujących
się cząstek, która dotyczy sposobu ich wymawiania, niekoniecznie – pisowni, np.
górą – chmurą; straży – grabarzy.
Rzadkie (egzotyczne) – wykorzystujące słowa
brzmiące w danym języku obco, np. Adamastor
- kastor, trytonów – pantalonów (J. Słowacki).
Niedokładne – tylko przybliżona zgodność brzmień rymujących się cząstek, np. zakopał – łopot, wozy – mrozu (K. Iłłakowiczówna).
Ich rodzaje: asonanse – tożsamość
samogłosek (np. luzem – strudze; potok – motor) oraz konsonanse
– tożsamość układów spółgłoskowych, np. werk – wrak (A. Słonimski).
Łamane – klauzula wersu przełamuje wyraz, np.
Słońca
zgasły i gi-
nęły,
tonęły w oddali.
(Konstanty
Ildefons Gałczyński, Koniec świata)
Homonimiczne – powtórzenie tego samego
wyrazu.
Układ
rymów (ze względu na miejsce występowania)
Końcowe – występujące w klauzuli wiersza.
Wewnętrzne – w miejscach innych niż klauzula, np.
Liro
ty moja śpiewna! z czarodziejskiego drewna
(Władysław Syrokomla, Lirnik wioskowy)
Inicjalne – obejmujące pierwsze wyrazy wersu, np.
W
szyciu
nic nie ma oprócz szycia,
Więc
szyjmy, póki starczy siły!
W
życiu
nic nie ma oprócz życia,
Więc
żyjmy aż po kres mogiły!
(Bolesław Leśmian, Szewczyk)
Ich
przeciwieństwem: rymy końcowe – w zakończeniu wersu.
Przygodne (nieregularne) – pojawiają się
sporadycznie w dowolnych miejscach wersów, np.
Podreptał
do kochanki, a ta się zaśmiała
Ramionami,
biodrami, wszystką mocą ciała.
(Bolesław Leśmian, Żołnierz)
Parzyste (aabb)
– w przylegających do siebie wersach. Inna nazwa – rymy dystychiczne.
Krzyżowe (przeplatane, abab) – wiążą co drugi wers.
Okalające – łączą
początkowy i końcowy wers pewnego układu rymowego.
Monorym – powiązanie
tym samym rymem wszystkich klauzul wersowych tekstu, np. tkwi – Fi – brzmi – drwi (J. Iwaszkiewicz).
Pantorym – utwór lub
fragment, w którym wszystkie lub niemal wszystkie wyrazy rymują się z innymi,
np.
Szedł
śnieg. Brał mróz.
Biegł
zbieg. W mróz wrósł.
Z
ust krew – as kier.
Nad
drzew mgła skier.
(Bruno Jasieński, Słowo o Jakubie Szeli)
Funkcje
rymu
Wierszotwórcza – polega na
udziale rymu w wierszowej organizacji wypowiedzi.
Instrumentacyjna - polega na
kształtowaniu fonicznej postaci tekstu przez powtarzalność rymowych
współbrzmień.
Semantyczna - polega na współudziale
rymu w kształtowaniu treści utworu (poprzez to, że – jako wyrazy - są nośnikami
znaczeń).
STROFIKA
Wiersz
STYCHICZNY - pisany wierszem ciągłym.
Wiersz STROFICZNY - mający strofy (zwrotki). Rodzaje strof:
Otwarta - nie stanowi całości
intonacyjno-składniowej (rozpoczęte w niej zdanie kończy się w strofie
następnej) i nie tworzy zamkniętego układu rymowego (odpowiedniki rymowe
niektórych jej wersów występują dopiero w strofie następnej), np.
Nad
Kapuletich i Montekich domem,
|
a
|
Spłukane
deszczem, poruszone gromem,
|
a
|
Łagodne
oko błękitu.
|
b
|
Patrzy
na gruzy nieprzyjaznych grodów,
|
c
|
Na
rozwalone bramy do ogrodów --
|
c
|
I
gwiazdę zrzuca ze szczytu.
|
b
|
(Cyprian Kamil Norwid, W Weronie)
|
Zamknięta - zwarta i skończona całość
intonacyjno-składniowa, tworząca zamknięty układ rymowy, np.
Zielono
mam w głowie i fiołki w niej kwitną,
|
a
|
Na
klombach mych myśli sadzone za młodu,
|
b
|
Pod
słońcem, co dało mi duszę błękitną
|
a
|
I
które mi świeci bez trosk i zachodu.
|
b
|
(Kazimierz Wierzyński, Zielono mam w głowie)
|
Dystych - strofa dwuwersowa, parzyste rymy (aa bb cc).
Czterowersowa - w różnych
postaciach - zależnie od rodzaju rymów (sąsiadujących, krzyżowych,
okalających).
Tercyna - złożona z trzech wersów
jedenastozgłoskowych, z rymami: aba bcb
cdc.
Sekstyna - strofa sześciowersowa, pisana
jedenastozgłoskowcem, z rymami: ababcc.
Oktawa - strofa ośmiowersowa, pisana
jedenastozgłoskowcem, z rymami: abababcc.
Saficka - czterowersowa, w której trzy pierwsze
wersy są jedenastozgłoskowe, a ostatni - pięciozgłoskowy.
Sonet - samodzielny utwór; czternaście wersów
tworzących dwie cztero- i dwie trójwersowe zwrotki. W dwóch zwrotkach
czterowersowych powtarzają się po dwa rymy, zwrotki trójwersowe powtarzają dwa
lub trzy inne rymy: abba abba cdc dcd,
np. Stepy akermańskie Adama
Mickiewicza. Ten układ wersów - to wzorzec sonetu włoskiego. Sonet francuski
- składa się z czterech strof parzystych: trzech czterowierszy i jednego
dystychu, np. Sonet I. O krótkości i
niepewności na świecie żywota człowieczego Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego.
Dla
chcących wiedzieć więcej!
Triolet - zwykle
samodzielny utwór. Osiem wersów. Pierwszy wers powtarza się w wersach czwartym
i siódmym, a drugi - w ostatnim. Budowa jest oparta na dwóch przeplatających
się rymach o układzie: abaaabab.
RODZAJE
I GATUNKI LITERACKIE (wstęp)
RODZAJ LITERACKI
–
system ogólnych zasad budowy dzieła realizowany w utworach różnych okresów,
stanowiący podstawę zaliczania ich do tej samej klasy, porównywalny z innymi
analogicznymi systemami, którym odpowiadają inne klasy utworów. R.l. to: 1. Sam
ten system zasad. 2. Zbiorowość dzieł spełniających te zasady. Główne wyróżniki rodzajowe:
sposób uzewnętrzniania się podmiotu
literackiego w dziele, kompozycja i styl. Trzy rodzaje
literackie: liryka (podmiot liryczny, afabularność, monolog liryczny); epika (narrator, fabuła, narracja); dramat (nieobecność nadrzędnego
podmiotu, akcja, dialog).
Historyczne
zróżnicowanie form rodzajowych
dokonuje się na poziomie gatunków
literackich i odmian gatunkowych.
Na styku poszczególnych r.l. oraz pozaliterackich form piśmiennictwa są gatunki pograniczne (np. esej,
reportaż).
GATUNEK
LITERACKI
– zespół reguł określających budowę poszczególnych dzieł literackich i różnie
przez nie realizowanych. Np. w skład rodzaju literackiego „dramat” – wchodzą
gatunki literackie: tragedia, komedia, farsa itp. Inwarianty gatunkowe – to elementy decydujące o tożsamości
gatunkowej różnych „wcieleń historycznych” gatunku literackiego. Kategoria
podrzędna: ODMIANA GATUNKOWA – podgatunek, zespół reguł określających
strukturę pewnych zespołów utworów funkcjonujących w obrębie gatunku
literackiego. Kryteria wydzielania odmian gatunkowych:
tematyczne (np.
powieść fantasy, psychologiczna, kryminalna), morfologiczne
(np. sonet włoski i francuski) i historyczne
(np. dramat romantyczny, naturalistyczny, surrealistyczny). Kryteria te z
reguły się krzyżują.
Powyżej - wśród wyróżników rodzajowych -
wymieniliśmy kompozycję. Zatem jeszcze kilka słów na jej temat.
KOMPOZYCJA – budowa świata
przedstawionego dzieła, układ i powiązanie jego elementów. Funkcje kompozycji: zorganizowanie
świata przedstawionego w określoną całość oraz jego interpretacja – przez
wprowadzenie danej skali wartości/hierarchii ważności, co ma wpływ na zajęcie
przez odbiorcę określonej postawy.
Składniki
kompozycji.
Norma kompozycyjna – zespół wskazań
dotyczących budowy dzieła, szczególnie – jego świata przedstawionego. Każda
epoka ma swój zespół norm kompozycji, które istnieją w świadomości odbiorców.
Materiał tematyczny –elementy stanowiące
budulec świata przedstawionego. Dominanta
kompozycyjna – element świata przedstawionego nadrzędny wobec
pozostałych i określający charakter całej kompozycji dzieła. Jej typ –
znacząco określony przez rodzajową/gatunkową przynależność utworu, np. akcja
– jest dominantą kompozycyjną w komedii sytuacyjnej lub powieści sensacyjnej,
postać/bohater – w komedii charakterów lub powieści psychologicznej, podmiot
liryczny – w liryce bezpośredniej, ujęcie stylistyczne – w krótkich ujęciach stroficznych
(sonet, triolet) itp.
Rodzaje
kompozycji. Zamknięta – dobitnie
sygnalizuje uporządkowanie świata przedstawionego, podkreśla jego zwartość i
skończoność, np. tradycyjna nowela, gatunki liryczne z rygorystycznym zespołem
zasad (np. sonet). Otwarta – związki miedzy składnikami są zatarte,
pozbawione wyraźnych konturów, sugerując fragmentaryczność i wieloznaczność
świata przedstawionego, np. Kordian
Juliusza Słowackiego.
|
LIRYKA
Utwory, których
temat stanowią głównie wewnętrzne przeżycia/doznania/emocje/ przekonania
jednostki, przekazywane za pośrednictwem monologu o silnym nacechowaniu
subiektywnym, podporządkowane funkcji
ekspresywnej. Podmiot liryczny („ja liryczne”) – nadawca monologu
lirycznego. Liryka a poezja – obecnie pojęcia tożsame.
Typy
liryki
- Ze względu sposób
ujawniania się podmiotu lirycznego i sytuację liryczną:
Liryka
bezpośrednia (osobista) –
podmiot mówi w 1 osobie l.p., ujawnia swój świat wewnętrzny, zwykle w sytuacji wyznania. Rodzaje: liryka maski i liryka roli – twórca obiektywizuje swe uczucia,
nadając im kształt mowy wypowiadanej przez fingowaną postać. Liryka maski – podmiot wyraża treści,
które można by przypisać autorowi, ale wypowiada je podmiot będący konkretną
postacią (np. Monolog Kasandry
Wisławy Szymborskiej). Liryka roli
– podmiot nie daje się zidentyfikować z twórcą; czasem nie jest osobą, ale ideą
ogólną, rośliną, zwierzęciem itp.
Liryka
pośrednia –
podmiot ukrywa się poza układem zjawisk zewnętrznych wobec siebie lub w
bezosobowej refleksji. Odmiany: liryka opisowa,
gdzie opis służy wyrażeniu stosunku podmiotu do opisywanych rzeczy i zjawisk,
np. Gotyk i wiosna Tadeusza Różewicza
i liryka sytuacyjna – za pomocą środków
narracyjno-dramatycznych powołuje do istnienia sceny, w których podmiot
liryczny nie uczestniczy, np. Rewizja
Juliana Tuwima.
Poza
powyższym układem: liryka inwokacyjna – podmiot zwraca się do
określonego adresata, np. Do matki Polki Adama
Mickiewicza oraz liryka podmiotu zbiorowego – podmiot występuje jako „my”,
np. Wydrążeni
ludzie Thomasa
Stearnsa Eliota.
- Ze względu na wyrażane
typy przeżyć:
Liryka
miłosna,
np.
Jednego serca Adama Asnyka.
Liryka
filozoficzna (filozoficzno-refleksyjna)
– każdy wiersz w jakimś stopniu zawiera przeświadczenia filozoficzne, ale
termin l.f. stosujemy w odniesieniu do takich wierszy, w których pośrednio lub
bezpośrednio wyrażane przeświadczenia filozoficzne stanowią centralny element treści, np. Traktat moralny Czesława
Miłosza.
Liryka
religijna,
np. Rozmowa
wieczorna Adama
Mickiewicza.
Liryka
patriotyczna (patriotyczno-obywatelska)
np. Moja Ojczyzna C.K.
Norwida i polityczna, np. Pieśń
XIV, II [Wy,
którzy pospolitą rzeczą władacie] Jana Kochanowskiego.
Liryka autotematyczna – dotycząca
procesu twórczego, np. Exegi monumentum
Horacego.
Gatunki liryczne utrwalone
w polskiej tradycji literackiej:
ELEGIA – pierwotnie:
utwór pisany dystychem elegijnym.
Różnorodna tematyka: miłosna, refleksyjna, patriotyczna itp.
ODA
–
utwór uroczysty, patetyczny, opiewający wzniosłą ideę, wielki czyn znanej
osoby, np. Oda do młodości Adama
Mickiewicza.
HYMN – pokrewny
odzie. Uroczysta, podniosła pieśń pochwalna, opiewająca bóstwo, wielkie idee i
wartości, np. Hymn do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego.
PIEŚŃ – pokrewna
powyższej, ale – historycznie –
pozbawiona rygorystycznie określonej budowy gatunkowej, np. utwory Horacego i Jana Kochanowskiego.
BALLADA – utwór o charakterze liryczno-epickim,
nasycony elementami dramatycznymi, opowiadający o niezwykłych wydarzeniach
legendarnych, historycznych. Zawiera elementy tajemniczości. Dominantą –
wyraziście zarysowane zdarzenie. Szkicowa w budowie, np. Świteź Adama Mickiewicza, Dziewczyna
Bolesława Leśmiana.
DUMA – spokrewniona
z balladą. Utwór epicko-liryczny - głównie o tematyce historycznej, o
charakterze pieśniowym, utrzymany w tonacji elegijnej. Może też dotyczyć innej
tematyki, np. Duma o Wacławie Rzewuskim
Juliusza Słowackiego.
TREN – poświęcony
osobie zmarłej, np. Treny Jana
Kochanowskiego.
EPITAFIUM – krótki utwór
nagrobkowy, żałobny, np. Epitafium Hannie
Kochanowskiej Jana Kochanowskiego.
FRASZKA – krótki utwór
o charakterze żartobliwym, np. Fraszki
Jana Kochanowskiego.
EPIGRAMAT – krótki utwór
poetycki oparty na jakimś koncepcie, niekiedy paradoksalnym, np. Fraszki i epigramaty Aleksandra Fredry.
POEMAT
PROZĄ
– utwór refleksyjny, osobisty, mający wyrazistą, zwartą kompozycję, ale bez
rygorów mowy wierszowanej, często jednak swobodnie rytmizowany, np. O bohaterskim koniu i walącym się domie
Jana Kasprowicza. (Uwaga! Nie mylić z tzw. prozą poetycką, należącą do epiki, ale zrytmizowaną).
SIELANKA (idylla,
ekloga,
bukolika)
– utwór przedstawiający pozytywne strony życia na wsi, np. Laura i Filon Franciszka Karpińskiego.
Ćwiczenie
Określ
rodzaj wiersza (system wersyfikacyjny). Wskaż najważniejsze środki
stylistyczne, rymy. Spróbuj zinterpretować. Uwaga! Tytuł zapisany z małej
litery!
mała moja
maleńka
chwieją się
żółte mlecze
w dolinę napływa
gór cień
cichy odwieczerz
brodzi w
zmierzchowym nurcie
już późno
mały mój
ukochany
trudno z miłości
się podnieść
a jeszcze ciężej
od złych nowin
gdy patrzysz na
mnie ciemnym nowiem
smutniej mi
chłodniej
boję się
rozstać się
musimy
ty z innym do
ślubu jedziesz
na srebrne noce
złote dnie
moja droga gdzie
indziej wiedzie
we mgle
tam gdzie
najsamotniejsi
słyszę turkot
karocy
niebo nazbyt się
chmurzy
daj rękę
ukochany raz jeszcze
o ciemne godziny
pieszczot
co było nie może
trwać dłużej
czas mi już czas
całuj ostatni
raz
żegnaj
dobrzy ludzie
błogosławcie
zdarzenia które przeszły
błogosławcie i
te co przyjdą
(Józef Czechowicz, wieczorem)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz