poniedziałek, 17 kwietnia 2017

Język polski. Zadania maturalne sprzed lat

Matura pisemna z języka polskiego, czyli słynne "wypracowania na temat". Dziś - przykłady takich tematów. Kwadratowe nawiasy po nich oznaczają pozycję bibliograficzną, z której pochodzą. Ps. wśród wymienionych poniżej tematów jest także ten, z którym zmierzyła się autorka tego zestawienia.
Źródło
1919

Służba wojskowa jako szkoła charakterów. [1]

 
Lata 40.

Niedola chłopów w literaturze pozytywizmu. [5]

Grunwald 1410 – Berlin 1945. [5]


Lata 50.

Problem walki klasowej w twórczości Kruczkowskiego i Wasilewskiej. [5]

Mickiewicz i Puszkin jako prekursorzy przyjaźni polsko-radzieckiej. [5]

Jak zaskarbili sobie miłość i szacunek Lenin i Stalin? [5]

Plan sześcioletni drogą do pokoju i dobrobytu mas pracujących. [5]

Temat z 1952 roku:

Życie człowieka a cztery pory roku. [5] 


1962

Temat z Katowic:

Adam Mickiewicz jako szermierz idei postępu i braterstwa ludów. [4]

Temat z Warszawy:

Śpiew z pożogi – zaduma nad losem i twórczością pokolenia Kolumbów. [4]
Źródło
1965

Które myśli Oświecenia zostały zrealizowane w Polsce Ludowej. [5]


Lata 70.

Zbudujemy drugą Polskę (Edward Gierek). Jakiej postawy ode mnie i mojego pokolenia wymaga konieczność realizacji tego hasła? [5]


Lata 80.

Romantyzm się przeżył – jesteśmy konkretni, prozaiczni. [5]

Tematy z 1984  roku - z Katowic:

Heroizm pracy i heroizm walki jako wyznaczniki postawy człowieka XIX i XX wieku.

Osiągnięcia literatury polskiej w czterdziestoleciu PRL.
Źródło
1994

Temat z Warszawy:

W kręgu miłości i nienawiści – o bohaterach literackich, których rozumiem, podziwiam, oskarżam. [2]

Temat z Wrocławia:

Polska, ale jaka. Różne wyobrażenia ojczyzny w literaturze XIX i XX wieku. [2]

Cierpienie i jego sens. [2]

Działam, więc jestem. Myślę, więc jestem. Wątpię, więc jestem. Która z tych maksym jest ci najbliższa? [2]

Tematy z Gdańska:

Literacki obraz rodziny i domu rodzinnego w utworach dawnych i współczesnych. [2]

Dla klas humanistycznych:

Przyszłość ocala, co jej potrzebne (C.K. Norwid). Rozważania o stałej obecności motywów biblijnych i mitologicznych w literaturze polskiej różnych epok. [2]

Motyw wędrowca, tułacza, pielgrzyma w literaturze polskiej XIX i XX wieku. [2]

Od nas zależy, co w dziełach widzimy (Cz. Miłosz). O moich spotkaniach z literaturą. Próba eseju.[2]

Analiza porównawcza wierszy: Przypowieść J. Lechonia i Targowisko W. Broniewskiego. [2]
Źródło
2002

Tematy z Wielkopolski:

Mówiło wielu i pięknie /ale pozostał w pamięci ten kto mówił / rzeczy najważniejsze ... (Julia Hartwig) Słowa współczesnej poetki uczyń mottem wypowiedzi na temat utworów literackich, które przemówiły do Ciebie głębią refleksji. [3]

Dobro własne czy sprawy publiczne? Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literatury dawnej i współczesnej. [3]

Przywołując wybrane utwory epickie i liryczne rozważ, w jaki sposób literatura XX wieku podjęła walkę z tyranią i kłamstwem? [3]

2003

Tematy z Wielkopolski:

Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieła dopełnia, rozwija i wzbogaca
- przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza, przywołując stosowne utwory.

Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach: darem, brzemieniem, przekleństwem? Omawiając zagadnienie, wykorzystaj znane teksty literackie. [3]

Literatura XIX wieku jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła. Rozważ problem odwołując się do wybranych utworów. [3]

Jan Kochanowski: Pieśń XXV, Kazimierz Wierzyński: Modlitwa. Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzyńskiego wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku. [3]

Albert Camus: Dżuma (fragment). Zło jako wyzwanie, wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie Dżumy i innych utworów literatury XIX i XX wieku. [3]
Źródło
2004

Tematy z Wielkopolski:

To nie autor, lecz czytelnik nadaje lekturze jakieś znaczenie, otwiera przestrzenie (G. Leszczyński). Skomentuj słowa współczesnego krytyka przywołując lektury szkolne i książki czytane z własnego wyboru. [3]

Jakie wartości polskiej literatury ostaną się na zawsze - niezależnie od gustów, mód i zmieniającej się koniunktury politycznej. Omów problem analizując wybrane utwory. [3]

Szlachetny - występny - okaleczony... Jaki obraz człowieka odnajdujesz w literaturze powojennej XX wieku. Rozważ problem odwołując się do różnych utworów. [3]

Interpretacja wierszy: Zbigniew Herbert: Dom i Józef Baran: Apokalipsa domowa. [3]
Źródło
Bibliografia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz