piątek, 18 grudnia 2015

Nasz Mały Leksykon Filmowy – Szczęki opadają, Daleko od „Matrixa”, czyli nie tylko o Gwiezdnych wojnach.

Siódma część kosmicznej sagi - Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy J.J. Abramsa - triumfalnie weszła na ekrany! Po przedpremierowym pokazie dla VIP-ów opinie były entuzjastyczne. Jeszcze przed jej premierą, Bartosz Czartoryski przypomniał poprzednie części w interesującym artykule Powrót gwiezdnej sagi („Kino” 2015, nr 12, s. 18-21). 


Z przyjemnością informujemy, że nasz Wydział od 2010 roku sponsoruje prenumeratę tego czasopisma. Cały rocznik 2015 został już przekazany do Czytelni! 

Przy okazji zróbmy małą retrospektywę kilku szczególnie interesujących artykułów zamieszczonych w „Kinie” w mijającym roku. Oczywiście, na bieżąco ukazywały się recenzje nowości, sprawozdania z festiwali, wywiady z twórcami i sporo innych tekstów na "okołofilmowe" tematy.



Jopkiewicz Tomasz, Dobroczyńcy, szaleńcy, cynicy, „Kino” 2015, nr 1, s. 26-29

„Jak przedstawić naukowca na ekranie, by zaintrygować publiczność?” O tym możemy przeczytać w bogato ilustrowanym artykule.

Kołodyński Andrzej, Daleko od „Matrixa”, „Kino” 2015, nr 3, s. 30-32

„Spółka Wachowski (…) jest potęgą.” Autor omawia elementy biografii i filmografię wyjątkowego rodzeństwa.

Czartoryski Bartosz, Gaz do dechy!, „Kino” 2015, nr 4, s. 46-47

„Samochodowy fetysz amerykańskiego kina popularnego, choć  nie skrywa tajemnicy sensu stricto, jest zjawiskiem interesującym i złożonym, nierozerwalnie powiązanym z tamtejszą kulturą.”

Helman Alicja, Wolfgang Amadeusz Mozart. Portrety filmowe, „Kino” 2015, nr 5, s. 61-65

„Potomni chcieliby w nim widzieć człowieka na miarę jego muzyki, będącej wcieleniem najwyższej doskonałości, jaką kiedykolwiek komukolwiek udało się w sztuce osiągnąć.” A jak go portretowano w filmach? Przeczytajmy!

Śmiałkowski Karol, Powrót gigantów, „Kino” 2015, nr 6, s. 18-21

Zaczęło się od Parku Jurajskiego. Był 1993 rok. Od tego czasu dinozaury zawojowały kino. W jaki sposób zawładnęły wyobraźnią milionów widzów? O tym pisze Śmiałkowski.

Jopkiewicz Tomasz, Większy niż życie, „Kino” 2015, nr 7, s. 26-28

„Jest niezrównany w pokazywaniu różnych odcieni samotności podszytej rozpaczą, melancholią, ale i skłonnością do zła.” - Al Pacino.

Helman Alicja, Ripley. Portrety filmowe, „Kino” 2015, nr 7, s. 66-70

„Ripley, drugi oficer na statku „Nostromo” z kinowej serii „Obcy”, jest odpowiedzią na pytanie, kim i jaka będzie kobieta przyszłości w epoce podróży w Kosmos. Czy taka epoka kiedykolwiek zdarzy się w rzeczywistości (…) już nie zdążymy się przekonać. Na przemian czytamy, że dla ludzkości wyjście poza układ planetarny jest niemożliwe, bądź że kiedyś znajdzie się rozwiązanie tej kwestii. Na razie korzystamy z możliwości, które podsuwa wyobraźnia.”

Czartoryski Bartosz, Nie ma misji niemożliwych, „Kino” 2015, nr 8, s. 22-24

Filmy z cyklu Mission: Impossible.

Jopkiewicz Tomasz, Wściekłe pięści, zranione dusze, „Kino” 2015, nr 9, s. 30-33

Na ten temat powstały dziesiątki filmów. Niektóre wybitne. Przytoczymy tylko podpisy pod fotografiami: Golden Boy (reż. Rouben Mamoulian), Między linami ringu (reż. Robert Wise), Rocky (reż. John G. Avildsen), Wściekły Byk (reż. Martin Scorsese), Do utraty sił (reż. Antoine Fuqua). Już wiemy, o czym jest ten artykuł? O boksie na ekranie.

Sharif Omar, Trzeba żyć chwilą, rozm. przepr. Anna Żurowicz , „Kino” 2015, nr 9, s. 52-53

Omar Sharif zmarł 10 lipca. We wrześniowym numerze miesięcznika zamieszczono wywiad z legendarnym aktorem, jeden z ostatnich w jego życiu.

Smoliński Sebastian, Jeźdźcy bez głów. Portret potrójny, „ Kino” 2015, nr 9, s. 56-60

Portrety trzech hollywoodzkich gwiazdorów: Jacka Nicholsona, Johnny’ego Deppa i Leonarda DiCaprio.

Helman Alicja, Evita. Portrety filmowe, „ Kino” 2015, nr 9, s. 62-65

María Eva Duarte de Perón, żona prezydenta Argentyny, Juana Peróna. Postać niejednoznacznie oceniana przez historyków. Kontrowersyjna. Wymarzona bohaterka filmowa. I właśnie filmy o Evicie są tematem artykułu.

Cegiełkówna Iwona, Bliskie spotkania, „Kino” 2015, nr 10, s. 26-29

 „W kinie science fiction odbijają się lęki, frustracje i konflikty (również zbrojne) ostatnich lat historii ludzkości. Tak jak każdy gatunek (…) filmy o kosmitach przeszły ewolucję, ale trzon narracyjny, bazujący na figurze Obcego i niesionych przez niego cechach, pozostał ten sam.” Artykuł przedstawia spotkania Ziemian z kosmitami w filmie.

Ghermani Wafa, Kino wuxia. Poezja sztuk walki, tł. Maria Frączek, „  Kino” 2015, nr 11, s. 32-35

„Korzenie tradycji wuxia sięgają początków chińskiej kultury i jej form literackich, a filmy sztuk walki (wuxia) powstawały w Azji od lat 20. XX wieku”! Spore zaskoczenie, prawda? Gatunek ma sporo wielbicieli, a w artykule podjęto próbę jego charakterystyki, przypominając zarazem najważniejsze dzieła.

Świrek Krzysztof, Aura ostatniego filmu, „Kino” 2015, nr 11, s. 54-57

Filmy kontrowersyjne, czasem na pograniczach wszelkich kanonów estetyki: Salo, czyli 120 dni Sodomy Piera-Paola Pasoliniego, Tabu Nagisy Oshimy i Querelle Rainera Wernera Fassbindera „Autor wskazuje na trzech przykładach, w jaki sposób dzieła zamykające filmografie wybitnych twórców kina ostatniego półwiecza zyskują szczególny status testamentów artystycznych”.

Leszczyńska Ewelina, Szczęki opadają, „Kino” 2015, nr 12, s. 36-39

Tak, tytuł sugeruje wszystko! Przypomnienie najważniejszych filmów… z rekinem w roli głównej!

Jopkiewicz Tomasz, Hollywoodzki mizantrop, „Kino” 2015, nr 12, s. 30-33

Na górnym marginesie napisano o nim: „antycelebryta w kadrze”. A we wprowadzeniu do artykułu dodano, że „niemal każdą nową rolą i każdym publicznym pojawieniem się deklaruje: jestem, jaki jestem. Możecie mnie pokochać albo znienawidzić. Większość woli pokochać”. Kto to? – Bill Murray.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz