czwartek, 7 maja 2015

Dominik Damian, twórca Dudusia.

Poznajcie najpierw Dudusia Fąferskiego, mojego ciotecznego brata — pożal się Boże. Wierzcie mi, gdyby to ode mnie zależało, Duduś nigdy nie byłby moim ciotecznym bratem ani nawet dalekim kuzynem. Ale cóż, jest synem mojej rodzonej ciotki, więc przepadło. Tak mnie los skarał. Najwięcej cierpię z tego powodu w szkole. Chodzimy bowiem do jednej klasy, a gdy tylko coś przeskrobię, zaraz słyszę kazanie: „Jesteś nie przygotowany, jesteś leń, bierz przykład z ciotecznego brata". Albo: „Duduś wczoraj dostał piątkę z fizyki, a ty co?" I tak Duduś Fąferski prześladuje mnie od pierwszej klasy.
To pierwsze zdania z książki Podróż za jeden uśmiech (s. 5, Warszawa: "Nasza Księgarnia", 1988). Jej autorem jest oczywiście Adam Bahdaj - polski pisarz, którego 30 rocznicę śmierci obchodzimy właśnie dzisiaj.
Bahdaj (pseudonimy: Dominik Damian, Jan Kot) pisał głównie dla dzieci i młodzieży. Jego książki przygodowe znane są zarówno starszym, jak i młodszym czytelnikom.
Większość powieści tego autora została zekranizowana.
Poniżej film Podróż za jeden uśmiech w reżyserii Stanisława Jędryki - dostępny w całości w portalu YouTube. Tam również można obejrzeć poszczególne odcinki serialu Wakacje z duchami - tego samego reżysera.


Zachęcamy do poznania przygód bohaterów książek laureata "Orlego Pióra" (nagrody czasopisma "Płomyk") dostępnych w naszej bibliotece:

Maski i twarze - sygnatura: BS 17507
Pilot i ja - sygnatura: 119982
Piraci z Wysp Śpiewających - sygnatury: 72710, 104169
Podróż za jeden uśmiech - sygnatura: 122741
Skalista ubocz - sygnatura: BS 6519
Stawiam na Tolka Banana - sygnatura: 117985
Wakacje z duchami - sygnatury: 122202, 119993

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz