Kolejny rocznik przygotowuje się do egzaminu dojrzałości. Zatem już pora, by rozpocząć także drugi rok spotkań w Kąciku Maturzysty. Nowy odcinek będzie się ukazywał w każdą środę o godz. 15 (chyba że będzie jakieś superważne święto lub... nastąpi nieprzewidziane, znaczne utrudnienie, np. choroba, czego Wam ani sobie nie życzę). Zapraszamy do niego Uczniów wszystkich szkół - w naszym województwie i poza nim. Gdziekolwiek są. Także młodszych, bo... już za rok, za dwa lub trzy... Matura. Możliwe, a raczej niemal pewne, że nastąpią zmiany. Może kolejna reforma? Ale to nam w niczym nie przeszkodzi. Zakres materiału, który przedstawimy, na pewno się przyda. Ponieważ kanon literatury polskiej i światowej warto znać. Ponieważ będziemy ćwiczyć metody odbioru tekstów kultury w ich kontekstach. Ponieważ uwrażliwimy się na zjawisko intertekstualności, tak ważne we współczesnym świecie, w którym dzieła (literackie i artystyczne, muzyczne, filmowe) niejako ze sobą "rozmawiają", oświetlają się wzajemnie i inspirują. Będziemy wytrwale kształtować i ćwiczyć ich świadomy odbiór. Przykłady? Pomyślmy o niezliczonej ilości adaptacji filmowych książek, o poezji śpiewanej, czerpaniu przez kino (ale też balet, piosenkarzy, malarzy) z przebogatej tradycji dorobku poprzednich epok. O wielu z nich już pisałam na blogu (poza Kącikiem Maturzysty). W grudniu pojawi się trzyczęściowy materiał o legendzie arturiańskiej w tekstach kultury (ze szczególnym uwzględnieniem filmu).
A w Kąciku... Co w planach? Na pewno:
- Interpretacje wierszy. Szczególnie tych, które nawiązują do obrazów, rzeźb i architektury. O tej ostatniej rzadziej się myśli w kontekście tematów "artystycznych", zatem za tydzień pokażę właśnie taki utwór.
- Omówienie wszystkich lektur z "gwiazdką", tzn. absolutnie obowiązkowych (według aktualnej Podstawy programowej). Przedstawię je w historycznym układzie - według epok. Oczywiście, także lektury z gimnazjum, bo egzamin maturalny obejmuje również ich znajomość.
- Prezentacja niektórych najwybitniejszych utworów z literatury powszechnej XX i XXI wieku (jeśli wystarczy czasu). Podstawa programowa pozostawia wybór nauczycielowi, ale podaje pewne sugestie. Decydując, co omówić, skorzystam zarówno z podpowiedzi Podstawy, jak również z pozycji najczęściej wskazywanych przez metodyków i doświadczonych polonistów.
- Ćwiczenia. Najczęściej były na końcu odcinka. Najczęściej były to tematy rozprawek. Zadaniem Ucznia było na ogół dobranie literatury (lub także innych tekstów kultury, co było zaznaczone w ujęciu tematu), którą wziąłby pod uwagę pisząc rozprawkę. (P)odpowiedź - wyróżniona kolorem - znajdowała się zawsze na początku następnego odcinka. W bieżącym roku raczej nie będzie ćwiczeń pod zagadnieniem, ale zaproponuję odcinki będące w całości zestawem ćwiczeń (którym od razu będzie towarzyszyć odpowiedź).
- Tematy językoznawcze. Uczniowie nierzadko się ich obawiają. Spróbujemy przećwiczyć także tę grupę zagadnień. Odsyłam jednocześnie do poprzednich Kącików. Tam były i ćwiczenia, i artykuły merytoryczne.
- Może zinterpretujemy także niektóre filmy reżyserów wymienionych w Podstawie programowej? To już na pewno świetnie uczynili poloniści. Zatem, jeśli do nich nawiążę, to może do tych mniej znanych (albo z poziomu rozszerzonego, bo zawsze warto wiedzieć więcej:)).
O jedno proszę! Powiedzcie o tym Kąciku znajomym Koleżankom i Kolegom. Także z niższego rocznika. Na pewno znajdą tu coś dla siebie. Uczmy się razem. Stwórzmy jak największą klasę... bez ścian.
Projekt A. Musiał |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz