Odpowiedź na pytanie postawione w Ćwiczeniu z poprzedniego tygodnia. W całym
wierszu dominującym środkiem jest wyliczenie.
Ponadto: Tańczyli (…) Tańczyli – anafora; noc całą – epitet przymiotnikowy inwersyjny. Zbiry, katy, łotry – formy nieosobowe użyte zamiast form osobowych
(pomyśl nad ich funkcją!).
Na
początku tej części – kilka definicji:
PROCES
HISTORYCZNOLITERACKI
– ciąg przeobrażeń, jakim podlega literatura w czasie historycznym zarówno jako
odrębna dziedzina aktywności kulturalnej, jak i jako element życia społecznego.
W jego ramach:
OKRES
LITERACKI – faza procesu historycznoliterackiego zawarta w dających się
określić ramach chronologicznych. Swoisty układ zjawisk literackich, różniących
ją od innych analogicznych faz ewolucyjnych. W jego ramach – prądy literackie.
PRĄD LITERACKI (kierunek literacki) -
zespół tendencji literackich, ideowo-artystycznych,
tematów i idei, utrwalonych w szeregu znaczących dzieł powstałych w czasowej
biskości, spójnych i wewnętrznie zhierarchizowanych, żywotnych w określonych
granicach historycznych (np. klasycyzm, sentymentalizm, naturalizm,
ekspresjonizm, futuryzm, awangarda krakowska).
*
STYL LITERATURY POLSKIEGO ŚREDNIOWIECZA – wpływa nań m.in. kształtowanie się państwowości,
przyjęcie chrześcijaństwa, uniwersalizm – z dominacją łaciny nad językiem
narodowym. Odmienne od dzisiejszych formy gramatyczne, słownikowe i
stylistyczne.
Słownictwo – wiele
zapożyczeń z greki i łaciny (terminologia religijna, np. kościół, anioł, pacierz; imiona
własne, np. Piotr, Paweł, Andrzej),
także z j. niemieckiego – w dobie osadnictwa na prawie niemieckim (np. śruba, gmina, ślusarz, bruk). Wyrazy,
które obecnie wyszły z użycia (np. żadać
się = brzydzić się, łagiew = butelka).
Gramatyka – dawne formy
fleksyjne (głównie czasownikowe), np. zapłakachą
(= zapłakali), przysiągł jeśm (= przysiągłem).
Liczba podwójna w odmianie rzeczowników (np. dwie niewieście).
Fonetyka - przegłos
polski; sonanty (o tym będziemy jeszcze pisać w omawiając główne zjawiska w
historii języka polskiego).
Styl – dość słabo
wykształcony (mało wybitnych pisarzy, którzy styl kształtują) i ubogi.
Główne gatunki literatury polskiej i europejskiej – pieśń (liryka religijna i świecka), hymn, epos
rycerski, romans rycerski, żywot, apokryf, kazanie, rocznik, kronika, misterium
(pasyjne lub bożonarodzeniowe), moralitet, dramat liturgiczny.
Uwaga! Styl
epoki zawsze powinniśmy widzieć w kontekście uwarunkowań historycznych oraz
twórczości pisarzy.
STYL LITERATURY POLSKIEGO RENESANSU – wpływ silnej pozycji Polski w Europie, nowego prądu
umysłowego, powstawania nowych form życia politycznego (demokracja szlachecka)
i ekonomicznego (manufaktura), rozwoju miast – ośrodków kultury, drukarń,
kultury humanistycznej (na dworach królewskim i magnackich, wśród szlachty i
patrycjatu miejskiego). Nurty – humanizm i reformacja. Cechy:
-
Początki dominacji języka polskiego nad łaciną (przy jednoczesnym szacunku dla
literatury antycznej). Przewaga łaciny – nadal w literaturze naukowej (np.
dzieła Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Mikołaja Kopernika).
-
Wysoki poziom polszczyzny w literaturze pięknej, głównie w poezji i w
dramacie – szczególnie w II połowie XVI
w. (rola Jana Kochanowskiego):
- Rozwój
licznych gatunków literackich (np. pieśni, fraszki, treny, sonety,
sielanki).
- Bogactwo
używanych środków stylistycznych, np. „erudycyjne” apostrofy (Tren I), rozbudowane porównania
(tamże).
- Bogactwo
epitetów (np. pani wszechpiękniejsza,
lube wesele) i nazywania stanów
uczuciowych – synonimów (np. wdzięczny,
przyjemny, luby), personifikacji i animizacji (np. Nieubłagana Wisło, próżno wstrząsasz
rogi…, Na lipę).
- Wersyfikacja
– wiersz sylabiczny.
- Składnia
retoryczna (np. dramat Odprawa
posłów greckich).
-
Proza – głównie w odmianie publicystycznej (dydaktycznej lub polemicznej). Do
połowy XVI w. – styl bardziej przypomina średniowieczny; od 1550 r. – szybki
rozwój (np. Kronika wszystkiego świata
Marcina Bielskiego, Dworzanin polski
Łukasza Górnickiego, Kazania sejmowe
Piotra Skargi).
Dwie skrajne formy stylistyczne:
styl potoczny (np. Żywot człowieka
poczciwego Mikołaja Reja) i artystyczny – retoryczny (np. Kazania sejmowe Piotra Skargi).
Główne gatunki literatury polskiej i europejskiej – pieśń, fraszka, tren, sonet, sielanka, parafraza
Psalmów, dramat – tragedia i komedia
(zob. dramaty Szekspira!), kronika, gatunki publicystyczne. Także - utwory parenetyczne,
czyli dające wzór postępowania.
STYL LITERATURY
POLSKIEGO BAROKU – Niejednorodność
myśli i prądów literackich. Niepokój i napięcie. Dwie „nieskończoności” –
rozdarcie człowieka (między sensualizmem,
emocjonalizmem, dionizyjskością – a
duchowością). To, co „pomijał” renesans: kruchość życia, vanitas (marność), wybory ludzkie i ich
konsekwencje, ludzka duchowość i religijność. Kryzys ideałów renesansu. Wpływ
licznych wojen zewnętrznych i niepokojów wewnętrznych (→ osłabienia
politycznego i gospodarczego), upadku miast, kontrreformacji, osłabienia ruchu
wydawniczego (wiele tekstów pozostało w rękopisach). Nobilitacja łaciny (konsekwencją
– np. makaronizowanie). Literatura baroku – dwie odmiany: dworska i szlachecka (sarmacka).
-
Literatura (poezja) dworska – pod wpływem marinizmu – łańcuchowe porównania,
skomplikowana składnia; bogactwo formy i zamiłowanie do ornamentyki - dobór
niecodziennych, oryginalnych wyrazów, kunsztowne porównania i metafory; niezwykłe
skojarzenia; koncept (np. twórczość Jana Andrzeja Morsztyna i Daniela
Naborowskiego). Chwyty artystyczne, środki stylistyczne tej poezji: motyw wanitatywny (reprezentowany przez
słowa świadczące o przemijaniu, np. popiół, dym, wiatr, zgliszcza, pożoga,
ogień), epitet (wyszukany,
rozbudowany), przerzutnia; inwersja; metafora (niepowtarzalna, oryginalna) i oksymoron; antyteza (np. Do trupa); pytanie retoryczne (np. Cuda miłości Morsztyna); powtórzenie; gradacja; figura sumacji
(pointa – na końcu utworu, zbierająca wszystko, co dotychczas napisano, np. O swej pannie Morsztyna, Na oczy królewny angielskiej Daniela
Naborowskiego).
- Literatura (szlachecka) sarmacka – stylowo bardziej
zróżnicowana niż dworska.
- Utwory
wierszowane. Częste – wyszukane wyrazy i skomplikowana składnia (np.
inwokacja w Wojnie chocimskiej
Wacława Potockiego), ale także – wpływ języka potocznego; obrazowość i
sugestywność (np. tamże – opis bitwy i scen obozowych).
- Proza
pamiętnikarska. Podobne zróżnicowanie, np. Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska – przeładowane retoryką, z
licznymi makaronizmami, ale – pełne dynamizmu sceny zbiorowe, z potoczną
składnią, równoważnikami zdań, zwięzłe.
Główne gatunki literatury polskiej i europejskiej – sonet, pieśń, poemat epicki (Raj utracony Johna Miltona, Wojna chocimska Wacława Potockiego),
komedia (Molier), dramat religijny i dworski (Pedro Calderon del la Barca),
pamiętnik.
STYL LITERATURY
POLSKIEGO OŚWIECENIA – odrodzenie
polszczyzny kulturalnej: rola Stanisława Augusta Poniatowskiego, walki o
reformy ustrojowe (publicystyka), klasycyzmu, podniesienia poziomu oświaty i
wprowadzenia języka polskiego jako wykładowego do szkół, powstania teatru
publicznego, ożywienia ruchu wydawniczego i czasopiśmiennictwa. Idee z Europy
Zachodniej: racjonalizm, empiryzm, sensualizm, deizm, krytycyzm (czasem cynizm,
np. Wolter). Główne cechy polskiej
literatury:
-
czystość języka polskiego (np. zwalczanie gallomanii);
-
jasność stylu.
Nurty
literackie: klasycyzm, sentymentalizm, rokoko (uznawane za schyłkową fazę baroku).
Dwa
nurty stylistyczne:
- Nawiązujący
do renesansu, poddany rygorom poetyki klasycystycznej: staranność w
doborze słownictwa i konstrukcji zdań, zwięzłość i precyzja w wyrażaniu
myśli, unikanie wyrazów, zwrotów potocznych. Czasami podobny do baroku –
liczne neologizmy i złożenia, np. chleborodne
(chłopstwo), sercotyczne
(pręty), złotowzory (płaszcz) –
u Adama Naruszewicza. Najlepszy styl – Ignacy Krasicki: czystość języka i
jasność wypowiedzi, połączenie struktury składniowej z wersyfikacyjną
(unikanie inwersji), zwięzłość (Bajki).
- Mniej
konwencjonalny, nawiązujący do mowy potocznej.
Komedie
– zróżnicowanie językowe i stylistyczne wypowiedzi bohaterów (np. u Franciszka
Zabłockiego); elementy stylizacji gwarowej (Krakowiacy
i górale Wojciecha Bogusławskiego) – tu: mazurzenie (c, z s – zamiast cz, ż, sz)
i inne formy gwarowe.
Proza
– literatura, publicystyka, teksty naukowe. Rola Ignacego Krasickiego, Stanisława
Staszica, Hugona Kołłątaja.
Okres
przełomowy w dziejach języka polskiego – początek tzw. epoki nowopolskiej.
Główne gatunki literatury polskiej i europejskiej – oda, sielanka, list poetycki, satyra, bajka,
poemat heroikomiczny, powieść (np. Daniel Defoe), powiastka filozoficzna (np.
Wolter).
STYL LITERATURY POLSKIEGO
ROMANTYZMU - Powrót do źródeł.
Zainteresowanie historią, szczególnie dawną. Przesyt wobec kultu rozumu. Powrót
do natury (także dzikiej, "nieobliczalnej"). Indywidualizm. Fantastyka.
Tajemniczość. Rola wyobraźni. Umiłowanie wolności (por. wielkie ruchy
narodowowyzwoleńcze epoki). Nobilitacja uczucia (nieszczęśliwa miłość).
"Kult" geniuszu. Idealizacja sztuki (połączonej z filozofią). W
Polsce bardzo ważne są: wallenrodyzm,
tyrteizm, prometeizm. Wpływ ubożenia drobnej szlachty i jej migracji do
miast (powstawania inteligencji). → Nowy typ czytelnika. Inne cechy:
-
rozległe korzystanie z mowy codziennej, obiegowej (prozaizmy); napływ wyrazów
regionalnych do poezji; tendencja do upotocznienia języka poetyckiego;
-
kontrasty stylistyczne - łączenie potoczności z tradycyjnymi elementami
poetyckimi, z podniosłością (np. lica
twoje, oczki twoje w Romantyczności Adama
Mickiewicza; Duchowi memu dała w pysk i
poszła w Fantazym Juliusza
Słowackiego);
-
stylizacja ludowa - nawiązanie do wzorów języka samorodnej twórczości ludowej,
która NIE polega na nasycaniu tekstu
dialektyzmami, których w utworach romantyków jest mało (np. u Adama Mickiewicza
- głównie w balladach: sina woda =
niebieska, zielona rozłoga, dosiewki), ale poprzez OGÓLNY TON LUDOWY (powtórzenia, refreny, obrazowanie,
nawiązanie do wierzeń i obyczajowości wiejskiej);
-
tendencja do wyzyskania elementów rzadkich, przestarzałych, dawnych;
archaizacja - odtwarza koloryt minionych epok (np. Świteź), uwzniośla utwory stylizowane na modlitwy, hymny (np. Hymn [Bogurodzica Dziewica...] Juliusza Słowackiego), daje czasem efekt
komiczny (np. jadłospis z księgi XII Pana
Tadeusza);
-
dbałość o koloryt lokalny tekstu; egzotyzmy (np. orientalizmy w Sonetach krymskich Mickiewicza), wyrazy
kresowe (np. kumpie = szynka, mogilnik = cmentarz w Panu Tadeuszu Mickiewicza), nazewnictwo
specjalistyczne (np. rybackie - baty
= płaskodenne łodzie, pławki, więcierz w Świtezi);
-
indywidualizacja języka bohaterów (np. w Panu
Tadeuszu);
-
eksperymenty w zakresie użycia i łączenia wyrazów;
-
neologizmy - częste u Cypriana Kamila Norwida (np. rozpowietrzać się = roznosić się w powietrzu, wełnić się; też - neosemantyzmy, np. konać = wykonywać), rzadkie - u innych pisarzy epoki;
-
eksperymenty z łączliwością wyrazów (np. daleki
księżyc wplata się we włosy -. Norwida; droga
znaczona gwiazdami Słowackiego);
-
mistrzowskie operowanie obrazowymi środkami języka (przenośnią i porównaniem) -
podstawowym mechanizmem innowacji poetyckich epoki. Dynamika opisów (np. burza
z księgi X Pana Tadeusza);
Nowe gatunki
literackie:
ballada i dumka (nawiązujące do tradycji ludowej), romans [utwór wierszowany –
podobny do ballady], powieść poetycka, poemat dygresyjny. Pamiętajmy także o wielkim rozkwicie dramaturgii w tej
epoce (Juliusz Słowacki)!
Ćwiczenia pojawią się
(być może!) po omówieniu wszystkich epok. Wierzę, że niektórzy nie mogą się ich
już doczekać!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz