Podpowiedzi do Ćwiczenia z poprzedniego tygodnia. Sporo utworów znajdziemy w literaturze romantyzmu i
pozytywizmu, np. Pan Tadeusz (ks.
Robak), Konrad Wallenrod i Dziadów część III (Konrad, młodzież, ks.
Piotr) Adama Mickiewicza. Trylogia
Henryka Sienkiewicza - to standard. Także w literaturze Młodej Polski (doktor
Judym z Ludzi bezdomnych Stefana
Żeromskiego, postaci z niektórych jego opowiadań), a szczególnie - czasów wojny
i okupacji oraz powojennej (np. Kamienie
na szaniec Aleksandra Kamińskiego, Dywizjon
303 Arkadego Fiedlera, Dżuma Alberta
Camusa). Także w epokach wcześniejszych, by wspomnieć tylko Biblię (Chrystus) czy Kwiatki św. Franciszka z Asyżu. Postaci
historyczne: można wziąć pod uwagę znanych z poświęcenia nauczycieli (np.
Janusza Korczaka), patriotów (np. rtm. Witolda Pileckiego), zakonników,
misjonarzy (np. św. Maksymiliana M. Kolbego, bł. Matkę Teresę z Kalkuty), lekarzy,
pielęgniarki (np. wspomnianego Korczaka, Wandę Błeńską, Stanisławę Leszczyńską),
społeczników (np. Irenę Sendlerową itp.).
POZYTYWIZM
Ramy
czasowe:
II połowa XIX w. - koniec XIX w. (w Polsce: 1863-1864 r., tj. powstanie
styczniowe - lata 90. XIX w.). Otoczenie społeczne: rozwój miast i
kapitalizmu. W Polsce - represje postyczniowe. Dysproporcje między zaborami.
Ograniczenie szkolnictwa. Uwłaszczenie chłopów. Powstanie dziennikarstwa.
Rozwój prasy: "młodzi"
"starzy". My i wy - programowy artykuł Aleksandra Świętochowskiego.
Filozofia: scjentyzm,
ewolucjonizm, utylitaryzm. Praca u podstaw. Praca organiczna (współdziałanie
wszystkich warstw społeczeństwa na rzecz rozwoju gospodarczego). Podkreślenie
znaczenia wiedzy empirycznej, naukowości. Odrzucenie metafizyki. Opis natury i
uwarunkowań społecznych. Ekonomia klasyczna (Adam Smith). Rozwój socjologii.
Darwinizm. August Comte. Wiedza
naukowa - jedynie prawdziwa. Wszelka teoria musi być weryfikowalna przez
doświadczenie. Przedmiotem badania - tylko rzeczy dostępne umysłowi.
Utylitaryzm
(pożyteczność dla ogółu tego, co się bada). Praca pozytywna (bez krytyki). Herbert Spencer. Organicyzm.
Ewolucjonizm. Filozoficzna teoria ewolucji (która przebiega na wszystkich
etapach rzeczywistości, także życia społecznego). Źródłem rzeczywistości
społecznej - rzeczywistość przyrodnicza. Hipolit
Taine. Psychologiczna i socjologiczna interpretacja faktów społecznych. W
dziejach nie ma postępu płynnego, lecz zmiany skokowe. Naturalistyczna
interpretacja kultury (istnieje tylko rzeczywistość materialna; nie ma innej,
zewnętrznej racji istnienia). John Stuart
Mill. Empiryzm genetyczny (wiedza pochodzi z doświadczenia; sądy są nabyte).
Jedynym kryterium wiedzy - doświadczenie (empiria).
Sztuka. Realizm.
Tematyka historyczna i społeczna (współczesna). Dominacja malarstwa, np. Gustave
Courbet, Jean-François Millet, Jean-Baptiste Camille Corot; Prerafaelici
(np. John Ruskin); Jan Matejko, Juliusz i Wojciech Kossakowie, Józef
Brandt, Franciszek Kostrzewski, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Chełmoński. Muzyka. Richard
Wagner, Giuseppe Verdi (opera), Georges Bizet (Carmen).
Literatura. Dominacja
prozy. Główne
prądy:
Realizm - wierne
odtwarzanie rzeczywistości, naśladowanie jej w sposobie przedstawiania.
Naturalizm - dokumentarne,
mimetyczne odzwierciedlenie rzeczywistości. Ograniczenie fikcji. Szczegółowość
opisu. Nowy typ bohatera - z nizin społecznych, często robotnik, oraz jego
codzienność. Determinizm, nawet fatalizm. Czasem - drastyczność opisów i
języka. Elementy turpizmu. Elementy gwary. Najważniejsi pisarze: Emil Zola (Germinal; Nana). W Polsce - Antoni
Sygietyński.
Główne
gatunki:
powieść (realistyczna, tendencyjna, naturalistyczna, historyczna), opowiadanie,
nowela, "obrazek", felieton, reportaż.
Uwaga! Definicje i cechy wymienionych tu i
poniżej gatunków - zob. wcześniejsze opracowania.
Tematyka: społeczna,
współczesna: edukacja, emancypacja kobiet, niesprawiedliwość i nierówności
społeczne. Nowi bohaterowie: awansujący społecznie, robiący karierę parweniusz
z prowincji; przedsiębiorczy działacz. W Polsce - także Żyd (asymilacja
społeczna) i ubogie dziecko (np. wiejskie).
Literatura
europejska:
Anglia. Charles
Dickens.
Ubóstwo i praca dzieci (Oliver Twist).
Obrazy z życia różnych grup społecznych (Klub
Pickwicka). Moralistyczna Opowieść
wigilijna. William Thackeray: Targowisko próżności.
Francja. Honoriusz
Balzac.
Cykl Komedia ludzka. Awans
parweniusza, nie zawsze etyczny, portrety arystokracji, burżuazji, kobiet.
Typowe postacie epoki. Np. Ojciec Goriot.
Rosja. Antoni
Czechow.
Dramaty (Wujaszek Wania; Wiśniowy sad). Lew Tołstoj. Wielkie powieści
realistyczne i psychologiczne (Anna
Karenina), panoramy historyczne (Wojna
i pokój). Fiodor Dostojewski.
Obrazy miasta; pogłębione portrety psychologiczne; moralizm; wielkie problemy
ogólnoludzkie (Zbrodnia i kara; Bracia
Karamazow). Mikołaj Gogol.
Komedie (Rewizor), proza z elementami
groteski (Martwe dusze).
Literatura
polska:
Epika. Gatunki:
Powieść tendencyjna. Odtwarzanie
rzeczywistości, wychowywanie społeczeństwa; zacięcie publicystyczne. Bohater
pozytywny. Zazwyczaj - jednowątkowość. Morał. Narrator - komentator (opowiada w
taki sposób, że czytelnik nie ma wątpliwości, kto jest bohaterem pozytywnym). Np.
Marta Elizy Orzeszkowej.
Powieść naturalistyczna, np. Dziurdziowie Elizy Orzeszkowej.
Powieść realistyczna o tematyce współczesnej. Eliza Orzeszkowa: Nad Niemnem. Obraz wsi. Wszechwiedza narratora. Opisy przyrody.
Retrospekcje (Mogiła, Legenda o Janie i Cecylii). Przeciwstawienie:
Bohatyrowicze, Korczyńscy. Teza. Bolesław Prus: Lalka.
"Powieść z wielkich pytań naszej epoki". Dwugłos narratorski (Pamiętnik starego subiekta jako
retardacja). Miłość "człowieka epoki przejściowej". Idealizm naukowy
(Ochocki) i polityczny (Rzecki). Obraz miasta. Grupy społeczne i mniejszości
narodowe (Żydzi).
Powieść historyczna: Trylogia, Krzyżacy i Quo vadis
Henryka Sienkiewicza; Faraon
Bolesława Prusa.
Nowela i opowiadanie. Tematyka: dziecięca. Edukacja, np. A...B...C... Elizy Orzeszkowej; dziecko
ubogie, wiejskie, kalekie, często utalentowane: Antek Bolesława Prusa, Janko
Muzykant Henryka Sienkiewicza. Realistyczne
obrazy z życia codziennego: Dym
Marii Konopnickiej, Kamizelka Bolesława
Prusa. Kapitalizm. Praca. Wynaradawianie Polaków:
Powracająca fala Bolesława Prusa. Asymilacja/jej brak Żydów: Mendel Gdański Marii Konopnickiej. Krzywda społeczna. Ludzie
starzy: Miłosierdzie gminy Marii
Konopnickiej. Patriotyzm. Los emigranta. Latarnik Henryka Sienkiewicza. Powstanie styczniowe: Gloria victis Elizy Orzeszkowej. Emancypacja
kobiet, idealizm, czasem powodujący krzywdę: Panna Antonina Elizy Orzeszkowej. Zacofanie wsi, krzywda społeczna i osobista: Szkice
węglem Henryka Sienkiewicza. Historia dawna: Z legend dawnego Egiptu Bolesława
Prusa.
Felieton i reportaż: Aleksander Świętochowski.
Bolesław Prus (Kroniki). Henryk
Sienkiewicz (Listy z podróży do Ameryki;
Listy z podróży do Afryki).
Liryka. Maria Konopnicka. Tematyka: wiejska (Wolny najmita; Na fujarce; Świecą gwiazdy,
świecą), patriotyczna (Rota; Pieśń o domu), miłosna (Kubek), społeczna (Przed sądem). Literatura dziecięca (Na jagody), także prozą (O krasnoludkach
i sierotce Marysi).
Adam Asnyk. Wiersze
programowe: Do młodych; Daremne żale.
Tematyka filozoficzno-religijna: cykl sonetów Nad głębiami. Erotyki (Jednego
serca...).
Dramat. Głównie -
komedie, dramat obyczajowy i historyczny. Nic wybitnego. Najlepsi -
komediopisarze z Galicji (komedie ziemiańskie, mieszczańskie i
ziemiańsko-mieszczańskie): Józef Bliziński, Michał Bałucki. Komizm postaci i
sytuacyjny. Wpływy Aleksandra Fredry.Realia współczesne. Typowe zachowania
ludzkie. Poznawalność świata. Moralizatorstwo. Podobna kompozycja: 4-5 aktów
podzielonych na sceny. Rozwój teatrów warszawskich
i innych (Kraków, Lwów, Poznań). Helena
Modrzejewska - aktorka, gwiazda dwóch kontynentów.
MŁODA
POLSKA (MODERNIZM, NEOROMANTYZM)
Ramy
czasowe:
koniec XIX w. - 1918 r. (w Polsce: 1891-1918). Otoczenie społeczne: kryzys
monarchii i kapitalizmu. Nowe ruchy (socjaliści). Apogeum kolonializmu - i jego
powolny rozpad. W Polsce - także dążenia niepodległościowe.
Filozofia. Kryzys
wartości opartych na materializmie i empirii. Kryzys cywilizacji. Nastroje
katastroficzne. Indywidualizm. Arthur
Schopenhauer. Pesymizm. Woluntaryzm poznawczy. Popędy i porządkująca je
wola: O wolności ludzkiej woli; Świat jako wola i wyobrażenie. Henri Bergson. Witalizm. Pęd życiowy (élan vital). Intuicjonizm.
Friedrich Nietzsche.
"Przewartościowanie wszystkich wartości". Żywioł dionizyjski i
apolliński. Immoralizm. Nadczłowiek. Wola mocy. Moralność panów i niewolników.
Wieczny powrót. Tako rzecze Zaratustra;
Poza dobrem i złem.
Sztuka. Architektura. Secesja.
Płynność linii (linearyzm). Zdobienia - roślinne lub abstrakcyjne (bogate).
Inspiracja sztuką orientalną (głównie japońską). Barwy - pastelowe, subtelne. Np.
niektóre kamienice i Teatr Śląski w Katowicach; willa Juliana Fałata w Bystrej;
bazylika NSPJ w Krakowie; IV LO w Bytomiu; pomnik Chopina w Warszawie; Mosty
Pomorskie we Wrocławiu. Malarstwo. Liczne kierunki (obecne także w
literaturze):
Impresjonizm. Ulotność
chwili, gra świateł. Nastrój. Édouard
Manet (Śniadanie na trawie; Olimpia).
Claude Monet (Impresja, wschód słońca; Nenufary; Katedra w Rouen). Auguste Renoir (Huśtawka). Edgar Degas
(baletnice). Neoimpresjonizm, postimpresjonizm. Następcy -
będący zarazem prekursorami ekspresjonizmu: Paul Gauguin (Skąd
przybywamy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?). Vincent van Gogh (Słoneczniki;
Gwiaździsta noc nad Rodanen). Paul
Cézanne (Dom powieszonego). Ekspresjonizm. Deformacja. Ostre kontury.
Wyrażenie uczuć artysty. Kontrasty barwne. Edvard
Munch (Krzyk). Ekspresjonizm
- także w filmie
(głównie niemieckim) tej i następnej epoki, np. Robert Wiene (Gabinet doktora Caligari). Symbolizm. Deformacja rzeczywistości.
Znaczenia naddane (symbole). Prymat ducha nad materią. Subiektywizm.
Irracjonalizm. Rola wyobraźni. Gustav
Klimt (Pocałunek). Gustave Moreau (Edyp i Sfinks). Jacek
Malczewski (Błędne koło; Melancholia;
Zatruta studnia; Autoportret ze śmiercią). Józef Mehoffer (Dziwny ogród;
witraże). Witold Wojtkiewicz (tragizm
i groteska, oniryzm, liryzm, dzieci-marionetki, np. Krucjata dziecięca). Twórcy "osobni": Jan Matejko (tematyka historyczna). Stanisław Wyspiański (wielość
zainteresowań, np. portrety, pejzaże; witraże). Władysław Podkowiński (Szał
uniesień). Muzyka.
Karol Szymanowski (fascynacja
górami; balet Harnasie). Mieczysław Karłowicz (Odwieczne pieśni; Rapsodia litewska). Feliks Nowowiejski (Legenda Bałtyku).
Literatura - ogólnie: dekadentyzm, koniec wieku (fin-de-siècle'izm), zniechęcenie,
pesymizm; estetyzm: "sztuka dla sztuki", "życie naśladuje
sztukę" (Oscar Wilde); orientalizm (głównie - kultura japońska), nawiązanie
do filozofii orientalnych; prymat ducha, zainteresowanie dla zjawisk
parapsychicznych.
Główne
kierunki:
Symbolizm. Obrazowanie stanu duszy. Tajemniczość. Odniesienia do czegoś, co trudno
nazwać, określić. Zespolenie życia duchowego/psychiki podmiotu lirycznego z
przyrodą. Przyroda - wyrazicielką stanów psychicznych poety lub tłem jego
przeżyć. Inspiracją - baśnie, legendy. Muzyczność. Synestezja. Wieloznaczność.
Nastrojowość. Swobodny układ wersyfikacyjny i rymowy.
Rodzaj
lit.
|
Literatura
europejska
|
Literatura
polska
|
Liryka
|
Charles
Baudelaire (Kwiaty zła); Arthur
Rimbaud (Statek pijany);
Rainer
Maria Rilke (Księga obrazów; Elegie duinejskie)
|
Leopold
Staff (Deszcz jesienny);
Jan
Kasprowicz (Krzak dzikiej róży);
Kazimierz
Przerwa-Tetmajer (Anioł Pański)
|
Epika
|
-
|
Stefan
Żeromski (Ludzie bezdomni, rozdz. Rozdarta sosna); Władysław Stanisław
Reymont (Chłopi, np. siew Boryny)
|
Dramat
|
Maurice
Maeterlinck (Ślepcy)
|
Stanisław Wyspiański (Wesele)
|
Impresjonizm.
Wrażenia/doznania podmiotu. Skrajny subiektywizm (np. w przedstawianiu przeżyć,
jak i w postrzeganiu pór dnia/roku itp.). Brak realizmu. Nastrojowość.
Rodzaj
lit.
|
Literatura
europejska
|
Literatura
polska
|
Liryka
|
Stéphane
Mallarmé; Paul Verlaine
|
Jan
Kasprowicz (Krzak dzikiej róży);
Kazimierz
Przerwa-Tetmajer (Melodia mgieł nocnych)
Uwaga! Zob. też Symbolizm
|
Epika
|
Alphonse
Daudet (także poeta)
|
Stefan
Żeromski (Ludzie bezdomni, rozdz. Przyjdź); Władysław Stanisław Reymont
(Chłopi - niektóre opisy przyrody)
|
Dramat
|
Maurice
Maeterlinck (Wnętrze)
|
Stanisław
Wyspiański (elementy)
|
Ekspresjonizm. Skłonność do
hiperbolicznego, wyolbrzymiającego przedstawiania stanów psychicznych i
obiektywnej rzeczywistości. Ekstatyczność. „Barbaryzacja” języka. Ton
profetyczny. Nagromadzenia przymiotników/czasowników - aby podkreślić natężenie
uczucia/intensywność zjawiska. W składni służą temu zdania pytajne i
wykrzyknikowe, powtórzenia i paralelizmy. Przeciw estetyzmowi. Rola rymów,
rytmów, melodyjności wiersza. Rozbicie konwencjonalnych struktur w zakresie
wewnętrznej organizacji dzieła na rzecz ich uwolnienia od logicznych
współzależności.
Rodzaj
lit.
|
Literatura
europejska
|
Literatura
polska
|
Liryka
|
Georg
Trakl
|
Jan
Kasprowicz (Hymny, np. Dies irae).
Lepiej reprezentowany - w literaturze po 1918 r.
|
Epika
|
-
|
Stanisław
Przybyszewski (Requiem aeternam)
|
Dramat
|
Frank
Wedekind: Przebudzenie wiosny
|
-
|
Naturalizm. Zob.
też Pozytywizm.
Rodzaj
lit.
|
Literatura
europejska
|
Literatura
polska
|
Liryka
|
-
|
Jan
Kasprowicz (Z chałupy - cykl 40
sonetów)
|
Epika
|
Guy
de Maupassant - niektóre opowiadania
|
Stefan
Żeromski (Zmierzch - opowiadanie)
|
Dramat
|
Henryk
Ibsen (Upiory)
|
Stanisław
Wyspiański (Klątwa)
|
Literatura
europejska - pisarz osobny: Franz Kafka.
Niektórzy widzą w nim ekspresjonistę. Łączenie stylów (groteska, tragizm itp.).
Paraboliczność. Prekursor egzystencjalizmu. Proces;
Zamek.
Literatura
polska:
Szczególne
zjawiska.
Utwór programowy: Confiteor
Stanisława Przybyszewskiego. Ludomania; zachwyt dla góralszczyzny (rola
Zakopanego) - liczne liryki o górach, także proza (Na przełęczy Stanisława Witkiewicza). Kraków. Rola bohemy (Jama
Michalikowa). Kabaret (kabaret Zielony
Balonik). Czasopisma. Krytyka literacka. Pogarda dla filistra.
Liryka.
Kazimierz
Przerwa-Tetmajer.
Wiersze programowe (Evviva l'arte! oraz
Hymn do nirwany). Dekadentyzm.
Impresjonizm i symbolizm. Erotyki (Lubię,
kiedy kobieta...). Zob. tabele powyżej.
Jan Kasprowicz. Naturalizm i
realizm (Z chałupy). Okres
symboliczny (Krzak dzikiej róży - 4
sonety). Ekspresjonizm; niezgoda na świat zastany; prometeizm; walka jednostki
o szczęście ogółu. Ton katastroficzny (Hymny,
np. Dies irae). Patriotyzm (Rzadko na
moich wargach...).
Leopold Staff. Ekspresjonizm;
hiperbolizacje; witalizm; hedonizm; idea nadczłowieka (Sny o potędze - tom, np. Ja -
wyśniony). Z czasem - inny ton: franciszkanizm (Przedśpiew); pogoda, zgoda na świat (Początek bajki). Poezja wojenna (Tęcza łez i krwi, 1918 r.).
Poezja
"kobieca"
(Bronisława Ostrowska, Maryla Wolska, Kazimierza Zawistowska).
Poeta
osobny: Bolesław Leśmian. Witalizm;
zmysłowość; oniryzm; orientalizm (Szmer
wioseł; Przygody Sindbada Żeglarza). Główne utwory - w epoce następnej.
Epika.
Stefan Żeromski. Opowiadania: Zmierzch;
Zapomnienie; Doktor Piotr - realizm i naturalizm. Krzywda społeczna. Opowiadania
o powstaniu styczniowym: Echa leśne;
rozdziobią nas kruki, wrony... Powieści,
np. Ludzie bezdomni - echa
romantyzmu; szlachetność jednostki; samotna walka ze złem; wielostylowość (np.
realizm, naturalizm, ale też elementy symbolizmu i impresjonizmu); epizody -
bez związku z całością (rozdz. Swawolny
Dyzio); "wstawki" filozoficzne (Korzecki). Powieść historyczna (Popioły).
Władysław
Stanisław Reymont:
Chłopi - epos o wsi; wielostylowość
(elementy realizmu, naturalizmu, symbolizmu, impresjonizmu); gwara (częściowo
"sfingowana").
Jerzy Żuławski. Fantastyka: Na srebrnym globie.
Dramat.
Stanisław
Wyspiański.
Także poeta. Dramaty: nawiązanie do historii: Warszawianka; Noc listopadowa. Sceny z życia wsi, przede wszystkim:
Wesele.
- Idea "teatru ogromnego", synkretycznego, syntezy sztuk. Wpływ
Richarda Wagnera. Cechy dramatu Wagnera, w
większości obecne także w Weselu:
monumentalizm, wielkie sceny zbiorowe; równoległość wątków o różnej estetyce,
np. współwystępowanie elementów realistycznych obok fantastycznych, łączenie
różnych nastrojów; rola przyrody, ożywienie jej niektórych elementów; obszerne
didaskalia; elementy plastyczne (np. rozbudowana scenografia) i muzyczne
(śpiew, taniec); przedmioty i sceny symboliczne.
Wesele
- główne symbole. Trzy rodzaje - postaci/osoby,
rzeczy i sceny. Widmo (zmarłego duch
narzeczonego Marysi) - symbol miłości romantycznej; Stańczyk
(wewnętrzny głos Dziennikarza) - symbol mądrości; Rycerz
(Zawisza Czarny; uosobienie pragnień Poety) - symbol honoru i patriotyzmu; Hetman (Branicki, targowiczanin) - symbol zdrady,
fałszu, magnackiego egoizmu; Upiór (Jakub
Szela, przywódca rabacji chłopskiej, 1846 r.) - symbol chłopskiej zemsty
(krwawej) na panach; Goście weselni - symbol
narodu; Osoby dramatu - symbole przeszłości
Polski, tradycji; Wernyhora (legendarny
kozacki wieszcz ukraiński) - symbol czynu, zwiastun niepodległości, ofiarowuje
Gospodarzowi złoty róg; Złoty róg - symbol
walki i czynu, Gospodarz oddaje go Jaśkowi, a ten go gubi; złota podkowa - symbol szczęścia, powodzenia,
Wernyhora ją gubi, a Gospodyni ją znajduje, ale chowa. Znaczy to: 1/chwiejność,
niezdecydowanie chłopstwa, pazerność?; 2/zapowiedź szczęśliwego zakończenia,
ale w przyszłości?; czapka z piór - symbol przywiązania do błahostek,
spraw tylko materialnych; sznur - symbol
niewoli; Dzwon Zygmunta - symbol wielkości
Polski; kosy - symbol walki (por.
Racławice); gest wręczenia złotego rogu -
wskazanie misji (politycznej); taniec chocholi
- symbol zniewolenia, marazmu, niemocy, błędne koło; chata
bronowicka - symbol Polski (są tu wszystkie polskie problemy).
Gabriela
Zapolska.
Tragifarsa: Moralność pani Dulskiej. Kołtuneria,
zakłamanie, podwójna moralność; niemożność ucieczki z tego świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz