Ćwiczenie 1. Epoki... Z pewnością wszyscy potrafimy ułożyć je chronologicznie, dlatego od razu przepraszam za tak łatwe zadanie. Ale, dla porządku, od niego zacznijmy. Ułóżcie tę "rozsypankę" we właściwej kolejności: średniowiecze, okres wojny i okupacji, starożytność, barok, dwudziestolecie międzywojenne, renesans (odrodzenie), romantyzm, Młoda Polska (neoromantyzm), oświecenie, pozytywizm, okres powojenny.
Ćwiczenie 2. Do podanych bogów dopisz dziedzinę, której patronowali oraz przypisywany im atrybut - według wzoru:
Afrodyta - miłość - kwiat lub owoc,
Apollo -
Ares -
Artemida -
Atena -
Demeter -
Posejdon -
Temida -
Ćwiczenie 3. Zaszereguj przedstawione niżej zabytki średniowiecznej architektury do stylu romańskiego lub gotyckiego. Podaj dwie, trzy najważniejsze cechy każdego ze stylów:
1. Rotunda św. Prokopa w Strzelnie (XII w.):
źródło |
Źródło |
3. Wieża zamkowa na Zamku w Lublinie (XIII w.):
Źródło |
4. Kolegiata św. Krzyża i św. Bartłomieja we Wrocławiu (XIII w.):
Źródło |
Ćwiczenie 5. Dwa spośród zamieszczonych poniżej dzieł reprezentują antyk, dwa - renesans. Przyporządkuj je do epok i podaj tytuły oraz nazwiska twórców.
Nr 1:
Źródło |
Źródło |
Źródło |
Nr 4:
Źródło |
Ćwiczenie 6. Podaj cztery powody, dla których Makbet (z dramatu Williama Szekspira) nie chciał zabić króla Duncana.
Ćwiczenie 7. Z czyjej inicjatywy powstały:
- Collegium Nobilium –
- Obiady czwartkowe –
- Teatr Narodowy –
- Korpus Kadetów –
- Biblioteka Publiczna Rzeczypospolitej -
Ćwiczenie 8. Do podanych definicji dopisz terminy (definicje – według: sjp.pl):
a) Założenie o niemożności rozumowego poznania rzeczywistości; kierowanie się czymś pozarozumowym, wiarą, intuicją, odruchem itp.,
b) Spontaniczne działanie bez przygotowanego z góry planu (i efekt takiego działania); tworzenie utworu muzycznego, wiersza lub przemowy ad hoc, bez przygotowania (i utwór powstały w ten sposób).
c) Przepowiadanie przyszłości; prorokowanie.
d) Prąd filozoficzno-religijny uznający możliwość łączenia się duszy ludzkiej z Bogiem (i postawa, stanowisko wyrażające ten pogląd).
Odpowiedzi.
Ćwiczenie 1. Starożytność, średniowiecze, renesans (odrodzenie), barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska (neoromantyzm), dwudziestolecie międzywojenne, okres wojny i okupacji, okres powojenny.
Ćwiczenie 2.
Afrodyta - miłość - kwiat lub owoc,
Apollo - sztuka - lira, wieniec laurowy,
Ares - wojna - miecz, zbroja,
Artemida - łowy, pola i lasy - łuk,
Atena - mądrość - sowa,
Demeter - urodzaj - kłosy, jabłko granatu, maki, narcyz,
Posejdon - morza i oceany - trójząb,
Temida - sprawiedliwość - przepaska na oczach, miecz i waga (w dłoniach).
Ćwiczenie 3.
Styl romański. Numery 1 i 3. Cechy stylu: kształt rotundy, na planie krzyża, małe okna, grube mury.
Styl gotycki. Numery 2 i 4. Cechy stylu: strzelistość budowli, wysokie wieże, duże okna, witraże.
Ćwiczenie 4. Z epigramatem.
Ćwiczenie 5.
Antyk. Numery 2 i 4 - Dyskobol (V w. p.n.e., późniejsza kopia), Fidiasz, Atena Parthenos (447–438 p.n.e., późniejsza kopia).
Renesans. Numery 1, 3 - Michelangelo (Michał Anioł) Buonarotti, Pieta [watykańska] (1498–1500), Michał Anioł (Michelangelo) Buonarotti, Dawid (1501–1504).
Ćwiczenie 6. 1. Makbet był krewnym i wasalem Duncana; otrzymał od króla godności, za które winien mu był wdzięczność. 2. Uważał, że - będąc rycerzem – nie może zabić bezbronnego. 3. Bał się, że zbrodnia wyjdzie na jaw, a on straci dobre imię, którym do tej pory zasłużenie się cieszył. 4. Jako gospodarz powinien dbać o bezpieczeństwo gościa.
Ćwiczenie 7. Z czyjej inicjatywy powstały:
- Collegium Nobilium – Stanisław Konarski,
- Obiady czwartkowe – Stanisław August Poniatowski (król),
- Teatr Narodowy – Stanisław August Poniatowski (król),
- Korpus Kadetów – Stanisław August Poniatowski (król),
- Biblioteka Publiczna Rzeczypospolitej – bracia Józef Andrzej oraz Andrzej Stanisław Załuscy.
Ćwiczenie 8.
a) Irracjonalizm.
b) Improwizacja.
c) Profetyzm.
d) Mistycyzm.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz