środa, 31 października 2018

Kącik Maturzysty – 85: Gramatyka (składnia)

Dzisiaj to, co niekoniecznie lubimy, ale koniecznie trzeba znać, czyli kilka ćwiczeń z gramatyki opisowej. Wracamy myślą do gimnazjum… i zaczynamy.

Pytania

Ćwiczenie 1
Przekształć zdania złożone współrzędnie na zdania złożone podrzędnie o podobnej treści:

Wróciłem do domu i zjadłem obiad.
Zerwał się bardzo silny wiatr, więc  jezioro zaczęło się burzyć.
Śnieg padał przez dwa tygodnie, więc drogi były nieprzejezdne.
Wszyscy byli już bardzo zmęczeni, ale szli jeszcze dwie godziny
.

Ćwiczenie 2
Wskaż zdania złożone współrzędnie łączne, rozłączne, wynikowe i przeciwstawne:

Wyszedłem bardzo wcześnie i zdążyłem na wcześniejszy autobus.
Miłe złego początki, lecz koniec żałosny.
Pójdziesz na dyskotekę czy zostaniesz w domu?
Nadciągają ciężkie chmury, będzie śnieżyca.


Ćwiczenie 3
Podane zdania pojedyncze przekształć na zdania podrzędnie złożone, zastępując ich podkreślone części zdaniami podrzędnymi.

Urlop nie udał się z powodu brzydkiej pogody.
Przed świętami handlowcy spodziewają się dużych utargów.
Po przyjeździe na obóz wysłałem widokówkę do rodziców.
Dziś dowiedziałem się o przyjeździe dziadka.
Mieszkam w pokoju sąsiadującym z kuchnią
.

Ćwiczenie 4
Podane zdania podrzędnie złożone przekształć na zdania pojedyncze.

Na peronie stało sporo ludzi, którzy czekali na pociąg do Gdyni.
Ponieważ byłam za granicą, nie mogłam ciebie odwiedzić.
Chciałam tam dotrzeć, zanim zapadnie zmrok
.

Ćwiczenie 5
Wreszcie coś z pogranicza literatury i gramatyki. W jaki sposób - z gramatycznego punktu widzenia - Ignacy Krasicki operuje techniką kontrastu w bajce Syn i ojciec?

Każdy wiek ma goryczy, ma swoje przywary:
Syn się męczył nad książką, stękał ojciec stary.
Ten nie znał odpoczynku, a tamten swobody:
Płakał ojciec, że stary; płakał syn, ze młody
.

Odpowiedzi

Ćwiczenie 1
Gdy wróciłem do domu, zjadłam obiad.
Ponieważ zerwał się bardzo silny wiatr, jezioro zaczęło się burzyć.
Ponieważ śnieg padał przez dwa tygodnie, drogi były nieprzejezdne.
Chociaż wszyscy byli już bardzo zmęczeni, szli jeszcze dwie godziny
.

Ćwiczenie 2
Wyszedłem bardzo wcześnie i zdążyłem na wcześniejszy autobus. - Zdanie złożone współrzędnie, łączne.
Miłe złego początki, lecz koniec żałosny. - Zdanie złożone współrzędnie, przeciwstawne.
Pójdziesz na dyskotekę czy zostaniesz w domu? - Zdanie złożone współrzędnie, rozłączne.
Nadciągają ciężkie chmury, będzie śnieżyca. - Zdanie złożone współrzędnie, wynikowe.

Ćwiczenie 3
Urlop nie udał się, gdyż była brzydka pogoda.
Przed świętami handlowcy spodziewają się, że będą mieli duże utargi.
Gdy przyjechałem na obóz, wysłałem widokówkę do rodziców.
Dziś dowiedziałem się, że przyjechał dziadek.
Mieszkam w pokoju, który sąsiaduje z kuchnią
.

Ćwiczenie 4
Na peronie stało sporo ludzi  czekających na pociąg do Gdyni.
Z powodu pobytu za granicą nie mogłam ciebie odwiedzić.
Chciałam tam dotrzeć przed zapadnięciem zmroku
.

Ćwiczenie 5
Operuje techniką kontrastu wyrażonego z pomocą szeregu zdań współrzędnych przeciwstawnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz