Odpowiedzi do Ćwiczenia z poprzedniego odcinka. Wszystkie wymienione nazwy są nazwami własnymi,
toponimami. Dalechów, Jędrzejów, Józefów
- nazwy pochodzące od ludzi
związanych z miejscowością – nazwy dzierżawcze; Dąbrowa, Nowe Laski, Skała – nazwy pochodzące od cech terenu, w
których znajdują się miejscowości; Grotniki,
Strzelce – nazwy pochodzące od ludzi
związanych z miejscowością - nazwy służebne; Racławiczki - nazwa pochodząca od ludzi związanych z miejscowością – zdrobnienie; Sucha Psina – to także nazwa pochodząca
od cech terenu, w którym miejscowość się znajduje! W niemieckim spisie nazw na
Dolnym Śląsku (z XIX w.) jest takie jej wyjaśnienie: Suche korzenie, kłącze (Suchoppina). Po zgermanizowaniu
– nazwa utraciła pierwotne znaczenie.
SYSTEM
WERSYFIKACYJNY –
zbiór ogólnych zasad dotyczących budowy wersu, grup wersów i całego wiersza. Wersologia
- nauka o budowie wiersza.
Systemy
wersyfikacyjne dzielą się na:
-
numeryczne - takie, w których występuje ilościowa
zgodność stóp, zestrojów akcentowych lub sylab w wersie.
-
nienumeryczne - nieposiadające sztywnego wzorca
rytmicznego, ich rytmika nie jest uzależniona od powtarzającej się
cechy. Są oparte na innych regułach, np. brzmieniowych, semantycznych czy
składniowych.
SYSTEMY NUMERYCZNE
WIERSZ SYLABICZNY – pierwszy
polski regularny system wersyfikacyjny. Cechy: zerwanie z rygorami zgodności
podziałów wersowych i zdaniowych; jednakowa liczba sylab w wersie; stała
średniówka - w wersach dłuższych niż ośmiozgłoskowe; stały akcent na
przedostatniej sylabie wersu; regularne rymy żeńskie. (W tym systemie może
również istnieć wiersz bez rymów, tj. biały).
Możliwa jest przerzutnia. Przykład:
Czego
chcesz od nas, panie, za twe hojne dary?
Czego
za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?
(J.
Kochanowski, Pieśń [Hymn])
WIERSZ SYLABOTONICZNY – cechy:
stała liczba sylab; stałe miejsce sylab akcentowanych, czyli ustalony porządek
następstwa sylab akcentowanych i nieakcentowanych na przestrzeni wersu (w
układzie mogą uczestniczyć też akcenty poboczne).
Rytmikę w.s. określają mniejsze cząstki rytmiczne,
czyli STOPY – powtarzające się w wersie jednakowe pod względem układu
akcentowego zespoły sylab, z których jedna jest akcentowana, a pozostałe – nie.
Rodzaje stóp:
JAMB (x X) – 2 sylaby: nieakcentowana i akcentowana, np.
Słowiczku mój! a leć,
a piej!
Na pożegnanie
piej!
Wylanym łzom, spełnionym snom, Skończonej piosnce twej!
(Adam Mickiewicz, Do B.Z.)
|
xX│xX│xX│xX
xX│xX│xX│
xX│xX│xX│xX
xX│xX│xX│
|
TROCHEJ (X x) - 2 sylaby: akcentowana i nieakcentowana, np.
W szczerym polu
na ustroni
Złote jabłka
na jabłoni,
Złote liście
pod jabłkami,
Złota kora
pod liściami,
(Teofil Lenartowicz, Złoty kubek)
|
Xx│Xx│Xx│Xx
Xx│Xx│Xx│Xx
Xx│Xx│Xx│Xx
Xx│Xx│Xx│Xx
|
DAKTYL (X x x) – 3 sylaby: akcentowana i dwie nieakcentowane, np.
Ręce skrzyżuję,
głowę pochylę,
w dawność popłyną
myśli i chwile,
jesień wichurą
w szyby zapłacze,
dawne stracone
znowu zobaczę.
(Władysław Broniewski, Chwile)
|
Xxx│Xx│Xxx│Xx
Xxx│Xx│Xxx│Xx
Xxx│Xx│Xxx│Xx
Xxx│Xx│Xxx│Xx
|
ANAPEST (x x X) - 3 sylaby: dwie nieakcentowane jedna akcentowana, np.
… I wyjechał z zatoki letargu
W kraj ciemniejszy niż mrok Libityny,
On, co słuchał jak gniewny wiatr targa
Pokoleniem, którego był synem.
(Mieczysław Jastrun, Legenda o
poecie)
|
xxX│xxX│xxX│x
xxX│xxX│xxX│x
xxX│xxX│xxX│x
xxX│xxX│xxX│x
|
AMFIBRACH (x X x) - 3 sylaby: nieakcentowana, akcentowana i nieakcentowana, np.
Tu piją i gwarzą, ty jeden w
tej wrzawie
Wyglądasz jak jeniec w niewoli.
Weź czarkę, weź lulkę, siądź tutaj
na ławie
I powiedz, co ciebie tak boli?
(Władysław Syrokomla, Pocztylion)
|
xXx│xXx│xXx│xXx
xXx│xXx│xXx
xXx│xXx│xXx│xXx
xXx│xXx│xXx
|
PEON TRZECI (dytrochej) (x x X x) –
4 sylaby: dwie nieakcentowane, akcentowana i nieakcentowana, np.
Ej, oberek, obereczek!
Chociem tylko parobeczek,
Gdyby ino Magda chciała,
Rodzicowi powiedziała,
To bym szedł na koniec świata
I wynalazł przecie brata.
(Wacław Wolski, Oberek)
|
(x)xXx│xxXx
(x)xXx│xxXx
(x)xXx│(x)xXx
xxXx│xxXx
(x)xXx│(x)xXx
xxXx│(x)xXx
|
Uwaga! (x) = akcent poboczny.
W wierszach sylabotonicznych częsta jest rozbieżność
podziału na stopy/zestroje; nierzadko koniec wyrazu wypada wewnątrz stopy lub
odwrotnie (tzw. cezura). Diereza = pokrywanie się granic wersu i
stopy. Wiersze, które trudno podzielić na regularne stopy, ale powracają w nich
regularnie układy stóp różnorodnych – to LOGAEDY,
bardzo rzadkie w polskiej literaturze i budzące wątpliwość co do zasadności
wyróżniania tej kategorii, np.
Ty
chodzisz po niebie, po błękitnym niebie,
Złote chmurki biją gościniec dla ciebie,
Zorza cię
obrzuca różami jasnemi...
Ty
chodzisz po niebie, ja - po smutnej ziemi.
(Maria Konopnicka, Nie
miejże urazy...)
|
xXx│xXx│Xx│Xx│Xx
Xx│Xx│Xx│xXx│xXx
Xx│Xx│Xx│xXx│xXx
xXx│xXx│Xx│Xx│Xx
|
Uwaga! W powyższym przykładzie - przeplatanie się dwóch amfibrachów i trzech trochejów.
Kolejna
kategoria, to tzw. POLSKI HEKSAMETR,
sześciostopowy, oparty na iloczasie wiersz antycznego eposu, dostosowany do
polskich warunków (brak iloczasu), który ma układ:
Xx(x)│Xx(x)│Xx(x)│Xx(x)│Xxx│Xx, np. Powieść
Wajdeloty z Konrada Wallenroda
Adama Mickiewicza, Bema
pamięci żałobny-rapsod Cypriana Kamila Norwida.
WIERSZ TONICZNY – cecha: równa liczba akcentów głównych, a tym samym – zestrojów akcentowych w poszczególnych wersach, przy równoczesnej niestałej liczbie sylab i swobodnym rozkładzie akcentów. Przykład: wiersze z
tomu Księga ubogich Jana Kasprowicza.
Inny przykład:
oto jest serce
– lekkie
jak małe serce kaliny –
nie ma w nim gniewu
ni żalu
do ciebie za nic, jedyny.
(Kazimiera Iłłakowiczówna, Preludium
jesienne)
|
Xxx│Xx│Xx
xXx│Xx│xXx
Xxx│Xx│xXx
xXx│Xx│xXx
|
SYSTEMY NIENUMERYCZNE
WIERSZ INTONACYJNO-SKŁADNIOWY (zdaniowy) – wers stanowi jednolitą całość
składniową (zdanie lub jego część). Koniec zdania przypada na koniec wersu (bez
przerzutni). To wiersz średniowieczny
(jeśli wersy były dłuższe, stosowano średniówkę), np.
A
jacy to źli ludzie mieszczanie krakowianie,
Żeby
pana swego, wielkiego chorągiewnego,
Zabiliście,
chłopi, Andrzeja Tęczyńskiego!
(Wiersz o zabiciu Andrzeja Tęczyńskiego,
XV w.)
We współczesnej poezji nawiązywał do niego Tadeusz
Różewicz, np.
Róża to kwiat
albo
imię umarłej dziewczyny.
Różę w ciepłej dłoni można złożyć
albo
w czarnej ziemi.
(Róża)
WIERSZ NIEREGULARNY – opozycyjny
wobec wiersza regularnego, ale tylko na jego tle czytelny i znaczący, powstały
w rezultacie modyfikacji któregoś z trzech systemów regularnych (sylabicznego,
sylabotonicznego lub tonicznego). Zachowuje rytm, uchylając inne zasady, np.
nieregularny wiersz toniczny:
Nie grzebcie go w Westminsterze,
Nie owijajcie w całuny,
Odpłyńcie na ciche wybrzeże,
Na turkusowe laguny,
(A. Słonimski, Na śmierć Conrada)
|
xXxx│xxXx
xxxXx│xXx
xXx│xXx│xXx
xxxXx│xXx
|
WIERSZ WOLNY - bez jednolitego systemu
rytmizacji. Każdy utwór ma własny kontur wersyfikacyjny, np.
Ziemia
wydziera się korzeniami z nagrzanego wnętrza:
świat
pękającymi
drzewami napęczniał!
(Julian
Przyboś, Bez)
Prometeusz skowany
po
mordzie
(Tadeusz
Różewicz, Kryształowe serce brudnego człowieka)
Uwaga! Wiersz wolny teoretycy
literatury dzielą się na kilka grup. Wydaje się, że ta wiedza nie jest
konieczna na egzaminie zdawanym na poziomie podstawowym. Dobrze byłoby
rozróżniać te typy planując interpretację porównawczą wierszy na poziomie
rozszerzonym:
-
Wiersz wolny askładniowy - relacja między wersem a
składnią jest tu w pełni dowolna. Jego odmiana: wiersz wolny emocjonalny - głównym kryterium
podziału na wersy są emocje (charakterystyczny dla drugiej awangardy).
- Wiersz wolny składniowy - wers "jest
analogiem zdania lub innej jednostki składniowej". Odmiany: wiersz
wolny zdaniowy - wers jest "analogiem zdania" (np. wiersze
poetów awangardy krakowskiej: Juliana Przybosia, Tadeusza Peipera, Jalu Kurka i
Jana Brzękowskiego) oraz wiersz wolny skupieniowy - tzw. czwarty system wersyfikacyjny,
zwany też Różewiczowskim (powstał w drugiej połowie XX w.), choć jego
prekursorem był Józef Czechowicz. Porównaj uwagi
nt. wiersza intonacyjno-składniowego (zdaniowego).
Bibliografia
Głowiński
Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz, Zarys teorii literatury, wyd. 6 popr., Warszawa 1991. ISBN
83-02-04400-8.
Sławiński
Janusz (red.), Słownik terminów
literackich, wyd. 2 poszerz. i popr., Wrocław 1988. ISBN 83-04-01787-3.
Ćwiczenie 1
Jaki
to system wersyfikacyjny?
I nocą obaczył kraj miły, rodzony,
Gdy księżyc się wznosił na stepach czerwony.
W noc nawet i ślepy poznałby te stepy
Po kwiatów rodzinnych zapachu.
(Juliusz Słowacki, Duma o Wacławie Rzewuskim)
Ćwiczenie 2
Jaki
to system wersyfikacyjny?
Wołanie z Zawichostu
Do
baby z mostu
bądź
wiś
strąć
czasem
złotą
myśl
a
czasem pluń
(Miron
Białoszewski, Rozkurz)
Ćwiczenie 3
Jaki
to system wersyfikacyjny?
Ja, choć z takim zapałem, tyle lat cię kochałem,
Będę kochał i jęczał daleki;
On nie kochał, nie jęczał, tylko trzosem zabrzęczał,
Tyś mu wszystko przedała na wieki.
(Adam
Mickiewicz, Czaty)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz