STYL LITERATURY POLSKIEGO POZYTYWIZMU - założenia programowe - diametralnie odmienne od romantycznych. Tam - czucie i wiara silniej mówi do mnie / niż mędrca szkiełko i oko, tu: scjentyzm, ewolucjonizm, utylitaryzm, dydaktyzm (funkcja dzieła: służebna wobec potrzeb życia społecznego, a wychowawcza - wobec czytelników).
Pierwszy
etap rozwoju prozy p. - tzw. powieść
tendencyjna, przypominająca zbeletryzowaną publicystykę (np. Marta Elizy Orzeszkowej): sentencjonalność,
rozbudowane komentarze narratorskie, bezpośrednie apele do czytelnika. Dojrzały
etap - rozwinięty realizm (np. Lalka Bolesława Prusa): elementy języka
potocznego, indywidualizacja wypowiedzi bohaterów, dynamika opisów. Odmiennie -
Eliza Orzeszkowa: przewaga opisów statycznych (np. Nad Niemnem). Naturalizm –
dokumentarne odzwierciedlenie rzeczywistości. Ograniczenie fikcji.
Szczegółowość opisu. Nowy typ bohatera - z nizin społecznych, często robotnik
oraz jego codzienność. Determinizm, nawet fatalizm. Czasem - drastyczność
opisów i języka. Elementy gwary.
Mistrzowskie
archaizacje - Henryk Sienkiewicz (Trylogia):
brak archaizmów brzmieniowych i starych form gramatycznych, a rozległe
wykorzystanie dawnych konstrukcji składniowych (zwłaszcza zdań z końcową
pozycją orzeczenia) oraz wyrazów i frazeologizmów. Szczególna rola latynizmów
słownych (np. protestacja, obediencja, suponować) i frazeologicznych (np. pereant hostes!), co imituje manierę makaroniczną.
Powstanie
kanonu środków językowych nowoczesnej powieści historycznej i obyczajowej.
Główne gatunki literatury polskiej i
europejskiej – dominacja prozy: powieść, nowela, opowiadanie, szkic,
obrazek (podobny do opowiadania).
STYL LITERATURY MŁODEJ POLSKI (MODERNIZMU,
NEOROMANTYZMU) –
Dekadentyzm. Fin-de-siècle.
Estetyzm. Kult
artysty i nieskrępowanej twórczości. Orientalizm (głównie - kultura japońska).
Nawiązanie do filozofii orientalnych. Zainteresowanie dla zjawisk
parapsychicznych.
Poezja:
- Symbolizm - zespolenie życia
duchowego, psychiki podmiotu lirycznego z przyrodą. Przyroda - wyrazicielką
stanów psychicznych poety lub tłem jego przeżyć. Obrazowanie stanu duszy.
Tajemniczość. Nastrojowość. Swobodny układ wersyfikacyjny i rymowy.
- Impresjonizm - dominacja kolorytu i światła o niezbyt intensywnym
natężeniu. Wrażenia wzrokowe i słuchowe. Subiektywizm. Nastrojowość. Duża rola
metafory (animizacji, personifikacji).
- Ekspresjonizm - skłonność do hiperbolicznego, wyolbrzymiającego
przedstawiania stanów psychicznych i obiektywnej rzeczywistości. Ekstatyczność.
„Barbaryzacja” języka. Ton profetyczny. Nagromadzenia przymiotników i
czasowników, aby podkreślić natężenie uczucia, intensywność zjawiska. W składni
służą temu zdania pytajne i wykrzyknikowe, powtórzenia i paralelizmy. Przeciw
estetyzmowi. Rola rymów, rytmów, melodyjności wiersza. Rozbicie
konwencjonalnych struktur w zakresie wewnętrznej organizacji dzieła na rzecz
ich uwolnienia od logicznych współzależności.
Proza:
- Nowe środki formalne: gwara autentyczna (np. Na skalnym
Podhalu Kazimierza Przerwy-Tetmajera) lub stylizowana (np. Chłopi Władysława
Stanisława Reymonta) - jako tworzywo
literackie;
- pierwiastki liryczne -
subiektywizm i emocjonalizm (np. hiperboliczność, nagromadzenia synonimów i
epitetów u Stefana Żeromskiego);
- liryzacja opisów (np. spersonifikowany opis zimy w II części Chłopów);
- łączenie konwencji (np.
symbolizm, realizm i naturalizm w Chłopach).
Dramat: symbolizm, wykorzystanie gwar ludowych
i środowiskowych, także języka potocznego, indywidualizacja języka (np. Wesele Stanisława Wyspiańskiego).
STYL LITERATURY POLSKIEGO DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO -
niejednolity. Różnorodność stylów i tendencji. Kontynuacja poprzedniej epoki i
nowe formy.
Poezja:
-
Początek epoki:
·
kierunek
filozoficzno-refleksyjny (Leopold
Staff). Nawiązania do Młodej Polski, ale przyroda - współtwórcą przeżyć;
·
kierunek
symboliczno-fantastyczny (Bolesław
Leśmian). Inwencja słowotwórcza, neologizmy (np. bezdomnieć, złociścieć, cudacznieć), nastrojowość baśniowa.
-
Nowy nurt: entuzjazm i radość życia (grupa Skamander) - ukazanie codzienności, prozy życia, przeciętnego
człowieka (np. tomy Czyhanie na Boga,
Sokrates tańczący Juliana Tuwima, Wiosna i wino Kazimierza Wierzyńskiego).
Aktywizm. Bezprogramowość. Poeta jako uczestnik wydarzeń. Łączenie różnych form
wypowiedzi (liryzm, ironia, satyra). Język
potoczny, zwięzły i skrótowy (krótkie zdania pojedyncze, równoważniki
zdań); czasem – wulgaryzmy; dynamiczne ujmowanie świata zewnętrznego i
wewnętrznego; dynamiczne opisy przyrody i ludzkich stanów psychicznych,
ukazujące stawanie się zjawiska (np. To
było tak, Mieszkańcy Juliana
Tuwima) - wzrost liczby czasowników w opisach. Klasyczna budowa wiersza: Tuwim,
Wierzyński.
-
Nurt rewolucyjny - nawiązuje do
romantyzmu (Władysław Broniewski).
-
Nurt satyryczny (np. Konstanty
Ildefons Gałczyński).
-
Futuryzm – afirmacja teraźniejszości
i przyszłości. Związki z industrializmem i z nowoczesnym urbanizmem. Totalna
negacja dziedzictwa kulturalnego. Aktywizm i agresywność. „Obsesja materii”.
Intuicjonizm. Estetyczny ekstremizm. „Język pozarozumowy”. „Słowa na wolności”
– przypadkowe ustawienia słów, negacja praw logiki i składni. Rola onomatopei
(oddającej ruch i „życie” nowych środków techniki). Ekstrawagancje
typograficzne. Nowy typ obrazowania (wzajemne przenikanie się słów i obrazów,
oddające złożoność, symultanizm rzeczywistości). Np. Anatol Stern.
-
Dadaizm – wizyjność. Zupełny rozkład
związków logicznych i syntaktycznych między słowami. Anarchia i nihilizm.
Totalna wolność. Odwrócenie wartości. Bezpośredniość i spontaniczność. W Polsce
– jedynie nikłe naśladownictwo literatury Zachodu. Prawie nieobecny. Elementy –
w twórczości Aleksandra Wata.
-
Nadrealizm (surrealizm) – antyracjonalizm i antyrealizm. Próba dotarcia do zasad
pozwalających przezwyciężyć sprzeczności świata i przywrócić autentyzm ludzkiej
twórczości. Wyzwolenie wyobraźni. „Zapis automatyczny”. Wieloznaczność. W
Polsce - nikłe naśladownictwo literatury Zachodu. Adam Ważyk.
-
Awangarda krakowska – prezentyzm, urbanizm, kolektywizm,
technicyzm. Poezja w służbie społecznej. Konstruktywizm. Walka z pojęciem
natchnienia. Ekwiwalentyzacja uczuć („wstyd uczuć”). Rzemiosło, rygor,
dyscyplina. „Rozbijanie tworzydeł” (szablonów literackich). „Piękne zdania” i
„nowa metafora” (odległe skojarzenia). Rym jako przesłanka doskonałości (rola
asonansów i konsonansów; oddalenie rymów, ich oryginalność). Nowe osiągnięcia w
zakresie składni. Rola elipsy („liryzm telegraficzny”). Tadeusz Peiper, Julian
Przyboś.
-
Tzw. Druga Awangarda (awangarda wileńska, „Żagary”, katastrofiści) –
nawiązanie do romantyków, ale też do klasycyzmu (w formach gatunkowych).
Przeczucie zagłady. Czesław Miłosz (Wilno). Awangarda lubelska – Józef Czechowicz (oniryzm; nieregularna wersyfikacja; częste
– małe litery, np. w tytułach).
-
Formizm – wieloznaczność pojęcia rzeczywistości. „Zaciemnienie” treści – i eksponowanie
formy. „Wyeliminowanie słowa z niewolnictwa logicznego zdania i składni”. Tytus
Czyżewski.
Proza:
-
Nurt społeczny. Nawiązuje do Młodej
Polski, ale - tendencja do oszczędniejszego języka i zwartej kompozycji (np. Przedwiośnie Stefana Żeromskiego).
·
Powieść
społeczno-polityczna
(np. Juliusz Kaden-Bandrowski);
·
Powieść-rzeka - saga rodzinna (np. Noce i dnie Maria Dąbrowskiej).
-
Powieść psychologiczna – inwersje
czasowe, rola mowy pozornie zależnej (np. Granica
Zofii Nałkowskiej).
Dramat:
-
Nurt tradycyjny, nawiązujący do
symbolizmu (np. Most, Żeglarz Jerzego Szaniawskiego) -
aluzyjny i nastrojowy język, z elementami humoru i ironii.
-
Nurt nowatorski i awangardowy. Stanisław Ignacy Witkiewicz
– „czysta forma” (metafizyczne
odczuwanie, oderwane od wymiarów codzienności, uniezależnione od sensu i
życiowego prawdopodobieństwa), tj. forma jako wartość autonomiczna. Walka z
iluzjonizmem. Likwidacja akcji dramatycznej. Dziwaczne, aluzyjne imiona
bohaterów (np. Puczymorda, Dyapanazy Nibek, Jęzor Pasiukowski), a ich język - mieszaniną terminów naukowych,
frazesów literackich, ekspresjonizmów, wulgaryzmów i wyrazów potocznych. Groteskowość (np. Tumor Mózgowicz, W małym dworku, Szewcy).
Ogólne
cechy stylu epoki: bogactwo odmian, rozszerzenie zasobu językowych środków
ekspresji (korzystanie z języka potocznego i gwar środowiskowych, liczne
neologizmy, nowa, śmiała metaforyka). Różnorodność gatunkowa.
STYL LITERATURY POLSKIEGO REALIZMU SOCJALISTYCZNEGO (literatury socrealistycznej) – oparciem: filozofia marksizmu. W Polsce – przyjęty jako obowiązujący
model literatury na Zjeździe Związku Zawodowego Literatów Polskich w Szczecinie
(1949 r.). Ideowość, świadoma tendencyjność, partyjność, socjologizm,
zorientowanie na przyszłość, optymizm (wiara w zwycięstwo proletariatu).
Postulat aktualności. Bohater „pozytywny”. Demokratyzacja języka.
Komunikatywność. Głównie - w epice i dramacie. Tzw. powieść produkcyjna, ukazująca zazwyczaj zwycięską walką kolektywu
robotniczo-partyjnego z wrogiem klasowym, a także „zdobycze socjalizmu”. Np. Węgiel Aleksandra Ścibora-Rylskiego, Przy budowie Tadeusza Konwickiego.
*
Styl literatury okresu wojny i
okupacji oraz powojennej stanowi bardzo obszerny temat. Zasadniczo należałoby
omawiać go na podstawie głównych nurtów
i ich najwybitniejszych przedstawicieli, np. neoklasycyzm (Zbigniew
Herbert), poezja lingwistyczna (Miron Białoszewski), turpizm (Stanisław
Grochowiak itp.) oraz najważniejszych
pisarzy (np. Wisława Szymborska, Tadeusz Różewicz, Tadeusz Konwicki itp.).
Te zagadnienia z pewnością pojawią się na lekcjach. Jeśli zaistnieje potrzeba
„ogarnięcia” ich w jednym (dość obszernym) dokumencie, można do nas napisać. Prześlemy
mailem. Nasze adresy: kierownik.ib@pbw.katowice.pl, bibliografia@pbw.katowice.pl
Bibliografia (można u nas
wypożyczyć):
Głowiński
Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz, Zarys teorii literatury, wyd. 6 popr., Warszawa, Wydawnictwa
Szkolne i Pedagogiczne, 1991. ISBN 83-02-04400-8 (i wyd. wcześniejsze).
Sławiński
Janusz (red.), Słownik terminów
literackich, Wrocław (i in.), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1976.
Ćwiczenie
1
Przeczytaj
poniższe fragmenty Chłopów Reymonta i
określ niektóre cechy stylu.
I.
Hej!
Jesień to była, późna jesień !
I ani
przyśpiewków, ni pokrzyków wesołych, ni tego ptaszków piukania, ni nawoływań
nie słychać było we wsi - nic, jeno ten wiatr, pojękujący w strzechach, jeno te
dżdże, sypiące jakoby szkliwem po szybach, i to głuche, wzmagające się co dnia
bicie cepów po stodołach.(…). Jesień to była, rodzona matka zimy.
II.
Szły
nieskończone, zimne, przenikające szarugi jesienne.
Siwe,
lodowate bicze deszczów siekły bezustannie ziemię i przemiękały do głębi, aż
drzewo każde, źdźbło każde dygotało w bezmiernym bólu. (…)
Umilkły
pola, przycichły wsie, ogłuchły bory.
Wsie
poczerniały i jakby silniej przywarły do ziemi, do płotów, do tych sadów
nagich, poskręcanych i jęczących z cicha.
Szara
kurzawa deszczów przysłoniła świat, wypiła barwy, zgasiła światła i zatopiła w
mrokach ziemię, że wszystko wydało się jakby sennym majaczeniem, a smutek
wstawał z pól przegniłych, z borów zdrętwiałych, z pustek obumarłych i wlókł
się ciężkim tumanem; przystawał na głuchych rozstajach, pod krzyżami, co
wyciągały rozpacznie ramiona, na pustych drogach, gdzie nagie drzewa trzęsły
się z zimna i łkały w męce - do opuszczonych gniazd zaglądał pustymi oczami, do
rozwalonych chałup - na umarłych cmentarzach tłukł się wśród mogił zapomnianych
i krzyży pogniłych i płynął światem całym; przez nagie, odarte, splugawione
pola, przez wsie zapadłe i zaglądał do chat, do obór, do sadów, aż bydło
ryczało z trwogi, drzewa się przyginały z głuchym jękiem, a ludzie wzdychali
żałośnie w strasznej tęsknocie - w nieutulonej tęsknocie za słońcem.
Ćwiczenie 2
Na
podstawie poniżej zamieszczonego wiersza podaj cechy i funkcje poezji postulowane
przez Skamandrytów:
Echo z dna serca,
nieuchwytne,
Woła mi: "Schwyć
mnie, nim przepadnę,
Nim zblednę, stanę się
błękitne,
Srebrzyste,
przezroczyste, żadne!"
Łowię je spiesznie jak
motyla,
Nie, abym świat
dziwnością zdumiał,
Lecz by się kształtem
stała chwila
I abyś, bracie, mnie
zrozumiał.
I niech wiersz, co ze
strun się toczy,
Będzie, przybrawszy rytm
i dźwięki,
Tak jasny jak spojrzenie
w oczy
I prosty jak podanie
ręki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz