Podpowiedzi do Ćwiczenia z ubiegłego tygodnia. Można wziąć pod uwagę utwory: Biblia [Adam - Rdz 2, 18-25; samotność apostoła - Mt 19,27-30, Mk
10,28-30; Chrystus
przed męką - Mt 26,36-46=Mk 14,34-35]; mitologia
grecka [Prometeusz]; Przypadki
Robinsona Crusoe Daniela Defoe; Dziadów
część III i Konrad Wallenrod Adama
Mickiewicza; Hymn [Smutno mi, Boże…] i Kordian Juliusza Słowackiego; Latarnik
Henryka Sienkiewicza; Zbrodnia i kara
Fiodora Dostojewskiego; Ludzie
bezdomni Stefana Żeromskiego; Mały
Książę Antoine'a de Saint-Exupéry'ego; Dżuma
[postać doktora Rieux] Alberta Camusa;
Wieża Gustawa Herlinga-Grudzińskiego;
Campo di Fiori Czesława Miłosza;
Bliscy i oddaleni ks. Jana Twardowskiego.
Zgodnie z zapowiedzią, dziś przedstawimy
kilka ćwiczeń wraz z podpowiedziami. Mamy nadzieję, że będą pomocą i inspiracją
dla samodzielnych interpretacji i poszukiwań.
Ćwiczenie 1. Tekst ikoniczny a tekst literacki
Przedstaw
niektóre wizje Sądu Ostatecznego w tekstach kultury. Dokonaj porównawczej
interpretacji fresku "Sąd Ostateczny" Michała Anioła (ze ściany ołtarzowej
w Kaplicy Sykstyńskiej) oraz wiersza "W Kaplicy Sykstyńskiej"
Kazimierza Przerwy-Tetmajera, zestawiając je z dwoma wybranymi przez siebie
tekstami literackimi.
Tu
ściana cała ryczy jak bawół zraniony!
Ten
Chrystus tam, jak piorun, z cyklopa ramiony,
ta
trupia głowa pełna boleści i jęku,
ten
szturm klątew, rozpaczy, wściekłości i lęku,
farba
zmieniona w kamień, pędzel w dłuto, siła,
co,
zda się, góry pięścią na miał by kruszyła!
Źrenice
głuche patrzą spod skostniałych powiek - -
wulkan
to chyba z siebie wyrzucił, nie człowiek.
(z tomu Poezje. Seria III, 1898)
Trudno
rozpocząć omówienie motywu Sądu bez nawiązania do Biblii. Zatem warto oprzeć się na Mt 25, 31-46 [Gdy Syn Człowieczy przyjdzie w swej chwale (…),
wtedy zasiądzie na (…) tronie…]. Ważne, by dostrzec tu bliskość Sędziego i
Jego stworzenia (Mnieście uczynili /
Mnieście nie uczynili). Jest to więc Król pełen chwały i potęgi, ale też dobroci.
Sąd Ostateczny Michała Anioła
powstał w I połowie XVI w. W centrum dominuje postać Chrystusa – Sędziego.
Towarzyszą mu Matka Boska oraz – siedzący u Jego stóp – święci Bartłomiej i
Wawrzyniec. Wśród dynamicznie ujętych, skłębionych sylwetek, wyróżnia się
postać Maryi – łagodna i współczująca. Św. Bartłomiej trzyma w rękach nóż i
własną skórę, które przypominają jego męczeńską śmierć. Św. Wawrzyniec niesie
ruszt, na którym został spalony. Chrystus wygląda na surowego sędziego; Jego muskularne ciało świadczy o potędze i
ogromnej sile fizycznej. Gestem wzniesionej dłoni, odwracając twarz od
sądzonych przez Siebie osób, wydaje wyrok. Nie musi patrzeć, bo wie o nich
wszystko.
Ważna
jest symbolika skóry. Zauważmy, że zarówno św. Bartłomiej, który zginął odarty
z niej, jak i św. Wawrzyniec, którego skórę spalono, niejako przypominają, że
to, co cielesne, musi zostać przemienione. Istotne jest także ciało Chrystusa
przypominającego atletę z antycznych rzeźb. Właśnie do tego ujęcia nawiązuje
wiersz Przerwy-Tetmajera, będący ekfrazą, czyli poetyckim „opisem” dzieła
ikonicznego. Chrystus jest dla poety postacią niemal mityczną, budzącą grozę i
strach (ściana cała ryczy; ta trupia głowa pełna boleści i jęku, / ten
szturm klątew, rozpaczy, wściekłości i lęku). Nieczułym (Źrenice głuche) posągiem (farba zmieniona w kamień, pędzel w dłuto).
Mocarzem (siła, co […] góry pięścią na miał by kruszyła!).
Odczytanie zupełnie odmienne od biblijnego ujęcia.
Ten
sam fresk spróbował zinterpretować także Jan Paweł II w drugiej części Tryptyku rzymskiego (Medytacje nad „Księgą Rodzaju” na progu
kaplicy Sykstyńskiej). Autor dostrzegł przede wszystkim kolorystykę dzieła.
Chrystus nie budzi w odbiorcy lęku, bo Sąd jest – według niego – konsekwencją
grzechu (nawiązanie do Księgi Rodzaju!)
i naturalnym zamknięciem życiowej drogi (Kres
jest tak niewidzialny, jak początek). Dostrzega metafizyczny sens dzieła.
Nie skupia się na zaprezentowanych szczegółach. Widzi całościowo (W tym wnętrzu Sąd dominuje nad wszystkim),
ale w blasku nadziei (Non omnis moriar).
Jednak
w literaturze „przeraźliwe” wizje Sądu dominują nad pogodnymi. Można wziąć pod
uwagę Dies irae Jana Kasprowicza lub U wrót doliny Zbigniewa Herberta.
Jest
jeszcze szczególny wiersz: Piosenka o końcu świata Czesława Miłosza. Z pozoru – sielski obraz,
pełen kolorów i światła. Ale czy tu sądu w ogóle nie ma? Pszczoła – to dawny
symbol Sędziego i Zbawcy (słodycz, czyli łagodność, ale też żądło –
sprawiedliwość). Podobnie rybak – Chrystus. Trzykrotne anaforyczne Dopóki wprowadza niepokój. Staruszek
kojarzy się z apokaliptycznymi starcami. Bo Apokalipsa trwa, a nikt jej nie
dostrzega. I sąd także trwa, gdyż Sędzia jest wśród ludzi.
Ćwiczenie 2. Tekst językowy
Jakimi
środkami językowymi posłużył się Miron Białoszewski przedstawiając warunki, w
jakich znalazła się ludność Warszawy w czasie powstania? Omów zagadnienie na
podstawie fragmentu „Pamiętnika z powstania warszawskiego”.
Raptem
— bombowce. I już kucają na dachy, sypią bomby. Już ich nie ma. Już są. Dalsze.
Bliższe. Już wlatują w Barokową. My też. One na oślep. My też. My to ja. Z
drugim. Jak ja. My. We dwóch. Tu. Tylko. Ni stąd, ni siąd. Bo już. Są!
Wpadliśmy. Do jednoczegoś piętrowego... Co (?) puste, lata, latamy po (?) dole,
sali (?) czymś (?) hali (?), co już się zmienia, huczy, brzęka, lecimy, cegły lecą,
bombowce paskudzą. Cegła przysłowiowa. Jedna. A tu tyle: pac! pac! My z
podniesionymi kołnierzami. Co za głupi instynkt? Skaczemy. Pac-pac! Byle nie
dać się. Trafowi. Wszystko ważne. Bo leci. Ukosami. Z rozpędów. Pomiędzy
murkami. Szszu — brzrzum. Osypy. Tynki. Coś. Rynnowo. Czekać? Nie. Ale byle nie
stać. Szszum. Ta góra fruwa, może usiąść... My skoki na ileś, naraz pac! Nic.
Uniki. Same... Jak trzeba, w moim mniemaniu. (…) Po nalocie. Facet w swoją. Ja
w swoją. Wtedy biegiem. Długa. Plac. Długa. Mostowa. W dół. Przejścia. Dół. Rybaki. Kocie łby. My. Czyli — o!
jest! — Swen spłakany. Łapie mnie.
Autor
zastosował stylizację na język mówiony. Odtworzył środkami językowymi niebezpieczeństwo,
niepewność, nerwowość i niedogodności warunków bytowania mieszkańców Warszawy w
tym czasie. Szybki bieg pod bombami i walącymi się cegłami sugerują krótkie, eliptyczne wypowiedzi, np. Raptem [nadleciały] bombowce. One na oślep [lecą]. My też [na oślep lecimy]. My [robimy] skoki na ileś [metrów]. Facet
[idzie] w swoją [stronę]. Wtedy biegiem [puściłem się] itd. Narrator
myśli fragmentami zdań. Często pomija orzeczenia (czasowniki). Zaczętego
zdania nie kończy, rozpoczyna inne, by po chwili wrócić do poprzedniej myśli. W
ten sposób powstają anakoluty, np. Co (?) puste, lata, latamy po (?) dole, sali
(?) czymś (?) hali (?), co już się zmienia (…). Widzimy więc przewagę środków składniowych. Czasem
pojawiają się nerwowe przejęzyczenia, np. Do jednoczegoś piętrowego... [= do czegoś
jednopiętrowego]. Niecodzienność i niepewność sytuacji czasem nie daje się
opisać w znanym słownictwie, stąd sięgnięcie po neologizm (rynnowo).
Słownictwo i frazeologia pochodzą z języka kolokwialnego, np. Ni stąd, ni siąd; facet; paskudzą. Ważną
funkcję spełnia dźwiękonaśladowczość
(onomatopeja) – tak narrator notuje otaczające
go dźwięki, np. Szszu — brzrzum; Szszum;
pac! pac! Groźną rzeczywistość charakteryzuje również poszarpana,
rozchwiana składnia. Opisujący „nie nadąża” za błyskawicznie zmieniającą się rzeczywistością,
np. Raptem — bombowce. (…) Już ich nie ma. Już są. Niemal „w biegu”
notuje obrazy i wrażenia. Stanowi nieustannego zagrożenia odpowiada w języku nerwowa intonacja, zdziwienia zasygnalizowane pytajnikami, mnogość elips, nieporadny
język. Niemal „atawizm językowy”, tzn. cofnięcie się do wcześniejszych form
rozwoju mowy. Przecież właśnie dzieci lubią dźwiękonaśladowczość (onomatopeje to
„pierwsze słowa” dziecka, por. np. ku-ku,
nia-nia, apsik itp.). Białoszewski działa w utworze na zmysły – słuch,
zapach. Odtwarza je w języku. Pamiętajmy,
że to pisarz z grupy tzw. lingwistów! (Uwaga! To zagadnienie omawialiśmy prezentując historię
literatury powojennej).
Inne
możliwe tematy językowe. Raczej pewne są zagadnienia z retoryki (np.
przemówienie), manipulacji i perswazji językowej (por. Rok 1984 Orwella – zagadnienie nowomowy), języka mediów, reklamy,
współczesnych komunikatorów, sms, Internetu, portali społecznościowych; także
języka potocznego, uczniowskiego itp. Pisaliśmy już o tym w początkowych Kącikach.
Ćwiczenie
3. Temat literacki
Omów funkcje (i
rodzaje) tytułu w literaturze na wybranych przez siebie przykładach.
Najogólniej
– tytuł (z którego wnioskujemy o funkcjach!) może np. przedstawiać głównego
bohatera (Antygona Sofoklesa; Pan Tadeusz Mickiewicza, Latarnik Sienkiewicza), także zbiorowego
(Chłopi Reymonta; Ludzie,
którzy szli Borowskiego), zawierać próbę interpretacji jego postawy (Moralność pani Dulskiej Zapolskiej), stanowić
apostrofę do niego (Do trupa Morsztyna)
lub do przedmiotu (Podłogo,
błogosław! Białoszewskiego), przedstawiać temat dzieła (Wesele Wyspiańskiego), miejsce akcji (Nad Niemnem Orzeszkowej), główny
rekwizyt (Kamizelka Prusa), zawierać
nazwę gatunku literackiego (Treny; Hymn
do Nirwany), wyraźnie wskazywać na piszącego (Moja piosnka (II) Norwida), być
metaforą (Potop Sienkiewicza; Granica Nałkowskiej; Przedwiośnie Żeromskiego),
zawierać stosunek autora do tematu – w tym wypadku ironię (Miłosierdzie
gminy Konopnickiej), mieć niejasne znaczenie (Ferdydurke Gombrowicza). Inna grupa tytułów, to: będące cytatem (Na wschód od
Edenu Johna Steinbecka – nawiązanie do fragment Księgi Rodzaju),
aluzją do innego tytułu (Nie-Boska Komedia Z. Krasińskiego – nawiązanie
do Boskiej Komedii Dantego Alighieri).
Możemy również spodziewać się polecenia, by omówić
funkcje motta, cytatu, nawet – a to
nie jest łatwe – aluzji literackiej. Uwaga! Liczne przykłady aluzji literackiej i motta w
literaturze – por. opracowanie Motywy literackie i filmowe.
Ćwiczenie
4.
Jakie utwory
literackie weźmiesz pod uwagę pisząc rozprawkę na temat: Nie daj się
zwyciężyć złu… Czy człowiek XX w. wywiązał się z tego zadania? Omów na
przykładzie różnych tekstów kultury.
Możemy nawiązać do tekstów prezentujących oblicza
wojny, totalitaryzmów, zagrożeń moralnych (odwaga i tchórzostwo, konformizm, kariera
a wierność/niewierność ideałom młodości itp.). Przykłady: Kamienie na
szaniec Kamińskiego, Granica Nałkowskiej; Dżuma Camusa;
Przesłanie pana Cogito Herberta; poezje Barańczaka i Lipskiej; Schyłek
wieku Szymborskiej; Spadanie Różewicza; Campo di Fiori
Miłosza. Filmy
(mamy przedstawić teksty kultury,
zatem niekoniecznie tylko literaturę): Przesłuchanie Bugajskiego, Człowiek
z marmuru Wajdy, Struktura kryształu i Barwy ochronne Zanussiego.
Ćwiczenie
5.
Jakie utwory
literackie weźmiesz pod uwagę pisząc rozprawkę na temat: Bywa nieraz, że stajemy w obliczu prawd, dla
których brakuje słów (św. Jan Paweł II). Czy literatura XX w. potwierdza tę
myśl? Możesz wziąć pod uwagę literaturę piękną, literaturę faktu oraz rozprawy
naukowe.
Temat
(w doborze dzieł) trochę podobny do poprzedniego. Literatura XX wieku – to w
dużej mierze nawiązanie do dwu wojen światowych. Ale nie tylko. Obrazy heroizmu
i podłości. Bohaterstwa i tchórzostwa. I jedne, i drugie wprawiają człowieka w
zdumienie: do czego jesteśmy zdolni? Na przykład: bohaterskie, piękne postaci mamy w Kamieniach na szaniec Kamińskiego, Dywizjonie 303 Fiedlera, Zdążyć
przed Panem Bogiem (Michał, Pola) Hanny Krall, Inny świat (Kostylew) Herlinga-Grudzińskiego, Przed nieznanym Trybunałem (św. Maksymilian M. Kolbe)
Szczepańskiego, Początek (Romnicki)
Szczypiorskiego, Pianista (Wilm
Hosenfeld) Szpilmana. Braterstwo i międzyludzka solidarność są tematem Ziemi, planety ludzi Antoine’a de
Saint-Exupéry’ego. W literaturze XX w. są także postaci przerażające okrucieństwem, bezdusznością czy obojętnością,
por np. Medaliony [Doktor Spanner – podziw młodego świadka
dla „produkcji” mydła z ludzi, Dno –
kanibalizm więźniarek, Dorośli i dzieci w
Oświęcimiu – zabawa kawałkami ludzkich kości], Rozmowy z katem (Jűrgen Stroop) Moczarskiego, Pożoga Kossak, Niemcy [tu:
jednoaktówka Naszyjnik] Kruczkowskiego. Również Sezon maczet Hatzfelda - wstrząsające
relacje morderców z okresu ludobójstwa w Rwandzie (1994 r.). Zagubione,
nieszczęśliwe osoby mamy np. we wspomnianym
Innym świecie (Marusia).
Wielowymiarowym, ważnym utworem jest Dżuma
Camusa, w której widzimy całą gamę postaci w bardzo różnorodny sposób
podchodzących do walki ze złem. Warto – może już na przyszłość (bo warto przeczytać!) – wspomnieć Między heroizmem a bestialstwem Konstantego
Michalskiego i Efekt Lucyfera. Dlaczego
dobrzy ludzie czynią zło? Philipa Zimbardo (opis eksperymentu
stanfordzkiego).
Ćwiczenie
6.
Jakie utwory
literackie weźmiesz pod uwagę pisząc rozprawkę na temat: Na luksus zapomnienia nie możemy sobie
pozwolić (Tadeusz Borowski). Rozważ
motyw pamięci i czasu w tekstach kultury
i uzasadnij prawdziwość lub nie prawdziwość zacytowanego zdania.
Sztuka. Obraz Trwałość pamięci (Miękkie zegary) Salvadora Dalego. Literatura. Utwory dotyczące
wojny i okupacji (na przykład wymienione wyżej) i w ogóle historii, tzn.
dotyczące pamięci zbiorowej, np. Dziadów część III (sc. 1, Jan:
Jeśli zapomnę o nich, Ty, Boże na niebie,
/ Zapomnij o mnie) Mickiewicza, Który
skrzywdziłeś Miłosza, Ocalony
Różewicza, ale
także: Exegi monumentum Horacego czy Śpieszmy się ks. Jana Twardowskiego.
Ćwiczenie
7.
Dokończ tabelkę
według przykładu. Wszystkie postaci pochodzą z lektur z *. Jedyna
trudność, to powieść historyczna Sienkiewicza. W „Podstawie programowej” są do
wyboru trzy: „Krzyżacy”, „Potop” i „Quo vadis”. Pamiętajmy,
że obecny rok poświęcono Sienkiewiczowi! W poniższej tabelce ujęto
postaci ze wszystkich, zatem nie każdą możemy znać. W pozostałych przykładach -
radzę poprawnie odpowiedzieć, bo wiemy, czym taka nieznajomość grozi!
Odpowiedzi - za tydzień!
Postać
|
Opis postaci
|
Tytuł
|
Autor
|
Hlawa
|
Czech,
giermek Zbyszka
|
Krzyżacy
|
Henryk
Sienkiewicz
|
Szprot
|
|||
Nos
|
|||
Pylaszczkiewicz
|
|||
Deklewski
|
|||
Kokosiński
|
|||
Adela
|
|||
Filidor
|
|||
Charłamp
|
|||
Wacław
|
|||
Zend
|
|||
Żegota
|
|||
Sanderus
|
|||
Pelikan
|
|||
Germanin
Gulo
|
|||
Klimina
|
|||
Dziewczyna
[Zosia]
|
|||
Molinari
|
|||
Bajkow
|
|||
Marysia
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz