ŚREDNIOWIECZE
Nazwa,
charakterystyka, ramy czasowe: 476 r. (V w.,
upadek Cesarstwa Rzymskiego) – XV w. Koniec epoki – 3 wydarzenia: ok. 1450 r. –
wynalazek druku; 1453 r. – upadek Konstantynopola; 1492 r. – odkrycie Ameryki.
- W Polsce: X – XV w.
Filozofia.
Scholastyka. Dualizm (świat
duchowy i cielesny). Sacrum i profanum. Mistyka (św. Bernard z Clairvaux).
Teocentryzm.
Św. Augustyn - nawiązanie do idealizmu Platona; „poznanie wewnętrzne”
Boga; iluminacja. Św. Tomasz z Akwinu
(tomizm) – oddzielenie wiedzy od
wiary, tj. rozumu i objawienia. Filozofia – nauką pomocniczą teologii. Boga
można poznać także rozumem. Byt prosty (Bóg) i złożony (materia). Bóg – creatio ex nihilo. Człowiek – byt
cielesno-duchowy (materia i forma). Klasyfikacja bytów. Tomizm – podstawą
scholastyki.
Uniwersalizm. Krucjaty.
Hierarchia społeczna. Nauka: sztuki wyzwolone - trivium (gramatyka, dialektyka, retoryka) i quadrivium (geometria, arytmetyka, astronomia, muzyka). Rozwój
szkół wyższych (Bolonia, Paryż, Padwa, Oksford i Cambridge, Praga, Kraków –
1364 r.).
Architektura. Wpływy
bizantyjskie i regionalne. Styl romański (X-XII w., np. katedra
w Pizie i w Wormacji, kościół św. Andrzeja w Krakowie, opactwo w Tumie, kościół
w Strzelnie) i gotycki (połowa XII-XIII w., np. opactwo Westminster w
Londynie, katedry w Sienie, Orvieto, Pradze, Wiedniu, Kolonii, kościół Mariacki
w Krakowie). Sztuka.
Witraż. Fresk. Danse macabre. Wit
Stwosz. Malarstwo – płaskie, bez perspektywy, symultanizm, symboliczność.
Hieronim Bosch i Hans Memling.
Literatura
Dłuższe
utwory: Wyznania (Soliloquia) św. Augustyna. Dante
Alighieri (teocentryzm, etyka i numerologia Boskiej
Komedii). Ideały (w powiązaniu z życiem
społecznym): władcy (Pieśń o Rolandzie, legendy arturiańskie), rycerza
(Pieśń o Rolandzie), świętego.
Rycerz idealny – cechy: bezgraniczna wiara, wierność Bogu,
służba w imię religii; męstwo, honor; miłość do Ojczyzny; wierność władcy; szacunek
dla kobiet, czystość moralna.
Święty (asceta) – cechy: szlachetne urodzenie, dziedziczne
bogactwo, którego się pozbywa; wyjątkowe cechy – od dzieciństwa; czystość
cielesna; bezgraniczne zaufanie Bogu. Rezygnacja ze „zwyczajnego” życia.
Motyw miłości. Miłość Boga (Pieśń o Rolandzie, Legenda o św. Aleksym),
mężczyzny i kobiety (Dzieje Tristana i
Izoldy, Listy Abelarda i Heloizy).
Gatunki:
liryka
|
pieśń,
hymn (liryka religijna, np. maryjna, pasyjna, eschatologiczna; miłosna poezja
prowansalska)
|
epika
|
epos
rycerski (Pieśń o Rolandzie),
romans rycerski, legenda, żywot (hagiografia, np. Legenda aurea Jakuba de Voragine), apokryf, kazanie, rocznik,
kronika, gesta
|
dramat
|
misterium
(pasyjne lub bożonarodzeniowe), moralitet, dramat liturgiczny
|
Literatura
polska:
religijna i świecka.
Liryka. Bogurodzica, Żale Matki Boskiej Pod krzyżem (=
Lament świętokrzyski, Posłuchajcie bracia
miła), Legenda o św. Aleksym; Rozmowa
Mistrza Polikarpa ze Śmiercią; O zachowaniu się przy stole (= O chlebowym stole) Słoty.
Epika. Roczniki i
kroniki (Galla Anonima, Wincentego Kadłubka); Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie, pierwsze znane nam
przekłady Pisma Św. (Biblia szaroszpatacka), Psałterz floriański, Psałterz puławski,
Rozmyślanie przemyskie (apokryf).
Dramat. Misteria,
moralitety, dialogi.
RENESANS
(ODRODZENIE)
Ramy
czasowe:
koniec XV-XVI w. Nazwa epoki - stworzona przez encyklopedystów francuskich z
XVIII w.
Filozofia. Antropocentryzm. Nurty: humanizm
i reformacja.
Stoicyzm,
epikureizm,
hedonizm.
„Nic, co ludzkie, nie jest mi obce” (z Terencjusza). Najwybitniejsi
filozofowie: Erazm z Rotterdamu. Połączenie
filozofii greckiej z etyką chrześcijańską. Zło – wynikiem niewiedzy. Irenizm. Pochwała głupoty (głupota – efektem
lenistwa). Michel de Montaigne. Essais
(Próby). Dobro = przyjemność
(epikureizm) i prawda. Sceptycyzm. Subiektywizm; względność rzeczy. Niccolo Machiavelli. Książę. Makiawelizm („cel uświęca
środki”). Tomasz More (Morus). Utopia.
Sztuka. Główne ośrodki: Florencja, Rzym,
Wenecja. Powrót do antyku. Architektura. Filippo Brunelleschi (Florencja;
dzieła, np. kopuła katedry we Florencji). Bramante (Rzym, np. projekt bazyliki
św. Piotra w Rzymie). Inne ważne obiekty: Włochy – Pałac Dożów w Wenecji;
Francja – zamki nad Loarą; Niemcy – zamki w Dreźnie, kamienice w Norymberdze;
Polska – Wawel, Baranów, ratusz w Zamościu, elewacja Sukiennic, kamienice w
Kazimierzu nad Wisłą. Malarstwo i rzeźba. Dwuwymiarowość przestrzeni
(perspektywa
linearna i „powietrzna” =
zmiana intensywności barw). Inspiracja antykiem. Nagość. Mimetyczność. Technika
olejna. Leonardo da Vinci. Fresk Ostatnia Wieczerza; obrazy: Dama z łasiczką (z gronostajem), Hołd Trzech
Króli, Mona Lisa (Liza) i inne. Michał Anioł (Michelangelo Buonarotti). Dawid,
Mojżesz (rzeźby), freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Sąd Ostateczny (w tej kaplicy).
Rafael Santi. Obrazy Madonny z Dzieciątkiem, Szkoła ateńska.
Literatura europejska
Liryka.
Francesco
Petrarca. 317 Sonetów do Laury.
Epika.
Giovanni
Boccaccio. Dekameron (100 historii,
opowiadanych w ciągu 10 dni, przez 10 osób). Nowela
– cechy: zwarta akcja; minimalna liczba epizodów; niewielka liczba
postaci; redukcja zbędnych opisów i
komentarza; brak bezpośredniej charakterystyki bohaterów; logiczność,
prowadząca do kulminacji („sokół noweli”).
Dramat. William Shakespeare (Szekspir). Renesans
i początek baroku. Dramaty historyczne (np. Ryszard
III; Komedia omyłek). Tragedie: Romeo i Julia, Juliusz Cezar,
Makbet, Hamlet, Król Lear). Komedie (Sen nocy letniej, Jak wam się podoba, Wieczór Trzech Króli). Pisał
też sonety i poematy.
Teatr
elżbietański. Tragedia antyczna a dramat
Szekspirowski:
Tragedia antyczna
|
dramat Szekspirowski
|
Zasada
decorum
|
Złamanie
zasady decorum
|
3
jedności
|
Złamanie
zasady 3 jedności
|
Epeisodia
i stasima
|
Akty
i sceny
|
Chór
– „narratorem”
|
Brak
chóru (wszystko dzieje się na scenie)
|
3
aktorów na scenie
|
Dowolna
liczba aktorów
|
Zbrodnie
– poza sceną
|
Zbrodnie
– na scenie
|
Realizm
(historie mityczne)
|
Realizm
i fantastyka
|
Fatum
zewnętrzne (siła boska)
|
Fatum
wewnętrzne (człowiek stanowi o swym losie)
|
Konflikt
tragiczny (konflikt racji) zewnętrzny
|
Konflikt
tragiczny wewnętrzny (dyskusja „z samym sobą”)
|
Brak
przyrody
|
Rola
przyrody, zjawisk atmosferycznych itp.
|
Uwaga! Niektóre
adaptacje filmowe dzieł Szekspira – zob. TUTAJ (cz. V. Adaptacje filmowe lektur
szkolnych i znanych dzieł literackich – układ alfabetyczny, tzn. według
autorów dzieł).
Literatura
polska. Ideały: humanisty,
patrioty (obywatela), ziemianina, dworzanina.
Liryka
Jan Kochanowski. Fraszki. Pieśni (szeroki zakres
tematyczny; pojęcia - cnota, Fortuna, zapłata; Hymn [Czego chcesz od nas,
Panie]; Muza; Marszałek). Treny (cykl 19 utworów). Psałterz Dawidów (przekład).
Mikołaj
Sęp-Szarzyński.
Twórczość religijna – antycypacja baroku: sonety, pieśni, parafrazy Psalmów. Cechy: ulotność życia; życie –
walką; rozdarcie między duchowością a ciałem, między dobrem a złem; człowiek –
niewielką istotą w Kosmosie; Bóg – celem, nadzieją i pociechą po życiowej walce.
Epika
-
Utwory parenetyczne (pouczające): Mikołaj
Rej: Żywot człowieka poczciwego.
Idealny ziemianin: dobry, pracowity
gospodarz; prawy mąż i ojciec; żyjący w zgodzie z naturą i sumieniem; stoik (ceniący umiar); patriota, dobry obywatel. Łukasz Górnicki: Dworzanin polski. Idealny dworzanin.
-
Publicystyka:
Andrzej Frycz Modrzewski (O poprawie
Rzeczypospolitej).
Dramat.
Jan
Kochanowski: Odprawa posłów greckich.
Uwaga!
Budowa tragedii zob. w poprzednim odcinku: Antyk [grecki].
BAROK
Ramy
czasowe:
XVII w.
Filozofia. Nazwa – od XIX w. Barocco (portug.) – 1/
nieregularna kształtem perła; 2/ coś dziwnego i niejasnego. Niejednorodność
myśli i prądów literackich. Niepokój
i napięcie. Dwie „nieskończoności” – rozdarcie
człowieka (między sensualizmem,
emocjonalizmem, dionizyjskością – a
duchowością). To, co „pomijał” renesans: kruchość życia, vanitas,
wybory ludzkie i ich konsekwencje,
ludzka duchowość i religijność. Kryzys ideałów renesansu. Blaise Pascal. Pensées (Myśli). Od
racjonalizmu, przez sceptycyzm – do mistyki. Jansenizm. Wiara – ponad
wiedzą (porządek serca); mistyczna
intuicja. Tzw. zakład Pascala.
Kartezjusz (René
Descartes). Racjonalizm (upowszechniony w epoce następnej). Baruch Spinoza. Panteizm (Bogiem – wszechświat
pojęty jako całość). Św. Teresa z Avila
i św. Jan od Krzyża – mistycyzm
religijny.
Sztuka.
Architektura.
Dynamizm formy. Nieregularność kształtów (odejście od renesansowej harmonii).
Monumentalizm. Dekoracyjność. Bogate rzeźbienia fasad i wnętrz. Rozbudowanie
otoczenia (schody, tarasy, ogrody). Obiekty
sakralne: pierwszy - kościół Il Gesù
w Rzymie. Budowle świeckie: pałace i rezydencje. Przykłady: Włochy – kolumnada Placu św. Piotra, Schody Hiszpańskie
i fontanna di Trevi w Rzymie; Niemcy –
pałac w Poczdamie, zamek królewski w Berlinie; Litwa – kościół św. Kazimierza w
Wilnie; Polska – kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, kościół Wizytek w
Warszawie, zamek Lubomirskich w Łańcucie, rezydencja Jana III Sobieskiego w
Wilanowie, pałac Radziejowskich w Nieborowie. Malarstwo. Styl barokowy: dynamika kompozycji; intensywność kolorystyki; horror
vacui (= lęk przestrzeni, dlatego - mnogość elementów); napięcie, ruch; kontrastowość,
światłocień; oryginalność ujęcia
tematu.
Caravaggio. Intensywny
koloryt. Kontrastowy światłocień. Skróty perspektywiczne. Dynamizm kompozycji. Powołanie św. Mateusza; Bachus; Śmierć
Marii; Złożenie do grobu.
Pieter Paul
Rubens.
Sensualizm. Liczne ujęcia kobiet. Także obrazy o tematyce biblijnej i (Zdjęcie z krzyża; Daniel w jaskini lwów;
Upadek zbuntowanych aniołów) i mitologicznej (Sąd Parysa; Bitwa Amazonek; Wenus i Adonis).
Rembrandt
Hermenszoon van Rijn.
Mistrz światłocienia. Portrety, także zbiorowe (Straż nocna = Wymarsz
strzelców nocnych); Lekcja anatomii.
Liczne obrazy o tematyce biblijnej (Syn
marnotrawny; Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem; Oślica Balaama; Zuzanna w
kąpieli; Uczta Baltazara). Tematyka mitologiczna (Danae; Saskia jako Flora).
Diego Velázquez. Portrety.
Sceny rodzajowe. Tematyka biblijna (Szata
Józefa; Chrystus w Emaus) i mitologiczna (Triumf Bachusa; Kuźnia Wulkana).
Także:
Jan Vermeer van Delft, El Greco.
Muzyka. Rozkwit opery.
Claudio Monteverdi (np. Orfeusz),
Jacopo Peri (Dafne). Twórczość
religijna Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedrich Händla (oratorium Mesjasz) – późny barok.
Literatura
europejska
Liryka. Giambattista Marino. Bogactwo
środków stylistycznych. Czasem – zawikłanie formy. Niezwykłe skojarzenia,
kunsztowne metafory, gradacje, wyszukane figury retoryczne. Zaskakiwanie
czytelnika. – Marinizm.
Epika.
Miguel Cervantes de Saavedra: Don Kichot – odmiana eposu rycerskiego;
idealizm (błędny rycerz) – i pragmatyzm (Sancho Pansa). John Milton: Raj utracony
– poemat epicki.
Dramat. Pedro Calderon de la Barca. Dramaty
religijne i dworskie. Książę niezłomny;
Życie (jest) snem. Cechy dramatu barokowego: kontrastowość; dynamizm
akcji; kunsztowność języka,
poetyckość tekstu; alegoryczność; sprzeczność nastrojowa (makabra – obok
radości, nadziei itp.).
Literatura
polska
Niejednorodność
formalna i tematyczna. 3 kręgi: poezja metafizyczna, poezja dworska (światowych rozkoszy), literatura
sarmacka.
Poezja metafizyczna. Kruchość
człowieka. Wybory moralne. Osamotnienie jednostki. Bóg – jedynym ratunkiem.
Wielkie pytania – człowiek w Kosmosie (prekursorem – Mikołaj Sęp-Szarzyński; heroizm).
Sebastian Grabowiecki (kwietyzm). Daniel Naborowski
(harmonia sprzeczności: Krótkość żywota;
Cień; Marność; Na oczy królewny
angielskiej).
Poezja
dworska (poezja światowych
rozkoszy). Błyskotliwość; koncept. Tematyka: życie dworskie;
miłość. Jan Andrzej Morsztyn: Do trupa (sonet). Marinizm polski. Kunszt
poetycki – Do panny.
Chwyty artystyczne poezji baroku: motyw wanitatywny (reprezentowany przez
słowa świadczące o przemijaniu, np. popiół, dym, wiatr, zgliszcza, pożoga, ogień),
koncept (wyszukany pomysł;
zaskoczenie czytelnika); epitet
(wyszukany, rozbudowany), przerzutnia;
metafora (niepowtarzalna, oryginalna)
i oksymoron; antyteza (np. Do trupa); pytanie retoryczne (np. Cuda miłości J.A. Morsztyna); powtórzenie; gradacja; figura sumacji
(pointa – na końcu utworu, zbierająca wszystko, co dotychczas napisano, np. O swej pannie Jana Andrzeja Morsztyna, Na oczy królewny angielskiej Daniela
Naborowskiego).
Literatura
sarmacka. Sarmatyzm – formacja kulturowa obejmująca ideologię,
obyczajowość i kulturę szlachty polskiej do połowy XVIII w. Cechy:
przywiązanie do katolicyzmu; megalomania (szczególna rola dziejowa Polski);
ksenofobia; konserwatyzm, tradycjonalizm; pieniactwo; rubaszne poczucie humoru;
prywata; skłonność do wystawnego ucztowania. Pod koniec XVIII w. dostrzeżono
pozytywne cechy sarmatyzmu: umiłowanie wolności; demokratyzm; indywidualizm.
Krytyka sarmatyzmu, np. oświecenie (Sarmatyzm
Franciszka Zabłockiego) i współczesność (Trans-Atlantyk
Witolda Gombrowicza).
Jan Chryzostom
Pasek:
Pamiętniki (wspomnienia 1/ z wojny ze
Szwedami i 2/ z życia jako gospodarza i obywatela). Koloryzowanie. Barwne opisy.
Bogaty język. Makaronizmy. Wacław
Potocki: Jego pisarską osobowość ukształtowały Biblia i antyk (głównie historia starożytna – Tacyt). Patriotyzm.
Moralizatorstwo. Transakcyja wojny
chocimskiej (epos). Moralia
(formy poetyckie). Ogród (…) fraszek.
Siedemnastowieczny klasycyzm francuski
Klasycyzm – kierunek w literaturze i sztuce,
czerpiący zworce z antyku. Kolebką – niepoddająca się wpływom baroku Francja. Ramy czasowe: połowa XVII – koniec
XVIII w.
Filozofia. Racjonalizm.
Literatura. Klarowność myśli, logika. Rozkwit dramatu. Jego cechy: zasada 3
jedności; podniosła tematyka i nastrój; wzniosły, retoryczny język; bohaterowie
– z bogatych rodzin. Twórcy: Pierre
Corneille: Cyd; Horacjusze; Nikomad.
. Podniosłość. Tragizm. Jean Racine.
Teatr namiętności. Liczne portrety kobiet (jak u Eurypidesa). Andromacha; Berenika; Fedra (nowe ujęcie
tematu mitologicznego).
Komedia. Molière
(Molier, właśc. Jean-Baptiste Poquelin). Świętoszek;
Skąpiec; Chory z urojenia; Mieszczanin szlachcicem; Mizantrop. Rodzaje komizmu:
sytuacyjny;
charakterów/osób (wyolbrzymienie,
przejaskrawienie cech osób; także – wyglądu); języka (jego
indywidualizacja, dostosowanie do psychologii bohatera).
Uwaga! Por.
też oświecenie (za tydzień).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz