We współczesnej szkole „władają” technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT). Niemal codziennie opracowujemy artykuły pod tytułem Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu… (tu wstawić odpowiedni przedmiot). I czasem nieco zapominamy o NICH. Materiałów o ich zastosowaniu w procesie dydaktycznym mamy mniej. A z pewnością mogą nam posłużyć do wzbogacenia zajęć. Dlatego je przypominamy.
Jest powód, by to uczynić. 11 kwietnia przypada Dzień Radia. Pierwsze pokazy filmów dokumentalnych na ziemiach polskich (jeszcze pod zaborami) także odbyły się wiosną - pomiędzy 31 marca a 2 kwietnia 1902 r., zaś wiosną 1908 r. odbyła się premiera pierwszego filmu fabularnego, zatytułowanego Pruska kultura (Les Martyrs de la Pologne), poruszającego temat strajku uczniów we Wrześni i protestu Michała Drzymały.
Jest powód, by to uczynić. 11 kwietnia przypada Dzień Radia. Pierwsze pokazy filmów dokumentalnych na ziemiach polskich (jeszcze pod zaborami) także odbyły się wiosną - pomiędzy 31 marca a 2 kwietnia 1902 r., zaś wiosną 1908 r. odbyła się premiera pierwszego filmu fabularnego, zatytułowanego Pruska kultura (Les Martyrs de la Pologne), poruszającego temat strajku uczniów we Wrześni i protestu Michała Drzymały.
źródło |
Nim przejdziemy do dydaktycznego zastosowania radia, najpierw dwie sytuacje z jego historii.
13 stycznia 1910 r. transmitowano pierwszy raz w dziejach radia operę "Pajace" z udziałem Enrico Caruso. Tę eksperymentalną transmisję odbierało tylko 50 słuchaczy.
O sile radiowego przekazu może świadczyć reakcja odbiorców na słynne słuchowisko Wojna światów Orsona Wellesa, oparte na motywach powieści Herberta George’a Wellsa, wyemitowane 30 października 1938 r. w Stanach Zjednoczonych. Powszechna psychoza opanowała znaczną część olbrzymiego kraju.
I programy telewizyjne oraz film. Jeszcze w czasie zaborów na ziemiach polskich niemal w każdym miasteczku istniało minimum jedno kino. W 1910 roku w Warszawie działały już 63 kinematografy. Nie wszyscy byli zgodni w pozytywnej ocenie wynalazku. Na przykład sfilmowanie pogrzebu Stanisława Wyspiańskiego (z inicjatywy Juliusza Leo, prezydenta Krakowa, 1907 r.) wywołało liczne protesty i skandal w wyższych sferach miasta.
Wreszcie niektóre pozycje przydatne nauczycielom. Wszystkie są dostępne w naszych zbiorach. Artykuły – tylko w czytelni.
Audycje radiowe w nauczaniu (przykłady)
1. Bibrzycka Jadwiga, Świetlicowa lista przebojów. Dzień Radia. Scenariusz imprezy świetlicowej dla dzieci z klas 1-3, „Świetlica w Szkole” 2011, nr 4, s. 20.
2. Borowska-Szmigiel Anna, A może by tak słuchowisko?, „Języki Obce w Szkole” 2005, nr 1, s. 98-100.
3. Bukowińska Agnieszka, W teatrze wyobraźni - radio jako sprzymierzeniec w rozwoju i wychowaniu dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2018, nr 1, s. 44-50.
13 stycznia 1910 r. transmitowano pierwszy raz w dziejach radia operę "Pajace" z udziałem Enrico Caruso. Tę eksperymentalną transmisję odbierało tylko 50 słuchaczy.
O sile radiowego przekazu może świadczyć reakcja odbiorców na słynne słuchowisko Wojna światów Orsona Wellesa, oparte na motywach powieści Herberta George’a Wellsa, wyemitowane 30 października 1938 r. w Stanach Zjednoczonych. Powszechna psychoza opanowała znaczną część olbrzymiego kraju.
I programy telewizyjne oraz film. Jeszcze w czasie zaborów na ziemiach polskich niemal w każdym miasteczku istniało minimum jedno kino. W 1910 roku w Warszawie działały już 63 kinematografy. Nie wszyscy byli zgodni w pozytywnej ocenie wynalazku. Na przykład sfilmowanie pogrzebu Stanisława Wyspiańskiego (z inicjatywy Juliusza Leo, prezydenta Krakowa, 1907 r.) wywołało liczne protesty i skandal w wyższych sferach miasta.
Wreszcie niektóre pozycje przydatne nauczycielom. Wszystkie są dostępne w naszych zbiorach. Artykuły – tylko w czytelni.
Audycje radiowe w nauczaniu (przykłady)
1. Bibrzycka Jadwiga, Świetlicowa lista przebojów. Dzień Radia. Scenariusz imprezy świetlicowej dla dzieci z klas 1-3, „Świetlica w Szkole” 2011, nr 4, s. 20.
2. Borowska-Szmigiel Anna, A może by tak słuchowisko?, „Języki Obce w Szkole” 2005, nr 1, s. 98-100.
3. Bukowińska Agnieszka, W teatrze wyobraźni - radio jako sprzymierzeniec w rozwoju i wychowaniu dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2018, nr 1, s. 44-50.
4. Drzewiecki Piotr, Radio rozwija talent i wyobraźnię, „Gazeta Szkolna” 2005, nr 51, s. 24
5. Forecka-Waśko Katarzyna, Radio w przedszkolu - krótka historia rytmiki przy głośniku, „Wychowanie w Przedszkolu” 2019, nr 2, s. 18-21.
6. Jedliński Ryszard, Przekazy słuchowe w procesie kształcenia literackiego, Kraków 1990 (sygnatura: cz K XXIX-5/119 a).
7. Marzec Anna, Rzęsikowski Stanisław, Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach języka polskiego w klasach IV-VIII, Kielce 1994. ISBN 8385230238 (sygnatury: 145602-3, 172477-8, cz XXI-3/76).
8. Sułek Andrzej, Radio, w: Bonikowska Małgorzata Jędrzejewska Magdalena, Inderjit Sabina, Janowska Anetta (aut.), Media a wyzwania XXI wieku, Warszawa 2009, s. 46-90 (sygnatury: 165529, cz LVII-1/35 b).
9. Szefler Elżbieta, Programy telewizyjne i radiowe, kinowe i teatralne w pracy z czwartoklasistami, „Język Polski w Szkole. Dla klas IV-VI” 2015/2016, nr 3, s. 11-30.
Programy telewizyjne i filmy w nauczaniu (przykłady)
1. Beranek Grażyna, Kamińska Agnieszka, Telewizyjne programy edukacyjne jako pomoc w kształceniu ucznia i wzbogacaniu jego wiedzy, „Biblioteka w Szkole” 2007, nr 2, s. 9-10.
5. Forecka-Waśko Katarzyna, Radio w przedszkolu - krótka historia rytmiki przy głośniku, „Wychowanie w Przedszkolu” 2019, nr 2, s. 18-21.
6. Jedliński Ryszard, Przekazy słuchowe w procesie kształcenia literackiego, Kraków 1990 (sygnatura: cz K XXIX-5/119 a).
7. Marzec Anna, Rzęsikowski Stanisław, Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach języka polskiego w klasach IV-VIII, Kielce 1994. ISBN 8385230238 (sygnatury: 145602-3, 172477-8, cz XXI-3/76).
8. Sułek Andrzej, Radio, w: Bonikowska Małgorzata Jędrzejewska Magdalena, Inderjit Sabina, Janowska Anetta (aut.), Media a wyzwania XXI wieku, Warszawa 2009, s. 46-90 (sygnatury: 165529, cz LVII-1/35 b).
9. Szefler Elżbieta, Programy telewizyjne i radiowe, kinowe i teatralne w pracy z czwartoklasistami, „Język Polski w Szkole. Dla klas IV-VI” 2015/2016, nr 3, s. 11-30.
Programy telewizyjne i filmy w nauczaniu (przykłady)
1. Beranek Grażyna, Kamińska Agnieszka, Telewizyjne programy edukacyjne jako pomoc w kształceniu ucznia i wzbogacaniu jego wiedzy, „Biblioteka w Szkole” 2007, nr 2, s. 9-10.
2. Fiołek-Lubczyńska Bogumiła, Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej. O audiowizualnych tekstach kultury, Kraków 2004. ISBN 837308388X (sygnatura: cz XXVI-8/11).
3. Gackowski Tomasz, Brylska Karolina, Łączyński Marcin, Świat przedstawiony w emitowanych w Polsce audycjach dla dzieci i młodzieży, „Kultura i Edukacja” 2017, nr 1, s. 151-181.
4. Hryciuk Dariusz, Film na katechezie, „Wychowawca” 2009, nr 11, s. 12-13.
5. Konieczka-Śliwińska Danuta, Filmy i programy telewizyjne w szkolnej edukacji historycznej, „Wiadomości Historyczne” 2008, nr 3, s. 42-48
6. Marchel Paweł, Film na lekcjach wychowania fizycznego, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2018, nr 6, s. 16-19.
7. Martynkien Ewa, Cinematic, czyli edukacja przez filmowanie, „Języki Obce w Szkole” 2007, nr 3, s. 92-94.
8. Pieńkowski Grzegorz, Film na lekcji - zastępstwo czy partner?, „Wszystko dla Szkoły” 2006, nr 4-5, s. 2-4.
9. Ptak Justyna, Wychowanie przez film i do filmu, „Nowa Szkoła” 2004, nr 8, s. 28-32.
4. Hryciuk Dariusz, Film na katechezie, „Wychowawca” 2009, nr 11, s. 12-13.
5. Konieczka-Śliwińska Danuta, Filmy i programy telewizyjne w szkolnej edukacji historycznej, „Wiadomości Historyczne” 2008, nr 3, s. 42-48
6. Marchel Paweł, Film na lekcjach wychowania fizycznego, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2018, nr 6, s. 16-19.
7. Martynkien Ewa, Cinematic, czyli edukacja przez filmowanie, „Języki Obce w Szkole” 2007, nr 3, s. 92-94.
8. Pieńkowski Grzegorz, Film na lekcji - zastępstwo czy partner?, „Wszystko dla Szkoły” 2006, nr 4-5, s. 2-4.
9. Ptak Justyna, Wychowanie przez film i do filmu, „Nowa Szkoła” 2004, nr 8, s. 28-32.
10. Szkolak Anna, Rola filmu dydaktycznego we wszechstronnym rozwoju osobowości ucznia w młodszym wieku szkolnym, „Nauczanie Początkowe” 2004/2005, nr 3, s. 27-36.
11. Świderska Elżbieta, Potencjał edukacyjny filmu dokumentalnego, „Nowa Szkoła” 2017, nr 1, s. 30-35.
12. Techmańska Barbara, Film historyczny i jego walory dydaktyczne, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2016, nr 4, s. 21-25.
13. Tomczuk Dorota, Film w edukacji językowej i kulturowej obcokrajowców, „Języki Obce w Szkole” 2018, nr 2, s. 27-30.
14. Uljasz Adrian, Internetowe portale filmowe jako pomoc w bibliotecznej edukacji filmoznawczej, „Poradnik Bibliotekarza” 2017, nr 6, s. 34-35.
15. Ullmann Katarzyna, Filmy i telewizja, „Języki Obce w Szkole” 2004, nr 5, s. 119-124.
16. Warmuz-Warmuzińska Ewa, Film jako wychowawca, „Psychologia w Szkole” 2015, nr 2, s. 72-75.
11. Świderska Elżbieta, Potencjał edukacyjny filmu dokumentalnego, „Nowa Szkoła” 2017, nr 1, s. 30-35.
12. Techmańska Barbara, Film historyczny i jego walory dydaktyczne, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2016, nr 4, s. 21-25.
13. Tomczuk Dorota, Film w edukacji językowej i kulturowej obcokrajowców, „Języki Obce w Szkole” 2018, nr 2, s. 27-30.
14. Uljasz Adrian, Internetowe portale filmowe jako pomoc w bibliotecznej edukacji filmoznawczej, „Poradnik Bibliotekarza” 2017, nr 6, s. 34-35.
15. Ullmann Katarzyna, Filmy i telewizja, „Języki Obce w Szkole” 2004, nr 5, s. 119-124.
16. Warmuz-Warmuzińska Ewa, Film jako wychowawca, „Psychologia w Szkole” 2015, nr 2, s. 72-75.
W opracowaniu wykorzystano także:
Bobrek Janusz, Wizje zagłady w literaturze, Częstochowa 2013, s. 133 (sygnatury: 177065, cz XLVII-1/38).
Chrząstowska Bożena (red.), Skarbiec języka, literatury, sztuki. Podręcznik dla klas I-III liceum ogółnokształcącego i profilowanego, zakres podstawowy i rozszerzony, Poznań 2002, s. 257 (sygnatury: P 6292, cz LXII-2/3 f).
Kozłowski Marian, Lamus ciekawostek, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza "Prasa-Książka-Ruch", 1976 (sygnatura: 72992).
Bobrek Janusz, Wizje zagłady w literaturze, Częstochowa 2013, s. 133 (sygnatury: 177065, cz XLVII-1/38).
Chrząstowska Bożena (red.), Skarbiec języka, literatury, sztuki. Podręcznik dla klas I-III liceum ogółnokształcącego i profilowanego, zakres podstawowy i rozszerzony, Poznań 2002, s. 257 (sygnatury: P 6292, cz LXII-2/3 f).
Kozłowski Marian, Lamus ciekawostek, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza "Prasa-Książka-Ruch", 1976 (sygnatura: 72992).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz