Matura pisemna z języka polskiego, czyli słynne "wypracowania na temat". Dziś - przykłady takich tematów. Kwadratowe nawiasy po nich oznaczają pozycję bibliograficzną, z której pochodzą. Ps. wśród wymienionych poniżej tematów jest także ten, z którym zmierzyła się autorka tego zestawienia.
Źródło |
1919
Służba wojskowa jako szkoła charakterów. [1]
Służba wojskowa jako szkoła charakterów. [1]
Lata 40.
Niedola chłopów w literaturze pozytywizmu. [5]
Grunwald 1410 – Berlin 1945. [5]
Niedola chłopów w literaturze pozytywizmu. [5]
Grunwald 1410 – Berlin 1945. [5]
Lata 50.
Problem walki klasowej w twórczości Kruczkowskiego i Wasilewskiej. [5]
Mickiewicz i Puszkin jako prekursorzy przyjaźni polsko-radzieckiej. [5]
Jak zaskarbili sobie miłość i szacunek Lenin i Stalin? [5]
Plan sześcioletni drogą do pokoju i dobrobytu mas pracujących. [5]
Temat z 1952 roku:
Życie człowieka a cztery pory roku. [5]
1962
Temat z Katowic:
Adam Mickiewicz jako szermierz idei postępu i braterstwa ludów. [4]
Temat z Warszawy:
Śpiew z pożogi – zaduma nad losem i twórczością pokolenia Kolumbów. [4]
Źródło |
1965
Które myśli Oświecenia zostały zrealizowane w Polsce Ludowej. [5]
Które myśli Oświecenia zostały zrealizowane w Polsce Ludowej. [5]
Lata 70.
Zbudujemy drugą Polskę (Edward Gierek). Jakiej postawy ode mnie i mojego pokolenia wymaga konieczność realizacji tego hasła? [5]
Lata 80.
Romantyzm się przeżył – jesteśmy konkretni, prozaiczni. [5]
Tematy z 1984 roku - z Katowic:
Heroizm pracy i heroizm walki jako wyznaczniki postawy człowieka XIX i XX wieku.
Osiągnięcia literatury polskiej w czterdziestoleciu PRL.
Źródło |
1994
Temat z Warszawy:
W kręgu miłości i nienawiści – o bohaterach literackich, których rozumiem, podziwiam, oskarżam. [2]
Temat z Wrocławia:
Polska, ale jaka. Różne wyobrażenia ojczyzny w literaturze XIX i XX wieku. [2]
Cierpienie i jego sens. [2]
Działam, więc jestem. Myślę, więc jestem. Wątpię, więc jestem. Która z tych maksym jest ci najbliższa? [2]
Tematy z Gdańska:
Literacki obraz rodziny i domu rodzinnego w utworach dawnych i współczesnych. [2]
Dla klas humanistycznych:
Przyszłość ocala, co jej potrzebne (C.K. Norwid). Rozważania o stałej obecności motywów biblijnych i mitologicznych w literaturze polskiej różnych epok. [2]
Motyw wędrowca, tułacza, pielgrzyma w literaturze polskiej XIX i XX wieku. [2]
Od nas zależy, co w dziełach widzimy (Cz. Miłosz). O moich spotkaniach z literaturą. Próba eseju.[2]
Analiza porównawcza wierszy: Przypowieść J. Lechonia i Targowisko W. Broniewskiego. [2]
Temat z Warszawy:
W kręgu miłości i nienawiści – o bohaterach literackich, których rozumiem, podziwiam, oskarżam. [2]
Temat z Wrocławia:
Polska, ale jaka. Różne wyobrażenia ojczyzny w literaturze XIX i XX wieku. [2]
Cierpienie i jego sens. [2]
Działam, więc jestem. Myślę, więc jestem. Wątpię, więc jestem. Która z tych maksym jest ci najbliższa? [2]
Tematy z Gdańska:
Literacki obraz rodziny i domu rodzinnego w utworach dawnych i współczesnych. [2]
Dla klas humanistycznych:
Przyszłość ocala, co jej potrzebne (C.K. Norwid). Rozważania o stałej obecności motywów biblijnych i mitologicznych w literaturze polskiej różnych epok. [2]
Motyw wędrowca, tułacza, pielgrzyma w literaturze polskiej XIX i XX wieku. [2]
Od nas zależy, co w dziełach widzimy (Cz. Miłosz). O moich spotkaniach z literaturą. Próba eseju.[2]
Analiza porównawcza wierszy: Przypowieść J. Lechonia i Targowisko W. Broniewskiego. [2]
Źródło |
2002
Tematy z Wielkopolski:
Mówiło wielu i pięknie /ale pozostał w pamięci ten kto mówił / rzeczy najważniejsze ... (Julia Hartwig) Słowa współczesnej poetki uczyń mottem wypowiedzi na temat utworów literackich, które przemówiły do Ciebie głębią refleksji. [3]
Dobro własne czy sprawy publiczne? Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literatury dawnej i współczesnej. [3]
Przywołując wybrane utwory epickie i liryczne rozważ, w jaki sposób literatura XX wieku podjęła walkę z tyranią i kłamstwem? [3]
2003
Tematy z Wielkopolski:
Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieła dopełnia, rozwija i wzbogaca - przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza, przywołując stosowne utwory.
Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach: darem, brzemieniem, przekleństwem? Omawiając zagadnienie, wykorzystaj znane teksty literackie. [3]
Literatura XIX wieku jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła. Rozważ problem odwołując się do wybranych utworów. [3]
Jan Kochanowski: Pieśń XXV, Kazimierz Wierzyński: Modlitwa. Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzyńskiego wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku. [3]
Albert Camus: Dżuma (fragment). Zło jako wyzwanie, wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie Dżumy i innych utworów literatury XIX i XX wieku. [3]
Tematy z Wielkopolski:
Mówiło wielu i pięknie /ale pozostał w pamięci ten kto mówił / rzeczy najważniejsze ... (Julia Hartwig) Słowa współczesnej poetki uczyń mottem wypowiedzi na temat utworów literackich, które przemówiły do Ciebie głębią refleksji. [3]
Dobro własne czy sprawy publiczne? Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literatury dawnej i współczesnej. [3]
Przywołując wybrane utwory epickie i liryczne rozważ, w jaki sposób literatura XX wieku podjęła walkę z tyranią i kłamstwem? [3]
2003
Tematy z Wielkopolski:
Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieła dopełnia, rozwija i wzbogaca - przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza, przywołując stosowne utwory.
Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach: darem, brzemieniem, przekleństwem? Omawiając zagadnienie, wykorzystaj znane teksty literackie. [3]
Literatura XIX wieku jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła. Rozważ problem odwołując się do wybranych utworów. [3]
Jan Kochanowski: Pieśń XXV, Kazimierz Wierzyński: Modlitwa. Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzyńskiego wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku. [3]
Albert Camus: Dżuma (fragment). Zło jako wyzwanie, wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie Dżumy i innych utworów literatury XIX i XX wieku. [3]
Źródło |
2004
Tematy z Wielkopolski:
To nie autor, lecz czytelnik nadaje lekturze jakieś znaczenie, otwiera przestrzenie (G. Leszczyński). Skomentuj słowa współczesnego krytyka przywołując lektury szkolne i książki czytane z własnego wyboru. [3]
Jakie wartości polskiej literatury ostaną się na zawsze - niezależnie od gustów, mód i zmieniającej się koniunktury politycznej. Omów problem analizując wybrane utwory. [3]
Szlachetny - występny - okaleczony... Jaki obraz człowieka odnajdujesz w literaturze powojennej XX wieku. Rozważ problem odwołując się do różnych utworów. [3]
Interpretacja wierszy: Zbigniew Herbert: Dom i Józef Baran: Apokalipsa domowa. [3]
Tematy z Wielkopolski:
To nie autor, lecz czytelnik nadaje lekturze jakieś znaczenie, otwiera przestrzenie (G. Leszczyński). Skomentuj słowa współczesnego krytyka przywołując lektury szkolne i książki czytane z własnego wyboru. [3]
Jakie wartości polskiej literatury ostaną się na zawsze - niezależnie od gustów, mód i zmieniającej się koniunktury politycznej. Omów problem analizując wybrane utwory. [3]
Szlachetny - występny - okaleczony... Jaki obraz człowieka odnajdujesz w literaturze powojennej XX wieku. Rozważ problem odwołując się do różnych utworów. [3]
Interpretacja wierszy: Zbigniew Herbert: Dom i Józef Baran: Apokalipsa domowa. [3]
Źródło |
Bibliografia
[1]http://www.tvp.info/25175860/matura-jak-tytul-szlachecki-jak-wygladala-pol-wieku-temu
[2] Kozubal Marek, Tematy jak szelki, „Głos nauczycielski” 1994, nr 21, s. 3
[3]http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/886990,stara-matura-byla-latwiejsza-zobacz-tematy-z-jezyka-polskiego-sprzed-2005-roku-zdjecia-archiwalne,3,id,t,sa.html
[4] http://www.polityka.pl/galerie/1526731,7,matury-w-prl---galeria.read
[5] https://www.tygodnikprzeglad.pl/zegnaj-stara-maturo/
[6] Bursztyn M., O tematach pisemnego egzaminu dojrzałości, "Warsztaty Polonistyczne" 1994, nr 1, s. 59-62
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz