czwartek, 8 września 2016

Kto się boi biblioteki?

Podobno najbardziej boją się studenci. W latach 80. XX wieku Constance A. Mellon z Uniwersytetu Greenville (USA) sformułowała teorię library anxiety. Dalsze badania prowadzili między innymi Sharon Bostick i Quin G. Jiao.

Library anxiety, czyli lęk przed biblioteką, to podobno dyskomfort, przejawiający się obawą, niepokojem, bezradnością, niepewnością, zagubieniem użytkownika w bibliotece. Na pojawienie się tej swoistej bariery psychologicznej mają wpływ różne czynniki, które ogólnie można podzielić na:
- problemy związane z personelem - bibliotekarz jest nieprzystępny, niesympatyczny, nieuczynny, zbyt zajęty, by odpowiadać na pytania;
- bariery afektywne - negatywne odczucia użytkowników dotyczące oceny własnych umiejętności w korzystaniu z oferty placówki;
- wiedza o bibliotece (punkt podobny do powyższego) - brak wiedzy użytkownika o działach biblioteki, ich funkcjach itp. może wpływać na negatywne postrzeganie przez niego instytucji;
- bariery mechaniczne, czyli urządzenia biblioteczne.

Czy zatem boisz się biblioteki (i bibliotekarzy)? Naukowe (!) badania dowiodły, że wśród najbardziej przerażonych są ... młodzi mężczyźni. Zapraszamy Was, Panowie! Pora przełamać ten opór, przez niektórych nawet klasyfikowany jako CHOROBA! Uwierzcie, library anxiety można (podobno) pokonać!

Dla chcących zapoznać się z naukową literaturą przedmiotu na temat tej (groźnej) choroby poniżej zamieszczamy wybór artykułów dostępnych w czytelni.
Źródło

Bibliografia (wybór)
Kulik Monika, Library anxiety jako czynnik hamujący częstotliwość odwiedzin biblioteki, „Bibliotheca Nostra” 2011, nr 3, s. 59-70.
Marciniak Aleksandra, Library anxiety. Czy studenci boją się bibliotekarzy?, „ Przegląd Edukacyjny” 2007, nr 4, s. 15.
Świgoń Marzena, Library anxiety, czyli lęk przed biblioteką, „Bibliotekarz” 2002, nr 4, s.11-15.
Świgoń Marzena, Library anxiety. Przegląd współczesnych kierunków badań, „Przegląd Biblioteczny” 2009, z. 3, s. 313-324.
Świgoń Marzena, Library anxiety. Teoria, założenia, modele, „Przegląd Biblioteczny” 2009, z. 2, s. 177-189.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz