Gdy w 1977 roku wszedł na ekrany film Star Wars George’a Lucasa, zapewne nikt nie przewidywał, że kosmiczna saga tak się rozrośnie. Co jakiś czas powstają kolejne sequele. Kilkadziesiąt godzin temu miał premierę dwuipółgodzinny obraz Star Wars: The Last Jedi Riana Johnsona.
Przypominamy kilka ważniejszych opracowań z naszych zbiorów. Pisząca te słowa pamięta polską premierę pierwszego filmu z serii (dwa lata po światowej prapremierze), długie kolejki przed kinami, artykuły w „Filmie” i zachwyt żeńskiej części widowni nad odwagą (i urodą) młodziutkiego Marka Hamilla, czyli Luke’a Skywalkera. Obecnie ten pan ma 66 lat, wygląda nieco inaczej, ale wspomnienia niesamowitego klimatu, jaki wówczas powstał (i nadal trwa) wokół filmu, pozostaną na zawsze. To jeden z najważniejszych eposów bohaterskich w kinie. Rozrywka niosąca ponadczasowe, tak! – „kosmiczne” przesłanie. Wykorzystując znane archetypy i symbole, zachwyca nie tylko konstrukcją narracji, ale także treścią, którą każdy odczytuje na właściwym sobie poziomie uogólnienia. A oto wybór publikacji (pomijamy bieżące recenzje, pozostawiając jedynie pozycje najistotniejsze).
Przypominamy kilka ważniejszych opracowań z naszych zbiorów. Pisząca te słowa pamięta polską premierę pierwszego filmu z serii (dwa lata po światowej prapremierze), długie kolejki przed kinami, artykuły w „Filmie” i zachwyt żeńskiej części widowni nad odwagą (i urodą) młodziutkiego Marka Hamilla, czyli Luke’a Skywalkera. Obecnie ten pan ma 66 lat, wygląda nieco inaczej, ale wspomnienia niesamowitego klimatu, jaki wówczas powstał (i nadal trwa) wokół filmu, pozostaną na zawsze. To jeden z najważniejszych eposów bohaterskich w kinie. Rozrywka niosąca ponadczasowe, tak! – „kosmiczne” przesłanie. Wykorzystując znane archetypy i symbole, zachwyca nie tylko konstrukcją narracji, ale także treścią, którą każdy odczytuje na właściwym sobie poziomie uogólnienia. A oto wybór publikacji (pomijamy bieżące recenzje, pozostawiając jedynie pozycje najistotniejsze).
źródło |
Jawłowski Albert (red. nauk.), Dawno temu w Galaktyce Popularnej, Warszawa 2010, ISBN 978-83-7644-001-9 (sygnatury: 166627-8)
12 artykułów. Analizy niektórych motywów z Gwiezdnych wojen, umieszczone na szerokim tle społecznym, napisane przez antropologów kultury, filozofów, językoznawców, kulturoznawców, politologów i religioznawców.
12 artykułów. Analizy niektórych motywów z Gwiezdnych wojen, umieszczone na szerokim tle społecznym, napisane przez antropologów kultury, filozofów, językoznawców, kulturoznawców, politologów i religioznawców.
źródło |
Patterson Richard, Komputery w Lucasfilm, tł. Zbigniew Batko, „Film na Świecie” nr 311 (1984), s. 72-75
Czytelnik zainteresowany historią techniki z pewnością zajrzy do tego „archiwalnego” artykułu.
Czytelnik zainteresowany historią techniki z pewnością zajrzy do tego „archiwalnego” artykułu.
źródło |
Stróżyński Mateusz, Gwiezdne wojny - Biblia młodego pokolenia, „Język Polski w Liceum” 2004/2005, nr 2, s. 18-28
Historia powstania filmu i jego kolejnych części to tylko konieczny wstęp do prezentacji głównego bohatera kosmicznej sagi – Anakina Skywalkera, Zbawiciela społeczeństwa globalnego, jak tu został nazwany. Obszerna, wnikliwa analiza baśniowych, mitologicznych i biblijnych odniesień w jego kreacji oraz próba aksjologicznego odczytania otaczającego go Universum.
Historia powstania filmu i jego kolejnych części to tylko konieczny wstęp do prezentacji głównego bohatera kosmicznej sagi – Anakina Skywalkera, Zbawiciela społeczeństwa globalnego, jak tu został nazwany. Obszerna, wnikliwa analiza baśniowych, mitologicznych i biblijnych odniesień w jego kreacji oraz próba aksjologicznego odczytania otaczającego go Universum.
źródło |
Artykuł opublikowano również w: „Język Polski w Gimnazjum” 2004/2005, nr 2, s. 7-18 oraz „Język Polski w Szkole IV-VI” 2004/2005, nr 3, s. 10-21
Jastrzębski Andrzej, Okruchy Biblii w Gwiezdnych Wojnach?, „Katecheta” 2016, nr 2, s. 27-30
Propozycje wykorzystania sagi do formacji młodego pokolenia. Oto niektóre postawione tu pytania. Czy świat przedstawiony w filmie ma coś wspólnego z chrześcijaństwem? Jaki jest sens życia i ludzkie przeznaczenie? Na czym opiera się ład Wszechświata? Jak wygląda „powołanie” Luke’a na rycerza Jedi?
Jastrzębski Andrzej, Okruchy Biblii w Gwiezdnych Wojnach?, „Katecheta” 2016, nr 2, s. 27-30
Propozycje wykorzystania sagi do formacji młodego pokolenia. Oto niektóre postawione tu pytania. Czy świat przedstawiony w filmie ma coś wspólnego z chrześcijaństwem? Jaki jest sens życia i ludzkie przeznaczenie? Na czym opiera się ład Wszechświata? Jak wygląda „powołanie” Luke’a na rycerza Jedi?
źródło |
Parowski Maciej, Dawno temu, w odległej galaktyce…, „Kino” 1997, nr 3, s. 25-28
Spojrzenie na film przez pryzmat etapu rozwoju kina popularnego drugiej połowy lat 70. minionego stulecia, epoki, w której kończył się film wojenny, odchodziły w zapomnienie obrazy płaszcza i szpady, umarł gigant historyczny, tracił moc mitotwórczą western, cieniutko przędło kino samurajskie… Tymczasem Lucas bierze to wszystko do kupy, reanimuje i rzeźbi w owej syntezie popularnych konwencji inspirowaną komiksami i serialami o „Flashu Gordonie” archetypiczną kosmiczna bajkę o dzielności, miłości, wierności i zdradzie. O politycznej niewoli i wspaniałym buncie. O synostwie i ojcostwie. O przenikającej świat Mocy, która może służyć dobrym i prawym, choć zuchwałym. O wyższości siły ducha i moralnej racji, także magii, nad zaawansowanym technicznie uzbrojeniem, pozostającym na wyposażeniu sił zła…
Spojrzenie na film przez pryzmat etapu rozwoju kina popularnego drugiej połowy lat 70. minionego stulecia, epoki, w której kończył się film wojenny, odchodziły w zapomnienie obrazy płaszcza i szpady, umarł gigant historyczny, tracił moc mitotwórczą western, cieniutko przędło kino samurajskie… Tymczasem Lucas bierze to wszystko do kupy, reanimuje i rzeźbi w owej syntezie popularnych konwencji inspirowaną komiksami i serialami o „Flashu Gordonie” archetypiczną kosmiczna bajkę o dzielności, miłości, wierności i zdradzie. O politycznej niewoli i wspaniałym buncie. O synostwie i ojcostwie. O przenikającej świat Mocy, która może służyć dobrym i prawym, choć zuchwałym. O wyższości siły ducha i moralnej racji, także magii, nad zaawansowanym technicznie uzbrojeniem, pozostającym na wyposażeniu sił zła…
źródło |
Bobiński Witold, Idę do kina! czyli co młody kinoman wiedzieć powinien, Kraków 1995, s. 84-93 (sygnatury: 143619-21)
Rozdział poświęcony science fiction. Gwiezdne wojny Lucasa są tu wymienione m.in. obok Podróży na Księżyc Méliesa, 2001 Odysei kosmicznej Kubricka, Parku Jurajskiego Spielberga, Willowa Howarda oraz filmowych antyutopii.
Żabski Tadeusz (red.), Słownik literatury popularnej, Wrocław 1977, ISBN 83-7091-039-4 (sygnatura: cz VII-8/17)
Film został wspomniany w czterech artykułach hasłowych: Obcy w literaturze fantastycznej, Robot w SF, Space opera oraz Wehikuł czasu.
Rozdział poświęcony science fiction. Gwiezdne wojny Lucasa są tu wymienione m.in. obok Podróży na Księżyc Méliesa, 2001 Odysei kosmicznej Kubricka, Parku Jurajskiego Spielberga, Willowa Howarda oraz filmowych antyutopii.
Żabski Tadeusz (red.), Słownik literatury popularnej, Wrocław 1977, ISBN 83-7091-039-4 (sygnatura: cz VII-8/17)
Film został wspomniany w czterech artykułach hasłowych: Obcy w literaturze fantastycznej, Robot w SF, Space opera oraz Wehikuł czasu.
źródło |
Aneks. Na naszych ekranach gościła także urocza parodia Star Wars, czyli Kosmiczne jaja (Spaceballs) Mela Brooksa. Powstała w 1987 r. i nadal śmieszy. Kto lubi naprawdę dobrą komedię i nie zna tego obrazu, pewnie będzie zachwycony. Szczerze zachęcam do obejrzenia!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz