środa, 3 października 2018

Kącik Maturzysty – 81: Ćwiczenia (tematy „ikoniczne”)

Dzisiaj - zgodnie z zapowiedzią - trzy tematy "ikoniczne".

Pytania

Ćwiczenie 1
Przyporządkuj obrazy:
a/ Jacek Malczewski, Zatruta studnia
źródło
b/ Georges Braque, Skrzypce i świecznik
źródło
c/ Max Ernst, Ubu Imperator
d/ Edvard Munch, Krzyk
e/ Pierre Bonnard, Koty na poręczy
źródło
do kierunków: ekspresjonizm, impresjonizm, symbolizm, surrealizm (nadrealizm) i kubizm, a potem krótko zdefiniuj te kierunki.

Ćwiczenie 2
Analizując obraz Morze lodu Caspara Davida Friedricha:
źródło
i fragment sonetu Żegluga Adama Mickiewicza:

Wiatr! - wiatr! - dąsa się okręt, zrywa się z wędzidła,
Przewala się, nurkuje w pienistej zamieci,
Wznosi kark, zdeptał fale i skróś niebios leci,
Obłoki czołem sieka, wiatr chwyta pod skrzydła.


określ, na czym polegały romantyczne fascynacje przyrodą.

Ćwiczenie 3
Oto przykłady malarstwa renesansu i baroku.
Madonna z Dzieciątkiem Giotta di Bondone:
źródło
i Porwanie córek Leukippa Petera Paula Rubensa:
źródło
W jaki sposób przedstawiona jest przestrzeń na obu obrazach? Wybierz właściwe dla każdego z nich (a lub b):
A. a) ograniczona, zamknięta; b) otwarta, rozległa, dająca wrażenie głębi;
B. a) symetryczna, harmonijna; b) niesymetryczna, nieharmonijna.
W jaki sposób przedstawione są postaci na obrazach? Wybierz właściwe:
C. a) statycznie; b) dynamicznie, w ruchu.
D. a) przedstawia się spokojne, pogodne chwile z ich życia; b) przedstawia się dramatyczne, pełne napięcia chwile z ich życia.

Odpowiedzi

Ćwiczenie 1
a/ Symbolizm.
b/ Kubizm.
c/ Surrealizm (nadrealizm).
d/ Ekspresjonizm.
e/ Impresjonizm.

Symbolizm – kierunek przeciwstawiający się obiektywizmowi, rzeczowości, materialnemu przedstawianiu rzeczy i unikaniu niezwykłości, tzn. eksponujący rolę wyobraźni, subiektywizm i możliwość poznawania pozazmysłowego. Jego głównym założeniem jest wyrażanie idei nie wprost, ale przy pomocy symbolu. Forma i kolorystyka rzeczywistości przestawionej nie muszą odpowiadać rzeczywistości, gdyż są korelatami myśli i wrażeń twórcy.

Kubizm – kierunek odrzucający reguły perspektywy, rozbijający przedmiot na zgeometryzowane elementy lub syntetyzujący go przez swobodne zestawienie różnych jego części i maksymalnie zgeometryzowany rysunek.

Surrealizm (nadrealizm) – kierunek odrzucający logiczne, rozumowe i normatywne kształtowanie rzeczywistości. Zakłada „wyrażanie wizualne percepcji wewnętrznej", czyli interpretację stanów podświadomości. Wielką wagę przykłada do elementu zaskoczenia, nonsensu i absurdu. Nierzadko wprowadza nastój (nieokreślonej) grozy.

Ekspresjonizm - kierunek eksponujący silne uczucia i wrażenia. Jego charakterystycznymi cechami są dynamizm oraz intensywne, kontrastowe barwy.

Impresjonizm - kierunek polegający na subiektywnym przedstawieniu chwilowych, ulotnych wrażeń. Jego charakterystycznymi cechami są jasne, pastelowe barwy, gra świateł i rozmyte kontury.

Ćwiczenie 2
Romantyków fascynowała natura zagrażająca życiu człowieka, dlatego chętnie opisywali (lub malowali) niebezpieczne zjawiska, np. burze, sztormy, błyskawice, skłębione odmęty i ciemne chmury. Natura była dla nich potężnym, trudnym (lub niemożliwym) do opanowania żywiołem, ale także budziła podziw i zdumienie swoim  monumentalizmem i mocą. Portretowali – słowem lub na obrazach – jej wielkość „w działaniu” (sonet Mickiewicza) i w potędze ciszy (obraz Friedricha). Inne przykłady – obrazy: Przejście między skałami w Utterwalder Grund Kaspara Davida Friedricha, Tratwa "Meduzy" Theodore'a Géricault; literatura: Giaur George’a Gordona Byrona, Świtezianka i Lilije Adama Mickiewicza.

Ćwiczenie 3
Obraz renesansowy - odpowiedzi a); obraz barokowy - odpowiedzi b).


Ps. Do tematów "ikonicznych" będziemy jeszcze cyklicznie wracać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz