Wydaje się, iż w oświacie szczególnie – chociaż widzimy to również w innych dziedzinach życia - stała jest tylko zmienność. Moglibyśmy pomyśleć, że – w konsekwencji – najbardziej dezaktualizują się książki dla pedagogów. To nieprawda. Niektóre pozycje się nie starzeją. W bieżącym roku mija 30 lat od pierwszego wydania Między oceną szkolną a dydaktyką - jednej z najbardziej znanych książek Bolesława Niemierki, który pomiarowi dydaktycznemu i szkolnemu ocenianiu poświęcił wiele lat naukowego życia.
Ocenianie, ocenianie... W kartotece zagadnieniowej mamy hasła: Oceny szkolne, Oceny opisowe, Ocenianie kształtujące, Ocenianie w Dialogu (OWD)… Oceny można wyrazić literami (np. amerykański system ocen od A do F) lub liczbami. W tym ostatnim przypadku: zakresem (od ... do... ), liczbą w stosunku do ogółu (... na ... możliwych), procentowo. Oceny opisowe przedstawia się w formie dłuższej wypowiedzi pisemnej lub - krócej - przymiotnikiem lub przysłówkiem (np. celujący, zadowalająco). W elektronicznej kartotece zagadnieniowej mamy ponad 400 artykułów na ten temat.
A teraz ciekawostka z naszych zbiorów. Oto świadectwa szkolne Juliusza Słowackiego – ucznia Gimnazjum Wileńskiego - z lat 1819/1820 oraz 1820/1821 (wg: Zbigniew Sudolski, Słowacki. Opowieść biograficzna, Warszawa 1978, s. 22-23):
Przedmiot |
rok szkolny 1819/1820 |
rok szkolny 1820/1821 |
||
IX-XI |
XII-VI |
IX-XI |
XII-VI |
|
Arytmetyka |
wielki |
celny |
wielki |
celny |
Nauka o moralności |
celujący |
wielki |
wielki |
wyborny |
Geografia |
- |
celny |
wielki |
wielki |
Gramatyka polsko-łacińska |
celny |
dobry |
b. dobry |
nadmierny |
Język francuski |
b. dobry |
- |
- |
dobry |
Nauka chrześcijańska |
b. dobry |
celny |
celujący |
- |
Rysunki i malarstwo |
- |
- |
nadmierny |
nadmierny |
Charakter |
- |
dobry |
- |
- |
Pilność |
- |
dobra |
- |
wielka |
Zdolność |
- |
dobra |
- |
b. wielka |
Obyczaje |
- |
chwalebne |
- |
przykładne |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz