Siódma
część kosmicznej sagi - Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy J.J. Abramsa
- triumfalnie weszła na ekrany! Po
przedpremierowym pokazie dla VIP-ów opinie były entuzjastyczne. Jeszcze przed
jej premierą, Bartosz Czartoryski przypomniał poprzednie części w interesującym
artykule Powrót gwiezdnej sagi („Kino” 2015, nr 12, s. 18-21).
Z przyjemnością
informujemy, że
nasz Wydział od 2010 roku sponsoruje prenumeratę tego czasopisma. Cały rocznik 2015
został już przekazany do Czytelni!
Przy okazji zróbmy małą
retrospektywę kilku szczególnie interesujących artykułów zamieszczonych w
„Kinie” w mijającym roku. Oczywiście, na bieżąco ukazywały się recenzje
nowości, sprawozdania z festiwali, wywiady z twórcami i sporo innych tekstów na
"okołofilmowe" tematy.
Jopkiewicz
Tomasz, Dobroczyńcy, szaleńcy, cynicy,
„Kino” 2015, nr 1, s. 26-29
|
„Jak
przedstawić naukowca na ekranie, by zaintrygować publiczność?” O tym możemy
przeczytać w bogato ilustrowanym artykule.
Kołodyński
Andrzej, Daleko od „Matrixa”,
„Kino” 2015, nr 3, s. 30-32
|
„Spółka
Wachowski (…) jest potęgą.” Autor omawia elementy biografii i filmografię
wyjątkowego rodzeństwa.
Czartoryski
Bartosz, Gaz do dechy!, „Kino”
2015, nr 4, s. 46-47
|
„Samochodowy
fetysz amerykańskiego kina popularnego, choć
nie skrywa tajemnicy sensu stricto, jest zjawiskiem interesującym i
złożonym, nierozerwalnie powiązanym z tamtejszą kulturą.”
Helman
Alicja, Wolfgang Amadeusz Mozart.
Portrety filmowe, „Kino” 2015, nr 5, s. 61-65
|
„Potomni
chcieliby w nim widzieć człowieka na miarę jego muzyki, będącej wcieleniem
najwyższej doskonałości, jaką kiedykolwiek komukolwiek udało się w sztuce
osiągnąć.” A jak go portretowano w filmach? Przeczytajmy!
Śmiałkowski
Karol, Powrót
gigantów, „Kino” 2015, nr 6, s. 18-21
|
Zaczęło
się od Parku Jurajskiego. Był 1993
rok. Od tego czasu dinozaury zawojowały kino. W jaki sposób zawładnęły
wyobraźnią milionów widzów? O tym pisze Śmiałkowski.
Jopkiewicz
Tomasz, Większy niż życie, „Kino”
2015, nr 7, s. 26-28
|
„Jest
niezrównany w pokazywaniu różnych odcieni samotności podszytej rozpaczą,
melancholią, ale i skłonnością do zła.” - Al Pacino.
Helman
Alicja, Ripley. Portrety filmowe,
„Kino” 2015, nr 7, s. 66-70
|
„Ripley,
drugi oficer na statku „Nostromo” z kinowej serii „Obcy”, jest odpowiedzią na
pytanie, kim i jaka będzie kobieta przyszłości w epoce podróży w Kosmos. Czy
taka epoka kiedykolwiek zdarzy się w rzeczywistości (…) już nie zdążymy się
przekonać. Na przemian czytamy, że dla ludzkości wyjście poza układ planetarny
jest niemożliwe, bądź że kiedyś znajdzie się rozwiązanie tej kwestii. Na razie
korzystamy z możliwości, które podsuwa wyobraźnia.”
Czartoryski
Bartosz, Nie ma misji niemożliwych,
„Kino” 2015, nr 8, s. 22-24
|
Filmy z cyklu Mission : Impossible.
Jopkiewicz
Tomasz, Wściekłe pięści, zranione dusze,
„Kino” 2015, nr 9, s. 30-33
|
Na
ten temat powstały dziesiątki filmów. Niektóre wybitne. Przytoczymy tylko
podpisy pod fotografiami: Golden Boy
(reż. Rouben Mamoulian), Między linami
ringu (reż. Robert Wise), Rocky (reż.
John G. Avildsen), Wściekły Byk (reż.
Martin Scorsese), Do utraty sił (reż.
Antoine Fuqua). Już wiemy, o czym jest ten artykuł? O boksie na ekranie.
Sharif
Omar, Trzeba żyć chwilą, rozm.
przepr. Anna Żurowicz , „Kino” 2015, nr 9, s. 52-53
|
Omar
Sharif zmarł 10 lipca. We wrześniowym numerze miesięcznika zamieszczono wywiad
z legendarnym aktorem, jeden z ostatnich w jego życiu.
Smoliński
Sebastian, Jeźdźcy bez głów. Portret potrójny,
„ Kino” 2015, nr 9, s. 56-60
|
Portrety
trzech hollywoodzkich gwiazdorów: Jacka Nicholsona, Johnny’ego Deppa i Leonarda
DiCaprio.
Helman
Alicja, Evita. Portrety filmowe, „
Kino” 2015, nr 9, s. 62-65
|
María
Eva Duarte de Perón, żona prezydenta Argentyny, Juana Peróna. Postać
niejednoznacznie oceniana przez historyków. Kontrowersyjna. Wymarzona bohaterka
filmowa. I właśnie filmy o Evicie są tematem artykułu.
Cegiełkówna
Iwona, Bliskie spotkania, „Kino”
2015, nr 10, s. 26-29
|
„W kinie science
fiction odbijają się lęki, frustracje i konflikty (również zbrojne)
ostatnich lat historii ludzkości. Tak jak każdy gatunek (…) filmy o kosmitach
przeszły ewolucję, ale trzon narracyjny, bazujący na figurze Obcego i
niesionych przez niego cechach, pozostał ten sam.” Artykuł przedstawia
spotkania Ziemian z kosmitami w filmie.
Ghermani
Wafa, Kino wuxia. Poezja sztuk walki,
tł. Maria Frączek, „ Kino” 2015, nr
11, s. 32-35
|
„Korzenie
tradycji wuxia sięgają początków chińskiej kultury i jej form literackich, a filmy
sztuk walki (wuxia) powstawały w Azji od lat 20. XX wieku”! Spore zaskoczenie,
prawda? Gatunek ma sporo wielbicieli, a w artykule podjęto próbę jego
charakterystyki, przypominając zarazem najważniejsze dzieła.
Świrek
Krzysztof, Aura ostatniego filmu,
„Kino” 2015, nr 11, s. 54-57
|
Filmy
kontrowersyjne, czasem na pograniczach wszelkich kanonów estetyki: Salo, czyli 120 dni Sodomy Piera-Paola
Pasoliniego, Tabu Nagisy Oshimy i Querelle Rainera Wernera Fassbindera
„Autor wskazuje na trzech przykładach, w jaki sposób dzieła zamykające
filmografie wybitnych twórców kina ostatniego półwiecza zyskują szczególny
status testamentów artystycznych”.
Leszczyńska
Ewelina, Szczęki opadają, „Kino”
2015, nr 12, s. 36-39
|
Tak,
tytuł sugeruje wszystko! Przypomnienie najważniejszych filmów… z rekinem w roli
głównej!
Jopkiewicz
Tomasz, Hollywoodzki mizantrop,
„Kino” 2015, nr 12, s. 30-33
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz