Oto niektóre nowości z ostatnich tygodni:
Kilkanaście książek z serii Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej, wydanych przez warszawski Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2019. Kolejne pozycje dotyczą przedmiotów: biologia; chemia; filozofia, etyka; fizyka; geografia; historia; język łaciński i kultura antyczna; język polski; matematyka; muzyka, historia muzyki; plastyka, historia sztuki; wiedza o społeczeństwie; wychowanie fizyczne.
Kilkanaście książek z serii Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej, wydanych przez warszawski Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2019. Kolejne pozycje dotyczą przedmiotów: biologia; chemia; filozofia, etyka; fizyka; geografia; historia; język łaciński i kultura antyczna; język polski; matematyka; muzyka, historia muzyki; plastyka, historia sztuki; wiedza o społeczeństwie; wychowanie fizyczne.
Wieczór Elżbieta, Szmalec Jacek, Brzuzy Grzegorz (red. nauk.), Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej, Warszawa: Difin, 2019. ISBN 9788380859173
Założenia integracji sensorycznej w teorii i praktyce. Pozycja przydatna pedagogom, szczególnie oligofrenopedagogom, psychologom, logopedom, terapeutom, rehabilitantom, fizjoterapeutom, nauczycielom wczesnej edukacji i rodzicom. Treść: Założenia integracji sensorycznej (Magdalena Kaczyńska, Julia Mizgała), Niepokojące zachowania uczniów jako następstwo zaburzeń integracji sensorycznej (Beata Szewc), Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej w szkole. Z obserwacji nauczyciela praktyka (Edyta Specjał), Zaburzenia integracji sensorycznej wśród dzieci - narastający problem kliniczny i społeczny (Aneta Klimberg, Jerzy T. Marcinkowski, Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec), Istota zaburzenia przetwarzania słuchowego - problem zdrowotny i pedagogiczny (Agnieszka Paczkowska), Rozwijanie sprawności motorycznej, manualnej i grafomotoryki dziecka. Sprawność grafomotoryczna dziecka jako wyznacznik czytelności pisma (Elżbieta Wieczór), Diagnoza sprawności manualnej i grafomotorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie badań empirycznych (Elżbieta Wieczór), Trudności w czytaniu, pisaniu i wypowiedziach o podłożu sensorycznym i motorycznym we wczesnej edukacji - analiza przypadków (badania podłużne) (Elżbieta Wieczór), Poziom samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym w obszarze motoryki i samoobsługi jako wskaźnik rozwoju - badania empiryczne (Elżbieta Wieczór), Lateralizacja w procesie integracji sensorycznej - przykłady zaburzeń (Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec, Elżbieta Wieczór), Znaczenie dotyku w rozwoju małego dziecka - masaż jako najstarsza i najdoskonalsza forma komunikowania się z dzieckiem (Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec), Wzrok w integracji sensorycznej. dysfunkcje wzroku a rozwój motoryczny i sensoryczny dziecka (Grzegorz Brzuzy), Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób niewidomych (Grzegorz Brzuzy), Nieprawidłowe przetwarzanie wzrokowe a zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku 7–11 lat z problemami szkolnymi (Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec).
Założenia integracji sensorycznej w teorii i praktyce. Pozycja przydatna pedagogom, szczególnie oligofrenopedagogom, psychologom, logopedom, terapeutom, rehabilitantom, fizjoterapeutom, nauczycielom wczesnej edukacji i rodzicom. Treść: Założenia integracji sensorycznej (Magdalena Kaczyńska, Julia Mizgała), Niepokojące zachowania uczniów jako następstwo zaburzeń integracji sensorycznej (Beata Szewc), Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej w szkole. Z obserwacji nauczyciela praktyka (Edyta Specjał), Zaburzenia integracji sensorycznej wśród dzieci - narastający problem kliniczny i społeczny (Aneta Klimberg, Jerzy T. Marcinkowski, Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec), Istota zaburzenia przetwarzania słuchowego - problem zdrowotny i pedagogiczny (Agnieszka Paczkowska), Rozwijanie sprawności motorycznej, manualnej i grafomotoryki dziecka. Sprawność grafomotoryczna dziecka jako wyznacznik czytelności pisma (Elżbieta Wieczór), Diagnoza sprawności manualnej i grafomotorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie badań empirycznych (Elżbieta Wieczór), Trudności w czytaniu, pisaniu i wypowiedziach o podłożu sensorycznym i motorycznym we wczesnej edukacji - analiza przypadków (badania podłużne) (Elżbieta Wieczór), Poziom samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym w obszarze motoryki i samoobsługi jako wskaźnik rozwoju - badania empiryczne (Elżbieta Wieczór), Lateralizacja w procesie integracji sensorycznej - przykłady zaburzeń (Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec, Elżbieta Wieczór), Znaczenie dotyku w rozwoju małego dziecka - masaż jako najstarsza i najdoskonalsza forma komunikowania się z dzieckiem (Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec), Wzrok w integracji sensorycznej. dysfunkcje wzroku a rozwój motoryczny i sensoryczny dziecka (Grzegorz Brzuzy), Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób niewidomych (Grzegorz Brzuzy), Nieprawidłowe przetwarzanie wzrokowe a zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku 7–11 lat z problemami szkolnymi (Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec).
Grudziewska Ewa, Mikołajczyk Marta, Zozula Jolanta (red. nauk.), Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2019. ISBN 9788366010284
Książka składająca się z czterech części: Bezrobocie i bezdomność, Niepełnosprawność, Uzależnienia od substancji zmieniających świadomość, Migracje. Każda z nich zawiera po kilka artykułów. Całą publikację można przeczytać także TUTAJ.
Książka składająca się z czterech części: Bezrobocie i bezdomność, Niepełnosprawność, Uzależnienia od substancji zmieniających świadomość, Migracje. Każda z nich zawiera po kilka artykułów. Całą publikację można przeczytać także TUTAJ.
Szurowska Beata (red. nauk.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin, 2019. ISBN 9788380857452
Książka niezwykle przydatna wychowawcom przedszkoli. Treść: Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie w łagodzeniu lęków adaptacyjnych (Beata Szurowska), Nieśmiałość i lęk. Jak przedszkole może pomóc dziecku z problemami w funkcjonowaniu społecznym (Aneta Jegier), Niejadki. Jak im pomóc w domu i w przedszkolu (Anna Mikler-Chwastek), Rozwód rodziców. Jak przedszkole może wspierać dziecko (Agnieszka Gąstoł), Trudności w nabywaniu kompetencji niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania. Jak przedszkole może wspomagać rozwój dziecka w zakresie umiejętności polonistycznych (Karolina Skarbek), Gotowość do nauki czytania i pisania. Jak diagnozować i rozwijać kompetencje polonistyczne w przedszkolu (Beata Szurowska), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych (Joanna Zalewska), Zaburzenia emocjonalne i nerwicowe. Jak przedszkole powinno zareagować, aby pomóc dziecku (Agnieszka Gąstoł, Beata Szurowska), Dziecko zdolne w przedszkolu. Jak przedszkole może wspierać rozwój dziecka (Dominika Bardzińska), Agresja wśród najmłodszych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie (Aneta Jegier, Beata Szurowska), Zagrożenia i pierwsza pomoc w przedszkolu (Joanna Pajączkowska), Nadwaga i otyłość u dziecka z perspektywy przedszkola. Działania prozdrowotne i edukacyjne systemu oświaty (Anna Dymek-Kucińska, Beata Szurowska), Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku (Aleksandra Lukasek), Dziecko z ADHD w przedszkolu. Jak przedszkole może pomóc dziecku (Aneta Jegier), Dziecko niesłyszące i słabosłyszące. Jak przedszkole może pomóc w rozwoju dziecka (Katarzyna Wereszka), Dziecko niewidome i słabowidzące w przedszkolu. Jak przedszkole może wspomagać rozwój dziecka (Kamila Miler-Zdanowska), Dziecko z zespołem Downa w przedszkolu. Jak przedszkole może wspierać rozwój dziecka (Karina Jankowska).
Książka niezwykle przydatna wychowawcom przedszkoli. Treść: Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie w łagodzeniu lęków adaptacyjnych (Beata Szurowska), Nieśmiałość i lęk. Jak przedszkole może pomóc dziecku z problemami w funkcjonowaniu społecznym (Aneta Jegier), Niejadki. Jak im pomóc w domu i w przedszkolu (Anna Mikler-Chwastek), Rozwód rodziców. Jak przedszkole może wspierać dziecko (Agnieszka Gąstoł), Trudności w nabywaniu kompetencji niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania. Jak przedszkole może wspomagać rozwój dziecka w zakresie umiejętności polonistycznych (Karolina Skarbek), Gotowość do nauki czytania i pisania. Jak diagnozować i rozwijać kompetencje polonistyczne w przedszkolu (Beata Szurowska), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych (Joanna Zalewska), Zaburzenia emocjonalne i nerwicowe. Jak przedszkole powinno zareagować, aby pomóc dziecku (Agnieszka Gąstoł, Beata Szurowska), Dziecko zdolne w przedszkolu. Jak przedszkole może wspierać rozwój dziecka (Dominika Bardzińska), Agresja wśród najmłodszych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie (Aneta Jegier, Beata Szurowska), Zagrożenia i pierwsza pomoc w przedszkolu (Joanna Pajączkowska), Nadwaga i otyłość u dziecka z perspektywy przedszkola. Działania prozdrowotne i edukacyjne systemu oświaty (Anna Dymek-Kucińska, Beata Szurowska), Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku (Aleksandra Lukasek), Dziecko z ADHD w przedszkolu. Jak przedszkole może pomóc dziecku (Aneta Jegier), Dziecko niesłyszące i słabosłyszące. Jak przedszkole może pomóc w rozwoju dziecka (Katarzyna Wereszka), Dziecko niewidome i słabowidzące w przedszkolu. Jak przedszkole może wspomagać rozwój dziecka (Kamila Miler-Zdanowska), Dziecko z zespołem Downa w przedszkolu. Jak przedszkole może wspierać rozwój dziecka (Karina Jankowska).
Oto dwa przykłady książek z często u nas poszukiwanej tematyki współczesnej rodziny i jej problemów:
Krasiejko Izabela, Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa: Difin, 2019. ISBN 9788380858596
Cztery duże rozdziały, z których każdy zawiera po kilka podrozdziałów, czyli: Charakterystyka rodziny współczesnej (definicje rodziny, jej funkcje, typy, struktura, zasoby i przemiany, style wychowania), Charakterystyka rodzin dysfunkcyjnych (definicje, typy i cechy tych rodzin, ubóstwo, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci), Między wsparciem rodziny a ochroną dzieci przed krzywdzeniem, Rola i zadania pracownika socjalnego w pracy z rodzina z dziećmi w kontekście działań asystenta rodziny.
Krasiejko Izabela, Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa: Difin, 2019. ISBN 9788380858596
Cztery duże rozdziały, z których każdy zawiera po kilka podrozdziałów, czyli: Charakterystyka rodziny współczesnej (definicje rodziny, jej funkcje, typy, struktura, zasoby i przemiany, style wychowania), Charakterystyka rodzin dysfunkcyjnych (definicje, typy i cechy tych rodzin, ubóstwo, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci), Między wsparciem rodziny a ochroną dzieci przed krzywdzeniem, Rola i zadania pracownika socjalnego w pracy z rodzina z dziećmi w kontekście działań asystenta rodziny.
Sikorska Małgorzata, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce. Rekonstrukcja codzienności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2019. ISBN 9788365390141
Część pierwsza to prezentacja socjologii rodziny jako dyscypliny naukowej – jej początków, rozwoju i przemian. Część druga zawiera opis i analizę współczesnych praktyk rodzinnych, czyli sposoby tworzenia socjologicznej definicji rodziny, aspekty społecznej izolacji rodzin, wymiary „opresyjności życia rodzinnego i rodzicielstwa”, oczekiwania rodziców wobec dzieci, strategie wychowawcze, omówienie roli mediów w rodzinie oraz obowiązków macierzyńskich i ojcowskich.
Część pierwsza to prezentacja socjologii rodziny jako dyscypliny naukowej – jej początków, rozwoju i przemian. Część druga zawiera opis i analizę współczesnych praktyk rodzinnych, czyli sposoby tworzenia socjologicznej definicji rodziny, aspekty społecznej izolacji rodzin, wymiary „opresyjności życia rodzinnego i rodzicielstwa”, oczekiwania rodziców wobec dzieci, strategie wychowawcze, omówienie roli mediów w rodzinie oraz obowiązków macierzyńskich i ojcowskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz