Podpowiedzi do Ćwiczenia z poprzedniego tygodnia. Zależnie od tego, czy postawimy
tezę lub hipotezę (oraz co chcemy udowodnić)
- i od tego, które utwory znamy :) - można wziąć m.in. pod uwagę utwory: mitologia grecka (Dedal i Ikar, Prometeusz), Antygona
Sofoklesa, Biblia (np. Księga Hioba), wiersze Mikołaja
Sępa-Szarzyńskiego, Hamlet Williama Shakespeare'a, Konrad Wallenrod Adama
Mickiewicza, Lalka Bolesława Prusa, Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego, Ludzie bezdomni i Przedwiośnie Stefana Żeromskiego, Granica Zofii Nałkowskiej, teksty dotyczące postaw wobec wojny i
okupacji (np. Kamienie na szaniec Aleksandra
Kamińskiego, Dywizjon 303 Arkadego
Fiedlera), literatura obozowa i martyrologiczna (np. Opowiadania Tadeusza Borowskiego, Medaliony Zofii Nałkowskiej,
Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall), Stary człowiek i morze Ernesta
Hemingwaya, Ziemia, planeta ludzi i Nocny lot Antoine'a de
Saint-Exupéry'ego, Dżuma Alberta
Camusa, Przesłanie Pana Cogito Zbigniewa
Herberta, Tango Sławomira Mrożka, Rok
1984 George'a Orwella, Czekając na
Godota Samuela Becketta, Lot nad
kukułczym gniazdem Kena Kesey'a.
LITERATURA
POLSKA OKRESU WOJNY I OKUPACJI (1939-1945)
Otoczenie
społeczne:
okupacja. Prasa konspiracyjna (np. „Sztuka i Naród”). Młodzi twórcy. Rola
Warszawy. Zajęcie części obszaru Polski przez ZSRR (niektórzy pisarze -
współpraca z komunistycznym czasopismem „Nowe Widnokręgi"). Ośrodki
emigracyjne: Francja („Wiadomości Literackie”), Wielka Brytania (Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska, Maria Kuncewiczowa), Stany Zjednoczone (Julian Tuwim,
Jan Lechoń, Kazimierz Wierzyński), Argentyna (Witold Gombrowicz).
Wrzesień
1939 r. w poezji,
np. Póki my żyjemy Juliana Przybosia;
Święty Boże; Modlitwa za zmarłych w
Warszawie Kazimierza Wierzyńskiego; Żołnierz
polski Władysława Broniewskiego; Pieśń
o żołnierzach z Westerplatte Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego; Alarm Antoniego Słonimskiego; Pierwsza przechadzka Leopolda Staffa; Miasto Czesława Miłosza.
Tzw.
Pokolenie
Kolumbów (nazwa: od tytułu powieści Kolumbowie. Rocznik 20 Romana Bratnego), urodzone ok. 1920 r. Wojna
jako przeżycie pokoleniowe. Katastrofizm. Gorycz, zwątpienie,
śmierć.
Krzysztof Kamil
Baczyński.
Apokalipsa spełniona. Zagłada pokolenia (Pokolenie;
Ten czas; Spojrzenie) i zagłada totalna (Z lasu; Historia). Religijność (Poemat
o Chrystusie dziecięcym). Regres cywilizacji i człowieczeństwa (Lasem). Miłość w czasach pogardy (Niebo złote ci otworzę…; Biała magia).
Tadeusz Gajcy. Wizyjność.
Odrealnienie. Awangardowa metaforyka i tradycja romantyczna. Ku nadrealizmowi.
Wieloznaczność (poemat Widma).
Zwielokrotnienie podmiotu lirycznego (Wczorajszemu). Andrzej Trzebiński. Wiersze i dramat (Aby podnieść różę...). Publicystyka i krytyka literacka.
Uwaga! Literatura o tematyce wojennej, która
powstała po wojnie, zob. niżej.
LITERATURA
POWOJENNA
Najprostsza
periodyzacja:
-
1945-1948 - pierwsze lata powojenne.
-
1949-1955 - literatura realizmu socjalistycznego (socrealizmu).
-
1956-1981 - literatura po przełomie październikowym. W ramach tego okresu -
kilka mniejszych "przełomów", np.
- Ok. 1956 – debiut
tzw. pokolenia „Współczesności” (od tytułu czasopisma). Nawę pokoleniu
nadał Jan Błoński. Początkowo – bunt przeciw socrealizmowi i tzw. mitom
narodowym. Duża ewolucja i niejednolitość poglądów (sporo indywidualności,
trudnych do jednolitego zaklasyfikowania). We wszystkich dziedzinach życia
artystycznego. Literatura, np. Stanisław Grochowiak,
Andrzej Bursa, Halina Poświatowska, Marek Hłasko, Marek Nowakowski, Miron
Białoszewski, Zbigniew Herbert, Edward Stachura. Teatr, np. Jerzy Grotowski.
Film,
np. Andrzej Munk, Andrzej Wajda.
- 1962-1965 -
działalność Orientacji Poetyckiej "Hybrydy" (tzw. pokolenia'60).
Kunsztowność. Aforystyka. Bogata metaforyka. Afirmacja rzeczywistości.
Zbigniew Jerzyna, Barbara Sadowska.
- 1968-1975 -
"Nowa Fala" (pisarze debiutujący w 2 połowie lat 60.). Przeżycia
pokoleniowe: Marzec’68 i Grudzień’70. Bunt wobec rzeczywistości zastanej i
OP "Hybrydy". Tzw. Słowo cudze jako tworzywo, tj. język gazety,
pisma urzędowe, język ulicy. Julian Kornhauser, Adam Zagajewski, Stanisław
Barańczak. Ryszard Krynicki.
- Lata 70. -
tzw. "nowe roczniki". Debiutanci ok. 1970 r.
-
Od 1981- literatura stanu wojennego i okresu po nim. Literatura najnowsza.
Literatura
wobec II wojny światowej
(kampanii
wojennej, okupacji, obozów: łagrów i lagrów, Holocaustu)
Temat
bardzo obszerny. Poniżej – najbardziej znane utwory.
Literatura
światowa. Głównie - epika,
np. Kurt Vonnegut (Rzeźnia numer pięć),
Irwin Shaw (Młode lwy), Joseph Heller
(Paragraf 22), James Jones (Stąd do wieczności), John Boyne (Chłopiec w pasiastej piżamie),
Aleksander Sołżenicyn (Jeden dzień Iwana
Denisowicza), Warłam Szałamow (Opowiadania
kołymskie).
Dramat: Bertolt Brecht (Kariera
Artura Ui).
Literatura
polska.
Liryka.
Tadeusz Różewicz: jednostka,
która przeżyła koszmar wojny; jej światopogląd, system wartości, wspomnienia,
próba „poukładania” świata od nowa (Ocalony). Holocaust (Chaskiel; Rzeź chłopców). Czesław
Miłosz: Holocaust; samotność ginących (Campo
di Fiori). Tadeusz Borowski: wiersze
obozowe (Kolęda obozowa; *** [Powrócą
żołnierze z pobojowisk…]; Pieśń).
Władysław Broniewski: cierpienie
żydowskiego dziecka (Ballady i romanse).
Zbigniew Herbert: spojrzenie na wojnę
z perspektywy jednostkowych losów (Dwie
krople; Pan od przyrody). Golgota Wschodu (17 IX).
Epika.
Zofia Nałkowska: Medaliony. Literatura faktu.
Dokumentaryzm. Przypadki jednostkowe. Oszczędna narracja (powstrzymanie się od
komentarza – „mowa faktów”). Świadomość jednostki w czasie wojny (Doktor Spanner). Dziecko w obozie
koncentracyjnym (Dorośli i dzieci w
Oświęcimiu). Holocaust (Dwojra
Zielona). Strach (Przy torze
kolejowym). Wpływ propagandy na człowieka (Kobieta cmentarna). Tadeusz
Borowski - poeta i prozaik. Opowiadania.
Behawioryzm. Somatyczność. Niebohaterski, często obojętny na krzywdę innych
narrator (np. Ludzie, którzy szli; Proszę
państwa do gazu; U nas w Auschwitzu). Powtarzalność historii (świat jako
obóz). Obozowa hierarchia wartości. Tzw. człowiek zlagrowany. Hanna Krall: Zdążyć przed Panem Bogiem. Reportaż. Rozmowa z Markiem Edelmanem
nt. powstania w getcie warszawskim. Deheroizacja postaw wojennych (powstanie
jako czyn konieczny, a nie bohaterski). Gustaw
Herling-Grudziński: Inny świat. Zapiski sowieckie. Głód, choroby,
cierpienie, śmierć. Łagrowa hierarchia wartości. Degradacja człowieczeństwa.
Świat wolności i świat niewoli – przeciwstawienie (sens zakończenia). Miron Białoszewski: Pamiętnik z powstania warszawskiego.
Subiektywizm. Perspektywa cywila. Retrospekcje i spojrzenie w przyszłość.
Codzienność. Bez pytania o sens walki. Uruchamianie zmysłów (zapachu, smaku
itp.). Dominacja krótkich fraz. Kazimierz
Moczarski: Rozmowy z katem.
Konwencja dialogu. Pamiętnikarska relacja ze stalinowskiego więzienia, gdzie
razem osadzono niemieckiego zbrodniarza i oficera AK.
Inni
pisarze, np. Józef Czapski (Na
nieludzkiej ziemi). Andrzej Szczypiorski (Początek). Władysław Szpilman (Pianista).
Arkady Fiedler (Dywizjon 303). Zofia
Kossak (Pożoga). Melchior Wańkowicz (Bitwa o Monte Cassino). Dramat.
Tadeusz Różewicz (Kartoteka; Do piachu).
Leon Kruczkowski (Niemcy).
Okres
powojenny (ogólne tendencje)
Filozofia. Egzystencjalizm. Prekursorzy: Søren Kierkegaard,
Karl Jaspers, Martin Heidegger. Los jednostki. Dylematy wolności i
odpowiedzialności. Absurdalność. Humanizm. Infinityzm (spotkanie z
nieskończonością). Tragizm. Pesymizm. Samotność. Niedoskonałość ludzkiej
natury. Człowiek wobec matafizyki. Nurt teistyczny (Gabriel Marcel) i
ateistyczny (Jean-Paul Sartre). Rola Alberta Camusa (Mit Syzyfa; Człowiek zbuntowany).
Sztuka. Wiele
kierunków. Przykłady: pop art (Andy Warholl). Happeningi. Minimal art (Louis Morris, Barnett Newman). Konceptualizm
(rzeźby Claesa Oldemburga). Sztuka użytkowa. Wpływ mediów. Plakat. Reklama.
Wpływ filmu.
Literatura
powojenna światowa (ogólne tendencje). Epika. Egzystencjalizm francuski: Jean-Paul
Sartre (Mur; Drogi wolności). Albert
Camus: Dżuma. Moralizm. Człowiek
wobec zła i zagrożenia. Wolność wyboru i jej konsekwencje moralne. "Nowa powieść" (tzw. antypowieść). Nieufność wobec słów;
nowatorskie formy przebiegu narracji; eksperymenty z czasem powieściowym
(Michel Butor). Tematyka moralna:
Graham Greene (Sedno sprawy; Trąd). Realizm: kontynuacje (pisarze epoki
poprzedniej). Ernest Hemingway (Stary
człowiek i morze). William Faulkner (Wściekłość
i wrzask). Psychologizm. Jerome D. Salinger (Buszujący w zbożu) - bunt młodzieńczy. Konflikt pokoleń. Günther
Grass (Blaszany bębenek). Tendencja groteskowa: Bohumil Hrabal (Pociągi pod specjalnym nadzorem).Tematyka żydowska: Isaac Bashevis
Singer (Sztukmistrz z Lublina). Antyutopia: George Orwell (1984; Folwark zwierzęcy). Literatura iberoamerykańska: Jorge Luis Borges, Julio Cortazár, Gabriel
Garciá Marquez - tzw. realizm magiczny. Dramat. Nurt klasyczny: Jean Giraudoux (Wariatka z Chaillot); Jean Anouilh (Antygona; Skowronek). Awangardowy "antyteatr":
Samuel Beckett (Czekając na Godota). Akcja - sprowadzona do minimum. Brak
perypetii. Problem - niemożliwy do rozwiązania. Postacie - bez osobowości;
archetypy bez twarzy i bez imienia. "Pustka" języka; niemożność
porozumienia się. Eugène Ionesco (Łysa
śpiewaczka; Krzesła). Groteska. Absurdalny humor. "Teatr epicki": Bertolt
Brecht (Matka Courage i jej dzieci).
Inscenizowane opowieści, w których narrator czasem komentuje przedstawiane
wydarzenia, co rozbija iluzję (tzw. efekt obcości). Komentarze mają często
formę tekstów śpiewanych (songów), zawierających morał.
Inni twórcy: Friedrich Dürrenmatt (Fizycy;
Wizyta starszej pani). Moralizm. Satyra. Groteska.
Eugène O'Neill (Żałoba przystoi Elektrze). Tragizm
egzystencji. Od realizmu - po ekspresjonistyczny symbolizm. Tennessee Williams (Szklana menażeria; Tramwaj zwany pożądaniem).
Realizm, czasem naturalizm. Także - nastrojowość.
Literatura
polska na emigracji
Czesław Miłosz. Początkowo –
twórczość krajowa. Emigracja – po 1951 r. Piosenka
o końcu świata. Tematyka moralna (Który skrzywdziłeś); rola poezji - „cel
zbawczy”; powrót do klasycyzmu (Traktat poetycki).
Tematyka filozoficzna – przegląd powojennych postaw światopoglądowych (Traktat moralny). Kryzys cywilizacji i
kultury; zagrożenie jednostki utratą jej duchowej natury, co skutkuje rozwojem
totalitaryzmu (esej Zniewolony umysł).
Mit Kresów (Dolina Issy). Tematyka
religijna; metafizyka (Traktat
Teologiczny; Piesek przydrożny).
Autobiografizm (Tak mało). Tłumaczenia
(np. Księga Psalmów i Księga Hioba).
Witold
Gombrowicz.
Dzienniki - indywidualizm. Trans-Atlantyk. Polemika z tradycyjnym
pojmowaniem patriotyzmu, stereotypem sarmackim, barokiem. Parodia (także w
warstwie stylistycznej). Groteska. Karykatura. Nawiązanie (na zasadzie
przeciwieństwa) do Pana Tadeusza.
Gustaw
Herling-Grudziński.
Opowiadania. Faktografia. Moralizm. Uniwersalizm. Religia (Wieża i inne opowiadania).
Literatura
polska w kraju (do 1956 r.)
Literatura
powstała tuż po wojnie, tzw. rozrachunki inteligenckie. Stanisław Dygat (Jezioro Bodeńskie).
Realizm
socjalistyczny
(socrealizm). Oparciem: filozofia
marksizmu. W Polsce – przyjęty jako
obowiązujący model literatury na Zjeździe Związku Zawodowego Literatów Polskich
w Szczecinie (1949 r.). Ideowość, świadoma tendencyjność, partyjność,
socjologizm, zorientowanie na przyszłość, optymizm (wiara w zwycięstwo
proletariatu). Postulat aktualności. Bohater „pozytywny”. Demokratyzacja
języka. Komunikatywność. Głównie - w epice i dramacie. Tzw. powieść produkcyjna, ukazująca zazwyczaj
zwycięską walką kolektywu robotniczo-partyjnego z wrogiem klasowym, a także
„zdobycze socjalizmu”. Poezja – okazjonalność i panegiryzm; wpływ publicystyki,
np. powieści Obywatele Kazimierza
Brandysa, Przy budowie Tadeusza
Konwickiego.
Inne
zjawiska literackie
tego okresu. Liryka:
Leopold Staff – kontynuacja (tom Wiklina). Konstanty Ildefons Gałczyński: połączenie nuty żartobliwej,
kpiarskiej – z liryzmem, np. Pieśni;
Niobe oraz Wit Stwosz (poematy). Julian Tuwim: Kwiaty polskie (poemat). Dramat: Jerzy
Szaniawski (Dwa teatry).
Literatura
polska w kraju (po 1956 r.)
Liczne
debiuty. „Odwilż” (nazwa – od tytułu powieści Ilji Erenburga). Szukanie tzw.
polskiej drogi do socjalizmu.
Liryka.
Antyestetyzm
(turpizm). Sprzeciw wobec
tradycyjnych norm estetycznych. Fascynacja brzydotą. Fizjologia.
Stanisław
Grochowiak.
Kolokwializm językowy. Drwina z uznanych kategorii estetycznych i wartości
(piękna, natchnienia lirycznego). Bunt. Współczucie dla ludzkiego cierpienia
(mizerabilizm). Konceptualizm (barokowe, zaskakujące zestawienia wyrazów): Czyści; Święty Szymon Słupnik; Płonąca
żyrafa.
Andrzej Bursa. Słownictwo
fizjologiczne i wulgarne. Rozczarowanie wobec zakłamania i fałszu socrealizmu.
Kontestacja. Ośmieszanie życiowego konformizmu: Sobota; Kasjer. - Sprzeciw wobec antyestetyzmu: Oda do turpistów Juliana Przybosia.
Neoklasycyzm. Powrót do
tradycji. W kręgu tradycji śródziemnomorskiej. Nawiązanie do mitologii i
historii antycznej. Uniwersalizm.
Zbigniew Herbert. Mitologia i
antyk (Dlaczego klasycy; Apollo i
Marsjasz; Próba
rozwiązania mitologii; Nike, która się waha). Dialog z utworami poprzednich
epok, reinterpretacje (Tren Fortynbrasa).
Etyka (Przesłanie Pana Cogito). Religia
i metafizyka (Sprawozdanie z raju; U wrót
doliny; Przesłuchanie anioła). Sztuka: ekfrazy (Wit Stwosz: Uśnięcie NMP). Wojna (Dwie krople). Totalitaryzm (Raport
z oblężonego Miasta; 17 IX). Współczesność (Pan Cogito a pop). Człowiek wśród przedmiotów (Kamyk; Stołek; Elegia na odejście pióra atramentu lampy). Uwaga! Ekfraza
- wiersz będący opisem dzieła sztuki.
Poezja
lingwistyczna.
Miron
Białoszewski.
Eksperyment literacki. Wieloznaczność i reizacja języka. Kontaminacja
(krzyżowanie) znaczeń. Zabawa znaczeniami słów. Sakralizacja przedmiotu
(artystyczna nobilitacja tandety); metafizyczna niezwykłość rzeczy. Skojarzenia
wizualne i intelektualne. Podobieństwo do futuryzmu: Karuzela z madonnami; Podłogo, błogosław!; Szare eminencje zachwytu;
Mironczarnia. Wiersz osobny: Wywiad
(tematem: rozmowa ze śmiercią).
Tymoteusz
Karpowicz
(Rozkład jazdy).
Nawiązania
- Nowa
Fala, tj. Stanisław Barańczak,
Adam Zagajewski, Julian Kornhauser, Ryszard Krynicki.
Poeci
- outsiderzy
(tzw.
kaskaderzy literatury). Indywidualizm.
Subiektywizm. Autodestruktywność. Wolność i przygoda. Niezgoda na małą
stabilizację.
Edward Stachura. Poeta i
prozaik. Antyurbanizm. Postawa antycywilizacyjna. Protest przeciw
uniformizacji. Bunt i kontestacja. Zarazem - przywołanie tradycji renesansowej
(rustykalnej; opozycja natury i cywilizacji) i romantycznej (prometejskiej). Piosenki (np. Człowiek człowiekowi; Piosenka dla zapowietrzonego; Życie to nie teatr).
Rafał Wojaczek. Dezintegracja
osobowości. Schizofreniczny obraz świata. Bezsens. Przypadkowość wartości.
Absurd. Miłość - tylko akt cielesnej perwersji. Pesymizm (także w odniesieniu
do transcendencji). Główny temat: śmierć: W
podwójnej osobie; Ballada bezbożna; Ojczyzna.
Poezja
religijna.
Ks. Jan Twardowski. Dobroć Boga; zaufanie
człowieka; kapłaństwo (Własnego
kapłaństwa się boję); Franciszkanizm. Zadziwienie urodą świata. Bóg - stale
obecny w Swym dziele (Stwarzał; Wyjaśnienie).
Pokora wobec świata (Mrówko ważko
biedronko). Mizerabilizm - współczucie dla cierpiących (Wierzę). Poetyka paradoksu.
Aforystyczność (pointy).
Anna Kamieńska. Twórczość
późna (po nawróceniu), np. tomy Przyjdź
Królestwo; Inne miejsca.
Poezja
wobec stanu wojennego.
Stanisław Barańczak (poemat Przywracanie
porządku), Zbigniew Herbert (Raport z
oblężonego miasta), Maciej Bieniasz (Idą
pancry na "Wujek"), Jacek Kaczmarski (Ballada pozytywna), Jerzy Narbutt (Lulajże, Jezuniu...), Tadeusz Kijonka (tom Czas zamarły), Tomasz Jastrun.
Inni
poeci:
Tadeusz Różewicz. Ocena
współczesnej cywilizacji. Bankructwo filozofii i etyki. Blisko egzystencjalizmu
i behawioryzmu. Relatywizacja wartości. Reizacja człowieka. Somatyzm . Moralizm (poemat Spadanie).
Byt ku śmierci (Drzewo). Religia nie
daje pociechy (Drewno).
Wisława
Szymborska.
Problemy egzystencjalne. Człowiek wobec przemijania (W rzece Heraklita). Względność systemów wartości (Rehabilitacja). Niezrozumienie wzajemne - nawet kochających się osób (Nic dwa razy). Niepowtarzalność
jednostki, będąca zarazem źródłem alienacji (Dwie krople). Śmierć (Kot w
pustym mieszkaniu). Niemożność stworzenia społeczeństwa idealnego (Utopia). Historia, ewolucja (Przemówienie w biurze rzeczy znalezionych).
"Człowieczeństwo bestii" (Pierwsza
fotografia Hitlera). Zanik wartości, np. zainteresowania dla kultury (Wieczór autorski). Mentalność
współczesnego człowieka (Prospekt). Wiersze
o sztuce; ekfrazy (Kobiety Rubensa;
Miniatura średniowieczna).
Ernest Bryll. Poezje i
dramaty. Stosunek do polskiej historii; rozsądek przeciw nucie martyrologicznej
(Wciąż o Ikarach głoszą...; Lekcja
polskiego - Słowacki).
Halina
Poświatowska.
Miłość. Śmierć. Kruchość życia. Kobiecość (***
[Kiedy umrę, kochanie]; *** [Kiedy
Izolda umierała]; *** [Jestem Julią]).
Ewa Lipska. Nieufność
wobec zakłamanej rzeczywistości PRL. Niepokój (My). Względność praw, zasad i wartości. Poetyka: język -
przedmiotem eksperymentów (Egzamin).
Stanisław
Barańczak.
Problemy moralne. Prawda i zakłamanie. Puste struktury języka (Spójrzmy prawdzie w oczy). Walka z
nowomową; język jako forma zniewolenia (Wypełnić
czytelnym pismem). Pustota przemówień politycznych (Protokół). Gra normami fonetycznymi, tzn. kojarzenie wyrazów
dźwiękowo podobnych (W atmosferze).
Przemijanie i wieczność Boga (Widokówka z tego świata). PRL (Co dziś
rzucili).
Inni:
Adam Zagajewski. Wiarygodność języka
(W pierwszej osobie liczby mnogiej).
Przemijanie, pamięć, świadomość, śmierć (Pamięć).
Etyczny kryzys człowieka (Epikur z mojej
klatki schodowej). Julian Kornhauser.
Ośmieszanie języka propagandy i mediów; moralne konsekwencje destrukcji aktu
mowy (Przemówienie). Ryszard Krynicki. Ironia; nawiązania do
surrealizmu i antyestetyzmu; rzeczywistość jako groźny dla psychiki chaos (Świat jeszcze istnieje). Jan Polkowski. Pragnienie wyrażenia
prawdy o świecie i człowieku. Filozofia (Strumień
wieczności).
Epika.
Powieść
historyczna.
Teodor Parnicki (Tylko Beatrycze).
Jarosław Iwaszkiewicz (Sława i chwała).
Władysław Hanna Malewska (pisarka
katolicka, Przemija postać świata). Antoni Gołubiew (pisarz katolicki; Bolesław
Chrobry). Esej historyczny. Paweł Jasienica
(właśc. Lech Beynar, Polska Piastów;
Polska Jagiellonów).
Proza o tematyce
wiejskiej.
Tadeusz Nowak (A jak królem, a jak katem
będziesz; także poezje). Wiesław Myśliwski (uogólniające sentencje,
uniwersalna prawda o egzystencji, np. Pałac;
Kamień na kamieniu; Widnokrąg; Traktat o łuskaniu fasoli). Edward Redliński
(Konopielka).
Proza
autobiograficzna.
Witold Gombrowicz (Dziennik). Jan
Lechoń (Dzienniki). Gustaw Herling-Grudziński
(Dziennik pisany nocą).
Proza o tematyce
żydowskiej.
Odchodząca kultura; zanikanie tradycji i religijności. Julian Stryjkowski (Austeria; Głosy w ciemności).
Proza
fantastycznonaukowa.
Stanisław Lem. Tematy: rozwój nauki
i techniki i jego wpływ na ludzką naturę; człowiek we Wszechświecie; sztuczna
inteligencja; refleksja na temat współczesnego społeczeństwa (antyutopia,
krytyka totalitaryzmów). Solaris; Bajki
robotów.
Proza
groteskowa.
Opowiadania Sławomira Mrożka (Wesele w
Atomicach; Słoń).
Eseistyka. Uwaga! Cechy gatunków już omawialiśmy! Esej literacki. Kazimierz Wyka
(Życie na niby; Rzecz wyobraźni). Jan
Kott (nt. Szekspira). Artur Sandauer (promotor twórczości Gombrowicza i
Schulza). Andrzej Kijowski (Arcydzieło
nieznane; Listopadowy wieczór). Esej podejmujący problemy kultury
europejskiej i dziedzictwa. Mit śródziemnomorski, np. Czesław Miłosz (Rodzinna Europa), Zbigniew Herbert (Barbarzyńca w ogrodzie), Mieczysław
Jastrun (Mit śródziemnomorski),
Jarosław Iwaszkiewicz (Podróże do Włoch). Esej podejmujący problemy etniczne,
etyczne, obyczajowe, religijne, np. Jan Józef Szczepański (Przed nieznanym Trybunałem), Henryk
Grynberg (Prawda nieartystyczna).
Szczególna
rola Czesława Miłosza. Jednostkowe
doświadczenia i uniwersalny wymiar. Polityka (Zniewolony umysł). Historia literatury i translatoryka (Ogród nauk). Filozofia i kultura (Widzenia nad zatoką San Francisco; Ziemia
Ulro).
Reportaż. Ryszard
Kapuściński: Cesarz; Szachinszach; Heban;
Podróże z Herodotem.
Felieton. Stefan
Kisielewski. Absurdy socjalizmu. Erudycja (Rzeczy
małe).
Inni
pisarze: Marek Hłasko. Naturalizm. Behawioryzm. Bunt moralny.
Beznadziejność egzystencji, cynizm ludzi z nizin; niezrealizowane marzenia o
lepszym życiu. Opowiadania i powieści. Pierwszy
krok w chmurach; Piękni dwudziestoletni; Sonata marymoncka. Marek
Nowakowski. Życie marginesu społecznego, podmiejskiej subkultury (tomy
opowiadań Ten stary złodziej; Benek
Kwiaciarz).
Tadeusz Konwicki. Mit Kresów (Kronika
wypadków miłosnych). Mała apokalipsa.
Człowiek w obliczu zagrożenia. Elementy groteski. Poetyka absurdu. Surrealizm.
Świat wynaturzony, wykrzywiony. Widmowa i tragiczna wizja państwa
totalitarnego.
Proza
wobec stanu wojennego.
Tadeusz Konwicki (Rzeka podziemna,
podziemne ptaki), Marek Nowakowski (Raport
o stanie wojennym).
Dramat (emigracyjny i
krajowy).
Witold
Gombrowicz.
Dramat absurdu - drwina i ironiczny dystans (Ślub). Groteska historiozoficzna; destrukcyjność ról narzucanych
człowiekowi; umowność konwencji, tzw. forma.
Tadeusz Różewicz. Rozpad osobowości
i zanik samoświadomości człowieka współczesnego; tzw. forma otwarta i łączenie
konwencji: parodii, farsy, groteski, dramatu poetyckiego; prozaizmy; nawiązanie
do moralitetu; typowość bohatera, tzw. Everyman/Quidam; brak powiązań między
scenami (Kartoteka).
Sławomir Mrożek: Tango. "Niemożność społeczna".
Nawiązanie do tradycji - końcowa scena (por. chocholi taniec w Weselu Wyspiańskiego). Obyczajowość:
bezwład i rozkład mieszczańskiej rodziny; konformizm; zbuntowany syn. Groteska
- połączenie realizmu i surrealizmu.
Uwaga! W dwóch ostatnich Kącikach
podamy jeszcze kolejne tematy (tym razem - wraz z podpowiedziami) do zadań
ikonicznych, językowych i literackich. Może któreś z nich pojawi się na
egzaminie pisemnym bądź ustnym? A poniżej - pytanie, do którego podpowiedź
będzie za tydzień.
Bibliografia:
Najważniejsze
syntezy historycznoliterackie.
Historia literatury polskiej;
Historia literatury powszechnej.
Ćwiczenie
Jakie utwory można wziąć pod uwagę
pisząc rozprawkę na temat: Samotność – zrządzenie losu czy świadomy wybór
człowieka? Uzasadnij swoją opinię nawiązując do wybranych dzieł literackich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz