Prezentujemy kilka nowości książkowych o tematyce psychologiczno-pedagogicznej i socjologicznej w naszych zbiorach.
Sieradzka-Baziur Bożena (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii „Ignatianum” w Krakowie, 2018. ISBN 978-83-7614-358-3 (sygnatury: 178532, cz B XIV-3/17 g)
Książka bardzo pomocna dla pedagogów, psychologów i studentów pedagogiki. Tytuły zawartych w niej artykułów: Transformacja pojęcia rodzina we współczesnym dyskursie interdyscyplinarnym (Ewa Dybowska); Współczesne formy życia rodzinnego i małżeńskiego (Ewa Dybowska); Rodzina w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych (Marta Prucnal-Wójcik); Opieka w rodzinie (Anna Błasiak, Anna Chmura); Opieka w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych (Marta Prucnal-Wójcik); Wychowanie w rodzinie (Anna Błasiak); Uwarunkowania procesu wychowania w rodzinie. Wybrane aspekty (Anna Błasiak); Wychowanie w rodzinie w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych (Marta Prucnal-Wójcik); Kształcenie w rodzinie w świetle terminów pedagogicznych (Bożena Sieradzka-Baziur); Prawo dziecka do nauki w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych ((Marta Prucnal-Wójcik).
Sieradzka-Baziur Bożena (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii „Ignatianum” w Krakowie, 2018. ISBN 978-83-7614-358-3 (sygnatury: 178532, cz B XIV-3/17 g)
Książka bardzo pomocna dla pedagogów, psychologów i studentów pedagogiki. Tytuły zawartych w niej artykułów: Transformacja pojęcia rodzina we współczesnym dyskursie interdyscyplinarnym (Ewa Dybowska); Współczesne formy życia rodzinnego i małżeńskiego (Ewa Dybowska); Rodzina w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych (Marta Prucnal-Wójcik); Opieka w rodzinie (Anna Błasiak, Anna Chmura); Opieka w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych (Marta Prucnal-Wójcik); Wychowanie w rodzinie (Anna Błasiak); Uwarunkowania procesu wychowania w rodzinie. Wybrane aspekty (Anna Błasiak); Wychowanie w rodzinie w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych (Marta Prucnal-Wójcik); Kształcenie w rodzinie w świetle terminów pedagogicznych (Bożena Sieradzka-Baziur); Prawo dziecka do nauki w świetle ustawodawstwa polskiego i dokumentów międzynarodowych ((Marta Prucnal-Wójcik).
Szluz Beata, Szluz Anna, Urbańska Magda (red. nauk.), Współczesna rodzina w ujęciu interdyscyplinarnym. Przemiany, wsparcie, rozwój, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017. ISBN 978-83-7996-456-7 (sygnatury: 178586, cz B XIV-3/22 g)
Pozycja składająca się z trzech części: Współczesna rodzina przemiany, Współczesna rodzina - wsparcie oraz Współczesna rodzina - varia. Oto niektóre zagadnienia: transformacja współczesnej rodziny, życie w pojedynkę (na przykładzie wybranych państw), przemiany we współczesnych rodzinach jako nowe wyzwanie w kształceniu nauczycieli, wsparcie rodzin w kontekście pracy socjalnej, ubezpieczenia społeczne jako element systemu wsparcia rodziny, kolory i organizacja przestrzeni dziecięcej w rodzinnych domach dziecka, postawy rodziców zagrożonych wykluczeniem społecznym wobec dzieci, rola rodzinnego stołu dla funkcjonowania rodziny, komunikacja w rodzinie, praca i rodzina w opinii studentów, praca zawodowa kobiet a dom.
Pozycja składająca się z trzech części: Współczesna rodzina przemiany, Współczesna rodzina - wsparcie oraz Współczesna rodzina - varia. Oto niektóre zagadnienia: transformacja współczesnej rodziny, życie w pojedynkę (na przykładzie wybranych państw), przemiany we współczesnych rodzinach jako nowe wyzwanie w kształceniu nauczycieli, wsparcie rodzin w kontekście pracy socjalnej, ubezpieczenia społeczne jako element systemu wsparcia rodziny, kolory i organizacja przestrzeni dziecięcej w rodzinnych domach dziecka, postawy rodziców zagrożonych wykluczeniem społecznym wobec dzieci, rola rodzinnego stołu dla funkcjonowania rodziny, komunikacja w rodzinie, praca i rodzina w opinii studentów, praca zawodowa kobiet a dom.
Domagała Aneta, Mirecka Urszula (red. nauk.), Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk, Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2017. ISBN 978-83-7744-131-2 (sygnatury: 178553, cz K XXII-3/3 c)
Obszerna (ponad 900 stron!) pozycja, z której skorzystają głównie logopedzi, ale też pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczyciele i studenci. Całość składa się z trzech części (i 32 rozdziałów): Uwarunkowania oraz symptomatologia zaburzeń komunikacji pisemnej. Orientacje teoretyczne i perspektywy badawcze; Trudności w czytaniu i pisaniu u osób z rozwojowymi i nabytymi zaburzeniami mowy; Diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu. Wspomaganie rozwoju, terapia. Hasłowo ujmując tematykę, można wskazać m.in. trudności w czytaniu i pisaniu i ich klasyfikację, grafomotorykę i jej zaburzenia, aleksję, dysleksję rozwojową (oraz dysleksją rozwojową u dzieci dwujęzycznych), dyslalię, dysartrię, afazję, specyficzne zaburzenie językowe (SLI), jąkanie, giełkot, zaburzenia czytania i pisania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niesłyszących i słabosłyszących, zaburzenia komunikacji pisemnej u osób z chorobą Alzheimera, Metodę Dobrego Startu w kształtowaniu komunikacji pisemnej.
Obszerna (ponad 900 stron!) pozycja, z której skorzystają głównie logopedzi, ale też pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczyciele i studenci. Całość składa się z trzech części (i 32 rozdziałów): Uwarunkowania oraz symptomatologia zaburzeń komunikacji pisemnej. Orientacje teoretyczne i perspektywy badawcze; Trudności w czytaniu i pisaniu u osób z rozwojowymi i nabytymi zaburzeniami mowy; Diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu. Wspomaganie rozwoju, terapia. Hasłowo ujmując tematykę, można wskazać m.in. trudności w czytaniu i pisaniu i ich klasyfikację, grafomotorykę i jej zaburzenia, aleksję, dysleksję rozwojową (oraz dysleksją rozwojową u dzieci dwujęzycznych), dyslalię, dysartrię, afazję, specyficzne zaburzenie językowe (SLI), jąkanie, giełkot, zaburzenia czytania i pisania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niesłyszących i słabosłyszących, zaburzenia komunikacji pisemnej u osób z chorobą Alzheimera, Metodę Dobrego Startu w kształtowaniu komunikacji pisemnej.
Krzyżak-Szymańska Ewa, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży. Teoria, profilaktyka, terapia – wybrane zagadnienia, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018. ISBN 978-83-8095-457-1 (sygnatura: cz LXIII-3/6 d)
Kolejne opracowanie często poszukiwanej tematyki, czyli uzależnień od komputera, Internetu oraz telefonu komórkowego.
Kolejne opracowanie często poszukiwanej tematyki, czyli uzależnień od komputera, Internetu oraz telefonu komórkowego.
Jabłońska Marta R., Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. ISBN 978-83-8088-915-6 (sygnatura: 178580, cz LXIII-3/7 d)
Jeszcze jedna pozycja na temat mediów, w której znajdziemy m.in. portret współczesnego internauty, kreowanie tożsamości, cyfrowy narcyzm, agresję słowną w Internecie oraz uzależnienie od Internetu.
Jeszcze jedna pozycja na temat mediów, w której znajdziemy m.in. portret współczesnego internauty, kreowanie tożsamości, cyfrowy narcyzm, agresję słowną w Internecie oraz uzależnienie od Internetu.
Skorupa Agnieszka, Brol Michał, Paczyńska-Jasińska Patrycja (red. nauk.), Na tropach psychologii w filmie. Cz. 1, Film w edukacji i profilaktyce, Warszawa, Difin, 2018. ISBN 978-83-8085-565-6 (sygnatura: cz LXIII-6/1 d)
Problematyka dotyczy wykorzystania filmu w edukacji i profilaktyce. Zawiera bardzo dużo interesujących artykułów. Oto niektóre: Filmowy obraz walki z przestępczością. Na przykładzie filmów forensic science crime drama (Olivia Rybak); (Super)złoczyńcy. Przemiany antagonistów w animacjach (Kamila Rogowicz); Robot jako wzór człowieczeństwa? Na przykładzie filmów z gatunku science fiction (Markus Lipowicz); Filmy w sieci i ich psychologiczny potencjał edukacyjny (Mariusz Makowski); Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych (Joanna Golonka-Legut); Zastosowanie filmowych adaptacji dzieł Szekspira w prowadzeniu zajęć z młodzieżą. Na przykładzie działań edukacyjnych Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (Anna Ratkiewicz-Syrek); Jak muzyka wpływa na odbiór obrazu filmowego. Na przykładzie zajęć z psychologii muzyki (Maria Chełkowska-Zacharewicz); Film w działaniach profilaktycznych (Agnieszka Skorupa, Michał Brol); Działania profilaktyczne z zastosowaniem krótkometrażowego filmu animowanego (Joanna Stępniewska); Psychologiczna praca z filmem jako narzędzie w profilaktyce przemocy psychicznej (Anna Pyszkowska); Filmowe obrazy osób z niepełnosprawnością ruchową. Wnioski z badań własnych (Alicja Mironiuk-Netreba); Seriale i filmy kryminalne w profilaktyce przestępczości (Joanna Stojer-Polańska).
Problematyka dotyczy wykorzystania filmu w edukacji i profilaktyce. Zawiera bardzo dużo interesujących artykułów. Oto niektóre: Filmowy obraz walki z przestępczością. Na przykładzie filmów forensic science crime drama (Olivia Rybak); (Super)złoczyńcy. Przemiany antagonistów w animacjach (Kamila Rogowicz); Robot jako wzór człowieczeństwa? Na przykładzie filmów z gatunku science fiction (Markus Lipowicz); Filmy w sieci i ich psychologiczny potencjał edukacyjny (Mariusz Makowski); Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych (Joanna Golonka-Legut); Zastosowanie filmowych adaptacji dzieł Szekspira w prowadzeniu zajęć z młodzieżą. Na przykładzie działań edukacyjnych Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (Anna Ratkiewicz-Syrek); Jak muzyka wpływa na odbiór obrazu filmowego. Na przykładzie zajęć z psychologii muzyki (Maria Chełkowska-Zacharewicz); Film w działaniach profilaktycznych (Agnieszka Skorupa, Michał Brol); Działania profilaktyczne z zastosowaniem krótkometrażowego filmu animowanego (Joanna Stępniewska); Psychologiczna praca z filmem jako narzędzie w profilaktyce przemocy psychicznej (Anna Pyszkowska); Filmowe obrazy osób z niepełnosprawnością ruchową. Wnioski z badań własnych (Alicja Mironiuk-Netreba); Seriale i filmy kryminalne w profilaktyce przestępczości (Joanna Stojer-Polańska).
Skorupa Agnieszka, Brol Michał, Paczyńska-Jasińska Patrycja (red. nauk.), Na tropach psychologii w filmie. Cz. 2, Film w terapii i rozwoju, Warszawa, Difin, 2018. ISBN 978-83-8085-566-3 (sygnatura: cz LXIII-6/2 d)
Tom zawierający sporo artykułów z zakresu szeroko pojętej filmoterapii. Podzielony na cztery części: Film jako wsparcie rozwoju osób zdrowych; Film w pracy z pacjentem i klientem; Film w edukacji psychologów i terapeutów; Film i zmiany społeczne.
Tom zawierający sporo artykułów z zakresu szeroko pojętej filmoterapii. Podzielony na cztery części: Film jako wsparcie rozwoju osób zdrowych; Film w pracy z pacjentem i klientem; Film w edukacji psychologów i terapeutów; Film i zmiany społeczne.
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń