Odpowiedzi do Ćwiczenia z poprzedniego tygodnia:
Postać
|
Opis postaci
|
Tytuł
|
Autor
|
Hlawa
|
Czech, giermek Zbyszka
|
Krzyżacy
|
Henryk Sienkiewicz
|
Szprot
|
ajent handlowy Rzeckiego
|
Lalka
|
Bolesław Prus
|
Nos
|
członek krakowskiej bohemy artystycznej
|
Wesele
|
Stanisław Wyspiański
|
Pylaszczkiewicz
|
Syfon, prymus, przedstawiciel grzecznych chłopiąt
|
Ferdydurke
|
Witold Gombrowicz
|
Deklewski
|
fabrykant powozów
|
Lalka
|
Bolesław Prus
|
Kokosiński
|
żołnierz Kmicica
|
Potop
|
Henryk Sienkiewicz
|
Adela
|
służąca w domu ojca narratora
|
Sklepy cynamonowe
|
Bruno Schulz
|
Filidor
|
profesor Syntetologii z Leydy
|
Ferdydurke
|
Witold Gombrowicz
|
Charłamp
|
dowódca pułku dragonów, wierny Radziwiłłowi
|
Potop
|
Henryk Sienkiewicz
|
Wacław
|
syn Rejenta Milczka
|
Zemsta
|
Aleksander Fredro
|
Zend
|
żołnierz Kmicica
|
Potop
|
Henryk Sienkiewicz
|
Żegota
|
więzień w klasztorze Bazylianów
|
Dziadów cz. III
|
Adam Mickiewicz
|
Sanderus
|
wędrowny sprzedawca odpustów
|
Krzyżacy
|
Henryk Sienkiewicz
|
Pelikan
|
zdrajca narodu, zabiegający o łaski u Senatora
|
Dziadów cz. III
|
Adam Mickiewicz
|
Germanin Gulo
|
niewolnik, nauczyciel
i wychowawca Winicjusza
|
Quo vadis
|
Henryk Sienkiewicz
|
Klimina
|
starościna wesela, chrzestna Isi
|
Wesele
|
Stanisław Wyspiański
|
Dziewczyna [Zosia]
|
duch „pośredni”, pasterka
|
Dziadów cz. II
|
Adam Mickiewicz
|
Molinari
|
włoski skrzypek
|
Lalka
|
Bolesław Prus
|
Bajkow
|
szambelan, współpracownik Nowosilcowa
|
Dziadów cz. III
|
Adam Mickiewicz
|
Marysia
|
siostra Panny Młodej
|
Wesele
|
Stanisław Wyspiański
|
Już
za kilka dni egzamin pisemny. Dlatego dziś jeszcze kilka tematów rozprawek i
jeden tekst ikoniczny na egzamin ustny. Za tydzień – ostatni (w tym sezonie?) Kącik. Niespodzianka (także na egzamin
ustny).
Ćwiczenie
1
Prawdziwa sztuka
jest zawsze współczesna (Fiodor Dostojewski). Czy zgadzasz się z tą opinią?
Literatura. Pytanie o
ponadczasowość niektórych tekstów kultury. Można wziąć pod uwagę utwory: Biblia, np. Księga Hioba (cierpienie niezawinione), Ewangelie (tematyka moralna: Kazanie na górze i przypowieści,
ofiara – postać Chrystusa, zdrada – Judasz itp.); Odyseja Homera (motyw wędrówki); Exegi monumentum Horacego (trwałość sztuki); tragedia antyczna i
Szekspira (odwieczne tematy, np. konflikty z Antygony i Króla Edypa
Sofoklesa, dylematy etyczne władzy w Makbecie
Szekspira); Dzieje Tristana i Izoldy
Bédiera (miłość i wierność); ogólnoludzkie problemy w bajkach (np. Ezopa i La
Fontaine’a); Faust Goethego (poszukiwanie
wiedzy; człowiek w obliczu pokusy); Zbrodnia
i kara Dostojewskiego (dylematy indywidualizmu); Jądro ciemności Conrada (człowiek wobec innych kultur); Mistrz i Małgorzata Bułhakowa (dylematy
dobra i zła); Mały Książę Antoine’a
de Saint-Exupéry’ego (samotność, poszukiwanie zakorzenienia i przyjaźni), Granica Nałkowskiej (kariera a etyka). Sztuki
plastyczne. Tu można sobie „poszaleć” i wymienić któregoś z
wybitnych malarzy, np. Rembrandta, Rubensa itp. Film. Jak poprzednio, czyli np.
ponadczasowe, pełne etycznych znaczeń dzieła Bressona, Tarkowskiego, Buñuela,
Bergmana, Kieślowskiego, Felliniego. Te, które znamy. Uwaga! To zależy od sformułowania tematu, ale może
wystarczyłoby omówić tylko dzieła literackie (wyraźnie to zaznaczając).
Ćwiczenie
2
Tyle
wiemy o sobie, ile nas sprawdzono (Wisława Szymborska). Prawda czy fałsz? Omów
na podstawie utworów literackich.
Przykładowe utwory: Wesele Wyspiańskiego
(działanie i niezdolność do czynu); Granica Nałkowskiej (upadek
moralny); człowiek w sytuacji
ekstremalnej, czyli literatura obozowa, np. Medaliony Nałkowskiej, Inny
świat Herlinga-Grudzińskiego, Opowiadania Borowskiego; Kamienie na szaniec Kamińskiego
(człowiek a wojna, np. postawa Rudego w trakcie przesłuchań, przyjaźń); Dżuma Camusa; Hańba domowa Trznadla
(literatura faktu – postawy pisarzy wobec PRL, konformizm); Stary człowiek i
morze Hemingway’a; Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej Szymborskiej
(z tego wiersza pochodzi zawarty w tytule cytat).
Ćwiczenie 3
Ludzie
nie mogą być nigdy wolni, ponieważ są słabi, występni, nędzni, zbuntowani (F.
Dostojewski). Prawda czy fałsz? Omów na podstawie utworów literackich.
Przykładowe utwory: Antygona Sofoklesa; Makbet
i Hamlet Szekspira; Lew i zwierzęta Krasickiego; Nie-Boska
komedia Krasińskiego; Szewcy Witkiewicza (Witkacego); literatura
obozowa; twórczość Orwella (Rok 1984, Folwark zwierzęcy), Egzamin
Lipskiej; Głosy Szymborskiej; Cesarz Kapuścińskiego; Tren
Fortynbrasa, Raport z oblężonego Miasta Herberta.
Ćwiczenie 4
Dobro
jednostki czy ogółu – co ważniejsze? Omów na podstawie utworów literackich.
Przykładowe utwory: Biblia [Ewangelie
– Chrystus]; mitologia grecka [Prometeusz, Asklepios]; literatura romantyczna
(np. Dziadów część III, Pan Tadeusz i Konrad Wallenrod
Mickiewicza, Kordian Słowackiego); Ludzie bezdomni Żeromskiego;
Dywizjon 303 Fiedlera; Dżuma Camusa; antyutopie (np. Rok 1984
i Folwark zwierzęcy Orwella).
Ćwiczenie
5
Czy
szczególne okoliczności mogą usprawiedliwić postępowanie sprzeczne z
podstawowymi zasadami etyki lub obowiązującym prawem? Rozważ problem odwołując
się do utworów literackich z różnych epok.
Przykładowe utwory: Antygona Sofoklesa; Książę
Niccolo Machiavellego; Makbet Szekspira; Konrad Wallenrod Mickiewicza;
literatura wojenna i obozowa (np. łamanie ustanowionego przez okupanta prawa,
powstanie w getcie warszawskim, powstanie warszawskie itp.); Przesłanie Pana
Cogito Herberta; literatura stanu wojennego lub na jego temat.
Ćwiczenie 6
trawiłem lata by
poznać prostackie tryby historii / monotonną procesję i nierówną walkę / zbirów
na czele ogłupiałych tłumów / przeciw garstce prawych i rozumnych (Zbigniew Herbert,
Elegia na odejście pióra atramentu lampy).
Kto w większym stopniu tworzy historię:
jednostki czy tłumy? Omów na przykładach z literatury i historii.
Przykładowe utwory: Antygona i Król Edyp
Sofoklesa; Biblia [np. Księgi Machabejskie, Księgi Samuela];
Makbet Szekspira; Konrad Wallenrod i Dziadów cz. III Mickiewicza;
Nie-Boska komedia Krasińskiego; Kordian Słowackiego [zob. też
nawiązanie do Winkelrieda]; Bema pamięci żałobny rapsod C.K. Norwida;
Quo vadis, Trylogia i Krzyżacy Sienkiewicza; Przedwiośnie Żeromskiego; wiersze
Baczyńskiego (np. Ten czas; Pokolenie [Wiatr drzewa spienia]; Pokolenie
[Do palców przymarzły struny];
Z głową na karabinie); Przesłanie Pana Cogito i Tren Fortynbrasa Herberta.
Postaci
historyczne, np. Wilhelm Tell, Wallenstein, Napoleon I. Także: wybitni
odkrywcy, naukowcy, wynalazcy, społecznicy.
Ćwiczenie
7
Podróż, wędrówka
- przyjemność, przygoda, konieczność, wyzwanie czy doświadczenie?
Przykładowe
utwory: Biblia [np. wędrówka do Ziemi
Obiecanej - Księga Wyjścia i nast.;
wędrówka mędrców za gwiazdą - Mt 2,1-12; ucieczka
do Egiptu - Mt 2,13-15; wędrówka
Jezusa - Nauczyciela - Mk 6,6; podróże
św. Pawła - Dzieje Apostolskie];
mitologia grecka [Jazon, Odyseusz]; Boska
Komedia Dantego; Przypadki Robinsona
Crusoe Defoe'a; podróże
romantyków (np. Sonety krymskie
Mickiewicza, Kordian Słowackiego, Pielgrzym Norwida); Lalka Prusa; Mały Książę Antoine'a de Saint-Exupéry'ego; Pielgrzym Paulo Coelho.
Ćwiczenie
8
„Strategia
skandalu obliczona jest na epatowanie publiczności, dotyczy najczęściej spraw
obyczajowych i szybko „wietrzeje”. Natomiast literatura rozumiana jako wyzwanie
stanowi świadomą grę o wartości i
często autor płaci za to wysoką cenę – cenę niezrozumienia.” (Seweryna
Wysłouch, "Skandal i prowokacja w literaturze"). Czy prowokacja (tematyczna, stylistyczna) w literaturze służy tylko „epatowaniu
publiczności”?
Chyba
należałoby dowieść, że prowokacja (formalna) jest wyzwaniem i „grą o wartości”. W tym celu można
prześledzić kilka eksperymentów formalnych, głównie prekursorskich wobec
literatury zastanej, np. "czysta forma" Witkacego (w opozycji do
dramatu realistycznego), Trans-Atlantyk i
Ferdydurke Gombrowicza (nowatorstwo
formalne i "prowokacja" treściowa), futuryzm, turpizm, antyestetyzm,
poezja lingwistyczna. Eksperymenty w formach przebiegu narracji (Joyce i
strumień świadomości, proza po II wojnie światowej, np. Butor, Cortazár).
Także: „prowokacje" tematyczne, np. naturalizm, Skumbrie w tomacie Gałczyńskiego, Bal w Operze Tuwima, opowiadania Borowskiego (konstrukcja narratora
mającego imię i elementy biografii tożsame z autorem).
Ćwiczenie
9
Refleksja i sąd
nad historią w tekstach kultury. Rozważ problem w oparciu o obraz "Dwie
małpy" Pietera Bruegla (Starszego), nawiązującego do niego wiersza "Dwie
małpy Bruegla" Wisławy Szymborskiej oraz dwóch innych tekstów kultury.
Na
pierwszym planie obrazu Dwie małpy
malarz umieścił tytułowe zwierzęta przykute łańcuchami do ściany okna w którym
siedzą. Przed nimi leżą rozrzucone łupiny orzechów. Interpretatorzy widzą w
tych ostatnich nawiązanie do niderlandzkiego przysłowia: "kłócić się o
orzech laskowy", tzn. "o głupstwo". Obraz prezentuje groźne
konsekwencje awantury o błahostkę: uwięzienie. Drugi plan - to widok portu (w
Antwerpii). Zwierzęta - zrezygnowane, przygnębione pobytem w niewoli - patrzą w
przeciwnym kierunku.
Wiersz
Szymborskiej to ekfraza (literacki
"opis" dzieła sztuki). Składa się z trzech nierównych strof.
W pierwszej została zarysowana sytuacja liryczna: podmiot - bezpośrednio
nawiązując do obrazu Bruegla - śni o egzaminie maturalnym. Wspomina o
zniewoleniu małp i niedostępnej, choć będącej tak blisko wolności, ukazanej
przy pomocy animizacji (fruwa niebo)
i personifikacji
(kąpie się morze).
Jednocześnie następuje tu pewne przesunięcie znaczeń, jakby delikatna metonimia
(bo naprawdę niebo nie fruwa, ale ptak fruwa po niebie; morze się nie kąpie,
ale człowiek kąpie się w morzu). Druga strofa - kluczowa - dopowiada temat
egzaminu. Trzecia - nawiązuje do słów jąkam
się i brnę z poprzedniej. Do nich odnosi się tu podpowiada. Zarówno budowa stroficzna, jak wersyfikacyjna
wiersza jest nieregularna. Od czasu do czasu pojawiają się jednak rymy
niedokładne (ważne dla interpretacji): brnę
- sen (brnę w senny koszmar?!) i drzemie –
milczenie (asonans).
Wreszcie: słucha - łańcucha. Widzimy?
Wielki maturalny sen, czyli: ważny? długo
trwający? niekończący się? Maturalny
- składany z dojrzałości (do człowieczeństwa?). Dziwny to egzamin. Człowiek -
apogeum w ewolucji (ponoć małpa jest mniej doskonałym bytem!), "cofnął
się" w rozwoju, bo właśnie małpa go egzaminuje! I podpowiada (wskazując na
to, co jej zgotował: łańcuch)! I ocenia (z niewiedzy). Bo egzamin z ludzkiej
historii, to sprawdzian z ciągłych konfliktów, przemocy, prób zniewolenia i ludzi, i przyrody. Małpy
pokazują swą wyższość (jedna patrzy
ironicznie druga niby słucha).
Małpy, które w ikonografii chrześcijańskiej, znanej w czasach Bruegla, symbolizowały
próżność, głupotę i skąpstwo (kłócą się o łupiny, tj. o błahostkę)! Natura
- zniewolona przez człowieka - egzaminuje go z człowieczeństwa. I egzamin
wypada słabo! Słowa-klucze: sen, egzamin (matura), łańcuch (niewola).
To też klucze do ludzkiej historii, boleśnie powtarzalnej.
Tutaj
można nawiązać do innych tekstów. Wymieńmy niektóre. Koniec
i początek tej samej autorki. Znów krwawa historia.
Niczego się nie uczymy (kamery wyjechały
już / na inną wojnę). Zapominając o gehennie (przeżarte rdzą argumenty), szykujemy nową. Historia
Krzysztofa
Kamila Baczyńskiego, w której powtarzalność dziejów zaznaczono
trójdzielną kompozycją. Część 1 – tu podkreślono ją czasem przeszłym i "historycznością"
rekwizytów (arkebuzy, rapier, czako); część 2 - czasem przyszłym (przyjdziecie, odgarniecie
[wspomnienia]); część 3 - wyrażając przekonanie o niezmienności tych praw,
czyli powracając do czasu teraźniejszego (Jeszcze
słychać śpiew i rżenie koni). Pieśń
Tadeusza
Borowskiego. Historia - to wieczny koszmar, a zwycięzcy są także
niewolnikami (por. "egzaminatorki" małpy również były uwięzione). Elegia na odejście pióra atramentu lampy Zbigniewa
Herberta. Elegia - czyli utwór żałobny. To nie tylko nostalgiczne
wspomnienie starych rekwizytów. Część 3 (pożegnanie lampy) wprowadza refleksję
ogólnoludzką. To odrzucenie historiozoficznego optymizmu.
"Opuszczenie" bezpiecznego dzieciństwa (strefy niewinności). Swoiste
"zgaszenie lampy". Wkroczenie w dorosłość (por. matura u
Szymborskiej), znaczoną trybami historii.
Orszaki, dworaki
Agnieszki Osieckiej (tekst piosenki). Znowu mroki historii (Historio, historio, / czarna dyskoteko, /
nie pozwalasz wytchnąć / ludziom ani wiekom; bywa, że cię piszą / kłamcy i gówniarze; Historio, historio, / ty żarłoczny micie, / co dla ciebie znaczy /
jedno ludzkie życie?). Powrót do Szymborskiej:
Głosy. Groźne memento, ujęte w formę
rozmowy rzymskich senatorów. Przeraża ich pogarda dla małych narodów, które rozumieją
mało; trzeba je więc podbić, zniewolić. Opracowując odpowiedź na tak
sformułowany temat (teksty kultury),
można by też wziąć pod uwagę filmy (np. historyczne), ale pamiętajmy, że
literatura jest najważniejsza (!).
Wszystkim Maturzystom z całego serca
życzymy zdania egzaminów z satysfakcjonującymi wynikami! Za
tydzień - ostatni (w tym sezonie?) "Kącik", może pomocny w trakcie
egzaminu ustnego. Jednocześnie przypominamy, że dla
wszystkich (nie tylko przyszłych studentów) drzwi naszego Wydziału zawsze
są otwarte i chętnie usłużymy pomocą! Zatem - do zobaczenia. Ps. Mamy
nadzieję, że na blog również nadal będziecie regularnie zaglądać i powiecie o
jego istnieniu znajomym J.
Staramy się, by każdy znalazł tu coś dla siebie.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz