piątek, 25 listopada 2022

To nie są rajskie wyspy z kreskówek

19 sierpnia przypada Światowy Dzień Pomocy Humanitarnej - święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, a w listopadzie mamy Tydzień Edukacji Globalnej.

Międzynarodowy system humanitarny tworzą głównie: Organizacja Narodów Zjednoczonych, Unia Europejska, Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, organizacje rządowe i pozarządowe. W szkołach mówimy o nich w szerokim kontekście edukacji globalnej. Nasza placówka także prowadzi zajęcia o tej tematyce. Dzisiaj proponujemy kilka (nie malowniczych, ale realistycznych) obrazków z krajów Globalnego Południa. Nie po to, by tylko się wzruszyć, ale może by spróbować pomóc. To da się zrobić. Większość cytatów pochodzi z wydawnictw dostępnych w zbiorach PBW (wypowiedzi spisane przez pracowników Polskiej Fundacji dla Afryki, co oznaczamy w tekście), a jeden – z biuletynu fundacji znanej piszącej te słowa (co zostało oznaczone bez sygnatury).

Kamerun. „Ostatnio przynieśli nam bliźniaki, które urodziły się na rynku – opowiadają pracownicy przychodni w Abong Mbang. Słaba opieka medyczna w Kamerunie sprawia, że umierają i kobiety, i dzieci.”
(Kobiety rodzą tu na ulicach, „Wychowawca” 2022, nr 6, Czytelnia)

Madagaskar. „Na Madagaskarze ludzie umierają z głodu. W listopadzie dostaliśmy e-maila od pracującego tam Polaka. Napisał: „W tym tygodniu było ok, bo nikt u nas nie umarł z głodu.” To kraj w pierwszej dziesiątce najbiedniejszych państw świata, a nie żadna rajska wyspa z kreskówek. Ludzie tu z głodu jedzą błoto, a matki karmią niemowlęta wodą z cukrem.”
(By nie szli spać głodni, „Wychowawca” 2022, nr 2, Czytelnia)

„Od godziny szóstej, gdy robi się jasno, już czekają pierwsi pacjenci. Nie przychodzą tu z błahostkami. (…) Kolejki są długie, na kilkadziesiąt godzin stania. Ludzie czekają cierpliwie.”
(Liczy się każda minuta, „Wychowawca” 2020, nr 12, Czytelnia)

„Dyplomy dziewczyny zawożą do swoich domów na wsi, wieszają na ścianie i wszyscy je widzą. Wtedy ludzie zaczynają te dziewczyny szanować! Bo ona ukończyła szkołę! – mówią z estymą.”
(Edukacja daje szacunek, „Wychowawca” 2020, nr 7/8, Czytelnia)

Zambia. „Pierwszych pacjentów spotkałem w Jan Hospice w Kamnali - dzielnicy Lusaki (...). Wynoszone na noszach ciała zmarłych tak chude, że można było pomyśleć, że to tylko zwinięty koc (...). Kolejne tygodnie to praca w Kahanamie. Chwiejący się stół, dwa krzesła, tekturowe pudełko na odpadki. W jednym z kątów - materac, na którym można było położyć pacjenta do badania. Metalowa szafka, a w niej zepsuty ciśnieniomierz, plastikowe butelki z resztkami leków, trochę materiałów opatrunkowych, które zresztą przywieźliśmy ze sobą. Lekarz przyjeżdżał raz na trzy miesiące, by obejrzeć bardziej chorych pacjentów.”
("Raport - Biuletyn Informacyjny Sympatyków i Wolontariuszy Fundacji Pomocy Humanitarnej Redemptoris Missio" 2012, nr 2)

„W Zambii od samego początku odwiedzałem wsie w głębokim buszu. Szczególnie trudno było w porze deszczowej: rzeki rozlewają się do ogromnych rozmiarów, pojawiają się dopływy okresowe. W żaden sposób nie można tam przepłynąć (także z powodu krokodyli). Zastanawialiśmy się, jak się komunikować? Wtedy przyszła myśli: a gdyby mieć krótkofalówkę albo CB radio? Chikuni Radio powstało w 1999 r. Postawiliśmy siedemdziesięciometrowy maszt. Chcieliśmy włączać lokalnych ludzi, więc nie wynajęliśmy specjalistycznej firmy. Zambijczycy sami przywozili cegły, wypalali piasek, ładowali i budowali. Żeby czuli, że to jest ich.”
(Radio Chikuni słucha, „Wychowawca” 2021, nr 7/8, Czytelnia)

Warto zainteresować tą tematyką uczniów. Oto niektóre pozycje do wykorzystania:

Eleonora Jankowska-Poleganow, Boris Poleganow (wersja pol.), Odkrywamy prawo humanitarne. Moduły edukacyjne, tł. Konrad Wirkowski, Warszawa 2005. ISBN 8372326355 (sygn. 161244 TV).
Eleonora Jankowska-Poleganow, Boris Poleganow (wersja pol.), Odkrywamy prawo humanitarne. Program, Warszawa 2002. ISBN 8372325413 (sygn. cz D XI-6/7 d).
Tadeusz Jasudowicz (red.), Międzynarodowe prawo humanitarne. Wybrane zagadnienia ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku jego krzewienia i upowszechniania, Toruń 1997. ISBN 8386850477 (sygn. cz D VI-2/46).
Theodor Meron, Prawo humanitarne a prawa człowieka, przekł. Jelena Kondratiewa-Bryzik, „Państwo i Prawo” 2009, nr 4, s. 31-45 (Czytelnia).
Anna Wierzbicka-Marzec, Edukacja humanitarna w bibliotekach pedagogicznych, „ Dialogi Biblioteczne” 2009, nr 2(4), s. 16-18 (TUTAJ).
Maryam Zazyan-Jaworska, Aleksandra Smolińska-Imbir, Joanna Brzozowska, Agnieszka Pańczak, Katarzyna Zowczak-Kodraś (autorki scenariuszy), Kryzysy humanitarne i pomoc humanitarna w pigułce. Scenariusze lekcji, ćwiczenia i inspiracje do działania, 2015. ISBN 9788363069568 (sygn. cz LV-5/2 b).
Odkrywamy prawo humanitarne [Film], zaadapt. przez Polski Czerwony Krzyż, [b.m. 2005?] (sygn. TV 161244).


 Fot. Pixabay.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz