poniedziałek, 4 lutego 2019

Nowości książkowe w naszych zbiorach

Szafrańska Karina, Małachowska Ewa, Klonowska Iwona (red.), Wieloaspektowość logopedii, cz. 1, Zaburzenia mowy w cyklu życia, Toruń 2018. ISBN 978-83-231-4002-3 (sygnatury: 178829/1, cz K XXIII-6/1 a)

Znowu bardzo poszukiwana tematyka. W tym tomie mamy m.in.: rozwój mowy, kliniczne zaburzenia rozwoju mowy, Program Wczesnej Profilaktyki Mowy, jąkanie rozwojowe, uczenie się emisji głosu, wpływ stylu życia studentów na jakość funkcjonowania narządu słuchu, pracę logopedyczną z pacjentami dorosłymi, nowe narzędzia komunikacji wspierające osoby z zaburzeniami mowy. Pozycja dostępna także w wersji elektronicznej (sygnatura: IBUK 189).
Szafrańska Karina, Małachowska Ewa, Klonowska Iwona (red.), Wieloaspektowość logopedii, cz. 2, Opcje teoriopoznawcze i metodyczne, Toruń 2018. ISBN 978-83-231-4002-3 (sygnatury: 178829/2, cz K XXIII-6/2 a)

W tomie m.in.: dobór alternatywnej metody komunikacji dla dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną, umiejętności komunikacyjne i językowe u dzieci z diagnozą porodowych urazów mózgu (PUM), koncepcja Bobath w trakcie ustno-twarzowym u chorych z przebytym urazem czaszkowo-mózgowym, rehabilitacja mowy a jakość życia u pacjenta z chorobą neuronu ruchowego, metody terapii afazji i dziecka autystycznego, mutyzm wybiórczy, interwencja logopedyczna w przypadku dziecka z zespołem Smitha-Lemlego-Opitza, onkologopedia, kulturowo-komunikacyjne aspekty niepełnosprawności. Pozycja dostępna także w wersji elektronicznej (sygnatura: IBUK 190).

Borecka-Biernat Danuta, Kurtek Paweł, Woźniak-Krakowian Agata, Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych, Warszawa 2018. ISBN 978-83-8085-744-5 (sygnatury: 178807, cz B XV-2/2 d)

Ważna i potrzebna książka. Omówiono m.in.: problemy młodzieży niepełnosprawnej, autodestruktywność, czyli: agresywność i autoagresywność, samozniszczenie (samobójstwo, samookaleczenie), uzależnienia substancyjne i behawioralne (piercing i tatuowanie, zaburzenia łaknienia, dysmorfofobię), zaburzenia pozorowane.

Kuszak Kinga (red. nauk.), Dziecko w przestrzeniach języka. Wybrane konteksty teoretyczne, wybrane perspektywy praktyczne, Poznań 2018. ISBN 978-83-232-3323-7 (sygnatury: 178772, cz LXII-2/1 h)

Monografia podzielona na trzy części: Przestrzenie języka (języków) i komunikacji – wybrane konteksty teoretyczne, Dziecko w przestrzeniach języka (języków) – między teorią a praktyką oraz Dziecko w przestrzeniach języka (języków) – wybrane konteksty praktyczne. W poszczególnych częściach przedstawiono m.in. zagadnienia: neologizmy i neosemantyzmy w języku dziecka przedszkolnego, film animowany a dziecko, literatura dla najmłodszego odbiorcy, język migowy a dziecko, rozumienie przez uczniów dwujęzycznych polskich przysłów i związków frazeologicznych, rozmowy (a raczej ich brak) w języku polskim w rodzinach Polaków za granicą, dziecko dwujęzyczne w przedszkolu i klasach początkowych, umiejętności komunikacyjne dziecka autystycznego, dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „w przestrzeni języka obcego”.
Augustynek Andrzej, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2018. ISBN 978-83-8085-738-4 (sygnatury: 178833, cz V-3/40)

Podręcznik zawierający podstawową i aktualną wiedzę psychologiczną, adresowany do szerokiego grona odbiorców – głównie (chociaż nie tylko) lekarzy, pedagogów i studentów. Zawiera takie zagadnienia, jak: biologiczne podstawy psychiki, pamięć i uczenie się, myślenie i rozwiązywanie problemów, zdolności i inteligencja, emocje, stres, motywacja, osobowość, komunikacja interpersonalna, negocjacje, konflikt (jego rodzaje i cechy), wywieranie wpływu (manipulacja, oddziaływanie podprogowe, sugestia, hipnoza, sugestopedia, efekt placebo, narkoanaliza, infradźwięki, manipulacja elektroniczna), psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka w drugiej dekadzie XXI wieku (Internet, telefon komórkowy i smartfon), kierowanie karierą, zaburzenia psychiczne i ich leczenie.

Michałek Barbara, Góral Anita, 90 lat Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach (1928-2018). Z tradycją w przyszłość, Katowice [2018]. ISBN 978-83-921212-7-5 (sygnatury: 178747-8, cz  IB V / IV / 10)

Tej pozycji nie chciałyśmy pominąć, ponieważ jest „nasza”. 90 lat istnienia biblioteki stanowi znakomitą okazję do zaprezentowania jej historii i dorobku w jubileuszowej publikacji. Ukazujemy wczoraj i dziś naszej placówki. Początki oraz bolesne wojenne losy, a także niełatwą egzystencję w powojennej rzeczywistości – i  jednocześnie pełną wielkich sukcesów, związanych z rozwojem placówek filialnych. Nie chcemy skupić się jedynie na przeszłości, z której wyrastamy, ale zależy nam na rozwoju, czyli interesuje nas przyszłość, ku której idziemy. Na tej drodze jest szczególnie istotny przystanek – nasze dzisiaj. (Ze Wstępu).

Marcol Anna, Kwartalnik "Biblioteka - Centrum Informacji" (2008-2017). Popularyzator wykorzystania nowoczesnych technologii w bibliotekach szkolnych, Katowice 2018. ISBN 978-83-921212-6-8 (sygnatury: B 1379, cz B XV-1/1 c)

Powód – jak wyżej. Dr Anna Marcol jest naszą pracownicą, liderką w zakresie szkoleń nauczycieli (stacjonarnie i online). Tym razem prezentuje czasopismo bardzo przydatne nauczycielom bibliotekarzom. Powstanie kwartalnika zbiegło się w czasie z kolejną edycją programu Ministerstwa Edukacji Narodowej Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych (współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego), dzięki któremu wiele szkół i placówek oświatowych pozyskało niezbędny sprzęt komputerowy. Pojawienie się nowego czasopisma dla nauczycieli bibliotekarzy dotyczącego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), było zatem odpowiedzią na potrzeby czasu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz