W Dniu Dziecka podarujmy dzieciom skrzydła. I przypomnijmy sobie, że sami też jesteśmy dziećmi. :) Niech będzie w nas radość, pasja w odkrywaniu miejsc najbliższych i najdalszych, zachwyt i podziw dla spraw najprostszych.
W jednym z wywiadów powiedział: Najchętniej piszę dla dzieci. To moja ulubiona i najważniejsza twórczość. Wydał kilka tomów prozy dla tych odbiorców (Patyki i patyczki; Zeszyt w kratkę; Na osiołku i inne). O nich także pisał w licznych wierszach. Jako prezent z okazji naszego wspólnego święta (!) przyjmijmy kilka cytatów z jego uroczej poezji:
Choćby się nosem kręciło, na babcię pyskowało
szczęście zawsze ogromne gdy lat jeszcze mało
(Kubek z jednym uchem)
czemu deszcz słyszysz z góry a śnieg trochę z boku
i skąd nagle przyszło to wielkie wzruszenie
jakby dzwonek z lat szkolnych przyłożył do ucha
dzieciństwo co minęło na zawsze zostało
(Skąd przyszło)
Żal szkoły dzieci w ławkach woźnej z pękiem kluczy
chociaż lepiej że przyjdzie tu ktoś inny po mnie
stopnie gorsze postawi lecz czegoś nauczy
(Pożegnanie wiejskiej parafii)
Czekam na was, najdrożsi, z każdą pierwszą gwiazdką -
ze srebrem betlejemskim, co w pudełkach świeci -
z barankiem wielkanocnym - bez was świeczki gasną -
i nie ma żyć dla kogo.Ten od głupich dzieci.(Do moich uczniów)
Ponadto polecamy liczne wiersze o dzieciństwie, szkole, dorastaniu, np.:
Starzy – to dzieci które za szybko urosły
(Starzy ludzie)
Bez dziadka w niebie; Co zostało we mnie; Do moich uczniów; Dominice; Dzieciństwo; Dzieciństwo wiary; Koło domu; Malina; Naucz się dziwić; O maluchach; O śwince; O wspomnieniach szkolnego mundurka; Pożegnanie szkoły; Pożegnanie wiejskiej parafii; Prostuje; Przeszłość [Kiedy nie umiałem jeszcze płakać…]; Szkoła; Śmietnik; Uciekam; Wiersz dla dzieci o mędrcach; Wizytacja; Wszystko co dawne; Wyjaśnienie.
Wszystkie wspomniane utwory znalazłyśmy w najobszerniejszym wyborze poezji ks. Twardowskiego pt. Wiersze o nadziei, miłości i wierze, Białystok, Wydawnictwo „Łuk”, 2000. ISBN 83-87213-30-6. (Sygnatura: 153641).
Inne pozycje tego autora w naszych zbiorach (ponieważ jest ich sporo, podajemy w wyborze):
- Autobiografia. Myśli nie tylko o sobie. T. 1, Smak dzieciństwa 1915-1959. T. 2, Czas coraz prędszy 1959-2006, oprac. Aleksandra Iwanowska, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2006-2007. ISBN 83-08-03926-X, ISBN 978-83-08-03942-7. (Sygnatury: 162350/1-2, 162783/1-2).
- Czas bez pożegnań. Wybór wierszy i prozy, wybór i posł. Aleksandra Iwanowska, Warszawa, Świat Książki, 2004. ISBN 83-7391-520-6. (Sygnatura: 160942).
- Elementarz księdza Twardowskiego dla najmłodszego, średniaka i starszego, teksty wybrała i ułożyła Aleksandra Iwanowska, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2000. ISBN 83-08-03026-2. (Sygnatura: 152346).
- Który stwarzasz jagody, wybór Andrzej Kaliszewski, wyd. 3, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1990. ISBN 83-08-00845-3 (Sygnatura: 132548). Także wydania wcześniejsze.
- Niebieskie okulary, Kraków, Wydawnictwo „Znak”, 1980. (Sygnatura: 91206).
- Przezroczystość. Wybór wierszy, Kraków, Wydawnictwo „Znak”, 2001. ISBN 83-240-0073-9. (Sygnatura: 158288).
- Rachunek dla dorosłego, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1982. 83-205-3379-1. (Sygnatura: 97218).
- Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą. Wiersze księdza Jana Twardowskiego, wybór i oprac. Aleksandra Iwanowska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999. ISBN 83-06-02775-2. (Sygnatura: 151556).
- Tak ludzka, Poznań, Księgarnia św. Wojciecha, 1990. ISBN 83-7015-176-0. (Sygnatura: 130910).
- Znaki ufności, wyd. 2.Kraków, Wydawnictwo „Znak”, 1995. ISBN 83-7006-390-X. (Sygnatura: 141902).
Posiadamy również bogatą literaturę przedmiotu – liczne opracowania twórczości poety. Łącznie – ponad 70 pozycji bibliograficznych (opracowań historycznoliterackich, metodycznych, scenariuszy zajęć).
Ponieważ świętujemy Dzień Dziecka, dziś podajemy dwa opracowania z tego kręgu:
- Adamczykowa Zofia, Zadziwienie światem - o dziecięcych tekstach księdza Jana Twardowskiego. „Guliwer” 2006, nr 2, s. 20-26.
- Sutor Paulina, Obraz dziecka w twórczości księdza Jana Twardowskiego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2006, nr 4, s. 18-22.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz