piątek, 3 listopada 2017

Więc chodź, pomaluj mój świat (nie tylko na niebiesko)

Czy niebieski to niebieski? A może błękitny, granatowy, atramentowy, indygo, chabrowy, turkusowy, lazurowy, morski, siny, szafirowy, kobaltowy, modry, ultramaryna...? 
Kolor indygo
22 listopada przypadnie Dzień Kredki.  Niektórzy naukowcy twierdzą, że kobiety widzą więcej odcieni barw, a w potocznej opinii ich ulubionym kolorem jest różowy. Jeśli pierwsza teza ma pewne uzasadnienie wśród badaczy zagadnienia (zob. niektóre artykuły omówione poniżej), to druga jest zupełnie nieprawdziwa. Według Joe Hallocka, właśnie niebieska jest barwą preferowaną i przez mężczyzn (57%), i przez kobiety (35%). Co do różowej, pytane kobiety umieszczały ją dopiero na 9 pozycji. Najniżej w ich tabeli preferencji znalazły się: pomarańczowa, brązowa, szara i żółta.

Por. np. http://www.swiatnauki.pl/8,473.html
http://www.crazynauka.pl/kolory-widza-kobiety-mezczyzni/
http://www.crazynauka.pl/jakiego-koloru-jest-sukienka-oto-naukowe-wyjasnienie/
http://www.marketingkobiet.pl/kobiety-widza-wiecej-kolorow/

Kolor szafirowy
Dzisiejszy tekst będzie się składał z trzech cząstek. Najpierw podamy 10 nazw kolorów. Zechciejcie je sobie wyobrazić. Cząstka druga, to kilka pozycji o odbiorze barw, które warto przeczytać. Po niej nastąpią odpowiedzi do testu.
Kolor rubinowy
I. Test.

Jakie to kolory: antracytowy, cyklamenowy, cynobrowy, fuksja (magenta), patynowy (nie mylić z platynowym), seledynowy, siarkowy, sjena palona, szmaragdowy, umbra?

II. Warto przeczytać.

Billock Vincent A., Tsou Brian H., Zakazane kolory, „Świat Nauki” 2010, nr 3, s. 56-61

Można sprawić, by człowiek zobaczył czerwonawą zieleń albo żółtawy niebieski, czego nie przewidują klasyczne teorie percepcji barw. Te i podobne halucynacje przybliżają zjawisko przeciwstawności wzrokowych.

Wpływ migotliwego światła na doświadczanie halucynacji geometrycznych, jednoczesny odbiór składowych barwy tego samego obszaru i wiele innych rewelacji z zakresu percepcji.
Kolor perłowy
Janda-Dębek Bożena, Kuczyńska Alicja, Wybrane determinanty odbioru reklamy wizualnej. Barwa i rekwizyt, „Przegląd Psychologiczny” 1995, nr 2, s. 129-139

Ponieważ podstawą przekazu w statycznej reklamie wizualnej jest obraz, stąd jego nośnikami są wszystkie determinanty zjawiska wzrokowego takie, jak: jasność, barwa, kształt, forma przedstawienia, elementy dopełniające obraz, czyli rekwizyty oraz relacje pomiędzy nimi.

Wyniki badań wpływu barw i rekwizytów na odbiór reklamy.
kolor lawendowy
Piwowarska Ewa, Dziecięce preferencje barw ilustracji książkowych, w: Ordon Urszula, Pękala Anna (red.), Edukacja dziecka we współczesnej rzeczywistości społecznej. Wybrane aspekty, Częstochowa 2008, s. 85-91

Badania (…) prowadzono indywidualnie z każdym dzieckiem, zapewniając mu komfort samodzielnego podejmowania decyzji.

A jakie są wyniki rozmów z dziećmi przedszkolnymi i uczniami klas początkowych? Rzetelnie udokumentowane, zestawione tabelarycznie i opatrzone komentarzami oraz wnioski z uogólnieniami – w artykule.
Kolor oliwkowy
Sorokowski Piotr, Czy mężczyźni wolą blondynki? Wpływ koloru włosów na postrzeganie wieku i atrakcyjności fizycznej kobiet, „Studia Psychologiczne” 2006, z. 3, s. 77-88

Co może różnić blondynkę od jej ciemnowłosej koleżanki? Na pewno jest to ilość włosów; przeciętna blondynka ma około 120 tysięcy włosów, w porównaniu z około 80-100 tysiącami brunetki i kobiety rudej. (…) Czy jest to jedyna różnica? Wydaje się, że nie?

A jakie są te pozostałe? Czy blond włosy stanowią wyznacznik fizycznej atrakcyjności? Czy preferencja określonego koloru włosów zależy od wieku mężczyzny? Sporo pytań – i odpowiedzi.
Kolor platynowy
Waleszczyk Wioletta, Czy kobiety lepiej widzą kolory niż mężczyźni?, „Świat Nauki” 2010, nr 10, s. 96
Wielu wybitnych malarzy czy projektantów mody to mężczyźni – i oni zapewne doskonale rozpoznają kolory. Statystyki są jednak bezlitosne. Problemy z rozróżnianiem barw ma aż 8% panów i tylko 0,5% pań.

Dlaczego tak się dzieje? Czy lepsze widzenie kolorów przez kobiety jest unikatową cechą tylko gatunku ludzkiego? Co to są geny kodujące opsynę M i L? I kilka innych pytań – wraz z odpowiedziami.
ochra
Winecki Aleksander, Kolor też mówi, rozm. przepr. Małgorzata Stasiak, „Kino” 2016, nr 6, s. 50-52

Kształt plastyczny nadaje filmowi reżyser z autorem zdjęć. Kolorysta pilnuje, aby charakter obrazu, jaki stworzyli, pozostał taki sam przez cały film.

Wywiad z kolorystą filmowym o jego pracy. Wiele konkretnych przykładów jego ingerencji w kolorystykę filmu. Kształcenie specjalistów w tym fachu.
Palisander
Zieliński Piotr, Wpływ barw otoczenia na reakcje fizjologiczne i zachowanie - przegląd badań i próba oceny, „Roczniki Psychologiczne”, 2007, nr 1, s. 11-25

W psychologii barw istnieje wiele teorii (…), z których kilka (…) wciąż uznaje się za aktualne. (…) Teorie te, zwłaszcza Goldsteina i Lüschera, mają jednak zakres zastosowań znacznie szerszy niż diagnoza osobowości i zakładają, że kolor otoczenia ma wpływ na reakcje fizjologiczne, zachowanie, procesy poznawcze i emocjonalne człowieka.

Przegląd badań z zakresu psychologii barw w ich historycznym rozwoju.
Kolor porcelanowy
III. Odpowiedzi do testu.

Antracytowy
źródło
Cyklamenowy 
źródło
Cynobrowy 
źródło
Fuksja (magenta)
źródło
Patynowy 
źródło
Seledynowy
źródło
Siarkowy
źródło
Sjena palona
źródło
Szmaragdowy
źródło
Umbra
źródło

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz