poniedziałek, 7 stycznia 2019

Nowości książkowe w naszych zbiorach

Pojawiły się niedawno, a już część z nich znalazła amatorów. Pierwsze wypożyczenie nastąpiło następnego dnia po przekazaniu do magazynu. Prezentujemy kilka (spośród kilkudziesięciu) nowości.

Grzegorzewska Iwona, Cierpiałkowska Lidia, Uzależnienia behawioralne, Warszawa 2018. ISBN 978-83-01-19823-7 (sygnatura: 178825, cz D XIV-2/1 d)

Bardzo ważna pozycja ze stale poszukiwanej u nas tematyki. Omówienie specyfiki uzależnień behawioralnych, czyli uzależnień od: od hazardu, Internetu, portali społecznościowych, telefonu komórkowego (i innych mediów elektronicznych), nałogowego uprawiania sportu, opalania się, operacji plastycznych i zakupów. Ponadto znalazły się tu: przejadanie się, erotomania, pornografia i pracoholizm.

Stankowska Magdalena, Teściowe i synowe. Studium relacji, Warszawa 2018. ISBN 978-83-8085-697-4 (sygnatury: 178820, cz B XV-2/1)

Rola teściowej wydaje się jedną z najtrudniejszych spośród rodzinnych rol. Teściowa w powszechnej opinii jest często postrzegana negatywnie. (…) J. Podgórska (…) powołuje się na szwajcarskie badanie stosunków rodzinnych, gdzie relacja synowa-teściowa została określona jako najgorsza spośród rodzinnych relacji, a teściowe zostały uznane za bezpośrednią przyczynę 7 % rozwodów. Z kolei część badań naukowych pokazuje, że stosunki synowa-teściowa można określić jako dobre.

Skąd więc te rozbieżności? Autorka nie tylko omówiła literaturę przedmiotu, ale również przeprowadziła własne badania. Jakie są jej ustalenia? Interesującym elementem prowadzonego wątku jest również omówienie pozycji teściowej w rodzinie w wybranych kręgach kulturowych, a konkretnie – w krajach arabskich, Indiach, Chinach, Japonii, krajach Europy Południowej, skandynawskich oraz w zachodnim kręgu kulturowym.

Kardaras Nicholas, Dzieci ekranu. Jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi - i jak wyrwać je z transu, tłum. Agnieszka Jarosz, Warszawa 2018. ISBN 978-83-8102-133-3 (sygnatury: 178768, cz LXII-7/26 a)

Kapitan Kirk to był czad. Przynajmniej tak uważałem jako zauroczony piątoklasista w 1974 roku. Oglądając powtórki Star Trek, wyobrażałem sobie, że towarzyszę skurczybykowi Kapitanowi Kirkowi i cudownemu Mr. Spockowi w podróży do miejsca, gdzie nikt jeszcze nie był; pędzę z prędkością światła w kierunku egzotycznych planet i z pewnością siebie uwodzę zielone kobiety – czegóż więcej mógłby chcieć dziarski chłopiec? (…). Niestety, wydaje się, że jako społeczeństwo, zawarliśmy pakt z diabłem. Tak, mamy te niesamowite podręczne cuda ery cyfrowej – tablety i smartfony – cudownie jarzące się urządzenia, które łączą ludzi na całym świecie i które dosłownie zapewniają nam dostęp do sumy całej wiedzy zgromadzonej przez człowieka za jednym ruchem dłoni. Jaka jednak jest cena za tę technologię przyszłości? Psychika i dusza całego pokolenia.

Wstrząsająca, momentami przerażająca książka „specjalisty od uzależnień”, jednoznacznie dowodząca, jak technologia wpływa (negatywnie!) na mózgi dzieci. Efekt wielu lat pracy klinicznej, badań i obserwacji autora. Dodatkowym atutem obszernej analizy jest wspaniały styl naukowca. Czyta się go rewelacyjnie!
Tanaś Maciej, Galanciak Sylwia (red.), Cyberprzestrzeń - człowiek – edukacja, t. 3, Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Kraków 2018. ISBN 978-83-8095-186-0, ISBN 978-83-7850-853-3 (seria) (sygnatury: 176175/3, cz LXII-7/3 c)

Trzeci tom chętnie czytanej pozycji (tomy 1-2 ukazały się w 2015 roku). Tematem kluczowym jest relacja „mistrz – uczeń” w różnych kontekstach. Szczegółowe zagadnienia to między innymi: cyberprzestrzeń i pedagogika twórczości; mistrzowie uczniów zdolnych; mistrz i uczeń w hybrydowym świecie; nauczyciel w cyfrowej szkole (nauczyciel w klasie wirtualnej, nauczyciele akademiccy wobec studentów pokolenia Y i pokolenia Z, adolescent jako „mistrz” nauczyciela w cyberprzestrzeni); przekaz treści religijnych; obraz mistrza i ucznia w grach MMORPG (na przykładzie World of Warcraft – The Burning Crusade).

Bednarek Józef, Andrzejewska Anna (red.), Cyberprzestrzeń - człowiek – edukacja, t. 4, Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej, Kraków 2018. ISBN 978-83-8095-187-7, ISBN 978-83-7850-853-3 (seria) (sygnatury: 176175/4, cz LXII-7/4 c)

Kolejny tom tej pozycji. Części, na które ją podzielono, to: Przestrzeń wirtualna w perspektywie pedagogicznej oraz Indywidualny i społeczny wymiar zagrożeń przestrzeni wirtualnej. Niektóre bardziej szczegółowe zagadnienia: nauczyciel i uczeń w przestrzeni cyfrowej; cyberprzestrzeń w nauczaniu; młodzież a internetowa pornografia; media cyfrowe jako narzędzie doskonalenia kompetencji personelu medycznego; nowe formy uzależnień młodzieży w świecie wirtualnym (uzależnienie od komputera i Internetu, wirtualny zakupoholizm, fonoholizm), YouTube i Facebook; manipulacja w wirtualnym świecie; fora internetowe; seksting.

Jędrzejko Mariusz Z., Szwedzik Adam (red. nauk.), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy, Milanówek, Warszawa 2018. ISBN 978-83-7545-868-8, ISBN 978-83-951691-0-6 (sygnatury: 178800, cz LXIII-3/8 d)

Opracowanie podzielone na cztery części: Cyfrowy świat wielkich szans i wielotypowych zagrożeń; Uzależnienia chemiczne, czyli wielkie pułapki; Nowe pułapki; Varia. W poszukiwaniu rozwiązań we współczesnym świecie. Główne zagadnienia: gry wideo, fonoholizm uczniów, cyberbullying, patostream, cyberpornografia, cyberpedofilia i seksting, środki psychoaktywne, psychologiczne konsekwencje ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży, społeczne konsekwencje pracoholizmu rodziców, źródła kryzysów w rodzinie, godność i sumienie człowieka w nauczaniu Kościoła Katolickiego, znaczenie edukacji w hierarchii wartości człowieka dorosłego.

Ps. W pierwszej dekadzie lutego przedstawimy kolejne nowości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz