poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Nowości nie zawsze nowe

Te nowości nie zawsze są nowe w sensie roku publikacji. Na pewno nowością jest jednak ich stała dostępność. Każdy posiadacz kodu do platformy IBUK może z nich wszechstronnie korzystać. Użytkownicy biblioteki mają – rzecz jasna – wejście darmowe. W katalogu – w miejscu sygnatury – są oznaczone w ten sposób: IBUK [numer], zaś przy tytule mamy (w kwadratowym nawiasie) dopisek: dokument elektroniczny. Gdy klikniemy w IBUK (kolor ciemnoczerwony, bez numeru) - obok Sprawdź status – pojawia się okienko:

Nieco powyżej zaś: Link do tekstu publikacji. Oto wybrane, poszukiwane tytuły, do których dostęp wykupiliśmy w bieżącym roku (łącznie przybyło ich prawie 150).

Wojciech Czerski, Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, Lublin, Wydawnictwo UMCS, 2017. ISBN 9788377849811 (sygnatura: IBUK 182)

W ostatnich latach z prawdziwą satysfakcją odnotować trzeba wzrost liczby prac dotyczących edukacyjnych konsekwencji rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza że rosnącej liczbie publikacji towarzyszy poszerzenie pola badań i refleksji oraz - co istotne - dbałość o ich poziom merytoryczny. (…) Praca powinna okazać się atrakcyjna dla tych pedagogów i nauczycieli, którzy w imię własnych pasji informatycznych czy medialnych, świadomi rosnącej roli technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich znaczenia dla kształtu współczesnej edukacji w Polsce, podejmują trud racjonalnego i efektywnego wykorzystania mediów cyfrowych w swej pracy zawodowej dla dobra powierzonych ich pieczy dzieci i młodzieży (z recenzji dr hab. Macieja Tanasia).

Sally Goddard Blythe, Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. ISBN 9788301211172 (sygnatura: IBUK 184)

Praktyczny przewodnik zawierający informacje na temat prawidłowości w rozwoju ruchowym dziecka i jego powiązań z uczeniem się. Autorka pokazuje związek pomiędzy takimi wskaźnikami, jak: koordynacja wzrokowo-ruchowa, kontrola postawy a gotowością dziecka do nauki. Publikacja zawiera narzędzia pozwalające na ocenę aktualnego poziomu rozwoju motoryki dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym, a także kompletny program rozwoju ruchowego (z opisu Wydawcy).

Anna Kalbarczyk, Najważniejsze lata czyli jak rozumieć rysunki małych dzieci. Rozwój osobowości dziecka w wieku od 2 do 6 lat na podstawie jego rysunków, Kraków, „Impuls”, 2010. ISBN 9788375877953 (sygnatura: IBUK 204)

We wczesnych latach życia mowa i rysunek uzupełniają się po to, by wspomóc rozwój dziecka. Mówienie wspomaga rysowanie, a rysowanie mówienie. Czy można zabronić dziecku uczyć się mówienia? Czy można zabronić mu uczyć się chodzenia? W pierwszych latach życia dziecko wzbogaca mowę przez rysowanie, a rysunek - dzięki powiększeniu zasobu słów. Mowa i rysunek uzupełniają się wzajemnie, tworząc jedność na drodze rozwoju osobowościowego małego dziecka (z opisu Wydawcy).

Adam Mikrut, Ewa Dyduch, Przygotowanie do zawodu i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozważania na kanwie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 2019. ISBN 9788380843455 (sygnatura: IBUK 232)

Pozycja w trzech rozdziałach. Pierwszy obejmuje zagadnienia praw i wolności człowieka z punktu widzenia osób z niepełnosprawnością. Drugi – kwestie przygotowania tych osób do pracy i ich zatrudnianie. Trzeci – prawne konteksty zatrudnienia.

Jagna Niepokólczycka-Gac, Iwona Sierant, Mariusz Masiarek, Justyna Mroczek-Żal, Małgorzata Słomczyńska-Pierzchalska, Choroby przewlekłe u dzieci, Poznań, Oficyna MM, 2017. ISBN 9788365774248 (sygnatura: IBUK 167)

Jak postępować z dzieckiem przewlekle chorym w przedszkolu? Jak opracować procedury w placówce? Jak prowadzić dokumentację dziecka? Kiedy i jaką pomoc wezwać? Jak rozmawiać o chorobie? Odpowiedzi na te pytania udzielają fachowcy. Szczegółowo omówiono: padaczkę, cukrzycę, astmę, wadę serca.

Hanna Rajfura, Patrycja Szwedo, Barbara Świadek, Marek Walczak, Piotr Węcowski, Śmierć, pogrzeb i upamiętnienie władców w dawnej Polsce, Warszawa, Academica Wydawnictwo SWPS, 1917. ISBN 9788323543749 (sygnatura: IBUK 294)

Perełka dla zainteresowanych historią, historią sztuki, literatury i muzyki. Wartościowe, interdyscyplinarne studium, oparte również na dotąd niepublikowanych źródłach. Pomimo sugerowanego w tytule ograniczenia zasięgu geograficznego, pozycja dotyczy nie tylko polskich władców. Jej zakres czasowy też jest ogromny: od późnego średniowiecza do początku XX wieku. Znajdziemy tu artykuły na temat osobistego stosunku panujących do śmierci i wiary oraz społecznego (politycznego, organizacyjnego, symbolicznego) wydźwięku ich zgonów i pogrzebów.

Natalia Walter (red. Nauk.), Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016. ISBN 9788323231066 (sygnatura: IBUK 262)

Pozycja podzielona na trzy części. W pierwszej zaprezentowano różne aspekty edukacji medialnej i kompetencji medialnych. W drugiej omówiono wykorzystanie mediów w praktyce edukacyjnej. Trzecia zawiera charakterystykę mediów jako naturalnej przestrzeni ludzkiego życia.

Maciej Wróblewski, Sylwia Kołos (red.), Dziecko w świecie ruchomych obrazów, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018. ISBN 9788323140870 (sygnatura: IBUK 175)

Czwarta publikacja z serii „Biblioteczka Dziecięca” zawiera kilkanaście artykułów poświęconych rozmaitym zagadnieniom związanym z filmem, telewizją oraz nowymi mediami, w których dziecko albo pojawia się jako temat, albo jest ich odbiorcą (z opisu Wydawcy).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz