Ramy
czasowe:
1918-1939 r. Otoczenie
społeczne: wstrząs powojenny; zmiana równowagi sił w Europie. Wzrost
potęgi USA. Powstanie ZSRR. Wielki kryzys gospodarczy. Kryzys demokracji - faszyzm
i hitleryzm. Komunizm. Polska - odzyskanie niepodległości (i burzliwe dzieje:
wojna 1920 r., zamach majowy - 1926 r.,
dwie konstytucje, ciągłe kryzysy rządowe).
Filozofia.
Relatywizowanie osiągnięć naukowych. Henri
Poincaré. Ograniczoność poznania naukowego (sceptycyzm poznawczy);
nauka nie dociera do istoty rzeczy, ale pokazuje (jedynie) relacje między nimi.
William James. Poznanie ma charakter
praktyczny, powinno prowadzić do zaspokojenia ludzkich potrzeb (pragmatyzm).
Także - wiara w nieograniczoność ludzkiego umysłu: Albert Einstein. Teoria względności. Nieciągłość i
nietrwałość materii. Sigmund Freud. Psychoanaliza.
Składowe osobowości (id, ego, superego).
Motorem ludzkich działań często jest podświadomość, tłumiona przez kontrolę
rozumu i normy moralne. Kompleksy (Edypa i Elektry). Popęd seksualny. Wstęp do psychoanalizy. Następcy: Alfred Adler (teoria kompleksu
niższości). Karl Gustav Jung
(podświadomość jednostki - historycznym wariantem podświadomości zbiorowej). Archetypy
- wspólne całemu rodzajowi ludzkiemu. Archetypy
i symbole. John Watson, Burrhus Frederic Skinner. Behawioryzm.
Przedmiotem psychologii społecznej - jedynie wnioski wysnute z zewnętrznych objawów zachowania się
(przeciwieństwo psychoanalizy). Obserwacja zwierząt (Iwan Pawłow).
Sztuka. Wpływ mają:
rozwój komunikacji i techniki. Kino. Sztuka użytkowa. Architektura. Dominacja funcjonalności. Brak ornamentyki, która
nie wynika z potrzeb konstrukcji. Le
Corbusier (projekt przebudowy śródmieścia). Frank Wright (dom nad wodospadem). Malarstwo. Liczne kierunki
(niektóre - obecne też w literaturze):
Ekspresjonizm - zob.
epoka poprzednia.
Kubizm. Geometryczne uproszczenie elementów
kompozycji. Odrzucenie perspektywy. Stereometryczna struktura przedmiotu. Pablo Picasso, Georges Braque.
Neoplastycyzm. Abstrakcja. Geometryczność.
Konsekwencja kubizmu. Piet Mondrian.
Fowizm (od fr. les fauvres - drapieżniki). Dziwaczna, żywa, nierealistyczna
kolorystyka. Henri Matisse.
Suprematyzm. Abstrakcja. Całkowite oderwanie
sztuki od rzeczywistości. Uproszczenie form. Najważniejsze nie jest
przedstawienie, ale odczucie odbiorcy dzieła. Kazimierz Malewicz.
Konstruktywizm. Proste figury (koło, trójkąt,
prosta); nowa ekspresja - przez nie wywołana. Aleksander Rodczenko.
Dadaizm. Dowolność wyrazu artystycznego.
Totalne zerwanie z tradycją. Swoboda twórcza odrzucająca wszelkie kanony. Hans Arp, Marcel Duchamp.
Futuryzm. Tłum. Ruch. Miasto. Maszyna. Oddanie
wymiaru czasu. Fernard Léger. Surrealizm
(nadrealizm).
Rola
snu, ekstazy, halucynacji. Odrealnienie. Swobodny dobór technik twórczych.
Collage (mechaniczne tworzenie). Salvador
Dali (Płonąca żyrafa; Trwałość
pamięci; Chrystus św. Jana od Krzyża), Giorgio
de Chirico.
Muzyka. Rozbijanie
harmonii. Kontrast. Dysonans. Niespokojna ekspresja. Dodekafonia. Karol Szymanowski, Igor Strawiński. Teatr. Docenienie nie tylko samego utworu, ale
też sposobu przedstawienia. Nowatorstwo. Edward Gordon Craig, Wsiewołod Meyerhold. Konstanty Stanisławski, Leon Schiller, Jewgienij Wachtangow. Kino.
Rozwój techniki. Film dźwiękowy. Radio.
Literatura
polska i światowa:
Liryka
Ekspresjonizm. Kontynuacja
modernizmu. Dążenie do ekspresji (nie - do harmonii). Gwałtowność uczuć.
Kontrasty. Deformacje. W Polsce - Józef Wittlin. Zob. też opracowanie Młodej Polski.
Futuryzm. Afirmacja teraźniejszości
i przyszłości. Związki z industrializmem i z nowoczesnym urbanizmem. Totalna
negacja dziedzictwa kulturalnego. Aktywizm i agresywność. „Obsesja materii”.
Intuicjonizm. Estetyczny ekstremizm. „Język pozarozumowy”. „Słowa na wolności”
– przypadkowe ustawienia słów, negacja praw logiki i składni, pisownia
fonetyczna. Zabawa językiem. Rola onomatopei (oddającej ruch i „życie” nowych
środków techniki). Ekstrawagancje typograficzne. Nowy typ obrazowania (wzajemne
przenikanie się słów i obrazów, oddające złożoność/symultanizm rzeczywistości).
Literatura
zagraniczna
|
Literatura
polska
|
Filippo
Tomasso Marinetti
|
Anatol
Stern (Futuryzje), Bruno Jasieński
(But w butonierce), Jan Młodożeniec
|
Awangarda poetycka. Prezentyzm,
urbanizm, kolektywizm, technicyzm. Europa: Wyzwolenie wyobraźni. Swobodny,
zmienny tok obrazowania. Przechodzenie od tonacji lirycznych do prozaizmów.
Zacieranie granic realizmu i fantazji. Liryzm - obok żartu i groteski. Polska:
Awangarda
krakowska. Wokół czasopisma „Zwrotnica”. Poezja w służbie społecznej.
Konstruktywizm. Walka z pojęciem natchnienia. Ekwiwalentyzacja uczuć („wstyd
uczuć”). Rzemiosło, rygor, dyscyplina. „Rozbijanie tworzydeł” (szablonów
literackich). „Piękne zdania” i „nowa metafora” (odległe skojarzenia). Rym jako
przesłanka doskonałości (rola asonansów i konsonansów; oddalenie rymów, ich
oryginalność). Nowe osiągnięcia w zakresie składni. Rola elipsy („liryzm
telegraficzny”). Zasada "najmniej słów". Odległe skojarzenia w
metaforach, np. wiersz Przybosia Z Tatr.
Awangarda
wileńska (tzw. Druga Awangarda, "Idące
Wilno"). Lata 30. Nieobecna w takim kształcie w literaturze
Zachodu. Wokół czasopisma "Żagary". Katastrofizm. Przeczucie
nieszczęścia. Groza dziejowa. Melancholia i smutek.
Literatura
zagraniczna
|
Literatura
polska
|
Guillaume
Apollinaire (twórca tzw. liryzmu wizualnego, Kaligramy); Max Jacob
|
Awangarda
krakowska:
Tadeusz Peiper (główny teoretyk kierunku), Julian Przyboś, Jalu Kurek, Jan
Brzękowski
|
Awangarda
wileńska:
Czesław Miłosz (Trzy zimy). Józef Czechowicz
|
Dadaizm. Wizyjność.
Zupełny rozkład związków logicznych i syntaktycznych między słowami. Anarchia i
nihilizm. Totalna wolność. Odwrócenie wartości. Bezpośredniość i spontaniczność.
Przypadkowość zestawienia wyrazów. Asemantyzm. Kpina ze wszystkiego. Zlepki
nieartykułowanych dźwięków. W Polsce – jedynie nikłe naśladownictwo literatury
Zachodu; prawie nieobecny.
Literatura
zagraniczna
|
Literatura
polska
|
Hans
Arp
|
Aleksander
Wat (elementy)
|
Surrealizm (nadrealizm). Antyracjonalizm
i antyrealizm. Próba dotarcia do zasad pozwalających przezwyciężyć sprzeczności
świata i przywrócić autentyzm ludzkiej twórczości. Wyzwolenie wyobraźni. Rola
podświadomości. „Zapis automatyczny” (w prozie zaowocuje "strumieniem
świadomości", zob. Ulisses
Jamesa Joyce'a). Wieloznaczność. W Polsce - nikłe naśladownictwo literatury
Zachodu.
Literatura
zagraniczna
|
Literatura
polska
|
André Breton, Louis Aragon, Paul Éluard
|
Adam
Ważyk
|
"Poezja czysta". Neoklasycyzm. Skrajny
estetyzm. Intelektualizm. Aluzje filozoficzne. Kunsztowna, rygorystyczna forma.
"Czyste piękno". Paul Valéry. Thomas Stearns Eliot (poemat Ziemia jałowa). Klasycyzujący nurt w
Polsce - niektóre utwory Leopolda Staffa (Wysokie
drzewa).
Formizm. Wieloznaczność
pojęcia rzeczywistości. „Zaciemnienie”
treści – i eksponowanie formy.
„Wyeliminowanie słowa z niewolnictwa logicznego zdania i składni”. Zjawisko tylko
w literaturze polskiej. Leon Chwistek, Tytus Czyżewski (Pastorałki).
Niektóre
tematy:
Poezja rewolucyjna. W nurcie
marksistowskim. W ZSRR - gloryfikacja przemian po 1917 r. (Władimir Majakowski).
W Polsce - raczej nawiązanie do romantyzmu. Władysław Broniewski.
Inne nurty
w poezji ZSRR: Osip Mandelsztam, Anna Achmatowa, Maryna Cwietajewa. Siergiej
Jesienin (akmeizm). Boris Pasternak
(także prozaik: Doktor Żywago).
Uwaga!
Ważne zjawiska w
poezji polskiej:
Grupa "Skamandra".
"Skamander" - czasopismo. Bezprogramowość. Entuzjazm i radość życia. Witalizm.
Ukazanie codzienności, prozy życia, przeciętnego człowieka (np. tomy Czyhanie na Boga, Sokrates tańczący Juliana Tuwima, Wiosna i wino Kazimierza Wierzyńskiego). Aktywizm. Poeta jako
uczestnik wydarzeń. Łączenie różnych form wypowiedzi (liryzm, ironia, satyra). Język potoczny, zwięzły i skrótowy
(krótkie zdania pojedyncze/równoważniki zdań); czasem – wulgaryzmy; dynamiczne ujmowanie
świata zewnętrznego i wewnętrznego; dynamiczne opisy przyrody i ludzkich stanów
psychicznych, ukazujące stawanie się zjawiska (np. wiersz To było tak Juliana Tuwima) - wzrost liczby czasowników w opisach.
Klasyczna budowa wiersza.
Julian Tuwim. Etapy:
beztroski zachwyt (Do krytyków);
"jeden z wielu" (Poezja);
demokratyzm (Prośba o piosenkę);
ukazywanie prawdziwego obrazu życia, także "wyrzutków społecznych" -
i ich języka (Chrystus miasta);
zaangażowanie polityczne (Pogrzeb
prezydenta Narutowicza; Do prostego człowieka; Bal w Operze - poemat).
Później - rozwój świadomości językowej; liryzm; docenienie tradycji (Sitowie; Rzecz Czarnoleska); walka z
"kołtuństwem" (Mieszkańcy).
Tworzył także po wojnie.
Kazimierz
Wierzyński.
Wiosna i wino - witalizm, zachwyt dla
życia. Laur olimpijski - tom, który
otrzymał Złoty Medal na Olimpiadzie w Amsterdamie; podziw dla sportowych
osiągnięć człowieka. Sprzeciw wobec idei Młodej Polski (Manifest szalony). Wojna i okres powojenny (emigracyjny) -
diametralna zmiana nastroju. Smutek. Przygnębienie. Nostalgia.
Jan Lechoń. W kręgu
tradycji romantycznej i modernistycznej. Szacunek dla wielkich postaci narodu,
np. Słowackiego, Chopina. Jarosław
Iwaszkiewicz. Kontynuacja modernizmu. Tworzył także po wojnie. Antoni Słonimski.
Liberalno-demokratyczny inteligent. Wśród
sympatyków Skamandra: Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska. Uczucia kobiety (Pocałunki; Róże dla Safony).
Erotyzm (Dancing).
Nurt ludowy. Tytus Czyżewski. Jasełka. Józef Czechowicz. Obrazy prowincji.
Oniryzm. Swobodna budowa wiersza. Także – katastrofizm (por. wyżej - Druga Awangarda).
Poezja rewolucyjna. Por. też uwagi wyżej. Władysław Broniewski. Młodość - na frontach I wojny. Najpierw - w
obozie Piłsudskiego; po zamachu majowym - zwrot w lewo (Do towarzyszy broni). Nowy program poetycki (wiersz Poezja). Tzw. poezja proletariacka. Patriotyzm;
w obliczu nowego zagrożenia (Bagnet na
broń). Także: liryki krajobrazowe i osobiste.
Nurt refleksyjny. Leopold Staff. Poeta 4 pokoleń – od
modernizmu do okresu powojennego. W dwudziestoleciu: kontynuacja klasycyzmu
(stoicyzm, doskonalenie siebie, ale też epikureizm i radość życia). Nowość -
tematyka wiejska; wyrazy potoczne, „niepoetyckie” (tom Ścieżki polne, np. wiersze: Gnój;
Wieprz). Prosta, szczera religijność (tomy Żywiąc się w locie; Ucho igielne). Klasycyzm formalny. Precyzja
obrazowania (Wysokie drzewa). Powrót
do tradycji, np. Kochanowskiego (Lipy).
Nurt satyryczny. Konstanty Ildefons Gałczyński. Poeta
oryginalny i odrębny. Krótko powiązany z grupą „Kwadryga”. Kpina z autorytetów.
Częste tematy: folklor podmiejski, piosenka uliczna, cyrk i buda jarmarczna.
Czasem - na granicy bluźnierstwa (Serwus, madonna). Ostre wypowiedzi
polityczne (Skumbrie w tomacie; La danse
des Polonais). Brak dbałości o formę wierszy. Łączenie humoru z groteską,
fantazji z poetyckością, wzruszeniem (Prośba
o wyspy szczęśliwe). Niepowtarzalny styl. Miasto (Ulica Towarowa; Zima z wypisów szkolnych). Porfirion Osiełek, czyli klub świętokradców (tom prozy
satyrycznej).
Zjawisko osobne. - Kierunek symboliczno-fantastyczny. Bolesław Leśmian. Debiut - w
modernizmie. Niezwykłe skojarzenia. Neologizmy. Nawiązania orientalne.
Balladowość. Baśniowość. Fantastyka. Postacie ułomne. Nawiązanie do ludowej
fantazji. Nastrojowość. Bogactwo obrazowania. Kunsztowność formy (Pan Błyszczyński; Dusiołek; Trupięgi;
Urszula Kochanowska). Erotyki. Przyroda i ludzkie wzruszenia. Zmysłowość (W malinowym chruśniaku). Filozofia (Dziewczyna).
Epika
Gatunki. Powieść
realistyczna.
Początkowo - wierny opis świata. Dominacja realizmu. Stefan Żeromski: Przedwiośnie.
Rewolucja (wydarzenia w Baku); mit o szklanych domach. Nawłoć (dwór ziemiański;
nawiązanie do Pana Tadeusza).
Proletariat warszawski. Szymon Gajowiec – program naprawy Rzeczypospolitej
(nawiązanie do idei spółdzielczości Edwarda Abramowskiego). Antoni Lulek
(komunista; doktryner). Symbolika tytułu.
Realizm socjalistyczny – w ZSRR
(Maksym Gorki). W Polsce będzie w takiej formie widoczny w literaturze
powojennej.
Powieść antywojenna. Pacyfizm.
Erich Maria Remarque (Na Zachodzie bez
zmian). Józef Wittlin (Sól ziemi).
Powieść psychologiczna. Proza ukazująca tendencje
indywidualistyczne. Szukanie prawdy o człowieku. Czasem - eksperymenty
formalne. Mowa pozornie zależna. Nowatorskie formy przebiegu narracji (strumień
świadomości). James Joyce (Ulisses).
Marcel
Proust (W poszukiwaniu straconego czasu). Zofia Nałkowska: Granica. Problematyka
społeczna: kariera; pasożytnictwo społeczne (ojciec Zenona - Walerian,
Kolichowska); krzywda społeczna (Justyna Bogutówna); „ludzie żyją warstwami na
sobie”; grupy społeczne: inteligencja i mieszczaństwo, proletariat – nieco na
marginesie (Marian Chąśba). Moralne kompromisy i degradacja jednostki.
Psychologia (inwersja czasowa - dzięki niej nie mamy do czynienia ze zwykłym
romansem obyczajowym, ale z głębią obserwacji, charakterystyczną dla powieści
psychologicznej). Człowiek w oczach innych oraz w oczach własnych („w stosunku
do każdego człowieka stajemy się, jesteśmy kimś innym”). Mowa pozornie zależna
(dyskretna krytyka postaci, sugerowanie czytelnikowi jej oceny). Maria Kuncewiczowa: Cudzoziemka – studium psychologiczne kobiety, której trudny
charakter ukształtowały nieszczęśliwa młodzieńcza miłość i nieudana kariera
skrzypaczki.
Saga rodzinna (powieść-rzeka). Kontynuacja tradycji XIX w. Rodzina na
tle wydarzeń społecznych. "Nowoczesna" forma epopei. Maria Dąbrowska
(Noce i dnie). John Galsworthy (Saga
rodu Forsyte'ów). Thomas Mann (Buddenbrookowie).
Nurty. Narastanie
tendencji odrealniających. Związek z teoriami o kryzysie cywilizacji europejskiej.
Katastrofizm. Niepokój. Zmierzch Zachodu Oswalda Spenglera.
Literatura katolicka. Konflikty
sumienia. Uniwersalny sens ludzkich dążeń. Etyka.
Literatura
zagraniczna
|
Literatura
polska
|
Georges
Bernanos, Paul Claudel, François Mauriac
|
Jerzy
Andrzejewski (Ład serca - debiut), Zofia
Kossak-Szczucka (Krzyżowcy.
Powieści historyczne)
|
Zjawiska osobne:
Franz Kafka: Proces – świat jako sąd. Bruno Schulz: Sklepy cynamonowe. –
Podobieństwa do Kafki. Oniryzm. Motyw labiryntu. Rzeczywistość – jak
fantastyczna wizja. Psychologizm (kompleksy). Mityzacja świata. Motyw ojca.
Malarska wizja miasta, domu, otoczenia.
Witold
Gombrowicz.
Satyra i groteska. Debiut - Pamiętnik z
okresu dojrzewania (tom opowiadań, po wojnie wydany jako Bakakaj). Ferdydurke. Stereotypy w
myśleniu i zachowaniu ludzkim. Ludzkie - znaczy międzyludzkie. Forma.
"Gęba" (rola nieautentyczna, narzucona jednostce). Niedojrzałość;
człowiek - stwarzany przez Niższość i Młodszość ("upupienie"). Swoboda,
młodość, nowoczesny styl życia („łydka”). Satyra na środowiska: szkołę,
nowoczesną rodzinę, konserwatywne ziemiaństwo i chłopstwo (prześmiewcze
nawiązanie do Pana Tadeusza).
Joseph Conrad (Korzeniowski).
Tematyka
moralna i marynistyczna (Lord Jim).
Łączy kilka kierunków: romantyzm, pozytywizm, impresjonizm i symbolizm. Jądro
ciemności. Opowiadanie. Kolonializm i niewolnictwo (Wolne Państwo
Kongo). Handlarz Kurtz i jego szaleństwo.
Jan Parandowski: Mitologia.
Dramat
Literatura
zagraniczna
|
Literatura
polska
|
Thomas
Stearns Eliot (nurt tradycyjny; nawiązanie do klasycyzmu)
|
Jerzy
Szaniawski (nawiązujący do symbolizmu)
|
Nurt
nowatorski i awangardowy. Eksperyment. Łączenie stylów. Groteska. Luigi
Pirandello (Sześć postaci w
poszukiwaniu autora)
|
Stanisław Ignacy Witkiewicz. „Czysta
forma” (metafizyczne odczuwanie, oderwane od wymiarów codzienności,
uniezależnione od sensu i życiowego prawdopodobieństwa), tj. forma jako
wartość autonomiczna. Walka z iluzjonizmem. Likwidacja akcji dramatycznej.
Dziwaczne, aluzyjne imiona bohaterów (np. Puczymorda,
Dyapanazy Nibek, Jęzor Pasiukowski), a ich język -
mieszaniną terminów naukowych, frazesów literackich, ekspresjonizmów,
wulgaryzmów i wyrazów potocznych (Szewcy;
Tumor Mózgowicz; W małym dworku).
|
Krytyka
literacka
Karol Irzykowski. Tadeusz Żeleński (Boy) - także tłumacz z literatury francuskiej.
Ćwiczenie
Jakie utwory można wziąć pod uwagę opracowując
temat rozprawki:
Człowiek
ma w życiu dwa wyjścia: kształtować rzeczywistość lub poddać się jej (Josif Brodski). Rozważ problem odwołując się do utworów literackich z
różnych epok.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz