Ćwiczenie 1
Omów zjawisko perswazji na wybranych przez siebie przykładach.
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj skrótowce do grup:
a/ literowce (np. BGŻ = Bank Gospodarki Żywnościowej,
b/ głoskowce (np. EBOR = Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju),
c/ grupowce (sylabowce, np. RAFAKO = Raciborska Fabryka Kotłów),
d/ mieszane (np. SGPiS = Szkoła Główna Planowania i Statystyki),
e/ złożeniowe (takie, w których skład wchodzi cały wyraz określany i część określającego, np. Amerbank = Bank Amerykański).
Uwaga! W każdej grupie mają znajdować się trzy skrótowce.
Skrótowce: ADM [= Administracja Domów Mieszkalnych], ARGED [= Artykuły Gospodarstwa Domowego], Inwestbank [= Bank Inwestycyjny], KBN [= Komitet Badań Naukowych], KUL [= Katolicki Uniwersytet Lubelski], MedCentrum [= Centrum Medyczne], NIK [= Najwyższa Izba Kontroli], PAFAWAG [= Państwowa Fabryka Wagonów], PESEL [= Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności], POLFA [= Polska Farmacja], politbiuro [= biuro polityczne], POLMOS [= Polski Monopol Spirytusowy], PZKol [= Polski Związek Kolarski], SGH [= Szkoła Główna Handlowa], ZAMECH [= Zakłady Mechaniczne].
Ćwiczenie 3
Jak brzmi Miejscownik l.p. rzeczownika "piękno"?
Ćwiczenie 4
Jaka forma jest poprawna: „W klasie było trzech uczniów” czy „W klasie było troje uczniów”? Uzasadnij.
Ćwiczenie 5
Odmień w l. p. imiona: Bruno, Hugo, Iwo.
Ćwiczenie 6
Jak odmienia się rzeczownik Śniardwy (jezioro)?
Omów zjawisko perswazji na wybranych przez siebie przykładach.
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj skrótowce do grup:
a/ literowce (np. BGŻ = Bank Gospodarki Żywnościowej,
b/ głoskowce (np. EBOR = Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju),
c/ grupowce (sylabowce, np. RAFAKO = Raciborska Fabryka Kotłów),
d/ mieszane (np. SGPiS = Szkoła Główna Planowania i Statystyki),
e/ złożeniowe (takie, w których skład wchodzi cały wyraz określany i część określającego, np. Amerbank = Bank Amerykański).
Uwaga! W każdej grupie mają znajdować się trzy skrótowce.
Skrótowce: ADM [= Administracja Domów Mieszkalnych], ARGED [= Artykuły Gospodarstwa Domowego], Inwestbank [= Bank Inwestycyjny], KBN [= Komitet Badań Naukowych], KUL [= Katolicki Uniwersytet Lubelski], MedCentrum [= Centrum Medyczne], NIK [= Najwyższa Izba Kontroli], PAFAWAG [= Państwowa Fabryka Wagonów], PESEL [= Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności], POLFA [= Polska Farmacja], politbiuro [= biuro polityczne], POLMOS [= Polski Monopol Spirytusowy], PZKol [= Polski Związek Kolarski], SGH [= Szkoła Główna Handlowa], ZAMECH [= Zakłady Mechaniczne].
Ćwiczenie 3
Jak brzmi Miejscownik l.p. rzeczownika "piękno"?
Ćwiczenie 4
Jaka forma jest poprawna: „W klasie było trzech uczniów” czy „W klasie było troje uczniów”? Uzasadnij.
Ćwiczenie 5
Odmień w l. p. imiona: Bruno, Hugo, Iwo.
Ćwiczenie 6
Jak odmienia się rzeczownik Śniardwy (jezioro)?
Odpowiedzi
Ćwiczenie 1
Perswazja - namawianie kogoś do czegoś, odradzanie komuś czegoś lub przekonywanie kogoś o czymś. Jej typy zależą od celu, jaki przyświeca mówcy. Najważniejsze, to:
- przekonywanie,
- nakłanianie,
- pobudzanie (celem jest doraźne zjednanie słuchaczy do sprawy, poglądu).
Z perswazją spotykamy się w życiu bardzo często, np. w reklamie (gdy chce się nas zachęcić do zakupu produktu), w wypowiedziach rodziców, krewnych (gdy przedstawiają korzyści bądź zagrożenia płynące z wyborów, które chcemy podjąć), w agitacji przedwyborczej, nawet w rozmowie (gdy ktoś chce nas przekonać do swojego poglądu) itp.
Zasady służące do osiągnięcia celu perswazyjnego:
• sympatii - "mów w taki sposób, by zyskać sympatię słuchaczy";
• wzajemności - "tak dobieraj argumenty, by słuchacze czuli się obdarowani i zobowiązani do rewanżu" (np. przy promowaniu towaru);
• społecznego dowodu słuszności - "staraj się pokazać, że to, co proponujesz, jest powszechnie akceptowane";
• konsekwencji - "mów tak, aby słuchacze podjęli publiczne zobowiązanie dotyczące swojego przyszłego postępowania" (np. gdy mówca chce, by słuchacze wyrazili poparcie dla głoszonych przez niego tez, wypowiadając się w dyskusji lub podpisując petycję);
• autorytetu - "osoby cieszące się autorytetem słuchaczy łatwiej osiągają cel perswazyjny" (np. angażowanie do reklamy, kampanii społecznej lub politycznej osób z dziedziny muzyki, filmu, ogólnie - znanych i lubianych);
• limitu - "łatwiej przekonać do tego, co jest przedmiotem pożądania, gdyż ilość tego jest limitowana" (dotyczy nie tylko towarów, ale także informacji, np. gdy mówca daje odbiorcom do zrozumienia, że ta wiadomość jest przeznaczona tylko dla nich).
Oprac. na podstawie: Bańko Mirosław (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2006. ISBN 13-978-83-01-14793-8. ISBN 10: 83-01-14793-8 oraz własnej wiedzy.
Ćwiczenie 1
Perswazja - namawianie kogoś do czegoś, odradzanie komuś czegoś lub przekonywanie kogoś o czymś. Jej typy zależą od celu, jaki przyświeca mówcy. Najważniejsze, to:
- przekonywanie,
- nakłanianie,
- pobudzanie (celem jest doraźne zjednanie słuchaczy do sprawy, poglądu).
Z perswazją spotykamy się w życiu bardzo często, np. w reklamie (gdy chce się nas zachęcić do zakupu produktu), w wypowiedziach rodziców, krewnych (gdy przedstawiają korzyści bądź zagrożenia płynące z wyborów, które chcemy podjąć), w agitacji przedwyborczej, nawet w rozmowie (gdy ktoś chce nas przekonać do swojego poglądu) itp.
Zasady służące do osiągnięcia celu perswazyjnego:
• sympatii - "mów w taki sposób, by zyskać sympatię słuchaczy";
• wzajemności - "tak dobieraj argumenty, by słuchacze czuli się obdarowani i zobowiązani do rewanżu" (np. przy promowaniu towaru);
• społecznego dowodu słuszności - "staraj się pokazać, że to, co proponujesz, jest powszechnie akceptowane";
• konsekwencji - "mów tak, aby słuchacze podjęli publiczne zobowiązanie dotyczące swojego przyszłego postępowania" (np. gdy mówca chce, by słuchacze wyrazili poparcie dla głoszonych przez niego tez, wypowiadając się w dyskusji lub podpisując petycję);
• autorytetu - "osoby cieszące się autorytetem słuchaczy łatwiej osiągają cel perswazyjny" (np. angażowanie do reklamy, kampanii społecznej lub politycznej osób z dziedziny muzyki, filmu, ogólnie - znanych i lubianych);
• limitu - "łatwiej przekonać do tego, co jest przedmiotem pożądania, gdyż ilość tego jest limitowana" (dotyczy nie tylko towarów, ale także informacji, np. gdy mówca daje odbiorcom do zrozumienia, że ta wiadomość jest przeznaczona tylko dla nich).
Oprac. na podstawie: Bańko Mirosław (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2006. ISBN 13-978-83-01-14793-8. ISBN 10: 83-01-14793-8 oraz własnej wiedzy.
Ćwiczenie 2
a/ Literowce: ADM, KBN, SGH.
b/ Głoskowce: KUL, NIK, PESEL.
c/ Grupowce (sylabowce): PAFAWAG, POLFA, ZAMECH.
d/ Skrótowce mieszane: ARGED, POLMOS, PZKol.
e/ Skrótowce złożeniowe: MedCentrum, Inwestbank, politbiuro.
Ćwiczenie 3
O pięknie.
Ćwiczenie 4
Formy „trzech” używa się, gdy płeć całej trójki uczniów jest męska; „troje” – gdy w tej trójce są i dziewczęta, i chłopcy.
Ćwiczenie 5
M Bruno, Hugo, Iwo
D Brunona, Hugona, Iwona
C Brunonowi, Hugonowi, Iwonowi
B Brunona, Hugona, Iwona
N Brunonem, Hugonem, Iwonem
Mc Brunonie, Hugonie, Iwonie
Ćwiczenie 6
Rzeczownik Śniardwy należy do plurale tantum, czyli ma tylko liczbę mnogą. Stąd odmiana:
M Śniardwy
D Śniardw
C Śniardwom
B Śniardwy
N Śniardwami
Mc Śniardwach
a/ Literowce: ADM, KBN, SGH.
b/ Głoskowce: KUL, NIK, PESEL.
c/ Grupowce (sylabowce): PAFAWAG, POLFA, ZAMECH.
d/ Skrótowce mieszane: ARGED, POLMOS, PZKol.
e/ Skrótowce złożeniowe: MedCentrum, Inwestbank, politbiuro.
Ćwiczenie 3
O pięknie.
Ćwiczenie 4
Formy „trzech” używa się, gdy płeć całej trójki uczniów jest męska; „troje” – gdy w tej trójce są i dziewczęta, i chłopcy.
Ćwiczenie 5
M Bruno, Hugo, Iwo
D Brunona, Hugona, Iwona
C Brunonowi, Hugonowi, Iwonowi
B Brunona, Hugona, Iwona
N Brunonem, Hugonem, Iwonem
Mc Brunonie, Hugonie, Iwonie
Ćwiczenie 6
Rzeczownik Śniardwy należy do plurale tantum, czyli ma tylko liczbę mnogą. Stąd odmiana:
M Śniardwy
D Śniardw
C Śniardwom
B Śniardwy
N Śniardwami
Mc Śniardwach
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz