źródło |
Pewnie pamiętamy Akademię Pana Kleksa Krzysztofa Gradowskiego, Stowarzyszenie Umarłych Poetów Petera Weira, Szatana z 7 klasy Marii Kaniewskiej (i Kazimierza Tarasa), Sponę Waldemara Szarka, Marcowe migdały i Yesterday Radosława Piwowarskiego, stylową Pensję pani Latter Stanisława Różewicza. Oto jeszcze kilka innych:
Egzamin dojrzałości (The Perfect Score, reż. Brian Robbins, 2004, USA). Sześcioro nastolatków planuje włamanie do szkoły, by wykraść odpowiedzi na maturalne pytania…
źródło |
Grease (reż. Randal Kleiser, 1978, USA). Sandy, młoda Australijka, przybywa do Stanów Zjednoczonych i spędza tu pierwsze wakacje, poznając Danny’ego. Gdy rozpoczyna się rok szkolny, oboje odnajdują się w tej samej klasie. A chłopak okazuje się kimś zupełnie innym...
źródło |
źródło |
Klasa (Entre les murs, reż. Laurent Cantet, 2008, Francja). Klasa, w której pracuje François, romanista, to mieszanka kulturowa i obyczajowa. Interesująca i niebezpieczna. Czy pasja i zaangażowanie nauczyciela wystarczą, by przetrwać w tym środowisku, które nie zawsze go rozumie, a nawet otwarcie nie akceptuje?
źródło |
Klub winowajców (The Breakfast Club, reż. John Hughes, 1985, USA). Amerykańskie liceum. Richard Vernon nie jest lubiany przez uczniów ze względu na swą surowość. Właśnie jemu zlecono pilnowanie piątki nastolatków odbywających w sobotę karę za naganne zachowanie. Co z tego wyniknie?
źródło |
Młody las (reż. Józef Lejtes, 1934, Polska). Niespokojny rok 1905. Janek Walczak kontestuje prorosyjską postawę nauczyciela historii, za co grozi mu usunięcie ze szkoły. Postanawia jednak przeprosić pedagoga, obawiając się o zdrowie biednej, ciężko pracującej matki. Podczas ceremonii mdleje… Tymczasem w sercu Stefana Kiernickiego, syna inspektora szkolnego, rodzą się pytania o postawę ojca i własną. Chłopiec zaczyna szukać swojego miejsca...
Nasza klasa (Klass, reż. Ilmar Raag, 2007, Estonia). Joosep, szesnastolatek, jest ofiarą przemocy w szkole. Jednak w grupie sprawców znajduje się chłopak pragnący mu pomóc…
źródło |
Nauczyciel z przedmieścia (To Sir, with Love, reż. James Clavell, 1967, Wielka Brytania). Mark Thackeray podejmuje pracę w szkole na przedmieściach Londynu. Trochę z przypadku, gdyż – jako inżynier – poszukiwał innego zajęcia. Dzięki swej wiedzy, inteligencji i umiejętnościom pedagogicznym, zdobywa serca „trudnej” młodzieży. Ale gdy wreszcie dostanie pracę, o którym marzy, i nadejdzie dzień odejścia z tej placówki, otrzyma od chłopców niezwykły list… Czy po jego przeczytaniu pozostanie w szkole?
źródło |
Pan od muzyki (Les Choristes, reż. Christophe Barratier, 2004, Francja). Clément Mathieu podejmuje pracę w ośrodku dla trudnych chłopców, w którym dyrektorem jest okrutny, bezwzględny dla podopiecznych pan Rachin. Jednak nauczyciel postanawia uczyć innymi metodami. Kocha muzykę, a pragnąc, by podopieczni zaczęli dzielić jego pasję, zakłada chór. Wkrótce przekonuje się, że jeden z chłopców, Pierre Morhange, jest wybitnie uzdolniony w tym kierunku…
źródło |
Paragraf 187 (One Eight Seven, reż. Kevin Reynolds, 1997, USA). Trevor Garfield jest nauczycielem w szkole wyższej w Los Angeles. Student – gangster, który otrzymał od niego złe noty, postanawia się zemścić. Najpierw posyła mu pogróżki… Czy nauczyciel zrezygnuje z pracy w tym miejscu?
źródło |
Wszystko albo nic (Stand and Deliver, reż. Ramón Menéndez, 1988, USA). Jamie Escalante, pracownik firmy elektronicznej, postanawia podjąć pracę w swoim zawodzie i w ten sposób trafia (jako nauczyciel matematyki) do szkoły w zaniedbanej dzielnicy Los Angeles. Czy uda mu się zachęcić do nauki tzw. trudną młodzież?
źródło |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz