W minionych tygodniach przybyło nam nowości! Jest ich naprawdę dużo! Łatwo sprawdzić w katalogu - właśnie poprzez zakładkę "Nowości". Prezentujemy dosłownie kilka mogących stać się hitami.
Aneta Domagała, Urszula Mirecka (red. nauk.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne. Tom 1, Gdańsk 2021. ISBN 9788377442135 (sygn. 180849, cz K XXIII-6/1 d)
Monografia. Tom 1 to 14 rozdziałów w dwóch nierównych częściach: Mowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz Najczęstsze zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uwarunkowania - symptomy - typologie zjawisk.
Małgorzata Janas-Kozik, Tomasz Wolańczyk, Psychiatria dzieci i młodzieży, T. 1-2, Warszawa 2021. ISBN 9788320064469 (sygn. 180891/1-2, cz K XXXI-4/28-29)
Obszerna i kompletna pod względem tematyki książka, napisana przez najlepszych specjalistów w tej dziedzinie. Oto niektóre rozdziały z tomu 1: Zarys historii psychiatrii dzieci i młodzieży w Polsce; Systemy diagnostyczne i klasyfikacyjne w psychiatrii dzieci i młodzieży; Prawidłowy rozwój dziecka; Epidemiologia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży; Wywiad i badanie psychiatryczne dziecka i adolescenta; Badanie psychologiczne dziecka i adolescenta. Rola kwestionariuszy i testów psychologicznych; Badanie neurologiczne, badania neuroobrazujące i neurofizjologiczne w psychiatrii; Narzędzia diagnostyczne i do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych; Aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży; Psychiatria sądowa nieletnich - reguły i praktyka. Tom drugi to m.in. zaburzenia neurorozwojowe, zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne, depresyjne, lękowe, obsesyjno-kompulsyjne, zaburzenia przywiązania, stresowe pourazowe, dysocjacyjne, psychiatryczne w przebiegu endokrynopatii, zaburzenia jedzenia i odżywiania się, wydalania, snu, zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania, związane z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne, zaburzenia osobowości, problemy FASD. Także m.in. Dziecko - ofiara przemocy w rodzinie; Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych; Psychiatria konsultacyjna. Część 3 to terapia, czyli np. oddziaływania psychoterapeutyczne, leczenie farmakologiczne, psychoedukacja, terapia poznawczo-behawioralna, systemowa, psychodynamiczna, inne oddziaływania terapeutyczne (socjoterapia, arteterapia, społeczność terapeutyczna), farmakoterapia.
Ewa Kochanowska (red. nauk.), (Z)rozumieć świat dziecka. Od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia, Kraków 2021. ISBN 978-83-8095-941-5 (sygn. 180841, cz B IX-4/26 e)
Całość podzielono na dwie części: Wokół problemów interpretacji oraz Dziecko w przestrzeni słów i znaczeń. Oto spis treści całości: Widzenie świata a dziecięcy potencjał umysłu. Wokół problemów interpretacji (Monika Miczka-Pajestka); Uniwersalizm zjawisk kształtujących znaczenia językowe w perspektywie dziecięcych interpretacji rzeczywistości (Justyna Wojciechowska); Niedyrektywne koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech według Emmi Pikler i Magdy Gerber - wprowadzenie do problemu (Katarzyna Sadowska, Marta Kędzia); Wspólnota uczenia się drogą ku rozumieniu znaczeń przez dziecko (Ewa Kochanowska); Pozytywny klimat w zespole klasowym jako edukacyjny warunek konstruowania wiedzy przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej (Ewa Musiał); Dziecko w kalejdoskopie wartości (Alina Górniok-Naglik); Kompetencja moralna dzieci na progu edukacji systematycznej (Zbigniew Nowak); Interpretacje pojęcia wojny według uczniów klas starszych szkoły podstawowej (Kinga Kuszak); Współpraca w perspektywie dzieci w wieku przedszkolnym - zarys wyników badań własnych (Anna Rybińska); Edukacja matematyczna a kompetencje emancypacyjne uczniów - analiza podręczników do matematyki dla klas pierwszych (Alina Kalinowska-Iżykowska); Działa(nie) i pozna(nie) w kształtowaniu u dzieci pojęcia miary masy (Barbara Nawolska, Joanna Żądło-Treder); Plastyka i muzyka w edukacji dzieci i studentów (Urszula Szuścik); (U)słyszeć muzykę. Doświadczanie muzyki klasycznej przez dziecko (Rafał Majzner); Muzyka popularna i dziecięce sposoby jej odczytywania - metodologiczno-teoretyczny zarys projektu badawczego (Marta Kondracka-Szala); Dziecko w wieku przedszkolnym jako uczestnik sztuki abstrakcyjnej, czyli kilka uwag o przełamywaniu stereotypów oraz poszukiwaniu rozwiązań (Alicja Mironiuk); Między wolnością a podporządkowaniem - (pozorne) możliwości dziecięcej zabawy na wybranych podwórkach Przedmieścia Oławskiego we Wrocławiu (Agnieszka Janik).
Joanna M. Łukasik, Inetta Nowosad, Mirosław J. Szymański (red. nauk.), Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Kraków 2021. ISBN 9788380959484 (sygn. 180858, cz B XVII-4/1)
Dwie części: Szkoła oraz Nauczyciel. Część pierwsza: Mikrokultury edukacyjnego oporu w szkołach III RP (Bogusław Śliwerski); Fundamentalne wartości uniwersytetu: idea i praktyka społeczna (Zbyszko Melosik); Szkoła jako przestrzeń rozwoju proaktywności jednostki w świecie permanentnej zmiany (Agnieszka Cybal-Michalska); Elitarne szkolnictwo średnie w Anglii w kontekście formalnych osiągnięć edukacyjnych uczniów (Agnieszka Gromkowska-Melosik); Warunki rozwoju szkolnictwa zawodowego (Stefan M. Kwiatkowski); Tożsamość społeczno-kulturowa studentów białostockich uczelni a ukończona przez nich szkoła średnia (Mirosław Sobecki); Style zarządzania w sytuacji krytycznej oraz ich konsekwencje w perspektywie edukacyjnych badań zaangażowanych (Mirosława Nowak-Dziemianowicz); Modele efektywnej edukacji (Inetta Nowosad). Część druga: Nauczyciel na gruzach starego świata (Zbigniew Kwieciński); Pytania (d)o nauczyciela w czasach zmian społecznych (Jolanta Szempruch); Świadomość pograniczy i kompetencje międzykulturowe w pracy nauczyciela. Propozycje metodologiczne i metodyczne (Jerzy Nikitorowicz); Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli (Krzysztof Rubacha); Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego) (Roman Leppert); Możliwości rozwoju zawodowego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych a ich samoocena (Ryszard Bera); Prestiż zawodu nauczyciela w perspektywie kształcenia (Joanna M. Łukasik).
Inne szczególnie interesujące pozycje:
Robin Dreeke, Cameron Stauth, Jak czytać ludzi. Radzi agent FBI, przeł. Małgorzata Maruszkin, Warszawa 2020. ISBN 9788395430572 (sygn. 180838).
Ewa Marianna Kapusta, Wychowawcza rola baśni. (Na wybranych przykładach), Brzezia Łąka 2021. ISBN 9788381595209 (sygn. 180861, cz LVI-6/11 b).
Kathryn Kellogg, Zero waste. 101 sposobów na życie w zgodzie z naturą, przekł. Joanna Sugiero, Gliwice 2020. ISBN 9788328364646 (sygn. 180905).
Maciej Kołodziejski, Katarzyna Moskal-Kozak, Na dobry początek. Zbiór piosenek i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Warszawa 2021. ISBN 9788366491700 (sygn. 180884+CD).
Mirosław J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Warszawa 2021. ISBN 9788366491656 (sygn. 180871, cz B XVII-4/2).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz