Odpowiedzi do Ćwiczeń z poprzedniego tygodnia. Ćwiczenie 1.
Dominantą jest zdrobnienie (deminutivum). Efekt komiczny
powstaje z zestawienia dwóch stylów: sugerującego baśń (zdrobnienia,
krasnoludek) oraz tego, w którym bohater się wypowiada. Ćwiczenie 2. Homery, Wirgile,
tzn. dzieła Homera i Wergiliusza, czyli metonimia. Jednakże, jeśli zapytamy,
czy niósł dzieła wybrane (niektóre z napisanych przez tych
autorów) lub zebrane (wszystkie, które napisali), wówczas
pytamy o stosunki ilościowe. Zatem mamy do czynienia z synekdochą. Pytanie było
podchwytliwe, jednak myślę, że większość odpowiedziałaby: metonimia. Jedną i
drugą odpowiedź uznałabym za poprawną. Gdyby takie pytanie w teście się
pojawiło, idealnie byłoby, gdyby istniała możliwość uzasadnienia odpowiedzi!
ŚRODKI
SKŁADNIOWE
INWERSJA - szyk
przestawny, np.
Farbę
Bugowej, widziałem, krew wody
Nasza zmieniła, prócz
pohańskiej szkody.
(Mikołaj
Sęp Szarzyński, Pieśń V. O Fridruszu...)
ELIPSA - pominięcie w
zdaniu lub wyrażaniu jakiegoś składnika, który ze względu na całość stosunków
składniowych jest w nim spodziewany, ale nie został użyty, np.
(...)
włos złotem, perłą ząb (...)
(Jan
Andrzej Morsztyn, Niestatek)
POWTÓRZENIE - dwu- lub
wielokrotne wystąpienie tego samego elementu językowego w obrębie określonego
odcinka wypowiedzi, np.
"Tak,
tak, mój Protazeńku" - rzekł klucznik Gerwazy.
"Tak,
tak, mój Gerwazeńku" - rzekł woźny Protazy.
"Tak
to, tak!" - powtórzyli zgodnie kilka razy
(Adam
Mickiewicz, Pan Tadeusz)
Uwaga! W powyższym
przykładzie mamy powtórzenie anaforyczne
(por. definicję anafory, zamieszczoną
niżej).
PARALELIZM - rodzaj powtórzenia.
Systematyczne powtarzanie określonej struktury wersyfikacyjno-składniowej,
intonacyjnej lub tematycznej, np.
Kto
będzie przebywał w Twym przybytku, Panie,
kto zamieszka na Twojej świętej
górze?
(Psalm 15 (14))
ANAFORA - rodzaj paralelizmu. Powtórzenie tego
samego słowa, zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi: grup
składniowych, zdań, wersów, strof, np.
Chwalcie
Boga w Jego świątyni,
chwalcie Go na wzniosłym
nieboskłonie!
Chwalcie Go za potężne Jego
czyny,
chwalcie Go za wielką Jego
potęgę!
(Psalm 150)
EPIFORA - rodzaj paralelizmu. Powtórzenie tego
samego słowa/zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi: grup składniowych,
zdań, wersów, strof, np.
Tysiąc
i jedno szczęście serca mego – śpijże!
Śpij
pod czasu baldachimem biało ułożona,
W
wieńcu, któryś na czoło swe włożyła - śpijże!
Śpij
na kwiatach, uszczkniętych ręką myśli zbożnej,
Na
łzach i narzekaniach Wacławowych - śpijże!
Śpij
przy echu eolskich harmonijnych wspomnień,
Przy
krzyku wilgi żalu wilgotnego - śpijże!
(Wacław
Rolicz-Lieder, Modlitwa na organy)
APOSTROFA - bezpośredni
zwrot do osoby lub zjawiska, utrzymany w tonacji wykrzyknikowej, np.
Wichrze! Nad wzgórza,
pola nieś
Me
pozdrowienie stąd
(Kazimierz
Przerwa-Tetmajer, Pozdrowienie)
PYTANIE
RETORYCZNE
- użycie formy pytania nie w celu uzyskania odpowiedzi, ale dla
podkreślenia przekonań mówcy, który chce bardziej zaangażować słuchacza, np.
Któż
wytrwa, gdy go ognie niebieskie pochwycą?
Któż miecz podniesie, (...)
Przed Pańską błyskawicą,
W strachu przyjścia Pańskiego i
wielkiej godziny?
(Juliusz
Słowacki, Radujcie się...)
ANTYTEZA - kształtowanie
wypowiedzi z elementów znaczeniowo przeciwstawnych, np.
Ogień
krzepnie, blask ciemnieje,
Ma granice - nieskończony (...)
(Franciszek
Karpiński, Pieśń o Narodzeniu Pańskim)
PARENTEZA - zdanie
wtrącone w nawias, np.
prosto do nieba
czwórkami szli
żołnierze z Westerplatte.
(A lato było piękne tego roku).
żołnierze z Westerplatte.
(A lato było piękne tego roku).
(Konstanty Ildefons Gałczyński, Pieśń o żołnierzach z Westerplatte)
Uwaga! Nie mylić z
PARENEZĄ - pouczeniem (przykład utworu parenetycznego: Żywot człowieka poczciwego Mikołaja Reja).
ANAKOLUT - struktura
składniowa, w której elementy nie są ze sobą zestrojone zgodnie z obowiązującą
normą. Częsta - przy niewłaściwym stosowaniu
imiesłowów, np.
(...)
patrząc, serce boli;
(Adam
Mickiewicz, Pan Tadeusz, ks. V)
WYLICZENIE (enumeracja) - kolejne wymienianie (i
ewentualne opisywanie) wszystkich składników pewnego wskazanego w wypowiedzi
zespołu, np. Trzech Budrysów Adama
Mickiewicza.
ŚRODKI
FONETYCZNE
INSTRUMENTACJA
GŁOSKOWA
- celowe uformowanie głoskowej warstwy wypowiedzi zmierzające do nadania jej
szczególnych walorów brzmieniowych i znaczeniowych. Uformowanie to polega na
takim doborze i ugrupowaniu wyrazów w wypowiedzi, że pewne głoski powtarzają
się w niej z większą niż przeciętna częstotliwością, w bliskim sąsiedztwie lub
określonym porządku, inne - rzadziej i w rozproszeniu (lub są całkowicie
wyeliminowane). Jej rodzaje:
ALITERACJA - identyczność głosek
rozpoczynających sąsiadujące wyrazy, np.
zwija się zaułek zawiły
zagubiony we własnych załomach
(Józef
Czechowicz, elegia uśpienia)
ONOMATOPEJA - dźwiękonaśladownictwo. Dążenie
do odtworzenia przy pomocy środków językowych brzmień charakteryzujących różne
zjawiska otaczającego świata, np.
Deszcz
jak siwe łodygi, szary szum
(Krzysztof
Kamil Baczyński, Deszcze)
Uwaga! W języku
istnieją wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. pol. kukuryku, świstać, ang. buzz.
PARONOMAZJA - celowe zestawienie podobnie
brzmiących wyrazów niezależnie od tego, czy zachodzą między nimi inne
pokrewieństwa i związki. Poprzez podobieństwo dźwiękowe sugeruje się
(nieprawdziwie) pokrewieństwo ich znaczeń, np.
aby
każdą rzecz wyrzec rzeczywiściej niż rzeczywistość,
(Zbigniew
Bieńkowski, Wstęp do poetyki, IV)
KALAMBUR - gra słów uwydatniająca dwuznaczność
jakiegoś słowa lub wyrażenia przez igranie jego brzmieniowym podobieństwem do
innych słów lub wyrażeń, np. menuskrypt = jadłospis; Odyseusz: król
Itaki i owaki (Julian Tuwim).
Uwaga! Rytmizacja
wypowiedzi zostanie omówiona w części dotyczącej wersyfikacji i systemów
wiersza polskiego.
Ćwiczenie 1
Nazwij
te środki stylistyczne, które dostrzeżesz w tekście:
Zmarli moi, nie
opuszczajcie mnie!
Tylko przy
waszej śmierci bliski jestem życia,
Tylko wspomnienie
o was nie zmniejsza mi świata,
Tylko wy,
nieskalani, uszliście rozbicia,
Tylko śród was
mam ojca i matkę i brata,
Tylko wasze
istnienie jest mi tu konieczne,
Tylko za wami
iść mi, iść na wieki wieczne.
Zmarli moi,
pozostańcie przy mnie!
Tylko przez was
nie ginie to, co kiedyś było,
Tylko przez was
zabliźnia się czas poszarpany,
Tylko przez was
pojmuję mą przyszłość zawiłą,
Tylko w was
śmierć i życie nie krwawią, jak rany,
Tylko na was się
godzą i w was nie są sprzeczne,
Tylko za wami
iść mi, iść na wieki wieczne.
(Kazimierz Wierzyński, Do moich zmarłych)
Ćwiczenie 2
Nazwij
te środki stylistyczne, które dostrzeżesz w tekście:
mamy
swe zadry
ale
świat jeszcze
przed
nami zadrży
(Miron
Białoszewski, Oho, z cyklu Kabaret Kici Koci)
Ćwiczenie 3
Nazwij
te środki stylistyczne, które dostrzeżesz w tekście:
Podobno
ludzi można produkować syntetycznie
Nie
wiem
Ja
jestem zrobiony z krwi skóry i włosów
A
byłem manekinem guzikiem automatu numerem w kartotece
(Andrzej Bursa, Malarstwo obłąkanego)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz