Listopad był bardzo bogaty w wydarzenia, a grudzień nie jest "gorszy". Co nowego w wydziale? Spotkanie dla nauczycieli bibliotekarzy (z 13 listopada) przybliżymy 22 stycznia (bo będzie kontynuacja), natomiast dziś parę słów o tym, co wydarzyło się 7 grudnia. Otóż jedna z nas przeprowadziła dłuuuuuuuugie warsztaty na temat pisma chińskiego dla grupy około 30 uczniów klasy pierwszej z XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Mjr. Henryka Sucharskiego w Katowicach.
fot. Anna Musiał |
No, ściśle rzecz biorąc - po chińsku pisali nie tylko uczniowie, ale również sympatyczne Panie nauczycielki i katecheta. Gdy wraz z grupą weszli do budynku, nie bardzo potrafiłam ich odróżnić od uczniów. Radośni, uśmiechnięci. Po prostu - młodzież!
fot. Anna Musiał |
Zebrani najpierw wysłuchali informacji o podstawach gramatyki chińskiej, zobaczyli prezentację o niektórych zabytkach tego kraju, a następnie napisali datę swego urodzenia i życzenia dla bliskich osób. Były elementy rywalizacji damsko-męskiej. Koleżanki (np. z klasy mundurowej) pisały biegle, chłopcy - rzecz jasna - nie chcieli być (i nie byli) gorsi.
fot. Anna Musiał |
Aha! Nauczyciele też się uczyli. Cierpliwie kaligrafowali trudne znaki. Dzięki za przybycie! Zapraszamy ponownie!
fot. Anna Musiał |
Kolejna nowość w Wydziale, to wzbogacenie kartoteki zagadnieniowej o opisy bibliograficzne nowości książkowych w zbiorach. Poniżej przedstawiamy kilka tytułów.
Palak Zofia, Wójcik Magdalena, Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin 2016. ISBN 978-83-7784-894-4 (sygnatury: 178143, cz D XII–5/9)
Przegląd koncepcji terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, oraz niektórych rozwiązań metodycznych. Publikacja podzielona na trzy części. Część I zawiera m.in. artykuły na temat gotowości szkolnej pięcio- i sześciolatków, aspektów terapii pedagogicznej dzieci z niższym poziomem rozwoju intelektualnego (z uwzględnieniem ważnej roli rodziców), rozwoju emocjonalnego autystyków, wychowania seksualnego niepełnosprawnych umysłowo. Część II - to kilka metod terapeutycznych uczniów niepełnosprawnych (m.in. metoda 3i oraz „terapia ogrodowa”). Część III zawiera m.in. artykuły o wykorzystaniu gier planszowych, rękodzieła, integracji sensorycznej i Metody Dobrego Startu w terapii pedagogicznej.
Palak Zofia, Wójcik Magdalena, Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin 2016. ISBN 978-83-7784-894-4 (sygnatury: 178143, cz D XII–5/9)
Przegląd koncepcji terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, oraz niektórych rozwiązań metodycznych. Publikacja podzielona na trzy części. Część I zawiera m.in. artykuły na temat gotowości szkolnej pięcio- i sześciolatków, aspektów terapii pedagogicznej dzieci z niższym poziomem rozwoju intelektualnego (z uwzględnieniem ważnej roli rodziców), rozwoju emocjonalnego autystyków, wychowania seksualnego niepełnosprawnych umysłowo. Część II - to kilka metod terapeutycznych uczniów niepełnosprawnych (m.in. metoda 3i oraz „terapia ogrodowa”). Część III zawiera m.in. artykuły o wykorzystaniu gier planszowych, rękodzieła, integracji sensorycznej i Metody Dobrego Startu w terapii pedagogicznej.
Bilewicz-Kuźnia Barbara (red. nauk.), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartość, znaczenia, Lublin 2017. ISBN 978-83-7784-980-4 (sygnatury: 178154, cz D XI-6/5 l)
Wdzięczny temat opracowany interdyscyplinarnie. W części I mamy spojrzenie na zabawę z punktu widzenia socjologa, filozofa, historyka, pedagoga i psychologa. Część II zawiera m.in. problematykę zabawy w polskiej literaturze dziecięcej, ikonografii oraz w dziecięcej twórczości.
Wdzięczny temat opracowany interdyscyplinarnie. W części I mamy spojrzenie na zabawę z punktu widzenia socjologa, filozofa, historyka, pedagoga i psychologa. Część II zawiera m.in. problematykę zabawy w polskiej literaturze dziecięcej, ikonografii oraz w dziecięcej twórczości.
Mikler-Chwastek Anna (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Warszawa 2017. ISBN 978-83-8085-458-1 (sygnatury: 178152, cz D XI-6/4 l)
Pozycja składająca się z dwóch części. Pierwsza, zatytułowana Wspieranie rozwoju małego dziecka – metody i formy, zawiera m.in. artykuły na temat kształtowania umiejętności społeczno-emocjonalnych małego dziecka, wspomagania rozwoju fizycznego w zakresie motoryki małej w żłobkach i przedszkolach, rozwoju mowy dziecka oraz nabywania przez nie umiejętności samoobsługowych. Część druga, Wychowanie małego dziecka, porusza zagadnienia wychowania w rodzinie, żłobku i przedszkolu, roli mediów w wychowaniu, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz problemów dzieci wychowywanych w domach małego dziecka, rodzinnych domach dziecka i rodzinach zastępczych.
Pozycja składająca się z dwóch części. Pierwsza, zatytułowana Wspieranie rozwoju małego dziecka – metody i formy, zawiera m.in. artykuły na temat kształtowania umiejętności społeczno-emocjonalnych małego dziecka, wspomagania rozwoju fizycznego w zakresie motoryki małej w żłobkach i przedszkolach, rozwoju mowy dziecka oraz nabywania przez nie umiejętności samoobsługowych. Część druga, Wychowanie małego dziecka, porusza zagadnienia wychowania w rodzinie, żłobku i przedszkolu, roli mediów w wychowaniu, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz problemów dzieci wychowywanych w domach małego dziecka, rodzinnych domach dziecka i rodzinach zastępczych.
Ogrodzka-Mazur Ewa, Szuścik Urszula, Oelszlaeger-Kosturek Beata, Edukacja małego dziecka. Praca zbiorowa, t. 10, Wychowanie i kształcenie - kierunki i perspektywy zmian, Cieszyn, Kraków 2017. ISBN 978-83-8095-311-6 (t. 10), ISBN 978-83-7587-468-6 (całość) (sygnatury: 167781/10, cz B XII-3/10 f)
Bardzo poszukiwana pozycja, zawierająca sporo najbardziej aktualnych zagadnień, m.in. takie: neurobiologia a edukacja, metapoznanie jako zaniechany obszar edukacji małego dziecka, ocenianie kształtujące, edukacja ekonomiczna, wykorzystanie gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej, matematyka na tym poziomie nauczania, katecheza dla przedszkolaków, wspomaganie rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego dzieci z mikrodeficytami, uwarunkowania rozwoju umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą porodowych urazów mózgu (PUM), deficyty gotowości szkolnej przedszkolaków, komunikacja wspomagająca i alternatywna, współpraca szkoły z rodzicami dzieci niepełnosprawnych.
Bardzo poszukiwana pozycja, zawierająca sporo najbardziej aktualnych zagadnień, m.in. takie: neurobiologia a edukacja, metapoznanie jako zaniechany obszar edukacji małego dziecka, ocenianie kształtujące, edukacja ekonomiczna, wykorzystanie gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej, matematyka na tym poziomie nauczania, katecheza dla przedszkolaków, wspomaganie rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego dzieci z mikrodeficytami, uwarunkowania rozwoju umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą porodowych urazów mózgu (PUM), deficyty gotowości szkolnej przedszkolaków, komunikacja wspomagająca i alternatywna, współpraca szkoły z rodzicami dzieci niepełnosprawnych.
Plichta Piotr, Jagoszewska Iwona, Gładyszewska-Cylulko Joanna, Szczupał Bernadeta, Drzazga Agnieszka, Cytowska Beata, Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017. ISBN 978-83-8095-258-4 (sygnatury: 178140, cz D XI-7/4 c, także IBUK)
Nieustannie poszukiwana tematyka w jednej pozycji. Nauczanie i wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych umysłowo i ruchowo, niewidomych, niedowidzących, niedosłyszących, chorych przewlekle oraz autystycznych.
Nieustannie poszukiwana tematyka w jednej pozycji. Nauczanie i wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych umysłowo i ruchowo, niewidomych, niedowidzących, niedosłyszących, chorych przewlekle oraz autystycznych.
Czarnecki Maciej, Dzieci Norwegii. O państwie (nad)opiekuńczym, Wołowiec 2016. ISBN 978-83-8049-373-5 (sygnatura: 178170)
Działalność Barnevernetu – instytucji mającej z założenia chronić dzieci, a której zarzuca się (głównie w środowiskach migrantów zarobkowych) rozbijanie rodzin, podjudzanie niepełnoletnich przeciwko rodzicom oraz - często bezpodstawne - odbieranie dzieci prawowitym rodzicom. Wartość książki leży w rzetelnym udokumentowaniu losów rodzin rozdzielonych przez tę instytucję oraz w zrównoważonym, wyciszonym stylu, pozbawionym łatwych, uogólniających ocen.
Działalność Barnevernetu – instytucji mającej z założenia chronić dzieci, a której zarzuca się (głównie w środowiskach migrantów zarobkowych) rozbijanie rodzin, podjudzanie niepełnoletnich przeciwko rodzicom oraz - często bezpodstawne - odbieranie dzieci prawowitym rodzicom. Wartość książki leży w rzetelnym udokumentowaniu losów rodzin rozdzielonych przez tę instytucję oraz w zrównoważonym, wyciszonym stylu, pozbawionym łatwych, uogólniających ocen.
Bębas Sylwester, Jędrzejko Mariusz Z., Kasprzak Kaja, Szwedzik Adam, Taper Agnieszka (red. nauk.), Cyfrowe dzieci. Zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy, Warszawa, Milanówek 2017. ISBN 978-83-7545-753-7, ISBN 978-83-947984-0-6 (sygnatury: 178092, cz LXIII-3/1 d)
Monografia prezentująca wielowymiarowość wpływu mediów elektronicznych na dzieci i młodzież. Mamy tu zatem sprawy często opracowywane (np. reklama w Sieci, Facebook, handel elektroniczny, cyberprzemoc, cyberseks, cyberbullying, sexting, grooming), ale także te, o których czytamy rzadziej (np. subkultury cyfrowe, restrykcyjne diety i pro-Ana). Są również rozdziały poświęcone dziecięcemu odbiorowi reklamy telewizyjnej i internetowej, kompetencjom nauczyciela w społeczeństwie informacyjnym i psychologicznym kontekstom aktywności młodych ludzi w Sieci.
Monografia prezentująca wielowymiarowość wpływu mediów elektronicznych na dzieci i młodzież. Mamy tu zatem sprawy często opracowywane (np. reklama w Sieci, Facebook, handel elektroniczny, cyberprzemoc, cyberseks, cyberbullying, sexting, grooming), ale także te, o których czytamy rzadziej (np. subkultury cyfrowe, restrykcyjne diety i pro-Ana). Są również rozdziały poświęcone dziecięcemu odbiorowi reklamy telewizyjnej i internetowej, kompetencjom nauczyciela w społeczeństwie informacyjnym i psychologicznym kontekstom aktywności młodych ludzi w Sieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz